معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۷

اخبار اقتصادی صربستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفتۀ سوم تیر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

- قیمت برق در صربستان دو برابر شده و همچنان افزایش خواهد یافت

قیمت برق در صربستان در حال افزایش است و طبق داده‌های بورس برق صربستان (SEEPEX)، میانگین قیمت معاملات از ۸۳.۹۶ یورو برای هر مگاوات ساعت در ماه ژوئن به ۹۸ و ۱۱۶ یورو در روزهای ابتدای جولای افزایش یافته است.

به دلیل فصل تابستان به طور طبیعی سهم باد و نیروگاه‌های برق آبی کاهش می‌یابد. سهم انرژی خورشیدی نیز قابل چشم‌پوشی است و استفاده از گاز محدود خواهد شد، زیرا روس‌ها حمله به تاسیسات ذخیره‌سازی گاز در اوکراین را آغاز کرده‌اند که منجر به نابودی مخزن ۱۷ میلیارد مترمکعبی گاز در نزدیکی لووف شده است. برای مقایسه، ظرفیت ذخیره‌سازی صربستان در باناتسکی دوور ۴۵۰ میلیون مترمکعب است. واردات زغال سنگ نیز دشوار و به مراتب گران‌تر شده است و عوامل جدیدی نیز به وجود آمده‌اند که قیمت‌ها برق را تا پایان سال به سمت بالا سوق خواهد داد.

در مقایسه با ماه‌های مارس و آوریل که قیمت‌ها به طور متوسط ۶۵ یورو برای هر مگاوات ساعت بود، در ماه مه به ۸۰ یورو، در ماه ژوئن به ۹۸ یورو و اکنون قیمت هر مگاوات ساعت بین ۱۲۰ تا ۱۲۵ یورو قرار دارد.

https://novaekonomija.rs/ostalo/cene-struje-duplirane-i-rasce-i-dalje-splet-uzroka-podigao-svetska-trzista-elektricne-energije

 پایگاه اینترنتی نووااکنومیا -04/07/2024

 اتحادیه اروپا بسته سرمایه‌گذاری ۱.۲ میلیارد یورویی جدیدی برای غرب بالکان اعلام کرد

کمیسیون اروپا 23 ژوئن از ششمین بسته سرمایه‌گذاری تحت چارچوب طرح اقتصادی و سرمایه‌گذاری برای غرب بالکان رونمایی کرد که انتظار می‌رود ۱.۲ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری را جذب نماید. این بسته از هشت طرح کلیدی جدید در زمینه آبرسانی و تصفیه فاضلاب، حمل‌ونقل ریلی و همچنین نوآوری و تحول سبز در شرکت‌های کوچک و متوسط حمایت خواهد کرد. این سرمایه‌گذاری‌ها با همکاری نزدیک شرکای غرب بالکان و مؤسسات مالی بین‌المللی اجرا خواهد شد.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، اعلام کرد که طرح ۳۰ میلیارد یورویی اروپا برای غرب بالکان با این بسته ۱.۲ میلیارد یورویی جدید در حال تحقق است. این طرح با ساخت زیرساخت‌های باکیفیت، ارتباطات منطقه‌ای را تقویت می‌کند واروپا را به هدف نهایی که همانا نزدیک‌تر شدن به این منطقه است، نزدیک‌تر می‌کند. شرکای اروپا در غرب بالکان در حال ساختن آینده اروپایی خود هستند. این سرمایه‌گذاری‌ها به همراه اصلاحات ضروری، آنها را برای دسترسی به بازار واحد اروپا و برای پیوستن به اتحادیه آماده خواهد کرد.

بسته ۱.۲ میلیارد یورویی شامل ۳۰۰ میلیون یورو کمک مالی اتحادیه اروپا از طریق صندوق حمایت از پیش از پیوستن (IPA III)، کمک‌های دوجانبه اضافی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و نروژ، تسهیلات مالی از مؤسسات مالی بین‌المللی و مشارکت اقتصادهای غرب بالکان است.

این بسته توسط هیئت مدیره چارچوب سرمایه‌گذاری غرب بالکان (WBIF) تأیید شده است و سرمایه‌گذاری‌های کلیدی جدید در سه اولویت طرح اقتصادی و سرمایه‌گذاری(محیط زیست و آب و هوا، حمل‌ونقل پایدار و حمایت از بخش کسب‌وکار) قرار می‌گیرند.

https://novimagazin.rs/ekonomija/327752-novi-investicioni-paket-eu-za-zapadni-balkan-sredstva-i-za-prugu-u-srbiji

پایگاه اینترنتی نووی‌ماگازین -02/07/2024

 افزایش قیمت کالاهای صنعتی صربستان در نیمه اول سال ۲۰۲۴

بر اساس اعلام اداره آمار صربستان، قیمت کالاهای صنعتی در پایان ماه ژوئن نسبت به دسامبر سال گذشته، ۱.۲ درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت برای کالاهای عرضه شده به بازار داخلی صربستان (۱.۵ درصد) نسبت به کالاهای صادراتی (۰.۸ درصد) تقریباً دو برابر بیشتر بوده است.

بیشترین افزایش قیمت در بخش کالاهای سرمایه‌ای (ماشین‌آلات، تجهیزات، وسایل نقلیه، سلاح و مهمات) با ۲.۷ درصد بوده است. پس از آن، کالاهای مصرفی بادوام (لوازم خانگی، تلویزیون، موتورسیکلت و دوچرخه، مبلمان، جواهرات و غیره) با ۱.۹ درصد افزایش قیمت در نیمه اول سال جاری (نسبت به دسامبر) قرار دارند. کالاهای مصرفی غیر بادوام که عمدتاً شامل مواد غذایی (گوشت، روغن، شیر، نوشیدنی، دخانیات و غیره) و همچنین پوشاک، دارو، لوازم آرایشی و اسباب‌بازی هستند، ۱.۲ درصد نسبت به دسامبر سال گذشته گران‌تر شده‌اند. در کنار این موارد، قیمت مواد شیمیایی، رنگ‌ها، لاک‌ها، پارچه‌ها، محصولات فلزی، باتری‌ها، لامپ‌ها و سایر کالاهای واسطه نیز ۱ درصد افزایش یافته است. کمترین افزایش قیمت در بخش انرژی با ۰.۶ درصد بوده است.

بالاترین افزایش قیمت در بخش معدن با ۱۲.۸ درصد افزایش به ثبت رسیده است. این افزایش عمدتا ناشی از استخراج نفت خام و گاز طبیعی (۲۰ درصد) و بهره‌برداری از سنگ معدن (۱۵.۶ درصد) بوده است.

از دیگر افزایش‌های قابل توجه قیمت می‌توان به قیمت آب اشاره کرد که برای مصرف‌کنندگان نسبت به دسامبر ۷.۶ درصد گران‌تر شده است.

از سوی دیگر، بخش‌هایی مانند فرآوری چوب (۱.۸ درصد کاهش)، تولید کاغذ، لاستیک و پلاستیک (۱.۶ درصد کاهش)، تولید چرم (۱.1 درصد کاهش) و تولید کک (۰.۵ درصد کاهش)، تنها بخش‌هایی بودند که در نیمه اول سال شاهد کاهش قیمت بوده‌اند.

با مقایسه قیمت‌ها در نیمه اول سال جاری با مدت مشابه سال گذشته، اختلاف قیمت تقریباً ناچیز است. قیمت کالاهای صنعتی تنها ۰.۴ درصد افزایش یافته است.

اداره آمار صربستان همچنین برای شفافیت بیشتر روند قیمت‌ها، به گروه‌های کالایی برای بازار داخلی اشاره کرده است. خریداران پوشاک بیشترین آسیب را دیده‌اند، زیرا قیمت‌ها از دسامبر تا ژوئن ۸.۲ درصد افزایش یافته است. پس از آن، بیشترین افزایش قیمت در مبلمان چوبی و لوازم برقی به ترتیب ۲.۶ درصد و ۲۵ درصد بوده است و به دنبال آن مصالح‌ساختمانی با ۱.۹ درصد افزایش قرار دارد. قیمت کفش نیز ۱.۲ درصد افزایش یافته است.

با این حال، قیمت خودروها (اعم از موتورسیکلت، تریلر یا وسایل نقلیه کار) در نیمه اول سال جاری تغییری نکرده است.

https://forbes.n1info.rs/biznis/cene-proizvoda-srpske-industrije-u-prvoj-polovini-godine-sta-je-poskupelo-a-sta-pojeftinilo/

پایگاه اینترنتی فوربس -09/07/2024

 80 ایستگاه شارژ الکتریکی جدید در صربستان نصب خواهد شد

تا می سال 2025، انتظار می رود که 80 ایستگاه شارژ الکتریکی جدید در صربستان نصب شود،  و همچنین عوارض ارزان‌تری برای خودروهای الکتریکی در نظر گرفته شود.

و در چهار سال آینده نیز 320 ایستگاه شارژ جدید در صربستان نصب خواهد شد. گوران وسیچ، وزیر ساخت‌وساز، حمل‌ونقل و زیرساخت‌های صربستان اعلام کرد که از سال آینده تخفیف‌های عوارضی برای خودروهای برقی اعمال خواهد شد. وی افزود برای پرداخت عوارض برچسب منحصر به فردی در مقدونیه شمالی و مونته نگرو  استفاده می‌شود که صربستان قصد دارد که چنین توافقی هم با یونان انجام دهد. وسیچ ادامه داد که پیش بینی می‌شود درآمد حاصل از اخذ عوارض در سال جاری تا 50 میلیارد دینار و سال آینده حدود 80 میلیارد دینار باشد.

 

وی همچنین اعلام کرد که راه آهن سریع السیر بلگراد - سوبوتیسا تا پایان سال آماده می‌شود و تایید کرد که قیمت بلیت قطار افزایش می یابد و بلیت بلگراد به سوبوتیسا حدود 1100 دینار قیمت خواهد داشت.

https://insajder.net/prenosimo/do-maja-2025-u-srbiji-biti-postavljeno-novih-80-elektropunjaca-za-elektricne-automobile-jeftinija-putarina

پایگاه اینترنتی اینسایدر -09/07/2024

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما