معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۴- ۱۶:۳۱

اخبار اقتصادی جنوب هند - حیدر آباد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جنوب هند در هفته دوم شهریور ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد:

ایالت تلانگانا و تامیل نادو پیشتاز رشد تولید ناخالص داخلی ایالت

در سال مالی 2024، ایالات تلانگانا، تامیل نادو و راجستان به عنوان پیشتازان در رشد تولید ناخالص داخلی ایالت در میان ده ایالت بزرگ هند ظاهر شدند. تلانگانا دارای نرخ رشد چشمگیر 9.2در صد دارای اقتصاد 7.9 تریلیون روپیه ای (95.1 میلیارد دلار) است. تامیل نادو با رشد 8.2 درصد و اقتصاد قابل توجه 15.7 تریلیون روپیه ( 189.1 میلیارد دلار) و راجستان با 8 درصد قوی است. این ایالت ها از نظر نرخ رشد تولید ناخالص داخلی عملکرد بهتری داشته اند که شاهدی بر بخش خدمات پویای آنها است.

در همین حال، ماهاراشترا همچنان جایگاه خود را به عنوان بزرگترین اقتصاد هند با 24.1 تریلیون روپیه  (290.3 میلیارد دلار) حفظ می‌کند و انتظار می رود گجرات بر اساس پیش بینی‌های بودجه جایگاه خود را به عنوان دومین اقتصاد بزرگ حفظ کند.

 https://www.thehindubusinessline.com/data-stories/data-focus/telangana-and-tamil-nadu-top-in-gsdp-growth-among-the-largest-states/article68601808.ece

گسترش انرژی خورشیدی در طرح انرژی تلانگانا

آ روانت ردی، سروزیر ایالت تلانگانا، انرژی خورشیدی را در خط مقدم استراتژی انرژی ایالت قرار داده است. در گردهمایی اخیر، او بر اهمیت حیاتی گسترش تولید برق خورشیدی برای تضمین جریان ثابت برق، که برای تقویت توسعه اقتصادی ضروری است، تأکید کرد. او از مقامات خواست تا با بخش های فناوری اطلاعات و صنعت همکاری کنند و از زمین‌های بلا استفاده برای تاسیسات خورشیدی استفاده کنند و مجموعه پمپ های خورشیدی رایگان را برای کشاورزان فراهم کنند. علاوه بر این، این ابتکار به دنبال معرفی سیلندرهای پخت و پز خورشیدی به عنوان یک جایگزین پایدار برای گاز سنتی است. هدف کلی چشم انداز تولید 40000 مگاوات برق سالانه و اطمینان از تامین برق 24 ساعته قابل اعتماد برای همه می‌باشد.

https://www.newstap.in/telangana/revanth-reddy-prioritises-solar-power-expansion-in-telanganas-energy-strategy-1550325

 شهر حیدرآباد در حال آماده شدن برای میزبانی اجلاس جهانی هوش مصنوعی دو روزه

آ روانت ردی، سروزیر ایالت تلانگانا، قرار است اجلاس جهانی هوش مصنوعی 2024 را در تاریخ 15 شهریور 1403 در مرکز همایش های بین المللی حیدرآباد افتتاح کند. این اجلاس با مضمون «ساختن هوش مصنوعی برای همه» با هدف بررسی جنبه‌های مختلف هوش مصنوعی، هدف تلانگانا برای تبدیل شدن به یک مرکز جهانی برای نوآوری را مورد تاکید قرار می دهد. در این برنامه از 2500 شرکت‌کننده، از جمله متخصصان بین‌المللی هوش مصنوعی، استقبال می‌شود و دارای چهار محور است که بر پیشرفت‌ها و کاربردهای هوش مصنوعی تمرکز دارند. در این رویداد بر نقش استارت‌آپ‌ها و هوش مصنوعی در مورد تأثیر هوش مصنوعی در حوزه‌هایی مانند حکمرانی مالی و تولید تاکید خواهد شد.

https://www.thehindu.com/news/cities/Hyderabad/hyderabad-gears-up-for-two-day-global-ai-summit-from-tomorrow/article68602344.ece

 شرکت محصولات ساختمانی اینترارچ بیش از 950 میلیون روپیه در پنجمین مرکز تولیدی خود سرمایه گذاری کرده است.

شرکت محصولات ساختمانی اینترارچ، یک شرکت در زمینه ساختمان سازی فولادی از پیش مهندسی شده، سرمایه گذاری به مبلغ 950 میلیون روپیه (11.4 میلیون دلار) در پنجمین مرکز تولیدی ساختمان‌های فولادی پیش مهندسی شده (PEB) خود، واقع در روستای آتیوارام، نلور، ایالت آندرا پرادش را اعلام کرده است. فاز اول این پروژه ، که شامل 4 جریب زمین و با سرمایه گذاری 400 میلیون روپیه (4.8 میلیون دلار) قرار است ظرفیت تولید شرکت را تا 20000 تن در سال افزایش دهد. پس از آن، فاز دوم 6 جریب زمین را پوشش می دهد و به سرمایه گذاری 570 میلیون روپیه (6.7 میلیون دلار) نیاز دارد، ظرفیت بیشتری را با 40000 تن اضافه می‌کند و تقریباً 500 شغل جدید ایجاد می‌کند. پس از تکمیل، ظرفیت کل تولید سالانه به 200 هزار تن خواهد رسید. این ابتکار نه تنها نویدبخش افزایش بهره وری تولید است، بلکه نقشی حیاتی در ایجاد شغل و رشد صنعتی در منطقه ایفا می‌کند.

https://www.business-standard.com/markets/capital-market-news/interarch-building-products-invests-over-rs-95-crore-in-5th-manufacturing-plant-124090400664_1.html

 شرکت بندر ویساخاپاتنام گردشگری کروز را ترویج می‌کند.

شرکت بندر ویساخاپاتنام  (VPT) متعهد به ارتقای گردشگری کروز در شهر ویساخاپاتنام است که با این هدف گذاری شهر را به یک مقصد دریایی برتر تبدیل خواهد کرد. برای دستیابی به این چشم انداز، این شرکت  در ارتقای قابل توجه زیرساخت ها و بهبود امکانات رفاهی مسافران سرمایه گذاری می‌کند، تا اطمینان حاصل شود که خطوط کشتی کروز به خوبی جای گرفته اند و گردشگران از تجربه ای استثنایی برخوردار می‌شوند. این ابتکار پیش رو با افزایش تقاضا برای خدمات و ایجاد فرصت های شغلی جدید، اقتصاد محلی را تقویت می‌کند. علاوه بر این، شرکت بندر ویساخاپاتنام با همکاری ذینفعان مختلف و پذیرش شیوه‌های پایدار برای کاهش اثرات زیست‌محیطی فعالیت می‌کند و از این طریق ویساخاپاتنام را به عنوان یک مقصد دریایی متمایز در امتداد خط ساحلی شرقی هند معرفی می‌کند.

https://www.constructionworld.in/transport-infrastructure/ports-and-shipping/visakhapatnam-port-trust-promotes-cruise-tourism/61893

جذب سرمایه گذاری 4 میلیارد روپیه ای تامیل نادو

در جریان سفر رسمی خود به ایالات متحده، سر وزیر ایالت تامیل نادو، ام.ک. استالین از یک سرمایه گذاری قابل توجه 4 میلیارد روپیه (48.1 میلیون دلار) از شرکت اهمیم در منطقه چنگالپاتو رونمایی کرد، اقدامی‌که ایجاد 500 شغل و تقویت طرح های انرژی سبز را نوید می دهد. این اقدام راهبردی نشان دهنده تعهد سر وزیر به جذب سرمایه گذاری‌هایی است که باعث رشد اقتصادی دولت می‌شود. علاوه بر این، دولت تامیل نادو با گوگل برای ایجاد آزمایشگاه‌های پیشرفته هوش مصنوعی با هدف تجهیز 2 میلیون جوان به مهارت‌های ضروری در هوش مصنوعی، یادداشت تفاهمی منعقد کرده است. وزیر صنایع راجا تأکید کرد که این مشارکت نه تنها نوآوری را در بین استارتاپ ها و شرکت های کوچک و متوسط تقویت می‌کند، بلکه اقتصاد روستایی را متحول می‌کند و تامیل نادو را در خط مقدم پیشرفت فناوری قرار می دهد.

https://economictimes.indiatimes.com/news/india/tamil-nadu-cm-m-k-stalin-secures-rs-400cr-investment-in-san-francisco-visit/articleshow/112964840.cms?from=mdr

 سر وزیر تامیل نادو شش یادداشت تفاهم (MoU) با شرکت های آمریکایی امضا کرده است تا اقتصاد این ایالت را به هدف رسیدن به یک تریلیون دلار سوق دهد.

در جریان سفر رسمی خود به ایالات متحده، سر وزیر ایالت تامیل نادو، ام.ک. استالین با موفقیت بیش از 9 میلیارد روپیه (108 میلیون دلار) سرمایه گذاری  جذب کرد که منجر به ایجاد 4100 شغل در بخش های مختلف در شهر چنای، کویمباتور، مادورای و چنگالپاتو خواهد شد. قراردادهای قابل توجه شامل سرمایه گذاری قابل توجه 4.5 میلیارد روپیه از سوی نوکیا برای ایجاد یک مرکز تحقیق و توسعه پیشرفته، همراه با 2.5 میلیارد روپیه از فناوری میکروچیپ برای تأسیسات تحقیق و توسعه نیمه‌هادی است. علاوه بر این، مشارکت های قابل توجهی از سوی شرکت های مانند پی پال و سیستم های مهندسی یلد  پیش بینی می‌شود. در کنفرانس سرمایه گذاری سانفرانسیسکو، استالین دستاوردهای آموزشی و توسعه صنعتی را برجسته کرد و دیدگاه خود را برای ارتقای تامیل نادو به یک اقتصاد تریلیون دلاری بیان کرد. او به گرمی از سرمایه گذاری‌های بیشتر، به ویژه در حوزه نیمه‌هادی‌ها و تحقیق و توسعه دعوت کرد.

 https://www.aninews.in/news/world/asia/tamil-nadu-cm-mk-stalin-signs-6-mous-with-us-companies-seeks-to-propel-state-towards-trillion-dollar-economy20240830113723/

 شرکت اپلاید متریالز قرار است یادداشت تفاهمی‌با دولت تامیل نادو برای ایجاد یک مرکز پیشرفته امضا کند.

شرکت اپلاید متریالز قرار است یادداشت تفاهمی (MoU) با دولت تامیل نادو برای ایجاد یک مرکز پیشرفته با قابلیت هوش مصنوعی برای توسعه فناوری با تمرکز بر تولید نیمه‌هادی در تارامانی، چنای امضا کند. این توافق در سانفرانسیسکو با سر وزیر استالین رسمی خواهد شد. این ابتکار برای دستیابی تامیل نادو به اقتصاد یک تریلیون دلاری تا سال 2030 حمایت می‌کند و به دنبال تقویت اکوسیستم نیمه‌هادی از طریق مشارکت با دانشگاه‌ها و صنعت است. انتظار می رود این مرکز بیش از 500 شغل فنی ایجاد کند و تامیل نادو را به عنوان یک مرکز نیمه‌هادی برجسته قرار دهد.

 https://economictimes.indiatimes.com/tech/technology/applied-materials-to-sign-mou-with-tn-government-to-establish-center-of-excellence/articleshow/112904693.cms?from=mdr

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما