معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۱

اخبار اقتصادی صربستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفتۀ چهارم تیر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

- دادگاه قانون اساسی صربستان ممنوعیت استخراج لیتیوم را لغو کرد

دادگاه قانون اساسی صربستان تصمیم دولت مبنی بر توقف پروژه یادار، یعنی بهره‌برداری از سنگ لیتیوم در غرب صربستان را لغو کرد. این تصمیم ۱۱ ژوئیه اتخاذ شد و دادگاه اعلام کرد که تصمیم دولت از چهار سال پیش با قانون اساسی و قانون مربوطه مطابقت ندارد.

دادگاه عالی صربستان حکم داد که دولت با اتخاذ مقررات به شیوه‌ای که با ماده ۳ قانون اساسی و مفاد قانون دولت و قانون ارزیابی اثرات زیست محیطی مطابقت ندارد و دولت از حدود صلاحیت خود تجاوز کرده است.

این دادگاه افزود که این تصمیم مقررات قبلی سال ۲۰۲۰ را احیا نمی‌کند و به حق و وظیفه دولت در تعیین و اجرای سیاست و تصمیم‌گیری در مورد اجرای بیشتر پروژه خاص مطابق با قانون اساسی و قانون تعرض نمی‌کند.

فعالان محیط زیست بارها هشدار داده‌اند که پروژه‌های معدنی آلودگی زیادی را در صربستان ایجاد می‌کنند و این کشور را به یکی از آلوده‌ترین کشورهای اروپایی تبدیل می‌کند. فعالان نگران هستند که این پروژه به آب و خاک در غرب صربستان آسیب برساند، آنها همچنین از مزایای مالی اندک برای کشور می‌گویند و خاطرنشان می‌کنند که سرمایه‌گذاری‌های مختلف ریو تینتو در سراسر جهان اغلب با جنجال همراه بوده است.

در صورت تکمیل، پروژه یادار بزرگترین معدن لیتیوم اروپا با تولید سالانه ۵۸ هزار تن کربنات لیتیوم تصفیه شده خواهد بود که برای تامین انرژی یک میلیون خودروی برقی و تامین ۹۰ درصد نیاز فعلی لیتیوم قاره اروپا کافی خواهد بود.

یادار همچنین ریو تینتو را به جمع ۱۰ تولیدکننده برتر لیتیوم جهان سوق خواهد داد.

https://www.slobodnaevropa.org/a/srbija-ustavni-sud-projekat-jadar-litijum-rio-tinto/33031200.html

 پایگاه اینترنتی اروپای‌آزاد -11/07/2024

- بانک مرکزی صربستان نرخ بهره را کاهش داد

بانک مرکزی صربستان پس از بازگشت تورم به محدوده هدف در ماه مه و انتظار کاهش بیشتر آن، تصمیم به کاهش نرخ بهره  خود به میزان ۲۵ واحد پایه به ۶ درصد گرفت.

بانک مرکزی صربستان اعلام کرد با توجه به کاهش بیشتر فشارهای تورمی جهانی و تأثیر ضدتورمی اقدامات پولی محدودکننده تاکنون و ارزیابی شود که شرایط برای ادامه تسهیل سیاست پولی با کاهش نرخ سیاست کلیدی فراهم است.

بانک مرکزی صربستان همچنین نرخ تسهیلات سپرده و نرخ تسهیلات اعطایی را هر کدام ۲۵ واحد پایه کاهش داد و به ترتیب به 4.75 درصد و 7.25 درصد رسید. بانک مرکزی صربستان خاطرنشان کرد که تورم جهانی همچنان در حال کاهش است، اگرچه کندتر از آنچه قبلاً انتظار می‌رفت، و افزود که اکثر بانک‌های مرکزی جهان همچنان انتظار دارند و پیش بینی می‌کنند تورم در کشورهای خود در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ یا نیمه اول سال ۲۰۲۵ به محدوده هدف بازگردد.

تورم سالانه صربستان در ماه مه از ۵ درصد در آوریل به 4.5 درصد کاهش یافت و به محدوده هدف 1.5تا 4.5 درصد بازگشت. بانک مرکزی صربستان اعلام کرد که انتظار دارد تورم در طول دوره پیش‌بینی در این محدوده باقی بماند.

در ماه ژوئن، بانک مرکزی صربستان نرخ بهره اصلی خود را ۲۵ واحد پایه کاهش داد، پس از اینکه این نرخ را از ژوئیه ۲۰۲۳ بدون تغییر نگه داشته بود. جلسه بعدی تعیین نرخ بهره این بانک در ۸ آگوست برگزار خواهد شد.

https://rtv.rs/sr_lat/ekonomija/nbs-smanjila-referentnu-kamatnu-stopu-na-6-0-odsto_1553917.html

پایگاه اینترنتی آرتی‌وی -11/07/2024

- امضای توافقنامه تجارت آزاد و ۱۰ سند همکاری دو جانبه بین مصر و صربستان

توافقنامه تجارت آزاد بین صربستان و مصر به همراه ۱۰ سند همکاری دو جانبه دیگر در زمینه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی در قاهره بین دو کشور امضا شد.

توافقنامه تجارت آزاد بین صربستان و مصر توسط تومیسلاو مومیروویچ وزیر تجارت داخلی و خارجی صربستان و حسن الحتیب وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی مصر امضا شد. همچنین طرح اقدام مشترک بین اداره کل سرمایه گذاری و مناطق آزاد مصر (GAFI) و آژانس توسعه صربستان (RAS)  برای سال‌های ۲۰۲۴-۲۰۲۵ توسط تومیسلاو مومیروویچ وزیر تجارت داخلی و خارجی صربستان و حسن الحتیب وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی مصر امضا شد.

توافقنامه همکاری بین شهر بلگراد و شهر قاهره توسط الکساندار شاپیک شهردار بلگراد و بدر عبدالاطی وزیر امور خارجه و مهاجرت مصر امضا شد. توافقنامه همکاری بین شهر اوجیسه و استان اسوان و شهر اسوان توسط یلنا راکوویچ رادیوویویچ شهردار اوجیسه و بدر عبدالاطی وزیر امور خارجه و مهاجرت مصر امضا شد. توافقنامه همکاری بین شهر نووی پازار و شهر دمیاط توسط نیهات بیشواس شهردار نووی پازار و بدر عبدالاطی وزیر امور خارجه و مهاجرت مصر امضا شد.

یادداشت تفاهم بین وزارت امور اجتماعی، کار و رزمندگان صربستان و وزارت کار مصر در مورد موضوعات مربوط به نیروی کار و اشتغال توسط تومیسلاو مومیروویچ وزیر تجارت داخلی و خارجی صربستان و بدر عبدالاطی وزیر امور خارجه و مهاجرت مصر امضا شد.

پروتکل همکاری بین موسسه بهداشت عمومی نووی پازار و دانشگاه الازهر مصر توسط زلاتیبور لونچار وزیر بهداشت صربستان و بدر عبدالاطی وزیر امور خارجه و مهاجرت مصر امضا شد.

یادداشت تفاهم بین وزارت اطلاعات و مخابرات صربستان و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مصر در مورد همکاری در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط دیان رستیچ وزیر اطلاعات و مخابرات صربستان و عمرو طلعت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مصر امضا شد.

یادداشت تفاهم بین وزارت فرهنگ صربستان و شورای عالی آثار باستانی مصر در زمینه همکاری در حوزه آثار باستانی و موزه‌ها توسط مومیروویچ و شریف فتی وزیر گردشگری و آثار باستانی مصر امضا شد.

یادداشت تفاهم بین موزه مردم‌شناسی بلگراد و شورای عالی آثار باستانی مصر در زمینه همکاری در حوزه موزه‌ها توسط وزیر مومیروویچ و شریف فتی وزیر گردشگری و آثار باستانی مصر امضا شد.

یادداشت تفاهم بین اداره گمرک وزارت دارایی صربستان و اداره گمرک مصر در مورد همکاری در امور گمرکی توسط برانکو رادویکو سرپرست اداره گمرک صربستان و احمد کوچوک وزیر دارایی مصر امضا شد.

این اسناد در حضور الکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر امضا شد.

https://www.ekapija.com/news/4782720/potpisan-sporazum-o-slobodnoj-trgovini-sa-egiptom-i-jos-10-bilateralnih-dokumenata

پایگاه اینترنتی اکاپیا -13/07/2024

- بدهی شرکت‌های صربستان در سال ۲۰۲۳ کاهش یافت

براساس تحلیل آژانس ثبت شرکت‌های صربستان، سطح بدهی کلی شرکت‌ها در این کشور در سال ۲۰۲۳ اندکی کاهش یافته و از 1.68 به 1.61رسیده است. این بدان معناست که شرکت‌های صربستانی برای هر یک دینار سرمایه خود، 1.61 دینار قرض می‌گیرند. با این حال، کل بدهی‌های آن‌ها افزایش یافته و در پایان سال گذشته به 14.368 میلیارد دینار رسیده است. آژانس ثبت شرکت‌ها اعلام کرد در طول سال ۲۰۲۳، شرکت‌ها توانایی مالی خود را افزایش داده و وضعیت مالی خود را اندکی بهبود بخشیدند که منجر به برخی تغییرات مثبت در بدهی و نقدینگی شده است.

کل بدهی‌ها در سال ۲۰۲۳ در حدود 5.8  درصد افزایش یافت و در مقابل، در سال ۲۰۲۲، کل بدهی‌ها 11.1 درصد افزایش یافت و در پایان سال به 13.320 میلیارد دینار رسیده بود. شرکت‌ها در سال ۲۰۲۳ با سود فعالیت کرده و رشد متوسطی را تجربه کردند.

سال تجاری ۲۰۲۳ نهمین سال متوالی سوددهی برای شرکت‌های صربی است و با سود خالص ۹۷۲ میلیارد دینار همراه بوده که 12.3 درصد بیشتر از سال گذشته است. بیش از سه پنجم از شرکت‌ها (۶۷۸۳۱ شرکت) با سود خالص 1.297 میلیارد دینار فعالیت کردند که 3.6 درصد بیشتر از سال ۲۰۲۲ است.

در مجموع ۲۹۴۱۲ شرکت با زیان خالص ۳۲۵ میلیارد دینار فعالیت کردند که 15.8درصد کاهش یافته است.

توانایی مالی شرکت‌های صربی عمدتاً در بخش تولید متمرکز شده است (5.024 میلیارد دینار دارایی تجاری و 2.315 میلیارد دینار سرمایه) که از نظر کل بدهی (3.175 میلیارد دینار) نیز با سهم 22.1 درصدی از کل بدهی اقتصاد و همچنین از نظر ارزش منابع تامین مالی خود (1.815 میلیارد دینار) با سهم 20.4درصدی در سطح اقتصاد صربستان برجسته است، در حالی که سطح بدهی کلی اندکی کاهش یافته است از 1.79 به 1.75 رسیده است.

بخش عمده‌فروشی و خرده‌فروشی کاهش سطح بدهی کلی را از 2.09 به 1.95 تجربه کرد، به این معنی که به جای 2.09 دینار قرض، اکنون از 1.95 دینار قرض برای هر یک دینار سرمایه استفاده می‌کند.

بخش ساخت و ساز ساختار در مورد منابع تامین مالی تقریباً ثبات را تجربه کرد، بنابراین سطح بدهی کلی تقریباً مشابه سال قبل (۲.۲ دینار قرض برای هر یک دینار سرمایه) باقی ماند.

بخش برق، گاز، بخار و گرمایش سطح کل بدهی‌ها را (6.3 درصد) کاهش داد، در حالی که منابع تامین مالی خود (12.8 درصد) افزایش یافت که منجر به کاهش سطح بدهی کلی (از 1.15 به 0.95 شد.

بیشترین رشد توانایی مالی در بخش اطلاعات و ارتباطات ثبت شده است که دارایی‌های تجاری 20.2 درصد و سرمایه 18.2 درصد افزایش یافته و به ترتیب به 1.469 میلیارد دینار و ۵۸۶ میلیارد دینار رسیده است.

https://n1info.rs/biznis/koliko-je-duzna-privreda-na-svaki-sopstveni-dinar-161-pozajmljeni/

پایگاه اینترنتی ان1 -16/07/2024

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما