معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۷- ۰۸:۳۴

اخبار اقتصادی هند - مومبای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی مومبای هند در هفته اول شهریور ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 بازار کار روستایی هند در سال مالی 2025-2024 بهبود می‌یابد، اما همچنان از دوران قبل از کرونا عقب تر است.

به نقل از تایمز آو ایندیا، در چهار ماه اول سال مالی جاری، اشتغال ایجاد شده تحت طرح تضمین اشتغال روستایی مهاتما گاندی (MGNREGS)، همچنان ۱۳۰ میلیون (نفر-روز) بیشتر از دوره مشابه در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰، سال قبل از پاندمی‌کرونا، گزارش شده است که نشان‌دهنده مشکلات در مناطق روستایی است.طبق گزارش به نقل از داده‌های وزارت توسعه روستایی دولت، این موضوع نشان می‌دهد که وضعیت اشتغال هنوز به وضعیت‌های پیش از همه گیری کرونا بازنگشته است. با این حال، کارهای تکمیل شده تا ماه جولای در سال مالی 2025-2024، ۲۳۰ میلیون (نفر-روز) کمتر از دوره مشابه در سال گذشته است که به معنای این است شرایط کمی‌بهبود یافته است. سال مالی 2020-2019 به عنوان یک سال استاندارد برای MGNREGS شناخته می‌شود، زیرا الگوهای اشتغال پیش از همه گیری کرونا، روندهای قابل پیش‌بینی را دنبال می‌کرد. کرونا به اقتصاد هند ضربه زد و منجر به اعمال قرنطینه ملی شد. این بحران باعث افزایش بی‌سابقه‌ای در تقاضای شغلی تحت این برنامه شد.

https://www.business-standard.com/economy/news/rural-job-market-improving-in-fy25-but-lags-behind-pre-pandemic-levels-124082600476_1.html

کارخانه‌های اپل ممکن است تا ماه مارس ۶۰۰,۰۰۰ شغل در هند ایجاد کنند.

بر اساس برآوردها و داده‌های ارائه‌شده توسط شرکت اپل و تأمین‌کنندگان آن به دولت، نیروی کار اپل در هند شامل ۲۰۰,۰۰۰ شغل مستقیم است که تا پایان مارس ایجاد خواهد شد و زنان ۷۰٪ از این تعداد را تشکیل خواهند داد.مقامات به تایمز آو ایندیا گفتند که سه تولیدکننده قراردادی اپل در هند، فاکسکان، ویسترون (اکنون تاتا الکترونیکس) و پگاترون تاکنون ۸۰,۸۷۲ شغل مستقیم ایجاد کرده‌اند. همچنین تأمین‌کنندگان بزرگ‌تر از جمله گروه تاتا، سالکامپ، موتسرون، فاکس لینک در تامیل نادو، سان وودا در اوتار پرادش، ATL در هاریانا و جبیل در مهاراشترا به طور مشترک حدود ۸۴,۰۰۰ شغل مستقیم ایجاد کرده‌اند.

https://economictimes.indiatimes.com/industry/cons-products/electronics/apple-plants-may-yield-600000-jobs-in-india-by-march/articleshow/112816596.cms?from=mdr

 بریکس: هند ممکن است به پیشنهاد استفاده از ارزهای ملی در صورتی که "غیر الزام‌آور" باشد، توجه کند.

به گفته منابع، سخنرانان اجلاس BRICS در کازان به بررسی پیشنهادات مربوط به تسویه با ارزهای محلی و ارز مشترک BRICS خواهند پرداخت. به گفته منابع، با توجه به تلاش‌های قوی بیشتر کشورهای BRICS برای استفاده از ارزهای ملی در تجارت و معاملات مالی درون بلوک به منظور «کاهش وابستگی به دلار»، هند ممکن است این پیشنهاد را به طور مثبت بررسی کند به شرطی که این تصمیم غیر الزام‌آور باشد و هند بتواند اعضای مورد نظر خود را برای تسویه ارزی انتخاب کند و برخی دیگر از جمله چین را نادیده بگیرد. گروه BRICSقرار است نشست سطح بالا بعدی خود را در تاریخ‌های ۲۱ و ۲۲ اکتبر در کازان، روسیه برگزار کند. در این نشست، پیشنهادات مربوط به استفاده از ارزهای محلی و ایجاد یک ارز مشترک BRICS احتمالاً به طور برجسته‌ای در دستور کار قرار خواهد گرفت.

https://www.thehindubusinessline.com/economy/brics-india-may-consider-proposal-to-use-national-currencies-if-non-binding/article68569619.ece

پرداخت‌های دیجیتال، در حال تحول اقتصاد هند هستند.

صنعت پرداخت‌های جهانی دستخوش تغییرات سریع شده است و تجارت دیجیتال و مالی در سراسر جهان را متحول کرده است. هند در پیشگامی این انقلاب بوده و در فراهم کردن دسترسی به پرداخت‌های دیجیتال برای همه پیشتاز است.واقعاً شگفت‌انگیز است که تغییرات سریع در دهه گذشته هند را به پنجمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل کرده است. تلاش‌های هماهنگ هند برای حرکت به سمت یک اقتصاد «کم‌نقد» موجب ورود نیم میلیارد هندی از جوامع کم‌برخوردار به اقتصاد کشور شده است؛ که این عامل کلیدی باعث شده هند به یکی از سریع‌ترین اقتصادهای در حال رشد جهان تبدیل شود. پیشرفت در زمینه مالی کلید ساخت رشد اقتصادی پایدار است و هند در حال ایجاد مدلی برای آینده پرداخت‌ها در سطح جهانی است. زیرساخت‌های پرداخت دیجیتال با کیفیت جهانی هند همچنین فرصت‌های پیشرفت سریع برای زنان را در مشارکت در اقتصاد هند فراهم کرده است. امروزه، ۵۵٪ از زنان هندی دارای حساب بانکی هستند. به‌طور مهم، زنان همچنین بیش از ۲۰٪ از شرکت‌های خرد، کوچک و متوسط (MSMEs) هند را رهبری می‌کنند.

https://economictimes.indiatimes.com/industry/banking/finance/view-digital-payments-are-transforming-indias-economy/articleshow/112787251.cms?from=mdr

 وزیر امور خارجه شیلی: هند یک قدرت اقتصادی است، زمان آن فرا رسیده که آن را در آمریکای لاتین فعال‌تر ببینیم.

در جریان سفر سه‌روزه وزیر امور خارجه شیلی، کلاورن به هند، وی با وزیر امور خارجه هند، جایشانکار، دیدار کرد و درباره همکاری‌های دوجانبه در زمینه تجارت و سرمایه‌گذاری، کشاورزی، مواد معدنی حیاتی، دفاع و فضا و سایر مسائل بحث و گفتگو کرد. در مصاحبه‌ای با شوبهاجیت روی، وان کلاورن درباره فرصت‌های احتمالی سرمایه‌گذاری هند در معادن لیتیوم و مس در شیلی، صادرات انبه و دارو از هند، موازنه بین چین و سایر قدرت‌ها، و نقش هند در جنگ روسیه و اوکراین صحبت می‌کند. "من پیش از این فرصت ملاقات با او را نداشتم، بنابراین به‌طور طبیعی تحت تأثیر شخصیت او قرار گرفتم، و ما جلسه بسیار خوبی داشتیم که بر مسائل دوجانبه متمرکز بود. ما علاقه خود را به تقویت روابط با هند ابراز کردیم. همچنین توجه کردیم که هند علاقه‌مند است نه تنها روابط خود را با شیلی تقویت کند بلکه حضور خود را در آمریکای لاتین به‌طور کلی تثبیت کند."

https://indianexpress.com/article/india/india-is-an-economic-powerhouse-latin-america-alberto-van-klaveren-9540550/

 گزارش دولت:رشد قیمت مواد غذایی به‌احتمال زیاد در ماه‌های آینده به‌دلیل برداشت خوب محصول، کاهش خواهد یافت.

بر اساس گزارش دولت تورم مواد غذایی هند احتمالا در ماه‌های آینده به لطف برداشت های خوب پس از باران‌های موسمی‌که سطح آب را در مخازن دوباره پر کرد، کاهش می یابد. در این گزارش آمده است: "تجدید سطح آب در مخازن، نویدبخش تولید محصولات (کاشت تابستانه) و زمستانی آینده است. این امر به کاهش تورم مواد غذایی در ماه‌های آینده کمک بیشتری خواهد کرد." تورم مواد غذایی که تقریباً نیمی از تورم خرده فروشی را تشکیل می دهد، از 9.36 درصد در ماه ژوئن به 5.42 درصد در ماه جولای کاهش یافت. در اوایل این هفته، بانک مرکزی این کشور اعلام کرد که اگر قیمت های بالای مواد غذایی ادامه یابد و موجب تورم عمومی تر قیمت ها شود، دولت باید رویکرد محتاطانه تری را برای سیاستهای پولی اتخاذ کند. در گزارش دولت آمده است که تقاضای جهانی قوی‌تر باعث افزایش صادرات کالاهای هند شده است، اما واردات نیز به دلیل تقاضای داخلی قوی افزایش یافته است. کسری تجاری کالاهای هند در ماه جولای 23.5 میلیارد دلار بود که بالاتر از انتظارات اقتصاددانان بود.

https://www.business-standard.com/industry/agriculture/food-inflation-likely-to-drop-in-coming-months-on-good-harvest-govt-report-124082200777_1.html

 هند و لهستان؛ افزایش پروازهای مستقیم، گسترش روابط فرهنگی

پس از دیدار نخست وزیر نارندرا مودی و همتای لهستانی خود دونالد تاسک، دو کشور تصمیم گرفتند پروازهای مستقیم بین هند و لهستان را افزایش دهند و دامنه گردشگری را نیز گسترش دهند. مودی و تاسک با توجه به نقش گردشگری در ایجاد فرصت‌های اقتصادی در بیانیه مشترک منتشر شده پس از مذاکرات، بر گسترش روابط مردم با مردم از طریق تبادلات فرهنگی و دانشگاهی توافق کردند. مودی و تاسک همچنین بر لزوم افزایش بیشتر پروازهای مستقیم به مقاصد جدید در هر دو کشور تاکید کردند. به طور سنتی، مسافران هندی، اروپای غربی مانند فرانسه، ایتالیا و سوئیس را برای گردشگری ترجیح می‌دهند. با این حال، روند رو به رشدی برای گردشگری در کشورهای اروپای مرکزی و شرقی وجود دارد که لهستان به عنوان یک مقصد کلیدی در حال ظهور است. طبق داده‌های ارائه شده توسط سازمان گردشگری لهستان، سالانه حدود 25000 تا 30000 گردشگر هندی از این کشور بازدید می‌کنند، که این تعداد به طور مداوم افزایش یافته است.

https://indianexpress.com/article/india/india-and-poland-to-increase-direct-flights-expand-cultural-ties-9528353/

داده‌های تولید ناخالص داخلی: رشد سریع هند رو به کاهش است زیرا مصرف‌کنندگان محتاط هستند

اقتصاد هند به دلیل کاهش مخارج دولت در آستانه انتخابات و عدم تمایل مصرف کننده در حال کند شدن است. انتظار می رود که این رشد به دلیل عواملی مانند کندی اقتصاد جهانی، تورم و تاخیر در بهبود هزینه‌های روستایی تعدیل شود. اقتصاددانان از بانک مرکزی هند خواستار کاهش نرخ بهره هستند.اقتصاد به سرعت در حال رشد هند در ماه‌های آینده با خطرات متعددی مواجه است که اقتصاددانان را وادار می‌کند پیش‌بینی‌های کمی خود را کاهش دهند و خواهان کاهش نرخ بهره باشند. داده‌های رسمی احتمالاً نشان می دهد که رشد هند در سه ماهه گذشته نسبت به سرعت رشد نزدیک به 8 درصد قبلی تعدیل شده است که عمدتاً به دلیل کاهش هزینه‌های دولت قبل از انتخابات است. شاخص های اخیر نشان می دهد که تمایل مصرف کننده رو به کاهش است و هزینه‌های روستایی هنوز به سطح قبل از دوران کرونا نرسیده است. کاهش رشد اقتصاد جهانی یکی دیگر از خطرات مهم برای چشم انداز رشد است. گروه گلدمن ساکس پیش‌بینی رشد هند برای سال جاری را با ۲۰ واحد کاهش به ۶.۷ درصد رسانده است، در حالی که Bloomberg Economics پیش‌بینی خود را برای سال مالی تا مارس ۲۰۲۵ از ۷.۲ درصد به ۶.۸ درصد کاهش داده است. این امر بانک مرکزی هند را تحت فشار قرار می دهد تا پس از توقف بیش از 18 ماه، کاهش نرخ بهره را آغاز کند. بانک مرکزی به دلیل خطرات تورمی‌که تحت سلطه قیمت های بالای مواد غذایی است، تمایلی به فشار دادن این ماشه نداشته است.

https://economictimes.indiatimes.com/news/economy/indicators/gdp-data-indias-rapid-growth-set-to-moderate-as-consumers-remain-wary/articleshow/112911747.cms?from=mdr

 سهم هند در سرمایه گذاری مستقیم خارجی از 6.5 درصد در سال 2020 به 2.1 درصد در سال 2023 کاهش می یابد.

موسسه رتبه بندی و تحقیقات هند(Ind-Ra)گفت: سهم هند در سرمایه گذاری مستقیم خارجی جهانی (FDI)در سال 2023 از 6.5 درصد ثبت شده در سال 2020 به 2.1 درصد کاهش یافت. بر اساس گزارش سرمایه گذاری جهانی 2024 ارائه شده توسط آنکتاد، هند در سال 2023 از رتبه هشتم در سال 2022 به جایگاه شانزدهم در جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی سقوط کرد. جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی نیز در سه سال گذشته به طور مداوم از 3.06 درصد در سال مالی 2021-2020، به1.99 درصد در سال 2024-2023 کاهش یافت. در طول سال مالی 2022-2021، این میزان به 2.68 درصد و در سال 2023-2022 به 2.13 درصد رسید. جریان ورودی وجوه خارجی همچنان در چند ایالت در بخش‌های غربی، جنوبی و شمالی کشور متمرکز است. از مجموع ورودی FDI به هند در دوره اکتبر 2019 تا مارس 2024، نزدیک به نیمی (49.5 درصد) تنها به دو ایالت ماهاراشترا و گجرات اختصاص یافته است.

https://www.deccanherald.com/business/economy/indias-share-in-global-fdi-falls-to-21-in-2023-from-65-in-2020-3172777

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما