معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۱- ۰۸:۰۰

نگاهی به بودجه سال مالی 2025-2024 ایالت تلانگانا

دولت تلانگانا در 25 جولای بودجه سال مالی جدید را رونمایی کرد. از نظر میزان بودجه (35 میلیارد دلار) تقریبا با سال مالی قبلی یکسان است. بودجه سال مالی 2024-25 در مقایسه با بودجه سال مالی قبل در میزان کسری بودجه روند رو به رشدی را نشان می دهد.

بودجه سال مالی 2024-2023 با کسری اولیه (Primary Deficit) 1.9 میلیارد دلاری و کسری بودجه (Fiscal Deficit) 4.6 میلیارد دلاری تهیه شده بود و این مقادیر در بودجه سال 2025-2024 در کسری اولیه 3.79 میلیارد دلار و کسری بودجه نیز 5.93 میلیارد دلار برآرود شده است.

بیشترین میزان بودجه به حوزه کشاورزی و آبیاری مربوط می‌شود. دولت با تخصیص 11.43 میلیارد دلار توجه اصلی سیاست های بودجه ای خود را در حوزه کشاورزی و آبیاری متمرکز کرده است. این نکته با ملاحظه میزان تخصیص یافته به این دو حوزه با رقم 4.8 میلیارد دلاری در سال مالی پیشین روشن تر می‌شود.

پس از حوزه کشاورزی، سیاست حمایت رفاهی از کاست های مختلف فهرست شده و اقلیت ها دارای بیشترین مقدار تخصیص بودجه را دارد. دولت در بودجه خود میزان قابل توجه 7.5 میلیارد دلار را برای رفاه کاست های محروم و اقلیت ها هزینه نماید این در حالی است که در دولت قبل و در سال مالی 2024-2023 این میزان 3.97 میلیارد دلار بوده است.

بودجه سال مالی جاری توجه کمتری به بخش صنعت و فناوری اطلاعات دارد در حالی که تلانگانا در این دو حوزه در حال رقابت با بنگلور می‌باشد و میزان بودجه حوزه صنعت 334 میلیون دلار و حوزه آی تی 93.2 میلیون دلار می‌باشد. به نظر می رسد دولت جدید سعی می‌کند بودجه خود را بیشتر به صورت رفاهی و صرف زیرساخت ها نموده و برای بخش های صنعت و آی تی از ظرفیت جذب سرمایه گذاری خارجی بهره مند شود، چنانچه در سفر اخیر سروزیر تلانگانا به امریکا و کره جنوبی و همراهی وزیر صنایع و فناوری اطلاعات، دولت توانست با امضای 19 قرارداد و تفاهم نامه 3.8 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی را جذب نماید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما