معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۲

معدن همچنان گوهر اقتصاد نامیبیا

نامیبیا یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده اورانیوم در جهان، تولید کننده عمده الماس و همچنین دارای ذخایر بزرگ سنگ سخت لیتیوم است. اقتصاد نامیبیا به شدت به استخراج و فرآوری مواد معدنی برای صادرات متکی است. فعالیت‌های معدنی 12.5 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهند که 12.69 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و بیش از 50 درصد درآمد ارزی را تأمین می‌کند.

سرمایه گذاران سال گذشته نزدیک به 60 میلیارد دلار نامیبیا به اقتصاد این کشور تزریق نمودند که عمده آن به صنایع معدنی و اکتشافی اختصاص یافت.

ارقامی‌که توسط آژانس آمار نامیبیا  منتشر شد نشان داد که تشکیل سرمایه ثابت ناخالص این کشور در سال گذشته تقریباً 25 میلیارد دلار نامیبیا یا 74 درصد بیشتر از سال 2022 میلادی بوده است.

از مجموع سرمایه ثابت ناخالص نزدیک به 59.8 میلیارد دلار، تقریباً 34.2 میلیارد دلار نامیبیا به معدن و فعالیت های اکتشافی تزریق شد.

الکس شیموافنی از آژانس آمار نامیبیا اعلام داشت: افزایش سرمایه ثابت ناخالص این کشور به افزایش هزینه‌های سرمایه گذاری در صنایع اکتشافی در بخش نفت و گاز نسبت داده می‌شود. نامیبیا به عنوان یکی از نامزدهای اصلی برای منابع جدید نفت و گاز دیده می‌شود.

تولید ناخالص داخلی نامیبیا در سال گذشته به صورت واقعی نزدیک به 151.4 میلیارد دلار  نامیبیا - و حدود 6 میلیارد دلار نامیبیا بیشتر از سال 2022 میلادی بود. این رقم برای تعیین نرخ رشد اقتصادی 4.2 درصد برای سال 2023 استفاده شد.

در قیمت بازار، تولید ناخالص داخلی نامیبیا در حدود 227.8 میلیارد دلار نامیبیا در مقایسه با نزدیک به 205.6 میلیارد دلار در سال 2022 میلادی بود.

استخراج معادن حدود 19.1 میلیارد دلار نامیبیا از تولید ناخالص داخلی واقعی نامیبیا را در سال گذشته به خود اختصاص داده است. اگرچه الماس، با سهمی نزدیک به 10.7 میلیارد دلار، هنوز سنگ بنای معدن است، اما رشد سالانه این بخش به اندازه رشد اورانیوم، سنگ معدن فلزی و «سایر معادن» چشمگیر نبود.

سهم تولید ناخالص داخلی الماس سالانه 10.9 درصد رشد داشته است. از سوی دیگر، سنگ معدن اورانیوم و فلز به ترتیب 24.5 درصد و 28.9 درصد رشد داشته اند. اورانیوم تقریباً 1.3 میلیارد دلار نامیبیا به تولید ناخالص داخلی واقعی کمک کرد، در حالی که سهم سنگ معدن فلزی حدود 1.6 میلیارد دلار نامیبیا بود.

«سایر معادن و استخراج معادن» که شامل فعالیت‌های بخش نفت و گاز می‌شود، سالانه 37.2 درصد افزایش یافت و بیش از 3.7 میلیارد دلار نامیبیا به تولید ناخالص داخلی واقعی کمک کرد.

نزدیک به 14.3 میلیارد دلار نامیبیا در سال گذشته در خرده فروشی و عمده فروشی هزینه شده است.

هتل‌ها و رستوران‌ها، معیاری برای گردشگری، هنوز در حال بهبودی از تاثیر کووید-19 هستند و حدود 2.4 میلیارد دلار نامیبیا به تولید ناخالص داخلی کمک کردند.

ساخت و ساز هشتمین سال خود را در سال 2023 در رکود سپری کرد. رشد منفی 2.0درصدی ثبت شد که بهبود قابل توجهی نسبت به -18.4 درصد در سال 2022 و پایین ترین سطح 41.1- درصد در سال 2016 نشان داد.سهم تولید ناخالص داخلی این بخش در سال گذشته 1.98 میلیارد دلار ناچیز بود که کسری نزدیک به 8.1 میلیارد دلار در سال 2015 بود.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما