معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۸/۱۵- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی سوئد

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در نیمه اول آبان ماه 1404 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

سوئد اکنون یک جامعه بدون پول نقد است

کارت‌ها و اپلیکیشن‌های پرداخت اکنون بر بازار تسلط دارند. شرکت تحلیل‌گر اینسایت اینتلیجنس[1] عادات پرداخت شهروندان سوئد را بررسی کرده و نتایج را در گزارش جدیدی با عنوان «سوئد چگونه پرداخت می‌کند ۲۰۲۵» منتشر کرده است. یکی از مهم‌ترین نتایج این است که اکثر سوئدی‌ها در زندگی روزمره استفاده از پول نقد را کنار گذاشته‌اند و به جای آن کارت‌ها و اپلیکیشن‌های پرداخت به هنجار اصلی تبدیل شده‌اند. اعتماد به اپلیکیشن‌های پرداخت نیز اکنون از اعتماد به پول نقد فراتر رفته است.

 اینسایت اینتلیجنس حتی ادعا می‌کند که سوئد بر اساس برخی تعاریف، «جامعه‌ای کاملاً بدون پول نقد» شده است. گزارش همچنین نشان می‌دهد که یک‌سوم سوئدی‌ها (۳۲ درصد) حداقل ۱۰۰۰ کرون پول نقد در خانه برای شرایط اضطراری نگه می‌دارند، یک‌پنجم مردان جوان (۲۱ درصد) در رمزارزها سرمایه‌گذاری کرده‌اند، و علاقه کمی‌به خدمات مالی مبتنی بر هوش مصنوعی وجود دارد.

شاخص تولید ناخالص داخلی در سپتامبر اندکی کاهش یافت

بر اساس برآورد مقدماتی شاخص تولید ناخالص داخلی منتشرشده از سوی اداره آمار سوئد، تولید ناخالص داخلی این کشور در ماه سپتامبر (با تعدیل فصلی و نسبت به ماه قبل) ۰.۱ درصد کاهش یافته است. در مجموعِ سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۵، تولید ناخالص داخلی نسبت به سه‌ماهه دوم ۲۰۲۵ معادل ۱.۱ درصد افزایش داشته است.

تولید ناخالص داخلی با تعدیل تقویمی در سپتامبر ۲.۷ درصد بیشتر از ماه مشابه در سال گذشته بود و GDP سه‌ماهه نیز در مقایسه با سه‌ماهه سوم ۲۰۲۴ معادل ۲.۴ درصد رشد نشان می‌دهد.

نرخ اشتغال در آگوست ۲۰۲۵ همچنان کاهش یافت

طبق جدیدترین آمار اداره آمار سوئد، در آگوست ۲۰۲۵ تعداد افراد شاغل ۱۵ تا ۷۴ ساله به ۵,۳۱۹,۰۰۰ نفر رسیده است. تعداد شاغلان نسبت به آگوست ۲۰۲۴ تقریباً بدون تغییر بوده و تنها ۲,۰۰۰ نفر افزایش داشته است. در گروه سنی ۲۰ تا ۶۵ سال، ۲۹۳,۰۰۰ نفر بیکار ثبت شده‌اند که معادل ۵.۷ درصد از جمعیت فعال بازار کار است و نسبت به دوره مشابه سال قبل ۰.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. در همین حال، نرخ بیکاری در میان افراد متولد خارج از کشور بسیار بالاتر از افراد متولد سوئد است: در آگوست نرخ بیکاری افراد متولد خارج ۱۲.۳ درصد و در میان افراد متولد سوئد ۳.۴ درصد بوده است.

قیمت مسکن در حال افزایش- نشانه‌هایی از ادامه روند بهبود

بر اساس شاخص قیمت مسکن بانک دانسکه، قیمت مسکن در سوئد در ماه اکتبر ۰.۶ درصد افزایش داشته و در مقایسه سالانه ۳.۳ درصد رشد را نشان می‌دهد. «بهبود بازار مسکن در اکتبر نیز ادامه یافت و شرایط برای ادامه افزایش قیمت‌ها مساعد است.» این را سوزان اسپکتور، اقتصاددان ارشد بانک دانسکه، اعلام کرده است. بیشترین افزایش قیمت مربوط به آپارتمان‌های ۸۰ تا ۱۰۰ مترمربعی بوده که ۲.۳ درصد رشد داشته‌اند. تعداد معاملات مسکن نیز در سطحی عادی و مطابق با الگوهای فصلی باقی مانده است. انتظار می‌رود ریکس‌بانک نرخ بهره سیاستی را در نوامبر بدون تغییر و در سطح ۱.۷۵ درصد نگه دارد و بانک دانسکه نشانه‌هایی از تقویت اقتصاد سوئد مشاهده می‌کند.

عادی شدن فضای اقتصادی

شاخص گرایش اقتصادی در ماه اکتبر برای چهارمین ماه متوالی افزایش یافته و برای نخستین بار از ژوئیه ۲۰۲۲ بالاتر از میانگین تاریخی خود قرار گرفته است. شاخص اعتماد در بخش خرده‌فروشی به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته و حاکی از فضایی بسیار قوی‌تر از حد معمول است. احساسات در بخش خدمات و میان مصرف‌کنندگان نیز به‌طور محسوسی بهبود یافته است، در حالی که تحولات در بخش‌های تولید و ساخت‌وساز ملایم‌تر بوده است.

سوئد سطح بلندپروازی اقلیمی خود را حفظ کرده و با اهداف اتحادیه اروپا همسو می‌شود

وزیر اقلیم و محیط‌زیست، رومینا پورموختاری (حزب لیبرال)، گزارشی را از کمیته اهداف زیست‌محیطی پارلمان دریافت کرده است. این گزارش طرحی تازه برای بازطراحی هدف میان‌مدت سوئد در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ ارائه می‌دهد. هدف این پیشنهاد آن است که در عین حفظ بلندپروازی اقلیمی سوئد، این هدف با تعهدات کشور در چارچوب اتحادیه اروپا هماهنگ‌تر شده و به‌طور مؤثر مسیر دستیابی به هدف اقلیمی‌بلندمدت سال ۲۰۴۵ را هدایت کند.

کمیته همچنین قواعدی را برای نحوه محاسبه «اقدامات مکمل» پیشنهاد می‌کند؛ از جمله افزایش جذب کربن در جنگل‌ها و خاک، کاهش‌های انتشار حاصل از اقدامات خارج از مرزهای سوئد، و نیز فناوری جذب و ذخیره‌سازی کربن ناشی از احتراق سوخت زیستی.

ابتکار مشترک نوردیک برای ایمن‌سازی زمین‌های چمن مصنوعی و پیشبرد گذار سبز

دولت‌های کشورهای نوردیک تصمیم گرفته‌اند تا سقف ۷ میلیون کرون دانمارک برای یک پروژه پژوهشی اختصاص دهند؛ پروژه‌ای که به‌دنبال یافتن جایگزین‌های سازگار با محیط‌زیست برای دانه‌های لاستیکی است-موادی که در چمن‌های مصنوعی استفاده می‌شود و به‌زودی در اتحادیه اروپا ممنوع خواهد شد.

به گفته جسیکا روزِنکرانتس، وزیر امور اتحادیه اروپا سوئد: «ما باید میکروپلاستیک‌های مضر استفاده‌شده در زمین‌های چمن مصنوعی امروزی را کنار بگذاریم. کودکان و نوجوانان حق دارند در تمام طول سال بر روی زمین‌هایی ایمن و پایدار فوتبال بازی کنند. این ابتکار پژوهشی نمونه خوبی است از اینکه چگونه همکاری نوردیک می‌تواند به راه‌حل‌های عملی در گذار سبز منجر شود.»

اداره ملی بدهی سوئد؛ مسؤل مدیریت وام‌های دولتی برای نیروگاه‌های هسته‌ای جدید

از اول اوت امسال، شرکت‌های فعال در سوئد می‌توانند برای دریافت حمایت دولتی به‌منظور سرمایه‌گذاری در انرژی هسته‌ای جدید درخواست بدهند. دولت اکنون اداره ملی بدهی سوئد را مأمور کرده است تا در اجرای برنامه حمایت دولتی به وزارت دارایی کمک کرده و برای صدور و مدیریت وام‌های اعطایی به شرکت‌هایی که حمایت مالی دریافت می‌کنند، آماده شود.

دولت انتظار دارد مذاکرات با متقاضیان در پاییز ۲۰۲۵ آغاز شود و نخستین تصمیمات مربوط به حمایت مالی در سال‌های ۲۰۲۶ یا ۲۰۲۷ صادر شود. بر اساس مأموریت جدید، اداره ملی بدهی سوئد در جریان این مذاکرات و نیز در تمام مراحل فرآیند تأیید کمک‌های دولتی توسط کمیسیون اروپا مشاوره ارائه خواهد کرد. هدف آن است که شرایط وام‌ها با مقررات اداره در زمینه اعطای و مدیریت وام‌ها سازگار باشد. این مأموریت تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۷ ادامه خواهد داشت.

اسکانیا با چالش‌های گذار به کامیون‌های برقی در معرض جریمه‌های اتحادیه اروپا قرار دارد

شرکت سوئدی سازنده کامیون، اسکانیا، که مالکیت آن در اختیار فولکس‌واگن است، به دلیل تأخیر در دستیابی به اهداف اقلیمی مربوط به خودروهای سنگین، ممکن است با جریمه‌های اتحادیه اروپا روبه‌رو شود. کریستین لوین، مدیرعامل شرکت، نسبت به الزامات سخت‌گیرانه کاهش کربن از سوی اتحادیه اروپا ابراز نگرانی کرده است؛ الزامی‌که می‌گوید باید تا سال ۲۰۳۰ حدود ۳۴ تا ۴۰ درصد از فروش اسکانیا را کامیون‌های برقی تشکیل دهد. لوین کمبود زیرساخت‌ها و شرایط نامناسب بازار را مورد انتقاد قرار داده و معتقد است این وضعیت باعث می‌شود بهره‌برداران نتوانند با وجود سرمایه‌گذاری‌های گسترده اسکانیا در این حوزه، به سمت کامیون‌های برقی حرکت کنند.

با وجود این چالش‌ها، اسکانیا در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۵ از افزایش ۲۰ درصدی سفارش‌ها نسبت به سال قبل خبر داده که نشان‌دهنده احتمال بهبود تقاضاست. با این حال، حاشیه سود عملیاتی شرکت از ۱۴.۷ درصد به ۱۱.۱ درصد کاهش یافته است. اسکانیا در حال مذاکره با شرکت لیتن، مالک جدید کارخانه ورشکسته باتری‌سازی نورت‌وُلت، برای تأمین احتمالی باتری است؛ هرچند هنوز تصمیمی قطعی در این رابطه گرفته نشده است. در همین حال، اسکانیا همچنان از موجودی باتری‌های نورت‌ولت استفاده می‌کند و همچنین از تولیدکننده چینی CATL  نیز تأمین باتری را تضمین کرده است.

مدیرعامل شرکت با وجود همه مشکلات نسبت به آینده خوش‌بین است و به نشانه‌های مثبت در ماه‌های اخیر اشاره می‌کند، اما تأکید دارد که برای پیشبرد گذار به خودروهای برقی، به اقدام سیاسی نیاز است.

افزایش موج ورشکستگی‌ها در میان عدم‌قطعیت اقتصادی، بخش ساخت‌وساز را تحت فشار قرار داد

بر اساس داده‌های جدید شرکت اعتبارسنجی  یو سی[2]، تعداد ورشکستگی‌ها در ماه اکتبر نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۱۳ درصد افزایش داشته است؛ افزایشی که پس از شش ماه روند کاهشی رخ داده است. این رشد به‌ویژه در صنعت ساخت‌وساز چشمگیر بوده و ورشکستگی‌ها در این بخش ۲۵ درصد افزایش یافته است. در مقابل، بخش خرده‌فروشی با کاهش ۲۱ درصدی ورشکستگی‌ها روبه‌رو شده است. آماندا آل‌دستام، تحلیلگر یو سی، گفت که بخش ساخت‌وساز در دوره‌ای از رکود و سپس ثبات قرار داشت و این افزایش ناگهانی غیرمنتظره بوده است. او این وضعیت را پیچیده و سخت‌تفسیر توصیف کرده و می‌گوید عدم‌قطعیت مداوم باعث شده شرکت‌ها با احتیاط بیشتری عمل کنند.

افزایش شدید قیمت برق در جنوب سوئد با نزدیک شدن زمستان

در ماه اکتبر، قیمت برق در جنوب سوئد به بالاترین سطح خود از فوریه تاکنون رسید و هزینه‌ها نسبت به ماه مشابه سال گذشته بیش از دو برابر شد. طبق داده‌های بازار برق نورد پول، میانگین قیمت در مناطق جنوبی سوئلاند و گوتالاند به ۶۰ تا ۷۰ اوره به ازای هر کیلووات‌ساعت رسید، در حالی که این رقم در اکتبر ۲۰۲۴ بین ۲۰ تا ۳۰ اوره بود. در همین زمان، قیمت‌ها در نورلاند بسیار پایین‌تر و در حدود ۱۳ تا ۱۴ اوره به ازای هر کیلووات‌ساعت باقی ماند.

این افزایش قیمت عمدتاً بر خانوارهایی تأثیر می‌گذارد که تعرفه‌های متغیر ماهانه برق دارند. عوامل اصلی این رشد شامل کاهش تولید برق بادی و تمدید دوره‌های تعمیر و نگهداری نیروگاه‌های هسته‌ای اعلام شده است.

با این حال، امیدهایی برای کاهش قیمت‌ها وجود دارد؛ زیرا انتظار می‌رود بزرگ‌ترین رآکتور هسته‌ای سوئد، «اوسکارشامن ۳»، پس از بیش از هفت ماه تعمیرات به شبکه بازگردد. یک رآکتور دیگر نیز در «فورس‌مارک» در حال سپری کردن دوره تعمیرات سالانه طولانی‌تر از معمول است و قرار است در ۶ دسامبر دوباره راه‌اندازی شود.

با نزدیک شدن هوای سرد، قیمت قراردادهای آینده نشان می‌دهد که هزینه برق در مناطق جنوبی در زمستان احتمالا به طور متوسط به ۸۰ تا ۹۰ اوره در هر کیلووات‌ساعت برسد؛ کمی‌بالاتر از زمستان گذشته. در نورلاند، قیمت‌ها حدود ۳۰ تا ۴۰ اوره پیش‌بینی می‌شود. این ارقام شامل هزینه‌های اضافی مانند عوارض شبکه، مالیات و هزینه‌های تأمین‌کننده نیست که می‌تواند بیش از یک کرون به ازای هر کیلووات‌ساعت به هزینه خانوارها اضافه کند.

اقتصاد سوئد در آستانه چرخش رو به بهبود قرار دارد

طبق گزارش تازه سوئدبانک از چشم‌انداز اقتصادی، که توسط TT/Omni منتشر شده، اقتصاد سوئد به‌آرامی روند بهبود را آغاز کرده است و با وجود تداوم سطح بالای عدم‌قطعیت، انتظار می‌رود رشد اقتصادی افزایش پیدا کند. بخشی از این بهبود ناشی از کاهش نرخ بهره و کاهش مالیات‌هاست که قرار است قدرت خرید خانوارها را تقویت کند. طبق پیش‌بینی بانک، نرخ بیکاری نیز کاهش خواهد یافت.

با این حال، انتظار نمی‌رود که به این زودی‌ها کاهش نرخ بهره بیشتری رخ دهد. همچنین پیش‌بینی می‌شود روند بهبود در بازار مسکن کند باشد، هرچند کاهش‌هایی که تاکنون در نرخ بهره انجام شده باید تا حدی از بازار حمایت کند.

بانک می‌نویسد: «تعداد زیاد خانه‌های عرضه‌شده در بازار احتمالاً در کوتاه‌مدت مانع افزایش قیمت‌ها خواهد شد، اما همچنان انتظار داریم سال آینده با تقویت وضعیت مالی خانوارها شاهد افزایش تدریجی قیمت‌ها باشیم.»

کاهش جزئی رشد صنعت سوئد در ماه اکتبر

داده‌های جدید سیلف/سوئدبانک[3]نشان می‌دهد که نرخ رشد بخش تولید سوئد اندکی کاهش یافته و شاخص مدیران خرید (PMI) از ۵۵.۶ در سپتامبر به ۵۵.۱ در اکتبر رسیده است. با وجود این افت، توربیورن ایساکسون، تحلیلگر ارشد نوردیا، این ارقام را «کاملاً قابل قبول» توصیف کرده و می‌گوید این سطح از شاخص هنوز بیانگر «رشد سالم» در صنعت تولید است. ایساکسون همچنین اشاره کرده است که افزایش PMI نشان‌دهنده بهبود تقاضای جهانی است و همراه با بهبود تقاضای داخلی، شرایط مطلوبی را برای رشد تولید ناخالص داخلی سوئد فراهم می‌کند.

ثبات قیمت مواد غذایی در سوئد در میانه جنگ شدید قیمتی

به گزارش TT/Omni، قیمت مواد غذایی در فروشگاه‌های سوئد در ماه اکتبر بدون تغییر باقی ماند؛ پدیده‌ای که ناشی از ادامه جنگ قیمتی شدیدی است که اکنون میان فروشگاه‌ها جریان دارد. بر اساس گفته‌های اولف مازور،  مدیرعامل متپریسکولن[4] (نام یک وب‌سایت و سامانه پایش قیمت مواد غذایی در سوئد است که به‌طور منظم قیمت کالاهای مختلف در فروشگاه‌های زنجیره‌ای را رصد و تحلیل می‌کند)، این رقابت بی‌سابقه موجب کاهش‌های قابل توجهی شده است، از جمله کاهش قیمت «دلیکاتو‌بولار» از ۲۲ کرون به ۹.۹۰ کرون در برخی فروشگاه‌ها.

مازور ثبات قیمت‌ها را نتیجه چند عامل می‌داند: تثبیت ارزش کرون سوئد، کاهش قیمت جهانی محصولات کشاورزی در یک سال گذشته، و مهم‌تر از همه، استراتژی‌های تهاجمی قیمت‌گذاری توسط فروشگاه‌های تخفیفی، به‌ویژه در ماه اکتبر که سازمان بازنشستگان نظرسنجی سالانه قیمت خود را انجام می‌دهد و فروشگاه‌ها تلاش می‌کنند قیمت‌هایی رقابتی نشان دهند.

در حالی که بیشتر قیمت‌ها ثابت مانده‌اند، برخی گروه‌ها دچار نوسان شده‌اند. قیمت انواع توت‌ها ۷.۹ درصد افزایش یافته و «لینگن‌بری» رشد ۲۰ درصدی داشته است؛ موضوعی که باعث افزایش ۰.۹ درصدی قیمت محصولاتی مانند مربا شده است. در مقابل، قیمت میوه، پنیر «مس‌مور» و سبزیجات یخ‌زده کاهش یافته است. قیمت میوه به دلیل عوامل فصلی، از جمله ارزانی مرکبات، ۱.۲ درصد پایین آمده و قیمت پنیر مس‌مور نیز به دنبال تخفیف‌های فروشگاه‌های ویلیس و ایکا ماکسی، ۱.۰ درصد کاهش یافته است.

سقوط شدید فروش تسلا در سوئد در پی تغییرات بازار

به گزارش داگنز اینداستری، بازار خودرو سوئد در اکتبر با کاهش ۴ درصدی روبه‌رو شده که بخش عمده آن ناشی از سقوط تقریباً ۹۰ درصدی فروش تسلا نسبت به سال گذشته است. با این حال، دیگر برندهای خودرو رشد داشته‌اند و خودروهای هیبریدی قابل شارژ عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده‌اند.

سازمان صنعت خودرو، موبیلیتی سوئدن[5]، همچنان خوش‌بین است و اخیراً پیش‌بینی فروش خودرو در سال ۲۰۲۵ را از ۲۷۵ هزار به ۲۸۰ هزار دستگاه افزایش داده است. متیاس برگمان، مدیرعامل این سازمان، می‌گوید شرایط اقتصادی بهبود یافته و کاهش نرخ بهره و کارزارهای تبلیغاتی متعدد به افزایش علاقه مصرف‌کنندگان کمک کرده است.

فروش خودروهای برقی همچنان ثابت مانده و ۳۵.۵ درصد از ثبت‌نام‌های جدید در ده ماه نخست سال را تشکیل می‌دهد. یارانه جدید خرید خودروی برقی از اول ژانویه برای خانوارهای کم‌درآمد در مناطق روستایی آغاز می‌شود. خودروهای هیبریدی قابل شارژ اکنون ۲۷ درصد بازار را تشکیل می‌دهند (بالاترین سهم در اروپا).

سهم بازار تسلا در سوئد از ۸.۱ درصد در سال گذشته به ۲.۶ درصد سقوط کرده است؛ موضوعی که به مشکلات تولید در کارخانه برلین و افزایش تقاضا در بازارهای دیگر، از جمله نروژ، نسبت داده می‌شود. در همین حال، برندهایی مانند ولوو، فولکس‌واگن، تویوتا و مرسدس‌بنز افزایش فروش داشته‌اند و بی‌ام‌و رشد قابل توجه ۳۰.۹ درصدی را در اکتبر ثبت کرده است.

رشد قابل‌توجه سفرهای هوایی بین‌المللی از سوئد در اکتبر

طبق یک بیانیه خبری، سفرهای هوایی بین‌المللی از فرودگاه‌های تحت مدیریت شرکت دولتی سویداویا در ماه اکتبر ۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. پروازهای داخلی نیز ۳ درصد رشد داشته‌اند. یونس آبراهامسون، مدیرعامل سویداویا، این رشد را «نشانه‌ای از قدرت» توصیف کرده است.

در مجموع ۳,۰۶۱,۹۰۴ مسافر از فرودگاه‌های سویداویا عبور کرده‌اند که سه‌چهارم آنها مسافران بین‌المللی بوده‌اند. بخش اصلی این تردد از طریق فرودگاه آرلاندا انجام شده است.

تراورسکره کره‌جنوبی برنده قرارداد جدید یخ‌شکن سوئد شد

شرکت صنایع سنگین هیوندای[6]، بزرگ‌ترین کارخانه کشتی‌سازی جهان در کره جنوبی، از سوی اداره دریایی سوئد برنده قرارداد ساخت یک یخ‌شکن جدید برای این کشور شده است. ارزش این قرارداد حدود ۳.۳ میلیارد کرون است و بخشی از طرح سوئد برای نوسازی ناوگان یخ‌شکن‌های قدیمی است که عمدتاً متعلق به دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ هستند.

یخ‌شکن جدید که گفته می‌شود «پیشرفته‌ترین یخ‌شکن جهان» خواهد بود، قرار است تا پایان سال ۲۰۲۸ تحویل داده شود. با این حال، این پروژه با تأخیر مواجه شده زیرا یکی از رقبای ناکام دعوای حقوقی مطرح کرده و پرونده در دادگاه لینشوپینگ در جریان است.

اریک اکلوند، مدیرکل اداره دریایی سوئد، ابراز امیدواری کرده که دادگاه سریعاً تصمیم‌گیری کند تا نوسازی ناوگان، که برای باز نگه داشتن بنادر شمالی ضروری است، آغاز شود. در غیر این صورت برخی بنادر ممکن است تا ۱۳۰ روز در سال بسته بمانند.

اداره حمل‌ونقل سوئد نیز پیشنهاد سرمایه‌گذاری بیشتر داده و خواستار ۴.۱ میلیارد کرون اضافی برای ادامه نوسازی ناوگان یخ‌شکن‌ها شده است.

پیشنهاد سوئد: الزام اعلام حمل بیش از ۱۰ هزار یورو پول نقد هنگام سفر درون اتحادیه اروپا

دولت سوئد پیشنهاد کرده است که هر فردی که بیش از ۱۰ هزار یورو پول نقد هنگام سفر به یک کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا حمل می‌کند، موظف باشد آن را به اداره گمرک سوئد اعلام کند. عدم اعلام این موضوع جرم تلقی خواهد شد.

طبق این پیشنهاد، گمرک سوئد همچنین اختیار خواهد داشت در صورت وجود دلایل کافی مبنی بر نقض این الزام، تفتیش بدنی انجام دهد و بار و چمدان افراد را بازرسی کند. سقف ۱۰ هزار یورو هم هنگام خروج از سوئد و هم هنگام ورود از یک کشور عضو اتحادیه اروپا اعمال خواهد شد.

الیزابت سوانتِسون (حزب میانه‌رو)، وزیر دارایی، در گفت‌وگو با ایکوت گفته است این اقدامات برای مقابله با پول‌شویی و قاچاق پول نقد ضروری است؛ جرایمی‌که به‌طور مستقیم با جنایت سازمان‌یافته جدی مرتبط هستند.

افزایش غیرمنتظره تورم در اکتبر

طبق گزارش روزنامه داگنز نیهتر، تورم در ماه اکتبر به شکلی غیرمنتظره افزایش یافت. تورم براساس شاخص قیمت مصرف‌کننده با نرخ بهره ثابت (CPIF) در اکتبر بدون تغییر و برابر ۳.۱ درصد گزارش شد؛ رقمی‌که از پیش‌بینی‌ها بالاتر بود. تحلیلگران در نظرسنجی بلومبرگ به‌طور متوسط ۲.۹ درصد را پیش‌بینی کرده بودند.

اگر هزینه انرژی نیز از CPIF حذف و «تورم هسته» بررسی شود، تورم از ۲.۷ درصد در سپتامبر به ۲.۸ درصد افزایش یافته است. توربیورن ایساکسون، تحلیلگر ارشد نوردیا، معتقد است این افزایش می‌تواند ناشی از تعطیلات پاییزی و سفرهای خارجی باشد که تورم را بالا برده‌اند، همچنین احتمالاً نتیجه قیمت‌های بالاتر انرژی است. او اشاره می‌کند که در بازار نرخ بهره، احتمال ۶۰ درصدی برای افزایش نرخ بهره در اواخر سال ۲۰۲۶ قیمت‌گذاری شده است. قیمت مصرف‌کننده نیز در اکتبر نسبت به ماه قبل ۰.۳ درصد افزایش داشت.

ریسک پنهان «قرار گرفتن در معرض هوش مصنوعی» در صندوق‌های سرمایه‌گذاری

به گزارش روزنامه داگنز اینداستری، قرار گرفتن صندوق‌های سرمایه‌گذاری در معرض فناوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی به‌سرعت در حال افزایش است و اغلب سرمایه‌گذاران از آن آگاه نیستند. ماریا لندبورن از بانک دانسکه می‌گوید: «بسیاری از مردم بیش از آنچه فکر می‌کنند در معرض هوش مصنوعی هستند.»

 این روند ناشی از ادغام سریع هوش مصنوعی در صنایع مختلف است که باعث شده دارایی‌های مرتبط با هوش مصنوعی در بسیاری از صندوق‌ها حضور پررنگی پیدا کند. هرچند این فناوری‌ها می‌توانند محرک رشد و نوآوری باشند، اما به دلیل پیچیدگی و مقررات در حال شکل‌گیری، ریسک‌هایی نیز دارند. هم‌زمان نگرانی‌هایی وجود دارد که رونق هوش مصنوعی به سرنوشتی مشابه حباب IT در سال ۲۰۰۰ دچار شود، به‌ویژه به‌دلیل سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی و مالکیت‌های متقاطع بین شرکت‌های هوش مصنوعی که ارزش‌گذاری‌ها را بالا برده‌اند.

 [1] Insight Intelligence

[2] UC

[3] Silf/Swedbank

[4] Matpriskollen

[5] Mobility Sweden

[6] Hyundai Heavy Industries

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما