معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۳

اکتشاف های اخیر نفت و گاز در جمهوری نامیبیا

طی سال های اخیر و عمدتا از سال 2020 به بعد مقادیر زیادی نفت در کشور نامیبیا کشف شد. هر چند این اکتشاف ها در حال حاضر قابلیت استخراج ندارد ولی پیش بینی‌ها حاکی است حداکثر تا سال 2030 میلادی امکان استخراج و فروش نفت جمهوری نامیبیا وجود خواهد داشت.

در 15 آگوست 2022، طبق بیانیه مطبوعاتی، وجود یک سیستم نفتی فعال در نامیبیا تائید شد. تا به امروز 31 پروانه اکتشاف نفت، یک پروانه شناسایی و یک پروانه تولید از سوی وزارت معادن و نیرو صادر شده است. سه اکتشاف عمده نفت در فراساحل نامیبیا توسط شل و شرکاء و توتال و شرکاء انجام شده است. سایر کشورها نظیر قطر و نروژ و برزیل نیز اقدام به سرمایه گذاری در زمینه کشف ذخائر نفت و گاز نامیبیا نمودند. سرمایه گذاری‌های گسترده در بخش انرژی این کشور اعم از نفت و گاز از سوی شرکت های مطرح جهانی نشان از اهمیت بالا و سودآور بودن صنعت انرژی نامیبیا در آینده دارد.

کشور نامیبیا دارای چهار حوضه رسوبی فراساحلی می‌باشد که عبارتند از: حوزه نامیب، حوضه والویس، حوضه لودریتز و حوضه نارنجی. بر طبق یافته‌های علمی زمین شناسی، نامیبیا شبیه به دوران پیش نمک دریایی برزیل است. در حالی که خشکی آن شبیه به حوضه عظیم کارو آفریقای جنوبی است. تا به امروز تعداد کل چاه‌های حفر شده فراساحلی نامیبیا به 31 حلقه رسیده است و پیش بینی می‌شود تعداد چاه‌ها؛ چه در خشکی و چه در ساحل با توجه به فعالیت های حفاری و ارزیابی همچنان افزایش داشته باشد. تصویر ذیل  موقعیت جغرافیایی شرکت های سرمایه گذار در زمینه اکتشاف ذخایر نفت و گاز نامیبیا را نشان می دهد.

سه اکتشاف عمده نفت در فراساحل نامیبیا توسط شل و توتال انجام شده است. شرکت فرانسوی توتال انرژی که اخیرا کشف نفت جدیدی را در خارج از ساحل نامیبیا اعلام کرده است، می‌گوید که حدود 5.7 میلیارد دلار نامیبیا برای کار اکتشاف و ارزیابی در بخش نفت در حال رشد این کشور در سال 2024 اختصاص داده است. این را پاتریک پویان، مدیر عامل اجرائی در جریان ارائه اخیر نتایج مالی سال 2023 و اهداف شرکت برای سال 2024 بیان کرد. او گفت: نامیبیا در راس اولویت های هزینه ما برای اکتشاف و ارزیابی قرار دارد و ما دوباره حدود 30 درصد از بودجه اکتشاف و ارزیابی خود را در سال 2024 به نامیبیا اختصاص خواهیم داد، زیرا ما باید به ارزیابی بهترین رویکرد برای توسعه ادامه دهیم.

در 24 فوریه 2022 شرکت توتال، کشف نفت و گاز قابل توجهی در منطقه فراساحلی جنوب جمهوری نامیبیا را اعلام داشت. پیش تر، شرکت شل، مستقر در بریتانیا که طی سال 2021 چهار حلقه چاه اکتشافی در اقیانوس اطلس، در سواحل جنوبی نامیبیا حفر کرده بود.  سپس مجوز حفاری 10 چاه دیگر را نیز دریافت نمود. طی سال 2023 شرکت توتال انرژی فرانسه 300 میلیون دلار که معادل نیمی از بودجه جهانی اکتشاف این شرکت است به کشف چاه‌های نفتی نامیبیا اختصاص داد.

میزان تمرکزی که شل و توتال انرژی روی نامیبیا دارند، نشان دهنده پتانسیل عظیم نامیبیا است. چنین پیشرفتی را سابقا در خصوص گویان ؛ کشور آمریکای لاتین نیز شاهد بوده ایم که  طی سال های 2018-2015 به تولیدکننده بزرگ انرژی تبدیل گردیده است. میدان ونوس که در سال 2020 کشف شده است بیشترین پتانسیل را دارد و احتمالاً بیش از 3 میلیارد بشکه نفت در خود جای داده، که به گفته کارشناسان، هشتمین اکتشاف بزرگ نفت در جهان از سال 2000 و بزرگترین کشف در جنوب صحرای آفریقا به شمار می آید.

قطر انرژی 30 درصد از سهام چاه ونوس در نامیبیا را دارا می‌باشد. شرکت توتال قبلا اعلام کرده بود که ونوس می‌تواند حداقل 5 میلیارد بشکه نفت و گاز قابل استحصال را در اختیار داشته باشد. در حوزه آفریقا اخیرا نامیبیا تفاهم نامه ای را با وزارت منابع معدنی، نفت و گاز آنگولا امضا کرد تا راه را برای همکاری مستقیم در بخش نفت و گاز با جمهوری آنگولا هموار سازد. چرا که جمهوری آنگولا از بزرگ ترین تولیدکنندگان نفت در آفریقا به شمار می آید.

نامیبیا همچنین تفاهم نامه ای را در زمینه همکاری‌های نفت با کشور زامبیا طی سال 2023 امضا کرده است. این تفاهم نامه شامل ساخت خط لوله نفت و گاز بین دو کشور است که هر دو را قادر می سازد تا نیاز های اساسی خود را در زمینه نفت و گاز مرتفع سازند. با وجود کشف ذخایر عظیم نفت در نامیبیا و سرمایه گذاری شرکت های مطرح جهانی در این میدان‌های نفتی، نباید شرایط پیچیده این کشور را  که شامل وجود نفت در فاصله بین 200 تا 300 کیلومتر از ساحل و در عمق بیش از 2000 متر از سطح دریا است را از نظر دور داشت. چنین شرایطی به خودی خود منجر به تحمیل هزینه‌های بالا در راستای استخراج طلای سیاه در نامیبیا می‌گردد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما