معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۲۱- ۱۲:۲۴

اخبار اقتصادی سوئد

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفتۀ سوم مرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

هزینه میلیارد دلاری تعرفه‌های اتحادیه اروپا برای ولوو

بر اساس گزارش Tidningen Näringslivet، تعرفه‌های اتحادیه اروپا بر خودروهای الکتریکی از چین می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر شرکت خودروسازی ولوو داشته باشد. هدف از این تعرفه‌ها که در ماه ژوئیه معرفی شد، حمایت از صنعت خودروسازی اروپاست. مواردی که قرار است در نوامبر بررسی شوند، ممکن است به مدت پنج سال تمدید شوند و بر اساس برند بر اساس یارانه‌ها متفاوت باشند. پیش‌بینی ذکر شده در مقاله GP هشدار می‌دهد که Volvo Cars در صورت ادامه این تعرفه‌ها در سال جاری با هزینه‌های 6 میلیارد کرون و یک میلیارد دیگر در سال آینده مواجه خواهد بود. این تعرفه‌ها برای تمام خودروهای الکتریکی تولید شده در چین اعمال می‌شود و بر فشار مالی شرکت‌هایی مانند ولوو می‌افزاید. در اوایل سال جاری، سوئد از رای دادن به این تعرفه‌ها خودداری کرد. وزیر همکاری‌های توسعه بین‌المللی و تجارت خارجی، یوهان فورسل، اظهار داشت که تصمیم سوئد از موضع آنها در مورد تجارت آزاد حمایت می‌کند.

پیش‌بینی کارآفرینان از رشد مثبت

به گزارش Tidningen Näringslivet/TT، تعداد کارآفرینانی که رشد مثبت کسب و کارها را در سه ماه آینده پیش‌بینی می‌کنند در حال افزایش است. این آمار از شاخص تجاری SEB به دست می‌آید. در حال حاضر، 27 درصد از کارآفرینان، پیشرفت مثبت را پیش‌بینی می‌کنند، در حالی که در نظرسنججی ماه قبل، میزان آن 23 درصد بود. نسبت کسانی که انتظار هیچ تغییری ندارند از 63 درصد به 57 درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر شاخص‌های نقدینگی، گردش مالی و ساعت کاری نسبت به ماه قبل کاهش یافته است. از آنجایی که انتظار می‌رود کاهش بیشتر نرخ بهره در پاییز به واقعیت تبدیل شود، تأثیر محسوس‌تری بر دفتر سفارشات، پیش‌بینی می‌شود که منجر به بهبود محتاطانه همه شاخص‌ها می‌شود.

طرح‌های جالب شرکت سوئدی برای مزرعه نیروگاه‌های بادی فراساحلی

به گزارش Interesting Engineering، شرکت سوئدی فناوری سبز Eolus به تازگی از طرح‌های خود برای یک مزرعه بادی فراساحلی رونمایی کرده است که می‌تواند برق نیمی از پایتخت سوئد را تامین کند. مزرعه بادی پیشنهادی Skidbladner دارای 147 توربین غول‌پیکر است که در دریای بالتیک، حدود 12 مایلی شمال Gotska Sandön، شناور هستند. در صورت تایید، این پروژه عظیم می‌تواند سالانه 11.7 تراوات ساعت برق تولید کند که برای تامین 50 درصد نیاز برق استکهلم و 10 برابر نیاز برق در نزدیکی گوتلند کافی است.

با توجه به اینکه قیمت برق همچنان در نوسان است، داشتن یک منبع پایدار و تجدیدپذیر می‌تواند به کاهش هزینه‌ها برای خانوارها و مشاغل به طور یکسان کمک کند. مزایای زیست محیطی نیز به همان اندازه چشمگیر است. این مزرعه با استفاده از نیروی بادهای دریایی، وابستگی سوئد به گازهای کثیف را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و آلودگی‌های مضر را که به افزایش دمای جهانی و رویدادهای شدید آب و هوایی کمک می‌کند، کاهش می‌دهد. پروژه Skidbladner از تکنولوژی شناور پیشرفته استفاده می‌کند و به توربین‌ها اجازه می‌دهد تا نقاطی دورتر در دریا قرار بگیرند، جایی که جریان باد قوی‌تر و سازگارتر است. این به معنای تولید انرژی کارآمدتر با کمترین تأثیر بصری در مناطق ساحلی است.

افزایش قیمت خدمات در سه ماهه دوم سال 2024

به گزارش مرکز آمار سوئد، شاخص قیمت تولیدکننده خدمات در سه ماهه دوم سال 2024 نسبت به سه ماهه اول سال 2024 به میزان 1.0 درصد افزایش داشته است. نرخ سه ماهه تغییر در سه ماهه دوم 2024، درست مانند سه ماهه اول 2024، حدود 1.0 درصد بوده است. سهم صعودی اصلی در نرخ مثبت تغییرات سه ماهه، قیمت‌های بالاتر هتل و خدمات اقامتی مشابه با سهم 0.2 درصدی به کل SPPI بود. چندین سرویس مختلف وجود داشت که هر کدام با 0.1 واحد درصد در نرخ تغییرات فصلی سهیم بودند. این خدمات شامل خدمات پشتیبانی برای حمل‌ونقل، خدمات اپراتور تور، خدمات اجاره و عملیات املاک و مستغلات شخصی یا اجاره‌ای، خدمات رستوران و سرویس غذای سیار، خدمات مهندسی و خدمات مشاوره فنی مرتبط و خدمات انتشاراتی است.

نرخ تغییر سالانه شاخص قیمت تولیدکننده خدمات در سه ماهه دوم سال 2024 نیز، 3.1 درصد مثبت و در مقایسه با نرخ سالانه 2.7 درصد در سه ماهه اول سال 2024، بالاتر بود. سهم عمده در نرخ مثبت تغییر سالانه مربوط به خدمات املاک و مستغلات، خدمات حمل‌ونقل و انبارداری، خدمات تخصصی، علمی و فنی و خدمات اطلاعات و ارتباطات بوده که 0.6 واحد درصد افزایش داشته است. خدمات اداری و پشتیبانی با 0.4 واحد درصد افزایش و خدمات هتل و رستوران با 0.3 درصد افزایش به نرخ سالانه کمک کردند.

افزایش اعطای مجوز اقامت در نیمه اول سال 2024

به گزارش Schengen News، طبق گزارش آژانس مهاجرت، سوئد طی شش ماه اول سال 2024، تعداد 47711 مجوز اقامت اعطا کرده است. این نسبت به مدت مشابه در سال 2023 افزایش 5 درصدی داشته و بیشترین سهم مجوزها تا کنون در سال جاری مربوط به اشتغال، الحاق خانواده، تحصیل و پناهندگی بوده است. اشتغال به عنوان دلیل اصلی صدور مجوز بوده و در مجموع، 14615 مجوز کار به خارجی‌ها اعطا شده است. نکته جالب توجه این است که بیشترین سهم از مجوزهای کار به کارشناسان فناوری اطلاعات، توسعه دهندگان سیستم، جمع‌آوران و کاشت‌کنندگان توت (sic)، مهندسان و تکنسین‌ها و مشاغل مهندسی عمران اعطا شده است که نیاز سوئد را به کارگران خارجی عمدتاً ماهر نشان می‌دهد.

عدم تغییر تولید بخش خصوصی در ژوئن 2024

به گزارش مرکز آمار سوئد، تولید بخش خصوصی در ماه 2024 در مقایسه با مه 2024 در ارقام تعدیل شده فصلی بدون تغییر بود و در ارقام تعدیل شده تقویم نسبت به ژوئن 2023 حدود 1.5 درصد افزایش یافته است. تولید در بخش صنعت در ژوئن 2024 در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته در ارقام تعدیل شده تقویمی 0.9 درصد افزایش یافته است. بیشترین سهم افزایشی در کل توسعه بخش خصوصی مربوط به صنعت تجهیزات الکتریکی است که در قیمت‌های ثابت 24.5 درصد افزایش یافته است. بیشترین سهم نزولی در کل توسعه بخش خصوصی مربوط به صنعت ماشین‌آلات بود که در قیمت‌های ثابت 14.5 درصد کاهش یافت. تولید در بخش خدمات در ژوئن 2024 نسبت به ماه مشابه سال قبل 1.7 درصد افزایش یافته است. بیشترین سهم افزایشی در توسعه کل بخش خصوصی مربوط به خدمات اطلاعات و ارتباطات است که در قیمت‌های ثابت 9.0 درصد افزایش یافته است. بیشترین سهم نزولی در کل توسعه بخش خصوصی مربوط به تجارت عمده و خرده‌فروشی است که در قیمت‌های ثابت 11.3 درصد کاهش یافته است. تولید در بخش ساخت‌وساز در ژوئن 2024 در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، در ارقام تعدیل شده تقویم، 9.0 درصد کاهش یافت. در این بخش تولید به قیمت‌های ثابت بدون تعدیل تقویمی، 13.1 درصد کاهش یافته است. بخش ساخت‌وساز 9.2 درصد از کل ارزش افزوده بخش خصوصی را به خود اختصاص داده است.

کاهش میزان مصرف خانوارها در ژوئن 2024

به گزارش مرکز آمار سوئد، میزان مصرف خانوارها در ژوئن 2024 در ارقام تعدیل شده فصلی در مقایسه با ماه مه 2024 حدود 0.6 درصد کاهش یافته است. در مقایسه با ژوئن 2023، مصرف خانوارها 1.4 درصد کاهش داشته که در قیمت‌های ثابت و ارقام تعدیل شده در روز کاری اندازه‌گیری شده است. در دوره سه ماهه گذشته، مصرف در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 1.0 درصد کاهش داشته است. حمل‌ونقل و خرده‌فروشی و خدمات وسایل نقلیه موتوری بیشترین سهم منفی وزنی را در کل مصرف داشته است و در مقایسه با ژوئن سال قبل 9.2 درصد به قیمت ثابت کاهش یافته است. در مقایسه با ماه مه 2024 مصرف 0.7 درصد کاهش یافته است. بیشترین سهم مثبت وزنی مربوط به بخش مسکن، برق، گاز و گرمایش بوده که در مقایسه با ژوئن سال گذشته 0.6 درصد به قیمت ثابت افزایش داشته است. در مقایسه با ماه مه 2024 میزان مصرف 0.5 درصد افزایش یافته است.

افزایش میزان بیکاری در سوئد

به گزارش سایت دولت سوئد، یوهان پرسون، وزیر کار در کنفرانس مطبوعاتی گفت، سوئد همچنان در رکود است و بیکاری بدون احتساب همه گیری، بالاترین میزان در ده سال اخیر است. بیکاری به ویژه در بین کسانی که در خارج از کشور متولد شده‌اند بالا است. بیکاری در بین افراد 15 تا 74 ساله اکنون به 8.3 درصد رسیده است که نسبت به سه ماهه قبل تغییری نکرده است، اما نسبت به سال قبل افزایش یافته است. به منظور معکوس کردن این روند، دولت از جمله در لایحه بودجه سال 2024، روی آموزش حرفه‌ای سرمایه‌گذاری کرده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما