معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۰۷- ۱۰:۰۲

اخبار اقتصادی سوئد

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفتۀ اول تیر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش نرخ تورم و نرخ بهره

در ماه می 2024، نرخ تورم بر اساس شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در سوئد 3.7 درصد بود که نسبت به 3.9 درصد در آوریل کاهش داشت. بر اساس گزارش مرکز آمار سوئد، علیرغم افزایش قیمت‌ها برای خدماتی مانند حمل‌ونقل، این کاهش تحت تأثیر قیمت پایین‌تر برق بوده است. نرخ تورم CPIF (شاخص قیمت مصرف کننده با نرخ بهره ثابت) در آوریل و می در 2.3 درصد ثابت ماند. هزینه‌های مسکن، به‌ویژه هزینه‌های نرخ بهره، به طور قابل‌توجهی به افزایش تورم کمک کردند، اگرچه تأثیر آن نسبت به ماه قبل اندکی کاهش یافت.

بهبود چشم‌انداز اقتصادی با کاهش تورم و تعدیل نرخ بهره

گزارش کنفدراسیون شرکت‌های سوئدی، حاکی از این است که وضعیت اقتصادی در ژوئن 2024 نشان دهنده چشم‌انداز روشن‌تر برای سوئد است. پس از دست و پنجه نرم کردن با تورم بالا، تعدیل‌های اخیر، نرخ تورم را به هدف 2 درصدی بانک مرکزی نزدیک‌تر کرده است و منجر به کاهش در نرخ بهره شده است و کاهش بیشتر نیز پیش‌بینی می‌شود. در نتیجه، انتظار می‌رود که سیاست‌های مالی و پولی در سال‌های 2024 و 2025 کمتر انقباضی باشند و باعث افزایش اعتماد مصرف‌کننده و بهبود چشم‌انداز کسب‌وکار با وجود چالش‌های خاص در بخش‌های مختلف شود. رشد اقتصادی 1.3 درصد برای سال 2024 و 2.2 درصد برای سال 2025 پیش‌بینی شده است، با بیکاری که در سال 2023 به 8.4 درصد رسید و نشانه‌هایی از بهبود تدریجی را نشان می‌دهد.

رونق اقتصاد سوئد و بخش خرده‌فروشی

به گفته HUI، خوش‌بینی پس از چند سال سخت با پیش‌بینی‌های مثبت برای سال‌های 2024 و 2025 به اقتصاد سوئد باز می‌گردد. آخرین گزارش اقتصادی خرده‌فروشی توسط HUI افزایش 2 درصدی در ارزش کل خرده‌فروشی برای سال 2024 و 3.5 درصدی برای سال 2025 را پیش‌بینی می‌کند. تورم تثبیت شده است، هزینه‌ها به اوج خود رسیده است و کاهش نرخ بهره در کنار افزایش درآمدهای قابل تصرف، نشان دهنده یک جهش اقتصادی است. انتظار می‌رود خرده‌فروشی به دلیل تثبیت قیمت‌های تجارت مواد غذایی و بهبود کالاهای بادوام مصرف‌کننده، رشد کند. با این حال، بسیاری از مصرف کنندگان ممکن است به ترجیح گزینه‌های قیمت پایین ادامه دهند و تجارت تخفیف را حفظ کنند. پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی برای سال 2024 حدود 1 درصد است و مصرف خانوارها نیز 1.2 درصد افزایش می‌یابد. انتظار می‌رود که نرخ بهره کلیدی بانک مرکزی تا پایان سال 3 درصد باشد؛ با کاهش بیشتر نرخ بهره، افزایش درآمد و سرمایه‌گذاری‌های جدید، اقتصاد سوئد را در سال 2025 تقویت می‌کند.

رشد خوش‌بینی در بخش تجاری سوئد

بانک مرکزی در یک بیانیه مطبوعاتی می‌نویسد که خوش‌بینی در بخش تجاری سوئد در حال رشد است. بر اساس یک نظرسنجی تجاری انجام شده توسط بانک مرکزی، همه بخش‌ها امیدوارند که وضعیت ظرف شش ماه بهبود یابد. چندین شرکت تاکید می‌کنند که تورم پایین و کاهش نرخ بهره برای بهبود اقتصاد ضروری است. با این حال، اگرچه شرکت‌های بیشتری اکنون به چشم‌انداز اقتصادی بهبود یافته در مقایسه با فوریه اعتقاد دارند، اما این رشد، شکننده تلقی می‌شود، زیرا اساساً مبتنی بر امید است. بانک مرکزی به طور مرتب با شرکت‌های بزرگ سوئدی در صنعت، ساخت‌وساز و تجارت مصاحبه می‌کند. در نظرسنجی اخیر، با نمایندگان 40 شرکت با بیش از 235 هزار کارمند بین 8 تا 21 می مصاحبه شد.

کسری 1427 میلیارد کرون در سرمایه‌گذاری در سوئد

طبق گزارش اتاق بازرگانی استکهلم، سوئد تا سال 2040 به 1427 میلیارد کرون اضافی در سرمایه‌گذاری عمومی نیاز دارد. حوزه‌های کلیدی شامل تولید انرژی و زیرساخت‌ها می‌شود. کارل برگکویست، اقتصاددان ارشد، بر اهمیت استراتژیک برآوردن این نیازها برای حفظ رقابت پذیری و نفوذ جهانی سوئد تأکید می‌کند. این گزارش خواستار افزایش مشارکت‌های دولتی-خصوصی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است، زیرا بودجه دولتی به تنهایی کافی نیست. تغییرات قانونی برای امکان‌پذیر ساختن این همکاری‌ها ضروری است. استراتژی‌های مالی فعلی ناکافی هستند و به طور بالقوه 68 سال طول می‌کشد تا نیازهای سرمایه‌گذاری بدون دخالت بخش خصوصی برآورده شود.

تداوم بازار کار ضعیف با بهبود در چشم‌انداز

بر اساس پیش‌بینی بهار 2024 اداره کار عمومی سوئد، انتظار می‌رود بازار کار در سال 2024 به تضعیف خود ادامه دهد، اما در سال 2025 به تدریج بهبود یابد. در سال 2024، پیش‌بینی می‌شود که بیکاری به طور متوسط سالانه به 351 هزار نفر افزایش یابد و در سال 2025 به 347 هزار نفر کاهش یابد. همچنین انتظار می‌رود که بیکاری طولانی‌مدت، عمدتا در میان افراد با رقابت‌پذیری پایین، مانند افراد دارای تحصیلات محدود، افزایش یابد. به ویژه برای کسانی که بیش از دو سال بیکار بوده‌اند، یافتن شغل، چالش‌برانگیز است. تکمیل تحصیلات دبیرستانی به طور قابل توجهی چشم‌انداز شغلی را بهبود می‌بخشد. در حالی که انتظار می‌رود بیکاری افزایش یابد، به دلیل عدم وجود مهارت‌ها و تحصیلات لازم در بازار کار، عدم تعادل در بازار کار وجود دارد. علاوه بر این، اختلافات بین مناطق مختلف کشور در حال افزایش است.

پیش‌بینی ادامه رکود تا سال 2025

به گزارش TT/Omni انتظار می‌رود مصرف خانوارها تا پایان سال بهبود یابد و به کاهش رکود در سال جاری کمک کند. با این حال، بر اساس پیش‌بینی جدید موسسه ملی تحقیقات اقتصادی (KI)، سوئد احتمالا در سال آینده در رکود باقی خواهد ماند. همچنین پیش‌بینی می‌شود تورم در نیمه دوم سال جاری به زیر 2 درصد برسد و زمینه را برای کاهش بیشتر نرخ بهره فراهم کند. پیش‌بینی نشان می‌دهد که نرخ سیاست تا پایان سال 2024 به 3.0 درصد و در ماه می 2025 به 2.25 درصد کاهش می‌یابد. انتظار می‌رود که بیکاری همچنان به افزایش خود ادامه دهد و در سال جاری به اوج 8.5 درصد برسد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما