معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۰۷- ۱۰:۲۱

اخبار اقتصادی نامیبیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نامیبیا در هفته اول تیر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

صادرات گاو از نظر مالی برای تولیدکنندگان مناسب است

به دلیل شرایط نامطلوب اقلیمی و هزینه‌های بالای خوراک در نامیبیا، صادرات گاوهای شیرخوار به آفریقای جنوبی همچنان گزینه مناسبی برای تولیدکنندگان شیرخوار در نامیبیا است.

صادرات گاو زنده  با 3.96 درصد افزایش، از 16819 راس گاو صادر شده در ماه آوریل به 17485 راس گاو در ماه می افزایش یافته است.

بر اساس گزارش ماهانه بازار که توسط هیئت دام و محصولات دامی نامیبیا صادر شده است، بیش از 93.59 درصد از گاوهای صادراتی که عمدتاً از شیر گرفته شده اند، به مقصد آفریقای جنوبی بوده است. اکثر گاوهای صادر شده به آفریقای جنوبی به دامداری‌ها (93.59٪) اختصاص یافت، در حالی که صادرات به سایر کشورهای عضو جامعه توسعه ای جنوب آفریقا برای اهداف کشاورزی (پرورش) صادر شد. صادرات گاو زنده 56.8 درصد نسبت به ماه می سال گذشته به صورت سالانه بیشتر است.

در این بیانیه آمده است که قیمت‌های حراجی 1.22دلار نامیبیا برای هر کیلوگرم از قیمت 24.83 دلار برای هر کیلوگرم در آوریل به 23.61 دلار نامیبیا به ازای هر کیلوگرم در ماه می‌کاهش یافته است.

منبع: روزنامه نامیبیان سان ص 4

 

درآمد 6.48 میلیارد دلار نامیبیایی شرکت راسینگ طی سال 2023 میلادی

شرکت راسینگ اورانیوم رسما گزارش پایداری و عملکرد 2023 خود را  در ویندهوک ارائه نمود.

آقای یوهان کوتزی، مدیر عامل شرکت مذکور در طول راه اندازی گفت که سال گذشته با تولید 6.4 میلیون پوند اورانیوم (U3O8) و فروش 6.9 میلیون پوند U3O8 که مجموع درآمد کسب شده بالغ بر 6.48 میلیارد دلار نامیبیا در مقایسه با 4.84 میلیارد دلار نامیبیا در سال 2022، از نظر تولید و عملکرد مالی استثنایی بود.

حدود 1.8 میلیون پوند به مبدل های غربی ارسال شد و به مشتریان در آمریکای شمالی، آسیا (به استثنای چین) و اروپا، خاورمیانه و آفریقا (EMEA) فروخته شد. در مجموع 3.7 میلیون پوند به چین ارسال و فروخته شد. 1.4 میلیون پوند دیگر به مشتریان غیر خدماتی (تجار و صندوق‌ها) در بازار نقدی فروخته شد و از افزایش ناگهانی قیمت در طول سال بهره برد.

منبع: روزنامه نیو ارا ص 3

 

قدردانی از مشارکت ناندی-ندایتواه در توسعه پایدار

معاون رئیس جمهور نامیبیا خانم نتومبو ناندی-اندایتواه هفته گذشته به دلیل مشارکت قابل توجهش در پایداری محیط زیست در نامیبیا، به ویژه در دوران تصدی وی به عنوان وزیر محیط زیست و گردشگری از سال 2010 تا 2012، با جایزه رهبری فکری تجلیل شد.

خانم ناندی اندایتواه در چهارمین جوایز توسعه پایدار (SDAs) به دلیل نقش محوری که در تأسیس صندوق سرمایه گذاری زیست محیطی (EIF) ایفا کرده است مورد تقدیر قرار گرفت.

از آن زمان این ابتکار به سنگ بنای ترویج شیوه‌های زیست محیطی پایدار در نامیبیا تبدیل شده است. اهداف توسعه‌ای پایدار به منظور ارج نهادن به کمک‌های استثنایی به پایداری محیطی برگزار می‌شوند.

این رویداد از تلاش‌های جوانان، زنان، هنرمندان، شرکت‌ها، مدارس و روزنامه‌نگاران در ترویج توسعه پایدار تقدیر کرد.

منبع: روزنامه نامیبیان سان ص 4

 

افزایش بازاریابی دام زنده

به طور معمول، بازاریابی دام به دلیل کاهش فعالیت‌ها در ماه ژانویه سال میلادی به کندی شروع می‌شود. این در حالی است که در ژانویه ماه سال جاری میلادی اینگونه نبود، زیرا تمامی‌ بخش‌ها در دوره مورد بررسی افزایش فعالیت داشتند.

بر اساس آخرین آمار ارائه شده توسط هیئت دام و محصولات دامی نامیبیا، افزایش فعالیت ناشی از انتظارات خشکسالی در مناطق بسیار فعال حوزه‌های مرکزی و جنوبی کشور است.

در این گزارش آمده است که تعداد 20398 رأس دام در ماه ژانویه به بازار عرضه شد که رشد بخش گاو را 17.1  درصد از 17419 رأس در ماه ژانویه سال 2023 میلادی افزایش نشان می‌دهد.

از این مجموع، 70.9٪ به صورت زنده به کشورهای همسایه صادر شد، 24.9٪ در کشتارگاه‌های محلی کلاس آ و 4.2٪ در کشتارگاه‌های مختلف رده‌های ب و – ث مورد تأیید هیئت دام و محصولات دامی ذبح شدند. "رشد در فعالیت بخش بدلیل افزایش صادرات شیرخواران به آفریقای جنوبی است که عمدتاً در نتیجه برداشت بهتر غلات مورد انتظار است که به تأمین خوراک حاشیه کمک می‌کند."

هیئت دام و محصولات دامی‌ گفت که قیمت تولیدکننده در تمام کشتارگاه‌های صادراتی تأیید شده در جنوب حصار کوردون دامپزشکی برای میانگین گوشت گاو درجه یک از 61.14 دلار نامیبیا بابت هر کیلوگرم که در ماه ژانویه 2023 میلای ثبت شده بود، به 59.41 دلار نامیبیا بابت هر کیلوگرم کاهش یافت.

با این حال، در شمال جنوب حصار کوردون دامپزشکی، بهبود قابل توجهی در طول چند ماه گذشته رخ داده است، به طوری که قیمت تولید کننده برای توالی‌ها به طور متوسط 28.35 دلار نامیبیا به ازای هر کیلوگرم نسبت به 20.58 دلار نامیبیا/ کیلوگرم ثبت شده در ماه ژانویه 2023 میلادی بوده است.

در مجموع 640651 کیلوگرم گوشت گاو در ماه ژانویه 2024 میلادی صادر شد که 42.2 درصد آن به اتحادیه اروپا صادر شد و ما بقی صادرات گوشت گاو به بریتانیا (22.8٪) و پس از آن آفریقای جنوبی با 16.5٪ و 14.5٪ باقی مانده به ترتیب بین نروژ و چین تقسیم شد.

بخش گوسفند رشد 31.6 درصدی را به ثبت رساند که به دلیل صادرات زنده و ذبح در کشتارگاه‌های کلاس آ بود. سال به سال، صادرات زنده، به ویژه به بازار آفریقای جنوبی، 64.1 درصد افزایش یافت و از 16085 رأس در سال 2023 میلادی به 26399 رأس در سال 2024 میلادی افزایش یافت.

 

برنامه وزیر اقتصاد در مورد نحوه هزینه 100 میلیارد دلار نامیبیا

آقای ایپومبو شیمی وزیر دارایی و شرکت‌های دولتی نامیبیا، بودجه ملی 100.1 میلیارد دلار نامیبیایی را روز چهارشنبه به پارلمان ارائه نمود که بخش بزرگی از آن به فعالیت‌های اجرایی هدایت می‌شود. آقای شیمی 74.6 میلیارد دلار به بودجه به فعالیت‌های اجرایی و عملیاتی اختصاص داد که نشان دهنده افزایش 8.8 درصدی است. قابل ذکر است، 1.7 میلیارد دلار نامیبیا به تعدیل دستمزد خدمات ملکی 5 درصدی برای حفظ قدرت خرید در مواجهه با تورم اختصاص یافته است. بودجه انکشافی 12.7 میلیارد دلار نامیبیا دریافت کرده است که نسبت به سال گذشته 58.1 درصد افزایش داشته است. وقتی نوبت به توسعه می‌رسد، وزیر تصمیم گرفت 2.5 میلیارد دلار نامیبیا را به زیرساخت‌های راه آهن اختصاص دهد. این شامل بخش‌های Kranzberg-Otjiwarongo و Sandverhaar-Buccholzbrunn است که هدف آن بهبود اتصال و تسهیل تجارت است. زیرساخت‌های آموزشی 970 میلیون دلار نامیبیا برای ساخت کلاس‌های درس و سایر زیرساخت‌های مدارس دریافت کردند. هدف این سرمایه گذاری رفع نابرابری‌های زیرساختی و بهبود نتایج یادگیری، به ویژه در جوامع روستایی و کم درآمد است. مسکن و سکونتگاه‌های غیررسمی 700 میلیون دلار نامیبیا برای برنامه‌های متمرکز بر ارتقای سکونتگاه‌های غیررسمی (حلبی) و خدمات زمین در مقیاس بزرگ دریافت کردند. آقای شیمی‌ گفت: «در راستای تعهد ما به بهبود استانداردها وکیفیت زندگی مردم نامیبیا، تأمین مالی بخش مسکن در میان مدت یک اولویت کلیدی باقی خواهد ماند.» به گفته وزیردارایی، این طرح با هدف بهبود دسترسی به مسکن مناسب و خدمات ضروری، کمک به بهبود استانداردهای زندگی و توسعه جامعه است. پروژه‌های آب برای رسیدگی به نگرانی‌های کمبود آب 2.2 میلیارد دلار نامیبیا دریافت کردند. به گفته آقای شیمی، این شامل بودجه برای نوسازی تاسیسات تصفیه آب اوشاکاتی و رودو و همچنین توسعه دومین میدان چاه آبخوان اوهانگونا است. آقای شیمی‌ گفت: «این شامل 1.1 میلیارد پروژه وام است که نسبت به سقف سال قبل بیش از 90 درصد افزایش داشته است». علاوه بر این، منابع به حفاری چاه‌ها، گسترش خطوط لوله و اجرای پروژه‌های مختلف تأمین آب روستایی برای اطمینان از دسترسی بهتر به آب پاک در سراسر جوامع اختصاص داده شده است. در پاسخ به چالش‌های تأمین انرژی منطقه‌ای، آقای شیمی هر سال 200 میلیون دلار نامیبیا در سال مالی 2025-2024 میلادی و سال مالی 2026-2025 میلادی برای حمایت از توسعه نیروگاه بیوماس 40 مگاواتی اوشیکوتو اختصاص داد. هدف این پروژه افزایش ظرفیت تولید داخلی و افزایش امنیت انرژی در میان مدت است. کسری بودجه پیش بینی شده 8.9 میلیارد دلار نامیبیا است که 3.2 درصد از تولید ناخالص داخلی را نشان می‌دهد. این سطح در محدوده هدف دولت قرار می‌گیرد و هدف آن حفظ تعادل بین رشد اقتصادی و تعهدات 0 مالی است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما