معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۳۱- ۱۳:۳۴

اخبار اقتصادی هند - مومبای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی مومبای هند در هفته چهارم مرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ماهاراشترا برنده جایزه بهترین ایالت برای کشاورزی

پانزدهمین کمیته جوایز رهبری کشاورزی، ایالت ماهاراشترا را به عنوان بهترین ایالت برای کشاورزی در سال 2024 برگزید. این جایزه توسط قاضی پی ساتاسیوام به دلیل گام های بزرگ ماهاراشترا در راستای بکارگیری شیوه‌های نوین کشاورزی و بهبود شرایط روستایی به اکنات شینده، سروزیر ایالت ماهاراشترا در شهر دهلی نو اعطا گردید. ماهاراشترا شماری از پروژه‌های جدید کشاورزی از جمله آغاز بزرگترین پروژه زراعت بامبو با توانایی تغییر شرایط اقلیمی 2.1 میلیون هکتار زمین کشاورزی آغاز شد.

در تلاش مشترک از سوی دولت مرکزی هند و دولت فدرال ایالت ماهاراشترا، یک نوار زراعاتی سبز(سازگار با محیط زیست) به طول 120 هزار جریب در ناحیه ناندوربار در حال توسعه است.

ماهاراشترا، بزرگترین ایالت هند از لحاظ اقتصادی ، 12.92 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد. درآمد سرانه آن بالاتر از میانگین کشوری است. کشاورزی و صنایع وابسته با رقمی در حدود 12.1٪ بخش بزرگی از ارزش ناخالص اقتصادی ایالت را تشکیل می دهند

https://www.gktoday.in/maharashtra-wins-best-agriculture-state-award-2024

-پیش بینی عدم کاهش قیمت نخود به رغم کمک های دولت هند

کاهش قیمت نخود با کمک واردات نخود بعید به نظر می رسد، لپه جایگزینی برای آن در نظر گرفته شده است. تصمیم هند در موافقت با واردات بدون عوارض نخود، بعید است در کاهش قیمت های این محصول تاثیری داشته باشد. واردکنندگان به جای این محصول به خرید لپه یا نخود زرد که مورد معافیت عوارض واردات از سوی دولت هند قرار گرفته روی آورده اند.

هفته گذشته قیمت نخود در هند به 65103 روپیه (حدوداً 775.38 دلار) به ازای هر تن رسید که نسبت به سال گذشته 33 درصد افزایش یافته است. کشت و تولید نخود تقریباً نیمی از حبوبات تولیدی کل هند را تشکیل می دهد و غذای اصلی خانوارها در سرتاسر این کشور است. 

کاهش تولید تخمینی: برآوردها حاکی از کاهش 25 درصدی تولید نخود به دلیل سطح زیر کشت کمتر و شرایط نامساعد اقلیمی است.

https://www.thehindu.com/business/agri-business/chickpea-imports-unlikely-to-ease-prices-yellow-peas-seen-as-substitute/article68149322.ece

 کاهش 1.48 درصدی صادرات کلی هند در ماه جولای و افزایش کسری تجاری به 23.5 میلیارد دلار

به دلیل کاهش تقاضای جهانی و چالشهای ژئوپلیتیک ارسال محموله‌های تجاری هند در ماه جولای با 1.48 درصد کاهش به 33.98 میلیارد دلار رسید. از سوی دیگر ورود محموله‌ها و کالاهای داخلی در این ماه با 7.46 درصد به 57.48 درصد رسید و این روند منجر به افزایش کسری تجاری هند به 23.5 میلیارد دلار گردید که بیشترین رقم در 9 ماه گذشته است.

سونیل بارتوال، معاون وزیر بازرگانی هند در اشاره به این موضوع کاهش صادرات محصولات نفتی را عامل اصلی این تنزل اعلام کرد. صادرات محصولات نفتی که بیش از 15 درصد [سهم کل صادرات هند ] را در بر دارند با 22 درصد به 5.23 میلیارد دلار رسید. از طرفی وارات محصولات نفتی و نفت خانم در این مدت با 17.4 درصد رشد به 13.87 میلیارد دلار رسید.

آشوانی کومار، رئیس فدراسیون صادرکنندگان هند(FIEO)اعلام کرد کاهش صادرات هند به دلیل اختلالات در فرایندهای تجارت جهانی و کاهش شدید قیمت های فلز، کالاها و نفت خام است.با این حال صادرات خدمات در ماه جولای با 8.4 درصد افزایش به 28.43 درصد در حالیکه واردات خدمات شاهد افزایش 5.9 درصدی بود و به 14.55 میلیارد دلار رسید.

https://www.business-standard.com/industry/news/india-s-exports-fall-1-48-in-july-trade-deficit-widens-to-23-5-billion-124081401121_1.html

وزارت بازرگانی هند خبر از صادرات محصولات پزشکی و درمانی هند به آمریکا و ایتالیا داد

با تمرکز دولت هند بر افزایش تولید داخلی محصولات دارویی، صادرات دارو و آنتی بیوتیک این کشور بخش قابل توجهی از بازار در ایالات متحده را حاصل کرده است. بر اساس داده‌های وزارت بازرگانی، هند سومین منبع بزرگ وارداتی «دارو های خرده» برای ایالات متحده پس از ایرلند و سوئیس است.

در سال 2023 ارزش صادرات دارو به آمریکا 9 میلیارد دلار و در سال 2022 به  7.33 میلیارد دلار رسید. به طور مشابه، در سال 2023 صادرات آنتی بیوتیک هند در بازار ایتالیا با 2.12درصد افزایش به 23.24 میلیارد دلار رسیده است . در بخش دستگاه‌های پزشکی، صادرات دستگاه‌های ام آر آی به آلمان از 0.45 درصد در سال 2022 به 1.7درصد در سال 2023 افزایش یافته و ارزش آن در این سال 13.02 میلیون دلار ثبت شده است.

در خبری دیگری کنفدراسیون صنایع نساجی هند(CITI) اعلام کرد، صادرات منسوجات و پوشاک هند در ماه جولای با 4.73 درصد رشد نسبت به سال گذشته به 2937.56 میلیون دلار رسیده است. CITI گفت: در جولای 2023 صادرات منسوجات و پوشاک 2805.01 میلیون دلار بوده است.انجمن استخراج کنندگان روغن  هند (SEA ) نیز با ارائه داده‌های خود اعلام کرد واردات روغن‌های خوراکی در 9 ماه اول سال مالی جاری با 1.6 درصد افزایش به 11.935 میلیون تن رسیده است. واردات روغن‌های غیرخوراکی نیز افزایش یافته است. بیش از 50 درصد تقاضای روغن خوراکی هند از طریق واردات تامین می‌شود.

https://www.business-standard.com/industry/news/india-s-medicine-exports-to-us-italy-on-the-rise-commerce-ministry-124081500685_1.html

https://www.business-standard.com/industry/news/textiles-apparel-exports-rise-4-73-in-july-on-improved-demand-citi-124081500566_1.html

https://www.business-standard.com/industry/news/edible-oil-imports-dip-marginally-by-1-6-in-first-9-months-of-fy24-sea-124081500519_1.html

 تصمیم دولت  هند برای توسعه پروژه آزمایشی «مستقیم به موبایل» (D2M)، اما هنوز برای ابتکاری برای گوشی‌های هوشمند در نظر گرفته نشده است.

دولت هند تصمیم به توسعه پروژه آزمایشی مستقیم به موبایل نموده است. این تصمیم در جلسه مشورتی وزرای کشور هند اتخاذ شد. دولت هند اخیرا آزمایش فناوری مستقیم به مومبای D2H در 19 شهر بزرگ این کشور را که توسط دانش پژوهان موسسه (آی آی تی) در شهر کانپور ابداع شده است را انجام داده است. به کمک این فناوری کاربران می‌توانند از طیف وسیعی از محتوای چندرسانه ای در تبلت و گوشی‌های خود بدون نیاز به اینترنت استفاده کنند. این پروژه همانند رادیوی اف. ام با ارسال سیگنال به گوشی از طریق تاسیسات مخابراتی زمینی عمل می‌کند. دولت طیفی به دامنه 470 تا 582 مگاهرتز برای این فناوری تخصیص خواهد داد. این فناوری به انتقال ترافیک داده و آزادسازی شبکه‌های 5 جی (نسل پنجم) کمک خواهد کرد.

https://www.business-standard.com/industry/news/d2m-pilot-project-to-be-expanded-but-no-mandate-for-smartphones-yet-124081500587_1.html

https://www.thehindu.com/news/cities/mumbai/breast-milk-donation-saves-over-10000-newborns-in-western-india/article68491896.ece

 فراخوان نخست وزیر هند برای رهبری جهان گیمینگ توسط هندی‌ها

هند با 442 میلیون گیمر، دومین بازار بزرگ بازی در جهان پس از چین است. با این وجود، اکوسیستم ورزش های الکترونیکی این کشورِ شبه قاره فاقد عناوین اصلی [و میزبانی برنامه‌های مربوطه] است. بخش بازی هند در حال حاضر حدود 3.1 میلیارد دلار ارزش دارد.سخنرانی ویژه نخست وزیر نارندرا مودی در روز استقلال هند برای توسعه دهندگان بازی‌های رایانه ای این کشور حائز اهمیت است.

وی گفت:«من بازار بزرگی را می‌بینم که در زمینه گیمینگ به وجود آمده است، اما امروز هم دنیای بازی‌های رایانه ای تاثیرات خارجی گسترده ای در تولید بازی‌ها و کسب درآمد از طریق آن دارد. هند پیشینه بزرگی در منطقه دارد و ما می‌توانیم استعدادهای جدید زیادی را به دنیای گیمینگ تحویل دهیم.»

بگفته آنوراگ ساکسِنا، مدیرعامل فدراسیوین گیمینگ الکترونیکی هند حدود 40 درصد از بازی‌های جهان دارد اما کمتر از 1 درصد درآمد حاصل از گیمینگ جهان را کسب می‌کند.

https://www.business-standard.com/industry/news/pm-narendra-modi-calls-for-india-to-lead-the-race-in-gaming-market-124081500753_1.html

 «نرخ مرجع پویا»، راهبرد هند و روسیه برای ساده سازی تجارت دوجانبه و دور زدن تحریم های آمریکا

هند و روسیه احتمالاً «نرخ مرجع پویا» میان ارزهای خود یعنی روپیه  و روبل روسیه را با هدف ساده‌سازی، تقویت مبادلات مالی دو جانبه و کاهش تأثیر تحریم‌های آمریکا بر روسیه معرفی خواهند کرد.

شاکتیکانتا داس، رئیس بانک مرکزی هند، در اوایل سال جاری، قاطعانه اعلام کرد که هیچ برنامه ای برای پیگیری دلارزدایی وجود ندارد. داس در سخنرانی در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد 2024 در داووس در 16 ژانویه، تصریح کرد که تلاش‌ها برای بین‌المللی کردن روپیه هند جایگزین دلار آمریکا نیست. داس گفت: «دلار ارز غالب باقی خواهد ماند. او خطرات اتکای بیش از حد به یک ارز واحد را برجسته کرد و خاطرنشان کرد که تجارت جهانی می‌تواند در برابر نوسانات آن ارز آسیب پذیر باشد. دو طرف همچنین در تلاش برای بهینه سازی پرداخت های مالی هستند. در ماه جولای سال جاری نخست وزیر هند برای اولین بار پس از سال 2019 از مسکو بازدید کرد و در گفتگوهای خود با پوتین موضوع کاهش سلطه دلار در تجارت جهانی از طریق همسویی بیشتر طرح های گروه بریکس، بحث اصلی گفتگوها بود. روسیه اخیراً برای تبادلات تجاری با ایران سازوکاری با حذف دلار را معرفی و تکمیل نمود. هند در کنار چهار کشور عضو گروه آ. سه. آن، بستری دیجتال برای تسهیل پرداخت مالی به خارج از این کشور بدون وابستگی به دلار را راه اندازی کرد.با این حال، موضع هند در حذف دلارزدایی بدون چالش نبوده است. حضور وزیر خارجه هند در اجلاس شانگهای به جای نخست وزیر حاکی از رویکرد محتاطانه هند به این هدف بوده است.

علیرغم صرفه جویی 7 میلیارد دلاری برای نفت روسیه در سال 2022، در تبدیل ارز با استفاده از یوان و روبل، عدم تمایل هند در پذیرش کامل یوان، به روی آوردن این کشور به سوی خرید نفت از ایالات متحده منجر شده است. با وجودی که دلار همچنان ارز برتر در تبادلات تجارت جهانی است، سهم آن به رکورد 58 درصد تنزل پیدا کرده است، که این روند نشانه جابجایی چشم انداز اقتصاد جهانی است. 

https://www.moneycontrol.com/explainers/what-is-dynamic-reference-rate-india-and-russias-strategy-to-streamline-trade-bypass-us-sanctions-article-12795655.html

امضای سه توافقنامه توسط دولت ماهاراشترا برای تولید انرژِی حاصل از آب به ارزش 20.66 میلیون دلار

بخش مدیریت منابع آبی دولت ایالت ماهاراشترا ، سه یادداشت تفاهم برای پروژه‌های تولید پمپ های ذخیره سازی انرژیی حاصل از آب با ظرفیت کلی 5630 مگاوات را امضا نمود. هزینه سرمایه گذاری این پروژه‌ها 20.66 میلیون دلار و میزان شغل های ایجاد شده برای این پروژه 10300 شغل برآورد شده است.

این یادداشت تفاهم با شرکت های Mahahgenco، نیروی تاتا و گروه آوادا امضا شد. شرکت دولتیMahagenco پروژه پمپ ذخیره نیرو با ظرفیت 80 مگاوات را بر روی سد کوینا احداث خواهد کرد. شرکت نیروی تاتا دو پروژه با ظرفیت تولید 1000 و 1800 مگاوات در شهرهای بیوپوری (ناحیه رایگاد ) و شیرواتا (ناحیه پونا) را احداث خواهد کرد و انتظار می رود تا سال مالی 2027 مورد بهره برداری قرار گیرند. گروه آوادا که در حوزه انرژی پاک تخصص دارد دو پروژه در نواحی پونا و راتناگیری با ظرفیت 1500 مگاوات و 1250 مگاوات را تکمیل خواهد کرد.

https://www.hindustantimes.com/cities/mumbai-news/maharashtra-signs-agreements-for-hydro-power-projects-worth-24-631-crore-101723518716787.html

 هند در ماه جولای 2.8 میلیارد دلار نفت خام از روسیه وارد کرد

طبق گزارش اخیر، در ماه جولای هند که سومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان است محموله‌های نفتی به ارزش 2.8 میلیارد دلار از روسیه وارد کرده است و با این میزان دومین واردکننده بزرگ نفت پس از چین باقی خواهد ماند. روسیه نیز بزرگترین عرضه کننده نفت به هند است. واردات نفت روسیه که پیش از جنگ اوکراین کمتر از 1 درصد کل نفت وارداتی هند را تشکیل میداد اکنون نزدیک به 40 درصد می‌باشد.

https://economictimes.indiatimes.com/industry/energy/oil-gas/india-imports-usd-2-8-bn-worth-of-crude-oil-from-russia-in-july/articleshow/112542177.cms?from=mdr

 تغییر مسیر کلیه کشتی‌های حامل سوخت صادراتی هند به اروپا از دریای سرخ به مسیر طولانی تر دور تا دور آفریقا

بر اساس داده‌های ردیابی کشتی‌ها، در ماه‌های ژوئن و جولای حتی یک کشتی‌ سوخت عازم به مقصد اروپا از مبداء هند، مسیر دریای سرخ را که قبلاً اصلی‌ترین راه صادرات هند به اروپا و سایر بازارهای غربی بود، طی نکرده است.

از اواخر سال گذشته، کشتی‌های باری متعددی مورد هدف حوثی‌های یمن در اطراف تنگه باب المندب، قرار گرفته‌اند این مسیر یکی از شریان‌های مهم نقل و انتقال کالاهای جهانی و منابع انرژی محسوب می‌شود. حوثی‌ها مدعی اند که آنها [صرفاً] کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی و متحدانش را در پاسخ به حمله نظامی این رژیم به غزه هدف قرار می‌دهند.

طبق منابع تجاری، سفر از  مسیر پیرامون آفریقا، صرفنظر از افزایش قابل توجه هزینه‌های حمل و نقل، 15 تا 20 روز به مدت سفر از هند به اروپا اضافه می‌کند. حق بیمه‌های ریسک بالاتر و سفرهای طولانی تر بر جابجایی کالاها بین آسیا و اروپا و آسیا و آمریکای شمالی از نظر نرخ حمل و نقل به میزان قابل توجهی ضربه زده است.

صادرات سوخت هند به اروپا در ماه ژوئیه تقریباً یکنواخت بوده و به طور متوسط کمی‌بیش از 276000 بشکه در روز بود، با توجه به داده‌های ردیابی کشتی شرکت Kpler، همه محموله‌ها مسیر طولانی تری را در اطراف آفریقا انتخاب کردند، درست مانند ژوئن.

داده‌ها نشان می دهد، صادرات نفتی هند به اروپا در ماه‌های اخیر کاهش یافته و به بازه حدودی 250,000 تا 300,000 بشکه در روز،  از بالاترین رکورد تاریخ 425,000 بشکه در روز در دسامبر 2023 کاهش یافته است. با این حال، با افزایش صادرات به بازارهای آسیایی و استرالیا کاهش عرضه به اروپا را جبران کرده و میزان کلی سوخت فروخته شده هند در حدود 1.2 میلیون بشکه در روز ثابت مانده است.

https://indianexpress.com/article/business/indias-fuel-exports-to-europe-shift-entirely-to-larger-route-around-africa-amid-attacks-on-ships-in-red-sea-9518386

تقاضای کشاورزان هند از نخست وزیر جهت ترویج کشت برنج غیرباسماتی مقاوم به آفتکش

«شبکه کشاورزان هندی» که گروهی متشکل از کشاورزان این کشور است از نخست وزیر این کشور تقاضای توسعه و توزیع گونه‌های مقاوم به آفتکش  را خواستار شدند.

برنج های غیر باسماتی بخش اصلی تولید کل برنج هند را تشکیل می دهند. کشاورزان در نامه ای خطاب به نخست وزیر کشاورزان ضمن اشاره به پیشرفت های شایان هند در کشت این محصول به چالش های اصلی تولید مضاعف و سودآوری بیشتر بویژه کنترل علف های هرزه اشاره کردند.

https://www.thehindubusinessline.com/economy/agri-business/farmers-network-asks-pm-to-promote-herbicide-tolerant-non-basmati-rice-varieties/article68541714.ece

 

-هند باید مقوله مواد غذایی را از فهرست محاسبه ی نرخ تورم حذف کند.

یکی از مشکلات هند به رغم ثروتمند شدن این کشور، ناکامی در تغییر سیاست ها و چارچوب های اقتصادی است که در دوران فقر  و رشد محدود این کشور طراحی شده است. این موضوع به طور خاص در قیمت گذاری مواد غذایی و سیاست های پولی مربوطه صدق می‌کند. در گزارش اخیری از بلومبرگ نیوز به احتمال بازسازی ساختار تمهیدات دولت هند در صورت افزایش قیمت اشاره شده است.

مقامات به طرز ناراحت کننده ای در هرگونه اصلاح مرتبط به تولید و قیمت مواد پرهیز می‌کنند مردد هستند، زیرا این موارد از نظر سیاسی حساس می‌باشند. اما این روش ها اکنون به طرز عجیبی منسوخ شده اند. به عنوان مثال، چارچوب یارانه‌های کشاورزی هند در دهه 1960 برای تقویت تولید غلات داخلی طراحی شد. این ممکن است برای یک کشور پسااستعماری که در معرض قحطی گسترده است مناسب باشد. اما برای یک کشور صنعتی و مازاد مواد غذایی که در عوض به قیمت سبزیجات با ثبات نیاز دارد، مناسب نیست.

شاخص قیمت مصرف کننده CPI نیاز به بازسازی ساختاری و فوری دارد. بسیاری از کشورهایی که اهداف مشابهی را در کنترل نرخ تورم  در جهان نوظهور دنبال می‌کنند بهتر از ما عمل می‌کنند. برای مثال اندونزی مشکلات مشابهی در مورد قیمت های بی ثبات مواد غذایی دارد. اما، غذا نیز تاثیرات بسیار کمتری در CPI آن کشور دارد.

https://economictimes.indiatimes.com/news/economy/indicators/view-india-should-remove-food-from-its-inflation-target/articleshow/112616214.cms

-عضو ارشد سیاسی اپوزیسیون و وکیل دیوان عالی کشوری هند: 

صادرات سلاح هند به رژِیم صهیونیستی به منزله کمک به نسل کشی است. آقای پراشانت بوشان، فعال اجتماعی، وکیل دیوان عالی کشوری و عضو سابق حزب مخالف «مردم عادی» در یک سخنرانی خطاب به دانشجویان دانشکده (غیرانتفاعی) سن آلبرت با استناد به ماده 21 قانون اساسی هند، اظهار داشت این صادرات نقص قانون است و ما در حال تنظیم دادخواست در دیوان عالی کشوری هند (بالاترین دادگاه هند) علیه صادرات تسلیحات هند به رژِیم صهیونیستی هستیم. وی با اشاره به حکم آی. سی. جی مبنی بر ارتکاب نسل کشی توسط اسرائیل(رژِیم صهیونیستی) علیه مردم فلسطین تاکید کرد هند عضو امضایی کنوانسیون بین المللی مبارزه با نسل کشی است که در آن به عدم حق کشورها در کمک به نسل کشی تاکید شده است.

هفته گذشته یک شرکت خصوصی هندی 20 فروند پهپاد را به طور مشترک با شرکت رژیم صهیونیستی Elbit Systems ساخته و به رژِیم صهیونیستی تحویل داد.

https://www.thehindu.com/news/national/kerala/india-exporting-arms-to-israel-amounts-to-assisting-genocide-says-prashant-bhushan/article68536039.ece

https://www.thehindu.com/news/national/kerala/india-exporting-arms-to-israel-amounts-to-assisting-genocide-says-prashant-bhushan/article68536039.ece

https://www.ndtv.com/business-news/in-a-first-india-delivers-made-in-hyderabad-hermes-drones-to-israel-5024597

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما