معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۷- ۰۹:۰۴ - مشاهده: ۶۲

اخبار اقتصادی هند- دهلی نو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی هند در هفته اول شهریور ماه 1403مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رونمایی از 109 گونه پرحاصل، مقاوم در برابر آب و هوا و غنی شده زیستی

نخست وزیر هند از 109 گونه محصولات کشاورزی پرحاصل، مقاوم در برابر آب و هوا و تقویت شده در دهلی نو رونمایی کرد. کشاورزان بذر تمام 109 رقم را ظرف سه سال دریافت خواهند کرد. این گونه‌ها با هدف افزایش بهره وری مزارع و درآمد کشاورزان توسط شورای تحقیقات کشاورزی هند (ICAR) توسعه یافته اند. در میان محصولات زراعی، بذر غلات مختلف از جمله ارزن، محصولات علوفه ای، دانه‌های روغنی، حبوبات، نیشکر، پنبه و سایر محصولات وجود دارد. از بین محصولات باغی، انواع مختلف میوه، سبزیجات، ادویه، گل و محصولات دارویی نیز بوده است. ادویه‌های اصلاح شده شامل جوز هندی، هل، رازیانه، زنجبیل و ... می‌باشد.

https://ddnews.gov.in/en/pm-modi-unveils-109-new-crop-varieties-to-boost-agriculture/

موافقت با کاهش تعرفه واردات کیوی نیوزلند به هند و دسترسی هند به بازار انبه و موز

هند با درخواست نیوزلند برای کمتر شدن میزان 30 درصدی تعرفه واردات میوه کیوی موافقت کرده است. علاوه بر این، نیوزلند به انبه هندی، موز و انار دسترسی به بازار داده است. نیوزیلند همچنین به درخواست هند برای همکاری در زمینه تبادل تجربه و فناوری برای بهبود کیفیت و عملکرد میوه‌هایی مانند سیب پاسخ مثبت داده است. احتمالا مقامات نیوزلند در ماه اکتبر از هند بازدید کرده و توافقاتی را امضا کنند.

دولت در بیانیه‌ای اعلام کرد که این درخواست‌ها در جریان گفتگوهای سطح بالا بین وزیر کشاورزی هند و وزیر کشاورزی نیوزلند در دهلی نو در ۱۲ اوت ارائه شده است. همچنین هند به‌دنبال تسریع در دریفات تأییدیه برای تأسیسات تصفیه حرارتی بخار (برای ضدعفونی میوه‌هایی مانند انبه) در لاکنو و دهلی برای افزایش صادرات انبه و همچنین دسترسی اولیه به بازار برای محموله‌های انگور است. وزیر نیوزیلند از هند به دلیل از سرگیری صادرات چوب کاج از نیوزیلند که قبلاً با چالش های مواجه شده بود قدردانی کرد. همچنین احتمال همکاری فنی در زمینه‌های تحقیق و توسعه، به ویژه در باغبانی و ماهیگیری در قفس را بررسی کردند.

میوه کیوی از شیلی به دلیل موافقتنامه تجاری ترجیحی هند 15 درصد عوارض دارد، در نتیجه مزیت قیمتی نسبت به نیوزلند دارد. از آنجایی که فصل برداشت در شیلی و نیوزلند از آوریل تا اکتبر یکسان است، رقابت کیوی این دو کشور افزایش خواهد یافت. همچنان کیوی نیوزلند نسبت به سایر کشورها دارای مزیت کیفی است. صادرات کیوی ایران به هند پس از پایان فصل برداشت در نیوزلند آغاز می‌شود.

واردات کیوی هند در سال 2023- 24 حدود 43270 تن بود که نسبت به 50920 تن در سال 2022-23 کاهش داشت. در حال حاضر سطح زیر کشت میوه یوی در هند به حدود 6000 هکتار رسیده است.

https://www.thehindubusinessline.com/economy/agri-business/india-may-lower-import-duty-on-kiwi-fruit-get-market-access-for-mango-banana-from-new-zealand/article68521298.ece

امضای قرارداد سرفصل توافق (HoT) جهت صادرات آمونیاک سبز به ژاپن

دو شرکت هندی و ژاپنی با واسطه گری یک شرکت سنگاپوری قرارداد مشارکت تامین آمونیاک سبز از هند به ژاپن را امضا کردند.  این یک سند مقدماتی و غیر الزام‌آور بوده که بین دو یا چند طرف در مذاکرات تجاری یا سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. صنایع Sembcorp مستقر در سنگاپور کار بر روی پروژه آمونیاک سبز در ایالت تامیل نادو را آغاز کرده است. این شرکت در نظر دارد در فاز اول 200 هزار تن آمونیاک سبز را  به ژاپن صادر کند. وزیر انرژی‌های نو و تجدیدپذیر هند ریاست مراسم امضای اولین توافقنامه تامین و صادرات آمونیاک سبز از هند به ژاپن را بر عهده داشت. در فرآیند تولید آمونیاک سبز، از طریق الکترولیز آب و با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، هیدروژن تولید می‌شود. سپس هیدروژن با نیتروژن ترکیب شده و آمونیاک سبز تولید می‌شود که می‌تواند به عنوان سوخت در صنایع مختلفی مانند فولادسازی، تولید سیمان و حمل و نقل جایگزین زغال سنگ شود.

https://agrospectrumindia.com/2024/08/21/ministry-of-renewable-energy-inks-mou-for-the-export-of-green-ammonia-from-india-to-japan.html

نوزدهمین اجلاس تجاری هند و آفریقا در دهلی نو

پیوش گویال در نوزدهمین اجلاس تجاری هند و آفریقا در دهلی در سطح وزرا پتانسیل همکاری در بخش معدن آفریقا را برجسته کرد. آفریقا می‌تواند نیاز هند به مواد معدنی حیاتی مورد نیاز در بخش هایی مانند وسایل نقلیه الکتریکی، صنایع الکترونیک، دفاعی و انرژی‌های تجدیدپذیر را تکمیل کند. همچنین یک هدف بلندپروازانه برای دو برابر کردن تجارت بین هند و آفریقا در هفت سال آینده تعیین گردید. با توجه به اینکه 33 کشور آفریقایی جزء طرح ترجیحی تعرفه‌های بدون گمرک هند (DFTP) برای کشورهای کمتر توسعه یافته (LDC)  قرار دارند، میتواند فرصتی برای افزایش تجارت برای این کشورها باشد. دراین نشست پتانسیل ها و نقاط قوت هند در زمینه کشاورزی، داروسازی، نساجی، خودرو و انرژی‌های تجدیدپذیر و همکاری‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات بین هند و آفریقا تاکید شد. هند از طریق 196 خط اعتباری بالغ بر 12 میلیارد دلار به آفریقا کمک مالی داده است.

https://www.daijiworld.com/news/newsDisplay?newsID=1219447

ایران بزرگترین خریدار سویا از هند

ایران ناجی صادرات کنجاله سویا هند در سال نفتی 24-2023 منتهی به سپتامبر بوده است. ‏بر اساس گزارش انجمن فراوری سویا هند (SOPA)، خرید بالای ایران پیش بینی صادرات کنجاله سویا از هند را در سال نفتی 2023-24 به 2.1 میلیون تن افزایش می دهد که نسبت به 1.836 میلیون تن سال قبل افزایش 14 درصدی دارد. صادرات کنجاله سویا هند تا پایان ژوئیه 1.92 میلیون تن بود که نسبت به 1.66 میلیون تن در سال گذشته افزایش داشت. ایران بزرگترین خریدار در سال جاری نفتی بوده است، در حالی که ویتنام بزرگترین خریدار سال گذشته، به دلیل افزایش قیمت ها خرید خود را به شدت کاهش داده است. محموله‌های ارسالی به ایران طی سال نفتی 24-2023 از اکتبر تا پایان جولای به 412 هزار تن نسبت به 12000 تن در سال گذشته افزایش یافت. افزایش صادرات در حالی است که کنجاله سویا هندی در بازار جهانی حدود 100 دلار در هر تن گران شده است.

محموله‌ها به امارات نیز در سال جاری به 371 هزار تن تا پایان جولای رسید که نسبت به 47803 تن در سال گذشته افزایش یافته است. همچنین صادرات به نپال 176 هزار تن و بنگلادش 300 هزار تن بوده است. بیشترین کاهش در محموله‌ها به ویتنام با 9.649 هزار تن رسید که نسبت به 505 هزار تن سال قبل و به دلیل افزایش قیمت کاهش شدید داشته است.

تولید سویا در هند سال گذشته به 11.847 میلیون تن رسید که نسبت به سال قبل از آن (12.411 میلیون تن) کاهش داشته است.

https://www.thehindubusinessline.com/economy/agri-business/iran-turns-saviour-for-pricey-indian-soyameal-exports/article68533177.ece

دو برابر شدن کشت سویا در ایالت گجرات طی پنج سال

طی پنج سال گذشته کشت سویا در ایالت گجرات دو برابر شده است. از دلایل استقبال کشاورزان تقاضای فزاینده برای محصولات سویا، دستمزد بالاتر به کشاورزان و سودآورتر از سایر محصولات و نیاز به نیروی کار کمتر اعلام شده است. در  ایالت مادهیا پرادش سطح زیر کشت از 5.8 میلیون هکتار به 5.3 میلیون هکتار کاهش یافته است، در حالی که سطح کاشت سویا در ماهاراشترا از 4.2 میلیون هکتار به 5 میلیون هکتار رسیده است. در فصل خریف (ژوئن تا نوامبر)، سویا در 12.5 میلیون هکتار در هند کاشته شده است که در مقایسه با 12.3 میلیون هکتار در سال 2023 بیشتر بوده است.

https://www.thehindubusinessline.com/economy/agri-business/soybean-cultivation-in-gujarat-doubles-in-five-years-spreads-to-cotton-and-groundnut-growing-areas/article68535444.ece

افزایش صادرات داروی هند به آمریکا، آنتی بیوتیک به ایتالیا، تجهیزات (MRI) به آلمان

هند سومین منبع بزرگ واردات دارو برای خرده فروشی در آمریکا بعد از ایرلند و سوئیس در آمده است. براساس آمار منتشره از سوی وزارت بازرگانی، ارزش صادرات داروی هند طی 2023 به 9 میلیارد دلار در مقایسه با 7.33 میلیارد دلار 2022 بالغ گردید.

هند پس از ایرلند و سوئیس، سومین منبع وارداتی بزرگ دارویی است که برای خرده فروشی در امریکا عرضه می‌شود. صادرات داروی هند از 7.33 میلیارد دلار در سال 2022 به 9 میلیارد دلار در سال 2023 افزایش یافت. به دلیل این افزایش صادرات، سهم هند در بازار کلی از 10.08 درصد در سال 2022 به 13.1 درصد در سال 2023 افزایش یافت. ایرلند به عنوان بزرگترین صادرکننده جهان، از 17.18 درصد در سال 2022 به 13.85 درصد در سال 2023 کاهش داشت و فروش آن در امریکا از 12.5 میلیارد دلار در سال 2022 به 9.5 میلیارد دلار در سال 2023 کاهش یافت. سوئیس نیز در سال گذشته از 17.4 درصد در سال 2022 به 13.7 درصد کاهش یافت.

علاوه بر این، سهم هند از صادرات آنتی بیوتیک ها در بازار ایتالیا افزایش یافته است. هند با افزایش سهم خود به 2.12 درصد در سال 2023 از 0.96 درصد در سال 2022 در رتبه دهم بازار قرار دارد. صادرات آنتی بیوتیک هند به ایتالیا در سال 2023 از 11.48 میلیون دلار در سال 2022 به 23.34 میلیون دلار رسید.

دستگاه‌های تصویربرداری (MRI) در آلمان در حال افزایش است. در سال 2023، سهم صادرات هند در آلمان از 0.45 درصد در سال 2022 به 1.7 درصد افزایش یافت. هند ششمین صادرکننده دستگاه MRI است، در حالی که بریتانیا با 460 میلیون دلار صادرات، بزرگترین صادرکننده دستگاه MRI است.

https://www.livemint.com/news/indias-pharma-exports-rise-medicine-shipments-to-us-antibiotics-to-italy-grow-mri-apparatus-sales-surge-in-germany-11723782364391.html

رونمایی از یک گونه برنج هندی مقاوم در برابر سیل

در میان 109 گونه مقاوم در برابر آب و هوا که به تازگی توسط نخست وزیر رونمایی شده است، یک رقم برنج « Gayatri sub1» یا (CR Dhan 810) با کیفیت مقاوم در برابر سیل تولید شده است که مدت زمان کاشت آن بین 155-160 روز است. ژنی که آن را در برابر سیل مقاوم می‌کند، در اصل از گونه‌ای سنتی به نام Dhalaa Putia در اودیشا گرفته شده است که دیگر کشت نمی‌شود.

https://www.thehindubusinessline.com/economy/agri-business/scientists-rely-on-traditional-rice-to-develop-new-flood-resistant-varieties/article68525373.ece

رونمایی از اپلیکیشن موبایل و درگاه نظارت بر آفات توسط کشاورزان

وزیر اتحادیه کشاورزی و رفاه کشاورزان هند، از سیستم ملی نظارت بر آفات (NPSS) رونمایی کرد. این ابتکار دیجیتال توسط وزارت کشاورزی از فناوری‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینی (ML) برای ارائه توصیه‌های به موقع و دقیق مدیریت آفات استفاده می‌کند. این سیستم شامل یک اپلیکیشن موبایل و یک درگاه وب است که دسترسی همه کشاورزان را تضمین می‌کند. با استفاده از داده‌های سریع و تجزیه و تحلیل پیشرفته امکان شناسایی، نظارت و مدیریت دقیق آفات را امکان پذیر می‌کند.

از طریق NPPS، کشاورزان می‌توانند انواع مختلف حشره کش ها و آفت کش ها را شناخته و محصولات خود را از اثرات مضر در امان نگه دارند. همچنین این وزارت یک پلتفرم اطلاعاتی کشاورزی در مورد شرایط محصول، الگوهای آب و هوا، میزان ذخایر آب، سطح آب های زیرزمینی و شرایط سلامت خاک ارائه می دهد. همچنین یک پورتال تحت وب به نام Krishi DSS (سیستم پشتیبانی تصمیمات کشاورزی) که هدف آن کمک به کشاورزان با داده‌های حیاتی برای مدیریت محصول و افزایش بهره وری است نیز رونمایی شد.

https://agrospectrumindia.com/2024/08/19/union-agriculture-minister-inaugurates-national-pest-surveillance-system.html

توقیف بیش از 400 کانتینر برنج ارگانیک در 3 بندر هند

مقامات دایره اطلاعات درآمد هند (DRI) بیش از 400 کانتینر برنج "ارگانیک" را در 3 بندر توقیف کردند. این محموله‌ها در بنادر JNPT، Munda و Kandla صورت گرفت که به دنبال گزارشاتی مبنی بر بی نظمی تجارت در محموله‌های صادراتی و نقض ممنوعیت صادرات برنج سفید بوده است.

منابع تجاری گفتند که در این بنادر برنج سفید غیر ارگانیک و برنج پاربویل در پوشش برنج ارگانیک صادر شده است. در نتیجه آمار صادرات محموله‌های برنج ارگانیک طی دوره مالی آوریل تا جولای 2024-25 (146.585 هزار تن) از کل محموله‌های سال مالی قبلی (107.727 تن) بیشتر شده است.

این محموله‌ها (127.120 تن برنج سفید، 8.000 تن برنج شکسته) با نقض ممنوعیت صادرات برنج سفید و شکسته از هند از ژوئیه 2023 انجام شده است که مهمترین علت آن فرار از پرداخت تعرفه 20 درصدی صادرات توسط تجار بوده است.

گفته می‌شود از مجموع محموله‌های توقیف شده توسط  DRI، بیش از 200 محموله تنها در بندر جواهر نهرو بوده است. بر اساس داده‌ها 22.126 هزار تن و 16.547 هزار تن محموله برنج ارگانیک عازم ویتنام و کنیا بود اما به سختی 2000 تن اجازه ترخیص یافت.

https://www.thehindubusinessline.com/economy/agri-business/dri-officials-detain-over-400-organic-rice-shipments-at-3-ports/article68543321.ece

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما