معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۴- ۱۵:۲۶ - مشاهده: ۶۹

اخبار اقتصادی نامیبیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نامیبیا در هفته دوم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

امکان منقبض شدن اقتصاد به دلیل تثبیت ارز به رند آفریقای جنوبی

به گفته آقای جاستین کاکرین مدیر عامل شرکت آفریقا آپستریم: اقتصاد نامیبیا ممکن است کوچک شود، بدلیل اینکه ارز دلار نامیبیا به ارز رند آفریقای جنوبی تثبیت شده است. این یعنی اگر پول آفریقای جنوبی ضعیف شود، می‌تواند به اقتصاد نامیبیا نیز آسیب برساند.

او گفت که به دلیل مشکلات تامین برق در آفریقای جنوبی، ارز رند آن کشور در برابر دلار آمریکا کاهش می یابد و ما شاهد تضعیف رند آفریقای جنوبی به مرور زمان در برابر دلار آمریکا هستیم.

آقای کاکرین در جریان برگزاری کنفرانس بین‌المللی انرژی نامیبیا در ویندهوک گفت: «نگرانی‌هایی وجود دارد که ضعف رند می‌تواند بر رشد تولید ناخالص داخلی برتری داشته باشد. تولید ناخالص داخلی واقعی نشان می دهد که یک اقتصاد با در نظر گرفتن تغییرات قیمت چقدر رشد کرده است، در حالی که تولید ناخالص داخلی اسمی‌کل ارزش بازار تمام کالاها و خدمات نهایی تولید شده در یک کشور در طول یک سال است. وی گفت: به عنوان راهی برای مقابله با چالش‌های بخش نفت و گاز، شرکت‌ها الگوهای مخارج خود را تغییر داده‌اند. روشی که پول در این صنعت خرج می‌شود تأثیر عمیقی بر تلاش های اکتشافی دارد.

منبع: روزنامه ذه نامیبیان ص 13

 

امضای موافقتنامه همکاری بین استان خماس نامیبیا و استان جیانگ سو چین

هیئت چینی شامل آقای ما کسین استاندار استان جیانگ سو، این هفته برای همکاری دوجانبه در نامیبیا حضور دارند.

خانم لورا مک‌لئود کاتجیروا، استاندار منطقه خماس، گفت که این مشارکت در زمینه‌هایی مانند مشارکت دبیرخانه‌های همکاری، بورسیه‌ها و برنامه‌های کمک تحصیلی، برنامه‌های تبادل دانشجو و جوانان، تبادل سیاست‌گذاران و برنامه‌های تبادل کارکنان، ارتقای تجارت و سرمایه‌گذاری، و برنامه‌های توانمندسازی جامعه متمرکز خواهد بود.

وی گفت: امضای این برنامه کاری با هدف شناسایی تاثیر همکاری‌های موجود بین دو کشور بر اساس برابری و منافع متقابل برای ارتقای مبادلات دو طرفه است. این برنامه کاری نتیجه توافقنامه ای است که در 19 ژوئن 2015 بین منطقه خماس و استان جیانگ سو و توافق نامه دیگری با شورای منطقه ای خماس در سال 2023 امضا شد.

معاون استاندار جیانگ سو گفت که آنها در حال حرکت به سمت ارتفاعات جدید از جمله تشدید تبادلات در سطح بالا هستند. او گفت که هدف دو شریک ترویج ایجاد یک مکانیسم همکاری بلندمدت است.

او افزود: پس از گذشت بیش از یک دهه تعامل دوستانه، استان‌ها چندین رابطه خواهر خواندگی برقرار کردند، از جمله استان جیانگ سو با منطقه خوماس، و نانجینگ و سوژو با ویندهوک، که در آن همکاری در تجارت، آموزش، ورزش و سایر زمینه‌ها نتایج مثبتی به همراه داشته است. ،"

وی گفت: هر دو طرف می‌توانند از فرصت سی و پنجمین سالگرد روابط دیپلماتیک چین و نامیبیا و دهمین سالگرد برقراری رسمی روابط خواهر خواندگی و استان در سال آینده برای غنی سازی بیشتر همکاری‌ها و تکمیل سازوکار همکاری استفاده کنند.

منبع: روزنامه نیو ارا ص 3

لایحه سرمایه گذاری نزدیک به نهایی شدن است

خانم لوسیا ایپومبو، وزیر تجارت و صنعتی‌سازی نامیبیا می‌گوید لایحه پیش‌بینی‌شده تشویق و تسهیل سرمایه‌گذاری پس از رایزنی‌ها و انجام مذاکرات لازم در مراحل نهایی قرار گرفته است.

وزیر مذکور طی جلسه مشورتی بمنظور به روز رسانی در راستای اقدامات صورت گرفته از جمله این لایحه و اجرای منطقه ویژه اقتصادی که دولت قصد دارد در مناطق مختلف پردازش صادرات اجرا نماید، این نظرات را بیان نمود.

این وزیر خاطر نشان ساخت و گفت که جنبه‌های کلیدی این مقررات شامل ارائه دستورالعمل‌های روشن برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، تضمین حفاظت از حقوق مربوطه آنها و ایجاد مکانیسم‌هایی برای رفع نگرانی‌ها است.

خانم ایپومبو گفت: «دولت‌ها با ایجاد مناطق تعیین‌شده با شرایط و مشوق‌های کسب ‌وکار مطلوب، هدفشان جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، تقویت نوآوری و ایجاد فرصت‌های شغلی است و باید تمام پیامدهای اجتماعی مناطق ویژه اقتصادی‌ها را در نظر بگیریم و اطمینان حاصل کنیم که منافع اقتصادی به طور عادلانه بین تمام اقشار جامعه تقسیم می‌شود. علاوه بر این، لایحه مناطق ویژه اقتصادی باید با رویکردی آینده‌نگر تدوین شود که شامل اقداماتی برای ارتقای نوآوری، تحقیق و توسعه و ادغام فناوری‌های جدید باشد. با انجام این کار، می‌توانیم خود را به عنوان قطبی برای صنایع پیشرفته، جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی که به پیشرفت اقتصادی ما کمک می‌کند، قرار دهیم.»

منبع: روزنامه نامیبیان سان/ مجله اقتصادی ریپابلیکن/5

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما