معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۶

بودجه سالانه هند برای سال مالی 2025-2024

بودجه سال مالی 2025-2024 به طور استراتژیک با تأکید بر تولید اشتغال، تحکیم مالی و توسعه زیرساخت‌ها به دنبال تقویت چشم‌انداز اقتصادی هند است و رفاه چهار قشر اصلی، شامل «فقرا»، «زنان»، «جوانان» و «کشاورزان»، را به عنوان اولویت اصلی برای رفاه کلی کشور و رشد اقتصادی درازمدت مدنظر قرار داده است.

بودجه مالی سالانه هند در واقع فرایندی است که در آن دولت مرکزی وضعیت مالی خود شامل درآمد، هزینه و استقراض را به اطلاع مجلس کشور می رساند. از آنجا که بودجه در پایان یک سال مالی و آغاز سال مالی دیگر ارائه می‌شود، مشخص می‌کند که در سال گذشته چقدر درآمد و هزینه شده است و استقراض برای پوشش هرگونه کسری مالی چگونه بوده است.

بودجه سال مالی 2025-2024 به طور استراتژیک با تأکید بر تولید اشتغال، تحکیم مالی و توسعه زیرساخت‌ها به دنبال تقویت چشم‌انداز اقتصادی هند است و رفاه چهار قشر اصلی، شامل «فقرا»، «زنان»، «جوانان» و «کشاورزان»، را به عنوان اولویت اصلی برای رفاه کلی کشور و رشد اقتصادی درازمدت مدنظر قرار داده است.همچنین در این بودجه جدید ابتکاراتی برای افزایش مشارکت زنان به عنوان نیروی کار، به‌روزرسانی‌های عمده ای در بخش کشاورزی و افزایش اشتغال جوانان صورت گرفته است.

 مجموع ارزش کل هزینه سالانه هند برای سال 2025-2024 در حدود 48.2 تریلیون روپیه (575 میلیارد دلار) برآورد شده است که 11.1 تریلیون روپیه (132میلیارد دلار) به مخارج سرمایه ای در امور مختلف تخصیص داده شده است و این رقم نشان دهنده افزایش 16.9 درصدی نسبت به برآوردهای پیش بینی شده سال مالی 2024-2023 است.همچنین بودجه امسال هدف گذاری جدید کسری مالی برای سال 2025-2024 را ۴.۹ درصد از تولید ناخالص داخلی اعلام کرده است که کمتر از ۵.۱ درصد اعلام شده در بودجه موقت است. دولت قصد دارد کسری مالی را تا سال مالی 2026-2025 به ۴.۵ درصد یا کمتر از آن کاهش دهد.

این بودجه همچنین 9 اولویت را برای ایجاد فرصت‌های فراوان برای همه اقشار جامعه در نظر گرفته است و اقدامات و اصلاحات ویژه ای را پیشنهاد می‌کند که به عنوان نقشه راهی، برای تحقق هدف هند توسعه یافته (Viksit Bharat ) نیاز می‌باشد.

 اصلاحات و طرح های مالیاتی

در بخش مالیات بر درآمد، دولت هند مالیات بر شاغلینی که درآمدشان سالانه بیش از 3580 دلار است وضع کرده است.

نرخ مالیات تی. دی. اس که بر درآمدهای نقدی و برداشت کلان وجوه از حساب های بانکی وضع شده بود نیز در بودجه جدید کاهش یافت. طبق پیشنهاد وزیر مالی هند، وضع مالیات های شرکتی بر سود خالص  شرکت های خارجی از 40 درصد به 35 درصد کاهش یافت.

در بخش گمرک نیز مالیات گمرک بر طیف وسیعی از کالاهای وارداتی اعم از تلفن‌های همراه و شارژرهای همراه، تخته مدار چاپی، طلا و نقره، پلاتین، شیلات و خوراک شیلات، فلزات خاکی و قلیایی خاکی، معادن نادر خاکی، داروهای سرطان و محصولات شیمیایی شاهد کاهش یافت.

کشاورزی

دولت هند برای بخش کشاورزی مجموعاً 18 میلیارد دلار تخصیص داده است. دولت هند 109 گونه جدید از محصولات کشاورزی مقاوم در برابر تغییرات اقلیمی و پربازده در 32 زمین کشاورزی معرفی خواهد کرد. ترویج شرکت های تعاونی و نوپا، تمرکز بر تحول در تحقیقات کشاورزی، ترویج کشاورزی طبیعی، دستیابی به خودکفایی در حبوبات و دانه‌های روغنی، گسترش حمایت مالی و اجرای زیرساخت‌های دیجیتال عمومی از جمله برنامه‌هاست.

به منظور خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی دولت هند در صدد تنظیم طرحی راهبردی برای تولید داخلی بادام هندی، خردل، سویا، کنجد و تخم آفتابگردان مورد نیاز این کشور است.

تسهیل زیرساخت های دیجیتالی برای کشاورزی با همکاری و مشارکت با دولت های ایالتی ظرف سه سال آینده، پشتیبانی مالی برای ایجاد شبکه ای میان مرکز پرورش میگو از جمله‌های ابتکارات این بودجه در بخش کشاورزی است.

اشتغالزایی و آموزش و پرورش

در بخش اشتغالزایی تمرکز بر افزایش اشتغال از طریق مشوق‌های مرتبط و برنامه‌های مهارت‌آموزی از جمله برنامه‌های دولت است. دولت هند برای افراد تازه شاغل که در صندوق تامین آتیه،(با پرداخت وجه) ثبت نام کرده اند طرح های یارانه ای مختلفی معرفی کرده است. علاوه بر این طرح هایی برای مهارت افزایی 2 میلیون جوان طی 5 سال معرفی شده است.

اعلان یارانه برای وام تحصیلی تا سقف 750 هزار روپیه و 1 میلیون روپیه برای آموزش عالی در موسسات بومی هند، اعطای کوپن‌های الکترونیکی مستقیم به 100 هزار دانشجو برای کاهش 3 درصدی  سود بر بازپرداخت وام تحصیلی از جمله طرح های رفاهی برای بخش آموزشی است.

توسعه منابع انسانی و عدالت اجتماعی

در حوزه ی عدالت اجتماعی و توسعه انسانی فراگیر دولت هند 3.17 میلیارد دلار برای توسعه زیرساخت های روستایی تخصیص داده است. علاوه بر آن سرمایه ای برای زیرساخت های حیاتی مانند نیرو، آب، راه و شوسه و راه آهن در کریدور های صنعتی چنای -ویشاکاپاتنام و کریدور صنعتی بنگلور و حیدرآباد تخصیص داده شده است. دولت همچنین ساخت 30 میلیون مسکن در مناطق شهری و روستایی را در نظر گرفته است. در این بودجه هزینه ای معادل 2.5 میلیارد دلار جهت ایجاد نیروگاه 2400 مگاواتی در پیرپاینتی تخصیص داده شده است. 

تولید و خدمات

در بخش تولید و خدمات نیز طرح های کارآموزی برای 10 میلیون جوان هندی در 500 شرکت مهم طی 5 سال در نظر گرفته شده است. به منظور تسهیل وام خرید تجهیزات و ماشین آلات برای کارآفرینان صنایع کوچک و متوسط دولت هند طرحی ضمانتی را معرفی خواهد کرد که متقاضیان می‌توانند تا سقف 100 کرور روپیه (حدود 12 میلیون دلار) از این طرح استفاده کنند.

حمایت مالی برای احداث واحدهای برتابش محصولات کشاورزی صنایع کوچک و متوسط و اعطای تسهیلات لازم برای ساخت 100 لابراتور آزمایش کیفیت و ایمنی محصولات کشاورزی از جمله‌های طرح های معرفی شده ی بودجه سال جاری در این بخش است.

در بخش گسترش حمایت از بنگاه‌های کوچک، متوسط و خرد از طریق حمایت اعتباری، وزیر دارایی، بسته‌ای جامع برای بخش بنگاه‌های کوچک، متوسط و خرد (MSME) اعلام کرد که شامل تأمین مالی، اصلاحات مقرراتی، و حمایت‌های فناوری است تا به کسب‌وکارهای کوچک کمک کند تا رشد کنند و در سطح جهانی بتوانند رقابت کنند. به‌علاوه، هند طرح جدیدی برای تضمین اعتبار بنگاه‌های تولیدی MSME معرفی خواهد کرد. این طرح به بنگاه‌های خرد و کوچک وام‌های مدت‌دار بدون نیاز به وثیقه برای خرید ماشین‌آلات و تجهیزات ارائه خواهد داد و تضمین‌هایی به ارزش حداکثر ۱ میلیارد روپیه (۱۱.۹۴ میلیون دلار) برای هر متقاضی فراهم می‌آورد. با این حال، وام‌گیرندگان ملزم به پرداخت هزینه ضمانت سالانه به صورت پیش‌پرداخت بر اساس مانده وام خواهند بود.

توسعه شهری:

 تمرکز بر توسعه مبتنی بر حمل و نقل، بهبود مسکن شهری و توسعه شهرها به عنوان مراکز رشد از جمله برنامه‌های دولت در توسعه شهری است.

بهداشت و فناوری سلامت

وزیر مالی همچنین ۹.۰۹۵ میلیارد روپیه (۱۰۸ میلیون دلار )برای وزارت بهداشت تخصیص داده است. تخصیص بودجه فعلی نسبت به بودجه قبلی برای سال مالی 2024-2023، ۱۲.۹۶ درصد افزایش یافته است.در اقدامی مهم برای بیماران سرطانی و درمان سرطان، سیتارامان اعلام کرده است که سه داروی درمان سرطان تراستوزوماب دروکسیتکان، اوسیمرتینیب، و دوروالوماب، معاف از عوارض گمرکی خواهند بود.

بودجه برنامه ملی بهداشت نیز از ۳.۱۵۵ میلیارد روپیه (۳۷.۷۰ میلیون دلار) در سال 2024-2023 به ۳.۶ میلیارد روپیه (۴۳.۰۱ میلیون دلار) در سال 2025-2024 افزایش یافته است.

سیاست خارجی

سیاست خارجی دور سوم دولت نارندرا مودی که از یک ماه پیش آغاز به کار کرد به کشورهای همسایه و منطقه توجه بیشتری نشان داده است.  در حوزه سیاست خارجی نیز اولویت به کشورهای همسایه هند داده شده است. بخش عمده ای از کل بودجه ی 583 میلیون دلاری وزارت خارجه برای «کمک به کشورهای جهان» تخصیص داده شده است که از آن میان نپال، سریلانکا، بوتان، مالدیو، افغانستان و میانمار سهم عمده ای دارند. بوتان با دریافت نزدیک به نیمی از این بودجه بزرگترین دریافت کننده «پول کمکی» است. به مالدیو400 کرور روپیه( 47 میلیون دلار) ، به نپال 700 کرور روپیه(85 میلیون دلار) و به سریلانکا، 245 کرور روپیه( 28 میلیون دلار) نیز تخصیص داده شده است. در حوزه کمک های دوجانبه و چند جانبه نیز در کنار کشورهای همسایه برای کشورهای آفریقا، آسیای مرکزی، جنوب آسیا و آمریکای لاتین بودجه تخصیص داده شده است. پروژه بندر چابهار در ایران نیز در سال جاری بودجه تخصیصی 1 میلیارد روپیه ای (حدود 12 میلیون دلار) دریافت کرده است. بودجه تخصیص داده شده به بندر چابهار طی سه سال گذشته تغییری نکرده است.

 منابع:

https://www.firstpost.com/opinion/is-iraq-the-missing-piece-in-indias-corridor-strategy-13796760.html

https://indianexpress.com/article/cities/delhi/neighbourhood-first-india-bhutan-relations-nda-government-indian-ocean-region-9471912/lite/

https://www.india-briefing.com/news/indias-union-budget-2024-25-key-announcements-33723.html/#:~:text=Effective%20capital%20expenditure%20is%20estimated,trillion%20(US%24575%20billion)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما