معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۰۷- ۱۴:۵۰ - مشاهده: ۵۸

اخبار اقتصادی سوئد

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفتۀ اول مرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

مازاد تراز تجاری سوئد

روزنامه DI با استناد به گزارش مرکز آمار می‌نویسد تراز تجاری سوئد در ماه ژوئن دارای 8.7 میلیارد کرون مازاد می‌باشد. طبق این گزارش، ارزش صادرات نسبت به سال 2023 با 4 درصد کاهش به 170.6 میلیارد کرون و ارزش واردات با کاهش 7 درصدی به 162.9 میلیارد کرون در ماه ژوئن رسیده است.

تاثیر ارزش پایین کرون در صادرات سوئد

روزنامه DN می‌نویسد که ضعف فعلی کرون سوئد به صادرکنندگان کمک می‌کند تا علیرغم بازارهای بین‌المللی رقابتی سخت، سودآور باقی بمانند. Sven-Olov Daunfelt، اقتصاددان ارشد کنفدراسیون کارآفرینان سوئدی می‌گوید که اگرچه این امر در این زمان کاملا کمک می‌کند، اما می‌تواند برای آینده نیز گمراه‌کننده باشد، مگر اینکه صادرکنندگان سوئدی مزیت‌های رقابتی خود را افزایش ندهند. بورژ اکهلم، مدیر عامل اریکسون نیز در گزارش سه ماهه دوم اریکسون در مورد این هشدار داد، جایی که نوشت: ما انتظار داریم وضعیت بازار (جهانی) در طول سال همچنان چالش برانگیز باشد. برای مثال، ولوو کارز در مورد گمرک جدید اتحادیه اروپا در خودروی الکترونیکی EX30 ساخت چین خود بسیار نگران است. طبق گزارش‌ها، غول بلبرینگ SKF نیز چالش‌های جهانی را می‌بیند و نگران تضعیف بازارهای پیش رو است. با این حال، شاخص صادرات بیزینس سوئدن در ماه می نشان‌دهنده کمی خوش‌بینی است و لنا هلگرن از بیزینس سوئدن می‌گوید تا زمانی که تورم کاهش یابد و نرخ‌های بهره نیز همچنان کاهش یابد، صادرات سوئد از جمله صادرات صنایع دفاعی سوئد شانس خوبی برای بهبود دارد. مرکز آمار سوئد در این خصوص می‌نویسد افزایش یا کاهش ارزش پول سوئد باعث کاهش یا افزایش قیمت‌های صادرات و واردات به کرون سوئد می‌شود. قیمت‌ها در مراحل تولید و واردات از ارزهای خارجی به کرون سوئد بر اساس نرخ ارز گمرک سوئد تبدیل می‌شوند.

انتظار کاهش قابل توجه نرخ بهره توسط بانک مرکزی

خبرگزاری DI می‌نویسد انتظار دارد که بانک مرکزی سوئد تحت ریاست تدین، نرخ بهره را سه بار در سال جاری کاهش داده و نزدیک به شش بار در سال 2025 تکرار نماید. این درحالی است که انتظار می‌رود سایر بانک‌های مرکزی با احتیاط بیشتری عمل کنند. این روزنامه می‌نویسد به دنبال نرخ تورم پایین غیرمنتظره سوئد در ماه ژوئن، مسلم است که نرخ تورم در ماه اوت تا حدودی کاهش خواهد یافت. طبق محاسبات بانک SEB، این به معنای نرخ 3.50 درصدی بانک مرکزی پس از جلسه بعدی هیئت مدیره این بانک است. سایر نشانه‌ها به نرخ 2.92 درصدی سوئد در پایان سال 2024 اشاره می‌کند که به معنای 0.83 واحد درصد کمتر از نرخ امروزی 3.75 درصدی است. این به معنای حداقل سه کاهش متوالی نرخ با نرخ معمولی 0.25 واحد درصد است. بانک مرکزی اکنون به وضوح تهاجمی‌تر از قبل توصیف شده است. در عرض یک سال آینده، انتظار می‌رود که نرخ آن به 2.31 درصد برسد که 1.44 واحد درصد کمتر از امروز است. این روزنامه  نتیجه می‌گیرد که این کاهش در مجموع بیشتر از انتظار سایر بانک‌های مرکزی کلیدی است.

پیشی گرفتن دانمارک از سوئد در فروش خودروهای برقی

نشریه Alltomebil  گزارش می‌دهد که دانمارک اکنون در تعداد خودروهای الکترونیکی فروخته شده از سوئد پیشی گرفته است و اکنون در همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در فروش خودروهای الکتریکی پیشتاز است. با این حال، هیچ کشور عضو اتحادیه اروپا واقعاً نمی‌تواند با نروژ غیر اتحادیه اروپا مقایسه شود، جایی که در ژوئن 80 درصد از همه خودروها خودروهای الکترونیکی بودند. سوئد قبلاً در رده‌بندی خودروهای EV مقام دوم را داشت، اما اکنون دانمارک پیشی گرفته است که برای اولین بار به 50.9 درصد از کل خودروهای فروخته شده در آنجا رسیده است. این یعنی  دانمارک رتبه دوم در اروپا پس از نروژ و رتبه اول در اتحادیه اروپا را دارد. سوئد اکنون پانزده امتیاز کمتر از دانمارک با 35.9 درصد دارد. دانمارک هم اکنون از نظر تعداد واقعی خودروهای برقی فروخته شده از سوئد جلوتر است، یعنی با 9.941 خودروی الکترونیکی ثبت شده در ماه ژوئن، در حالی که سوئد (با جمعیت بسیار بیشتر) فقط 9118 دستگاه داشت. دانمارک نسبت به سوئد محدودیت‌های بسیار سخت‌تری برای استفاده از خودروهای با سوخت فسیلی دارد، بنابراین انگیزه‌ای واضح برای رانندگان دانمارکی برای خرید خودروهای برقی است.

افزایش ورشکستگی نمایندگی‌های خودرو

روزنامه DI می‌نویسد که موجی از ورشکستگی بسیاری از نمایندگی‌های خودروی سوئد را درگیر کرده است و در نیمه اول سال 2024 این بخش با 71 درصد ورشکستگی بیشتر از سال گذشته بیشترین آسیب را دیده است. طبق آمار Creditsafe   حدود 108 نمایندگی ورشکسته وجود داشت (در مقایسه با 63 نمایندگی در سال 2023 و تنها 50 نمایندگی در سال 2022). فقط بخش املاک سوئد می‌تواند چنین اعداد منفی را نشان دهد. تامی لتزن، مدیر عامل سازمان شعبه MRF، می‌گوید که بیشترین آسیب را نمایندگی‌هایی می‌بینند که خودروهای جدید را به مشتریان خصوصی می‌فروشند. روند سخت خودروها در این ماه با اعلام ورشکستگی Bilgruppen در Jönköping در 11 جولای ادامه یافت. لتزن اظهار می‌کند که باز هم جریان نقدی ناکافی است که حتی نمایندگی‌های تاسیس شده را مجبور به تعطیلی می‌کند. او می‌گوید، با این حال، شرکت‌های قدیمی‌تر خانوادگی که به خوبی اداره می‌شوند کمی‌بهتر عمل می‌کنند، اما حتی آنها باید برای بقای خود تجمیع شوند.

رکورد افزایش اجاره بها

روزنامه SvD می‌نویسد که صاحبان املاک در شهرستان استکهلم و در گوتلند دوباره می‌خواهند اجاره‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. پروفسور‌هانس لیند، متخصص در این زمینه، این موضوع را در مواقعی که حقوق و درآمد زیاد افزایش نمی‌یابد، کمتر جدی توصیف می‌کند. مالکان در استکهلم و گوتلند در ابتدا خواهان افزایش 12 درصدی اجاره بها بودند، اما پس از مذاکرات میانگین نتیجه به اضافه 5 درصد در سراسر سوئد بود که بالاترین افزایش اجاره بها در سوئد در بیش از 30 سال گذشته و برای دومین سال متوالی بود. این روزنامه می‌نویسد اکنون صاحبان ملک مجدداً درخواست افزایش اجاره بها تا 15.4 درصد از سال 2025 را داده‌اند.

وضعیت نیروگاه‌های بادی در سوئد

خبرگزاری Omni/TT می‌نویسد که پیشنهادهای جدید برای تقویت ساخت‌وساز مزرعه بادی فراساحلی در سوئد در طول پاییز ارائه خواهد شد. محقق Magnus Hermansson به TT گفته است که سوئد در نداشتن یک سیستم برنامه ریزی شده یا مزایده برای توسعه نیروگاه‌های بادی فراساحلی تقریباً منحصر به فرد است. در حال حاضر، شرکت‌های نیروی بادی سوئدی خود مناطق را انتخاب می‌کنند که منجر به همپوشانی بالقوه می‌شود.

گسترش حق بیمه آب و هوا برای کامیون‌های الکتریکی

وزارت محیط زیست سوئد در بیانیه‌ای مطبوعاتی می‌نویسد برای تسهیل انتقال به کامیون‌های بدون آلاینده و بدون فسیل، دولت تصمیم گرفته است که حتی شرکت‌هایی که خودروهای خود را اجاره می‌کنند نیز بتوانند برای حمایت درخواست دهند. این تصمیم به این معنی است که شرکت‌های کوچک و متوسط می‌توانند هنگام سرمایه‌گذاری در یک خودروی بدون آلایندگی، حمایت بیشتری دریافت کنند و این امر در زمانی که خودروها را اجاره می‌کنند نیز اعمال می‌شود. این تغییرات همچنین به این معنی است که شرکت‌ها می‌توانند از اجاره کامیون‌های بنزین خودرو پشتیبانی دریافت کنند. این تصمیم مهم است زیرا اکثر کامیون‌های جدیدی که در جاده‌های سوئد حرکت می‌کنند از طریق لیزینگ تامین مالی می‌شوند. این تصمیم شرایط را برای شرکت‌ها بهبود می‌بخشد تا تصمیمات لازم برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای سوئد را اتخاذ کنند. این تغییرات در 27 آگوست 2024 لازم الاجرا خواهند شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما