معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۲۱- ۱۰:۱۹ - مشاهده: ۶۲

اخبار اقتصادی هند - مومبای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی مومبای هند در هفته سوم مرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ورود زیردریایی هند به بندر کلمبو

روز شنبه 3 آگوست، زیردریایی نیروی دریایی هند با عنوان «شالکی» جهت بازدیدی رسمی وارد بندر کلمبو شد.  این زیردریایی طبق آداب و رسوم دریانوردی مورد استقبال گرم پرسنل های نیروی دریایی سریلانکا قرار گرفت. زیردریایی نظامی‌شالکی که یک کشتی نظامی مستحکم به طول 64.4 متر و دارای 40 ملوان است تحت فرماندهی دریادار راهول پاتنایک می‌باشد.

https://idrw.org/indian-submarine-makes-port-call-in-colombo/ 

 بانک جهانی هند و چین در معرض خطر به دام افتادن در «تله درآمد قشر متوسط» قرار دارند.

گزارشی از بانک جهانی نشان می دهد در حالیکه هند برای نیل به یک چهارم درآمد سرانه آمریکا به 75 سال زمان نیاز دارد، چین می‌تواند در مدت نزدیک به 10 سال از آمریکا پیشی بگیرد. این گزارش ضمن تاکید بر «دام درآمد - قشر متوسط» راه برد سه گانه سرمایه گذاری، تزریق، القاء و نوآوری را برای دستیابی به جایگاه درآمد بالا توصیه کرده است.  

https://timesofindia.indiatimes.com/india/india-china-run-risk-of-falling-into-middle-income-trap-world-bank/articleshow/112253855.cms

 درخواست شهروندان هند از وزیر دفاع این کشور برای جلوگیری از صادرات تسلیحات و مهمات به رژیم اشغالگر قدس

گروهی متشکل از 25 شهروند هندی اعم از قضات دادگاه، دیپلمات ها، فعالان اجتماعی، نویسندگان و اقتصاددان‌ها طی نامه ای کتبی به آقای راجنات سینگ، وزیر دفاع هند خواستار لغو پروانه صادرات تسلیحات و مهمات به رژِم صهیونیستی شده اند زیرا این امر نقض تعهدات هند طبق قوانین بین المللی و احکام قانون اساسی است. در این نامه ضمن اشاره به رای دادگاه لاحه مبنی بر نقض صریح رژیم صهیونیستی از وظایف خود طبق کنوانسیون نسل کشی و اشغال غیرقانونی سرزمین‌های فلسطین و با استناد به ماده 21 و بند سه ماده 51 قانون، هرگونه فروش سلاح و تجهیزات نظامی‌به اسرائیل را نقض تعهدات هند بر اساس قوانین بین المللی خوانده خواستار فسخ کلیه پروانه‌های صادرات به اسرائیل شدند.

https://www.thehindu.com/news/national/rajnath-urged-to-stop-export-of-arms-and-ammunition-to-israel/article68473646.ece

 تلویزیون نارندران: مسیر واردات فولاد ارزان قیمت چین از طریق کشورهای جنوب شرقی می‌تواند سرمایه گذاری فولاد هند را از مسیر خود خارج کند

تاثیرات منفی واردات فولاد چین از طریق کشورهای جنوب آسیا بر سرمایه گذاری‌های فولاد هند مدیرعامل شرکت فولاد تاتا با اشاره به اینکه صنایع هند نمونه بارزی از سرمایه گذاری بخش خصوصی هند است. گفت کلیه شرکت های فولاد هند اعم از تاتا، آ ام ان اس، جی اس پی ال و جی اس دبلیو سرمایه گذاری قابل توجهی را اعلام کرده اند. ما از دولت هند خواستار عدم تغییر مسیر خود از سیاست های مرتبط به خاطر واردات ارزان قیمت هستیم.  

https://www.thehindubusinessline.com/economy/tata-steel-md-tv-narendran-says-china-routing-cheap-steel-imports-via-south-east-could-derail-indian-steel-investments/article68481835.ece

ضرورت اقدامات راهبردی به چهار مانع تجاری تاثیر گذار در نیل به اهداف تغییرات اقلیمی و امنیت انرژی

نیرمالا سیتارامان، وزیر مالی هند حوزه‌های اقتصادی تولید و خدمات و امنیت انرژی را در اولویت بودجه خود قرار داده است.  وی در اظهارات خود تاکید کرد به منظور بهره برداری از این اولویت ها، هند باید به تحولات تجارت بین المللی و پیوندهای رو به رشد،  اما در عین حال پیچیده تر آن با امنیت انرژی، بحران آب و هوا و مقررات زیست محیطی توجه کند.

https://www.hindustantimes.com/opinion/for-industrial-growth-green-trade-will-matter-101722526684190.html

 سی و دومین کنفرانس بین المللی اقتصاددانان کشاورزی (ICAE 2024) از 2 لغایت 7 آگوست در دهلی نو برگزار شد

دکتر اسمیتا سیروحی، دبیر برگزاری، می‌گوید: "اقتصاددانان کشاورزی سنت اشتراک دانش جدید و ایده‌های نوین در زمینه اقتصاد کشاورزی را با این کنفرانس سه ساله زنده نگه داشته اند."

موضوع اصلی این کنفرانس "تحول به سوی سیستم های کشاورزی و غذایی پایدار" است، در این کنفرانس بیش از 1000 نماینده از 75 کشور را گرد هم آمدند تا به چالش های مبرم در کشاورزی جهانی رسیدگی کنند.

نخست وزیر مودی با افتتاح کنفرانس  بر میراث عمیق کشاورزی هند که قدمتی بالغ بر هزاران سال دارد، تاکید کرد. وی ضمن اشاره به روش های سنتی و غنی کشاورزی علمی هند که در متون باستانی مانند «کریشی پرشار» تشریح شده است.

اکوسیستم تحقیقاتی و آموزشی کشاورزی قوی هند که شامل بیش از 100 موسسه تحقیقاتی، 500 کالج و 700 کریشی ویگیان کندرا است، بر تعهد این کشور به پیشرفت کشاورزی دلالت می‌کند.

نخست وزیر هند برنامه‌های این کشور برای کشاورزی پایدار و مقاوم در برابر تغییرات آب و هوایی را تشریح کرد و اجرای موفقیت آمیز کشاورزی طبیعی بدون مواد شیمیایی در مقیاس وسیع و تمرکز دولت بر توسعه سیستم حمایتی جامع از کشاورزان را خاطرنشان کرد.

از دستاوردهای کلیدی ذکر شده، توسعه نزدیک به 1900 گونه ی جدید محصول مقاوم به آب و هوا در دهه گذشته بود. همچنین به تنوع کشاورزی هند با محصولات کشاورزی کیفیت برتر در 15 منطقه کشاورزی-اقلیمی نیز به عنوان عاملی حیاتی برای تضمین امنیت غذایی جهانی اشاره شد.

https://www.livemint.com/industry/agriculture/pm-modi-economists-farmers-sustainable-agriculture-climate-resilient-crops-11722672003736.html

 واردات اوره به ارزش 61.27 میلیارد روپیه از چین طی سال مالی 24-2023

بنابه گفته دولت هند، این کشور 1 میلیون و 860 هزار تن اوره به ارزش 730 میلیون دلار(61.27 میلیارد روپیه) و 2.26 میلیون تن دیگر از کودهای شیمایی فسفاتی و پتاسیومی را از چین طی سال مالی 24-2023 وارد کرده است.

آنوپریا پاتل، وزیر مشاور محصولات و کود شیمیایی در پاسخی کتبی به مجلس اعیان هند اعلام کرد هند اوره مورد نیاز خود برای اهداف کشاورزی و به  حساب پرداختی دولت به منظور کاهش فاصله تولید و تقاضای مخاسبه شده وارد می‌کند.

India Imported Urea: India imports 18.6 lakh tonne urea worth $730 million from China in 2023-24 | Delhi News - Times of India (indiatimes.com)

 هند در صدد افزایش اکتشافات معادن لیتیومی در بلوک های موجود جامو و کشمیر است

وزارت معادن هند برنامه‌های اکتشافات بیشتر معادن لیتیوم در بلوک های موجود جامو و کشمیر را پیش از مزایده فروش اجرا خواهد کرد.  اتفاقاً دو دور مزایده ی بلوک های لیتیومی در منطقه Salal - Haimana در ناحیه Resai در ایالت جامو و کشمیر در جلب توجه نهادهای تجاری ناکام مانده است. پیش بینی‌ها حاکی است  منابع لیتیوم اکتشافی در جامو و کشمیر را 5.9 میلیون تن تخمین زده است. از سوی دیگر اولین مزایده موفقیت آمیز بلوک لیتیوم در ایالت چتیس گر رقم خورد به شرکت Maiki South Mining Pvt. Ltd واگذار شد.

India to ramp up lithium exploration in existing J&K blocks to boost commercial viability - The Hindu BusinessLine

اجرای برنامه نشانه ی استاندارد هند برای محصولات شیمیایی وپتروشیمی

هند استانداردسازی محصولات شیمیایی و پتروشیمی اجباری اعم از وارداتی و تولید داخلی را به اجرا خواهد گذاشت. انتظار می رود تنظیم مقرارت مربوطه در اکتبر 2024 اجرایی شود. این خبر از سوی بخش امور شیمیایی و پتروشیمی در وزارت مجصولات شیمیایی و کود در اواخر جولای 2024 انجام خواهد شد.این اقدام با هدف جلوگیری از استفاده از محصولات مضر و غیراستاندار انجام می‌شود.

India to Enforce BIS Standards for Chemicals and Petrochemicals (india-briefing.com)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما