معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۰۷- ۱۰:۲۸ - مشاهده: ۵۵

اخبار اقتصادی هند - مومبای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی مومبای هند در هفته اول مرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

وزیر مالی هند گزارش اقتصادی این کشور برای سال 24-2023  را اعلام کرد

بر اساس این گزارش رشد اقتصادی سالانه هند 6.5 تا 7 درصد پیش بینی شده است که کمتر از آمار برآورد شده ی بانک مرکزی این کشور (7.2 درصد) است. طبق این گزارش تورم مواد غذایی هند از 6.6 درصد در سال مالی 2023 به 7.5 درصد در سال 2024 افزایش یافته است. شرایط اقلیمی‌شدید و تخریب محصولات کشاورزی از عوامل این افزایش تورم اعلام شد.  این گزارش همچنین به کاهش کسری مالی هند از  6.4  درصد به درصد  5.6  اشاره می‌کند. این کاهش نشات گرفته از افزایش درآمدهای مالیاتی و افزایش فعالیت های اقتصادی و بهبود  رعایت مقررات مالیاتی است. طبق این گزارش کسری حساب جاری 0.7 درصد تولید ناخالص که نسبت به رقم سال گذشته یعنی 2 درصد بهبود قابل توجهی است. در حوزه اشتغال زایی جمعیت نیروی کار هند در حدود 565 میلیون نفر برآورد شده است که بیش از 45 درصد آن در حوزه کشاورزی، 11.4 درصد در بخش تولید، 28.9 درصد در بخش خدمت و 13 درصد در بخش عمران شاغل هستند. این گزارش تاکید دارد که اقتصاد هند سالانه به ایجاد شغل های کشاورزی برای 7.85 میلیون نفر تا سال نیاز دارد. در مقوله هوش مصنوعی این گزارش تصریح می‌کند که بزرگترین عامل مختل کننده کار در آینده است که هم فرصتها و هم ریسک هایی را برای جمعیت جوان هند در بر دارد. این گزارش به کاهش شاغلان بخش برون سپاری تجاری و جایگزین آنها با هوش مصنوعی اشاره می‌کند.

https://www.india-briefing.com/news/economic-survey-of-india-2023-24-report-highlights-33716.html/

نکات برجسته ی بودجه هند برای سال مالی 2024

دولت هند برای بخش کشاورزی مجموعاً 18 میلیارد دلار تخصیص داده است. دولت هند 109 گونه جدید از محصولات کشاورزی مقاوم در برابر تغییرات اقلیمی و پربازده در 32 زمین کشاورزی معرفی خواهد کرد. در بخش اشتغالزایی دولت هند برای افراد تازه شاغل که در صندوق تامین آتیه،(با پرداخت وجه) ثبت نام کرده اند طرح های یارانه ای مختلفی معرفی کرده است. علاوه بر این طرح هایی برای مهارت افزایی 2 میلیون جوان طی 5 سال معرفی شده است.

در حوزه ی عدالت اجتماعی و توسعه انسانی فراگیر دولت هند 3.17 میلیارد دلار برای توسعه زیرساخت های روستایی تخصیص داده است. علاوه بر آن سرمایه ای برای زیرساخت های حیاتی مانند نیرو، آب، راه و شوسه و راه آهن در کریدور های صنعتی چنای -ویشاکاپاتنام و کریدور صنعتی بنگلور و حیدرآباد تخصیص داده شده است.

در بخش  تولید و خدمات نیز طرح های کارآموزی برای 10 میلیون جوان هندی در 500 شرکت مهم طی 5 سال در نظر گرفته شده است.

https://cleartax.in/s/budget-2024-highlights

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما