معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۲۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۴

اخبار اقتصادی نامیبیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نامیبیا در هفته دوم فروردین ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

شرکت های چندملیتی از سیستم مالیاتی نامیبیا سوء استفاده می‌کنند

شرکت های چند ملیتی به دلیل قوانین مالیاتی ناکافی توانسته اند سود خود را به خارج از نامیبیا منتقل کنند. این بر اساس مکانیسم بررسی همتایان آفریقا (APRM)، که اشاره کرد که برتری سرمایه گذاران خارجی در بخش معدن می‌تواند منجر به از دست دادن درآمد عمومی در نتیجه برنامه ریزی مالیاتی تهاجمی‌توسط شرکت های چند ملیتی شود.

این اعلانات و یافته‌ها در گزارش مأموریت بررسی کشوری برای نامیبیا آمده است، که می‌گوید: «خطرات سوء رفتار مالیاتی از عوامل متعددی ناشی می‌شود، از جمله غلبه شرکت‌های چند ملیتی، که مالیات این بخش را به دلیل برنامه‌ریزی تهاجمی مالیاتی بسیار چالش‌برانگیز می‌کند».

علاوه بر این، مانند بسیاری از کشورهای در حال توسعه، نامیبیا فاقد قوانین و منابع انسانی و مالی کافی برای اعمال هنجارهای مالیاتی بین‌المللی است. در نتیجه، بخش معدن به طور بالقوه در معرض فرسایش پایه مالیاتی و تغییر سود و همچنین اتکای بیش از حد به رژیم های مالیاتی مبتنی بر سود، به ویژه مالیات بر درآمد شرکت ها (CIT) است که مستعد تغییر سود هستند

منبع: روزنامه نامیبیان سان/ ص4

 

پروژه آزمایشی نیازهای انبوه مسکن را از بین می‌برد

طبق برنامه چهارم توسعه ملی این کشور (NDP4) نیاز نامیبیا به مسکن بالغ بر 300/00 واحد بود. گزارش نقشه برداری سرشماری سال 2021 میلادی توسط آژانس آمار نامیبیا (NSA) نشان داد که 507/249 واحد مسکونی در نامیبیا وجود دارد که از این تعداد 36.6٪ خانه‌های مستقل بودند، در حالی که بخش قابل توجهی از آن و حدود 25٪ واحدهای مسکونی غیر رسمی (به اصطلاح مردم محلی به عنوان کلبه/ خانه‌های حلبی یا کامباشو شناخته می‌شوند) را تشکیل می دهند.

آمارهای ارائه شده توسط فدراسیون خانه‌نشینان نامیبیا (SDFN) در گزارش سالانه 2021-2020، نشان می‌دهد که سکونتگاه‌های غیررسمی در نامیبیا حدود 995000 نفر از جمعیت کشور را در خود جای داده‌اند. یکی از برنامه‌هایی که به عقب ماندگی مسکن در سکونتگاه‌های مختلف رسیدگی می‌کند، پروژه آزمایشی ارتقای سکونتگاه‌های غیررسمی (ISUAPP) است که توسط وزارت توسعه شهری و روستایی، با همکاری شرکت ملی مسکن (NHE) و شهر ویندهوک هدایت می‌شود.

طبق گزارش‌ها، این پروژه از سکونتگاه‌های غیررسمی، کلبه‌ها و سازه‌های موقت خطرناک به ثمر نشسته است که تا کنون بین سال‌های 2020 تا 2023 میلادی 700 ساکن ویندهوک از آن بهره‌مند شدند و در حالی که انتظار می‌رود امسال 400 نفر دیگر از مردم نامیبیا نیز بهره‌مند شوند. تعداد بیست واحد خانه در حال ساخت است. بر اساس این برنامه، وزیر توسعه شهری و روستایی اراستوس اوتونی، در ماه دسامبر سال 2023 میلادی تعداد 49 واحد خانه را در منطقه گرین ول ماتونگو به ذینفعان تحویل داد.

منبع: روزنامه نیو ارا ص 1/2

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما