معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۱

اخبار اقتصادی صربستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفتۀ اول مرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اصلاح قانون تجارت صربستان

وزارت تجارت داخلی و خارجی صربستان اعلام کرد که روند مشورتی در راستای آماده‌سازی پیش‌نویس لایحه قانون اصلاح و الحاقیه قانون تجارت آغاز شده است و رایزنی برای تهیه پیش‌نویس آن در بازه زمانی 20 جولای الی 15 اوت 2024 برگزار می‌شود. آن طور که در این اطلاعیه آمده است، طی این رایزنی، نمایندگان مراجع و سازمان‌ها، مراجع قضایی، سازمان‌های بین‌المللی، انجمن‌های شهروندان و سایر نمایندگان جامعه مدنی، جامعه اصناف و همچنین اساتید، دانشگاهیان، دانشمندان و سایر افراد ذینفع این فرصت را دارند که پیشنهادات و نظرات خود را ارئه دهند.

وزیر تجارت داخلی و خارجی صربستان، تومیسلاو مومیروویچ در ماه مارس سال جاری اعلام کرد که دولت در حال کار بر روی قانون جدید تجارت است که باید مشوق‌هایی برای توسعه تجارت در مناطق روستایی ایجاد کند. مومیروویچ اظهار داشت که این وظیفه و سیاست دولت است که شرایط زندگی برابر را برای همه شهروندان فراهم کند، یعنی هر خانواده به راحتی محصولات باکیفیت در دسترس داشته باشد. همچنین از فروشگاه‌های محلی حمایت می‌شود، زیرا از این طریق هم به ایجاد مشاغل جدید در سراسر صربستان کمک خواهد شد و هم محصولات با کیفیت به شهروندان ارائه می‌شود.

https://www.b92.net/biz/srbija/vesti/42969/poceo-rad-na-izmenama-zakona-o-trgovini/vest

کاهش واردات خودروهای کارکرده به صربستان در نیمه اول سال 2024

داده‌ها نشان می‌دهد که در شش ماهه اول سال 2024 در حدود 65275 خودروی کارکرده به صربستان وارد شده است، در حالی که در طول کل سال 2023 در مجموع 131905 خودروی کارکرده وارد صربستان شد. بر اساس داده‌های آماری موجود در انجمن واردکنندگان وسایل نقلیه و قطعات صربستان، واردات خودروهای کارکرده به صربستان کاهش نیافته است. تجزیه و تحلیل داده‌های خودروهای کارکرده ثبت نام شده برای اولین بار در نیمه اول سال 2024 نشان می‌دهد که خودروهای با موتورهای یورو 3 و یورو 4 بدون مانع وارد می‌شوند و صربستان مملو از خودروهای ناایمن و غیرقابل قبول برای محیط زیست است که در تعداد زیادی از کشورها واردات آنها مجاز نیست. تقریبا نیمی از خودروهای کارکرده وارد شده در شش ماهه نخست امسال، با موتور یورو 3 و یورو 4 می‌باشد.

 به این ترتیب در مجموع 6273 دستگاه خودرو (9.61 درصد) با موتور دارای استاندارد یورو 3 و 23 هزار و 345 دستگاه خودرو (35.76 درصد) با موتور یورو 4 وارد صربستان شده است. همچنین 19514خودرو (29.90 درصد) با موتور دارای استاندارد یورو 5 و 16143 خودرو (24.73 درصد) با موتور یورو 6 وارد صربستان شده است. تنها 3826 خودروی کارکرده برای اولین بار ثبت شده‌اند که زیر پنج سال عمر دارند و 18818 دستگاه خودرو تا سن 10 سال نیز وارد شده است که به این معنی است که از ابتدای سال میلادی تا اول جولای 46457 خودروی کارکرده بالای ده سال به صربستان وارد شده است.

https://novimagazin.rs/ekonomija/329649-nesmanjen-uvoz-polovnih-automobila-u-srbiju-u-prvom-polugodistu-2024-godine

خصوصی‌سازی کشتیرانی رودخانه‌ای یوگسلاوی

وزارت اقتصاد صربستان یک فراخوان عمومی‌برای مناقصه عمومی فروش کشتیرانی رودخانه‌ای یوگسلاوی (JRB) مستقر در بلگراد منتشر کرده است که قیمت اولیه برای فروش 29.2 میلیون یورو است. بر اساس اطلاعیه این وزارتخانه، حق شرکت در این مناقصه متعلق به اشخاص حقوقی داخلی است که واجد شرایط صلاحیت از جمله درآمد کسب‌وکار حداقل دو میلیارد دینار و داشتن حداقل 15 دستگاه کشنده بار ثبت‌شده باشند. JRB دارای سابقه طولانی در حمل‌ونقل بار از طریق آبهای داخلی است و 99.98 درصد آن از سال 2010 متعلق به دولت جمهوری صربستان است. این شرکت در گروه پنج شرکت بزرگ کشتیرانی در دانوب قرار دارد، در حالی که از نظر حمل‌و‌نقل بین‌المللی از طریق آبراه‌های داخلی مقام اول را در صربستان دارد.

https://www.danas.rs/vesti/ekonomija/ponovo-pokrenuta-privatizacija-jugoslovenskog-recnog-brodarstva/

افزایش ارزش قراردادهای لیزینگ در نیمه اول سال 2024

اتحادیه شرکت‌های لیزینگ صربستان (ALCS) اعلام کرد که در نیمه اول سال جاری، ارزش قراردادهای تازه منعقد شده ارائه‌دهندگان لیزینگ مالی به 481.91 میلیون یورو رسیده است که 25 درصد یا 96.6 میلیون یورو بیشتر از زمان مشابه در سال 2023 است و انتظار می‌رود پس از ارائه مدل خودروی فیات (گرند پاندا) رشد بیشتری داشته باشد. در بخش خودروهای سواری، ارزش قراردادهای تازه منعقد شده ارائه‌دهندگان لیزینگ مالی به 226.3 میلیون یورو رسیده که 30.2 درصد معادل 52.5 میلیون یورو بیشتر از نیمه اول سال 2023 بوده است.

ارزش قراردادهای جدید منعقده ارائه دهندگان لیزینگ مالی در بخش خودروهای تجاری، باری و غیره بالغ بر 171.2 میلیون یورو بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 43.5 میلیون یورو افزایش داشته و 34 درصد افزایش را نشان می‌دهد. در بخش ماشین‌آلات و تجهیزات، ارزش قراردادهای تازه منعقد شده ارائه دهندگان لیزینگ مالی در نیمه اول سال 2024 بالغ بر 75.6 میلیون یورو بوده است و وسایل نقلیه مسافربری 47 درصد از کل تامین مالی را تشکیل می‌دهند. پس از آن خودروهای تجاری و باری 35 درصد، ماشین‌آلات و تجهیزات با 16 درصد و املاک با 2 درصد قرار دارند. رشد ارزش تامین مالی وسایل نقلیه باری با سرمایه‌گذاری‌های بالا در پروژه‌های زیرساختی حمایت می‌شود و در دوره آینده نیز چنین روندی پیش‌بینی می‌شود. همچنین تعداد قراردادهای منعقد شده در بازه زمانی اول ژانویه تا 30 ژوئن سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 27.7 درصد افزایش داشته است.

https://www.danas.rs/vesti/ekonomija/u-srbiji-u-prvoj-polovini-2024-povecana-vrednost-lizing-ugovora/

شهروندان صربستان، دارای بیشترین ساعت کار در اروپا

داده‌های آژانس آمار اتحادیۀ اروپا (Eurostat) در مورد ساعات کار هفتگی نشان می‌دهد که مردم صربستان در مقایسه با مردم اروپایی به طور قابل توجهی طولانی‌تر کار می‌کنند. کارگران در اتحادیه اروپا در سال 2023 به طور متوسط 36.1 ساعت در هفته در محل کار خود سپری کردند، در حالی که شهروندان صربستان تقریباً 6 ساعت بیشتر و به طور دقیق 41.7 ساعت در هفته در محل کار خود حضور دشته‌اند. در اتحادیه اروپا طولانی‌ترین هفته‌های کاری در یونان با 39.8 ساعت، رومانی 39.5 ساعت، لهستان 39.3 ساعت و بلغارستان با 39 ساعت ثبت شده است، در حالی که هلند با 32.2 ساعت کوتاه‌ترین هفته کاری را در اتحادیه اروپا داشته است.

https://www.021.rs/story/Info/Srbija/382473/Gradjani-Srbije-rade-najvise-u-Evropi-Vucic-porucio-da-to-nije-dovoljno-Do-bolovanja-ili-smrti.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما