اولویت های راهبردی سوئد در تحقیق و نوآوری انرژی
آژانس انرژی سوئد به همراه سایر نهادهای ذیربط در امر تحقیق و نوآوری در این کشور، پیشنهاداتی را برای اولویت های استراتژیک در تحقیق و نوآوری انرژی در این کشور ارائه کرده است. در این گزارش، تلاشهای اولویتبندی شده جهت تحقیق و نوآوری در بخش انرژی برای دوره زمانی 2028-2025 مورد توجه قرار گرفته است.
آژانس انرژی سوئد که یکی از نهادهای زیر مجموعه وزارت انرژی و محیط زیست این کشور میباشد و در زمینه ارتقای اقدامات مرتبط با بهره وری انرژی و سرمایه گذاری در فناوریهای انرژی تجدید پذیر فعالیت میکند به همراه سایر نهادهای ذیربط در امر تحقیق و نوآوری در این کشور، پیشنهاداتی را برای اولویت های استراتژیک در تحقیق و نوآوری انرژی در این کشور تهیه و به وزارت انرژی، محیط زیست و شرکتها ارائه کرده است. در ادامه تلاشهای اولویتبندی شده جهت تحقیق و نوآوری در بخش انرژی برای دوره زمانی 2025-2028 مورد توجه قرار گرفته است.
آژانس مذکور در خصوص این موضوع می افزاید: این گزارش تکمیل کننده مبنای سیاست تحقیق و نوآوری دولت است که به طور مشترک توسط آژانس انرژی سوئد، Formas، Forte، آژانس فضایی ملی سوئد، شورای تحقیقات سوئد و Vinnova ارائه شده است. آژانس انرژی سوئد یک مرجع آمادگی اضطراری و همچنین یک آژانس بخشی مسئول انرژی است. بخشی از مأموریت ما تأمین مالی استراتژیک و منسجم تحقیق و نوآوری در همکاری نزدیک با سایر طرحهای سیاست انرژی - هم در سوئد و هم در سطح بینالمللی، در اتحادیه اروپا و در سطح جهانی است.
این گزارش می افزاید سوئد، مانند سایر نقاط جهان، با چالش های اجتماعی پیچیده ای مواجه است که به طور قابل توجهی بر توسعه اجتماعی تأثیر میگذارد و پیش شرط های توسعه، رشد و رفاه پایدار را تهدید میکند. رقابتپذیری و توانایی آینده سوئد برای حل چالشهای اجتماعی به تحقیقات عالی، همکاریهای بینالمللی و نوآوری بستگی دارد. این را شش نهاد تأمین مالی تحقیقات دولتی در یک سند مشترک به دولت میگویند. افزایش قابل توجهی سرمایه گذاری در تحقیق و نوآوری در ترکیب با تحقیقات گسترده و با ابتکار محقق و ابتکارات موضوعی هدفمندتر مورد نیاز است. ابتکارات راهبردی در تعامل بین تحقیقات، بخش تجاری و جامعه اطراف نیز ضروری است، و همچنین جمع آوری قدرت خاص در زمینههای سلامت خوب و علم زندگی، جامعه ای با امنیت آینده، امنیت ملی و انتقال آب و هوا ضروری است.
رابرت آندرن مدیر کل آژانس انرژی سوئد در این زمینه میگوید "یک سیستم تحقیقاتی و نوآوری عمومی قوی، پیش نیازی برای انتقال سبز و رقابتپذیری آینده سوئد است. این امر باعث گسترش راهحلهای نوآورانه سبز میشود و منجر به مشارکت سوئد و شرکتهای سوئدی در پایداری فراتر از مرزهای ما خواهد شد.".
پیشنهادهای ارائه شده در این استراتژی:
پژوهش و نوآوری محرک هایی برای یک جامعه پایدار و ایمن است
ابتکارات استراتژیک قوی برای ترویج تحقیقات عالی، افزایش رقابت پذیری بخش تجاری و رسیدگی به چالش های اجتماعی مورد نیاز است. توانایی مؤسسات آموزش عالی برای ترویج و ایجاد محیط های تحقیقاتی و نوآوری قوی و یکپارچه نیز نیاز به تقویت دارد. بنابراین ما افزایش سرمایهگذاری دولت در تحقیق و نوآوری را پیشنهاد میکنیم که با حداقل 1.2 درصد تولید ناخالص داخلی مطابقت داشته باشد، و سرمایهگذاری کلی سوئد در تحقیق و توسعه به حداقل 4 درصد افزایش یابد.
ابتکارات برای یک سیستم تحقیق و نوآوری مؤثرتر
سوئد باید بتواند محققان برجسته را جذب و حفظ کند. برای اینکه پژوهش سود بیشتری برای جامعه داشته باشد و کیفیت تحقیق را افزایش دهد، نیاز به تعامل بیشتر بین محققان و جامعه است و انتقال به سیستم تحقیقات باز باید تسریع شود.
ترویج همکاریهای تحقیقاتی و نوآوری بین المللی و اروپایی
نفوذ سوئد بر سیاست تحقیق و نوآوری اروپا باید افزایش یابد. از طریق ابتکارات قوی، افزایش هم افزایی بین ابتکارات ملی و اروپایی، و همکاری بین المللی در خارج از اروپا، میتوانیم تحقیقات و نوآوری سوئدی را تقویت کنیم.
زیرساخت تحقیق و نوآوری برای تعالی، رقابت و نوآوری
دسترسی به زیرساخت های تحقیق و نوآوری برای اینکه سوئد یک کشور پیشرو در زمینه تحقیق و نوآوری باشد، بسیار مهم است. بنابراین ما به سرمایه گذاری عمده در زیرساخت های تحقیقاتی و زیرساخت های تحقیقاتی و نوآوری مبتنی بر فضا نیاز داریم. در عین حال، سوئد باید نیازهای ذخیره سازی، انتقال، محاسبات و تجزیه و تحلیل مجموعه دادههای بزرگ را برآورده کند.
ورودیهای فردی از نهادهای تأمین مالی تحقیقات
به عنوان مکمل ورودی مشترک به لایحه تحقیق و نوآوری دولت، نهادهای تأمین مالی نیز پیشنهادات هدفمندتری را بر اساس حوزه مسئولیت خود ارائه کرده اند. ورودیها را میتوان در وب سایت هر نهاد تأمین مالی یافت.
در بخش خلاصه این گزارش آمده است:
تغییر اقلیم مهم ترین چالش اجتماعی عصر ما است. برای دستیابی به اهداف بلندپروازانه انرژی و آب و هوا در یک چارچوب زمانی نسبتاً کوتاه، سوئد و جهان باید تغییرات اساسی در سیستمهای انرژی موجود انجام دهند. در سرتاسر جهان، ابتکاراتی برای انتقال به تولید انرژی بدون فسیل و سیستمهای انرژی کارآمدتر در حال انجام است. سوئد برای مدت طولانی در این انتقال موقعیت پیشرو داشته است و دارای محیطهای تحقیقاتی قوی متعددی است که به فناوریها و راهحلهای نوآورانه پایدار کمک میکنند. شرکتهای سوئدی در بخش صادرات نه تنها جاهطلبیهای بالایی از خود نشان میدهند، بلکه از نظر استراتژیک موقعیتی برای ارائه نوآوریهای لازم برای این گذار جهانی دارند. به طور همزمان، تقاضای فزاینده ای برای تخصص تخصصی وجود دارد و کسب و کارها نیاز به افزایش بودجه عمومی در تحقیقات و نوآوریهای مرتبط با انرژی را برجسته میکنند. برای اینکه انتقال انرژی و آب و هوا واقعاً موفق باشد، باید به نحوی اجرا شود که به نفع جامعه سوئد و شهروندان آن باشد. هدف انتقال انرژی پایدار است که به طور قابل توجهی انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش می دهد، رقابت سوئد را تقویت میکند و فرصت های شغلی جدیدی را در داخل کشور ایجاد میکند. آژانس انرژی سوئد یکی از سهامداران اصلی در انتقال انرژی و آب و هوا است که وظیفه دارد به طور استراتژیک و منسجمیبودجه تحقیقات و نوآوری را در همکاری نزدیک با سایر ابتکارات و ابزارهای سیاست انرژی و اقلیم، چه در داخل و چه در سطح بینالمللی، تامین کند. با کمک رویکرد کل نگر و دیدگاه سیستمیکه آژانس انرژی سوئد در حوزه انرژی دارد، ابتکاراتی در تحقیق و نوآوری شکل گرفته و توسعه می یابد که به طور موثر به انتقال انرژی پایدار کمک میکند. نیاز فزاینده به ابتکارات در سطح سیستم برای انتقال انرژی و آب و هوا با افزایش ارتباط متقابل بین بخشها و ذینفعان مشخص میشود. چالشهایی که زمانی میتوانست در صنایع و بخشهای سنتی مورد توجه قرار گیرد، اکنون نیازمند رویکردی جامعتر و گستردهتر است.