معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۸- ۰۸:۰۰

تأثیر هزینه‌های انرژی بر تجارت و تولید در سوئد

هیات ملی تجارت سوئد، در گزارشی تأثیر هزینه‌های انرژی بر تجارت و تولید در این کشور را مورد بررسی قرار داده است.

هزینه‌های انرژی برای مدت طولانی بسیار پایدار بوده است، اما پس از جنگ اوکراین، به سرعت افزایش یافت. این تحلیل به رابطه بین هزینه‌های انرژی، تولید صنعتی و تجارت بین‌المللی برای شرکت‌های سوئدی در دوره بین سال‌های 2004 و 2021 می‌پردازد. در این تجزیه و تحلیل، استفاده از داده‌های سطح شرکت، اجازه می‌دهد تا تفاوت‌ها در هزینه‌های انرژی بر اساس مکان، مصرف انرژی و بخش صنعتی شرکت برجسته گردد. همچنین نگاهی مشابه به شدت انرژی تولید صنعتی سوئد و چگونگی تکامل آن در طول زمان دارد. علاوه بر تحلیل‌های توصیفی هزینه‌های انرژی و شدت انرژی بازیگران صنعتی سوئد، تخمین زده می‌شود که شرکت‌های صادرکننده چقدر نسبت به هزینه‌های انرژی در رابطه با شرکت‌های غیرصادرکننده حساس‌تر هستند.

هزینه‌های انرژی برای خانوارها و صنعت در نتیجه جنگ اوکراین به شدت افزایش یافت. تغییرات در هزینه‌های انرژی می‌تواند موقعیت رقابتی شرکت‌های سوئدی در بازارهای بین‌المللی را تحت تاثیر قرار دهد و مطالعه رابطه بین هزینه‌های انرژی، تولید و تجارت بسیار مرتبط است. هدف این گزارش ارائه درک پس‌زمینه‌ای از پویایی بین هزینه‌های انرژی، تولید صنعتی و تجارت در سوئد از سال 2004 است. با استفاده از داده‌های مربوط به هزینه‌های انرژی، مصرف انرژی، تولید و تجارت بین‌المللی در سطح شرکت فردی، چندین همبستگی توصیفی شناسایی می‌شوند. هزینه‌های برق عموماً در مناطق شمالی سوئد کمتر است، جایی که صنایع انرژی بر بیشتری نیز در آن قرار دارند. هزینه‌های برق برای شرکت‌های فعال در تجارت بین‌المللی کمتر است و این یافته برای تمام مناطق سوئد صادق است.

شرکت‌های صادرکننده سوئدی نسبت به دیگر شرکت‌های سوئدی به طور کلی انرژی‌بری بیشتری دارند و شدت انرژی برای شرکت‌هایی که سهم بیشتری از تولید خود را صادر می‌کنند، بیشتر است. در نهایت، شرکت‌هایی که هزینه‌های انرژی بالاتری دارند، با ارزش صادرات پایین‌تر همراه هستند و این در اکثر بخش‌ها دیده می‌شود. ما همچنین شواهدی را یافتیم که نشان می‌دهد شرکت‌های فعال در تجارت بین‌المللی می‌توانند سهم بیشتری از افزایش هزینه انرژی خود را به مصرف‌کنندگان نهایی منتقل کنند.

هدف از این گزارش روشن کردن تأثیر تغییرات قیمت انرژی بر تولید و تجارت شرکت‌های سوئدی بین سال‌های 2004 تا 2021 است. در حالی که این گزارش اولین گزارشی نیست که به رابطه بین هزینه‌های انرژی و تولید و تجارت می‌پردازد. دیدگاه شرکت برای بهره‌برداری از ناهمگونی در مصرف انرژی، هزینه‌ها و قراردادها در سطح شرکت مرتبط است. به ویژه با توجه به بحران انرژی که پس از شروع جنگ اوکراین در فوریه 2022، بخش عمده‌ای از جهان غرب را تحت تاثیر قرار داد. انرژی می‌تواند تهدیدی برای عملکرد صنعت سوئد باشد. در عین حال، تغییر گسترده به سمت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر فرصتی را برای سوئد فراهم می‌کند تا تولید انرژی خود را توسعه دهد و به یک بازیگر مهم تبدیل شود.

در حالی که این گزارش برای بررسی شوک قیمت انرژی در سال 2022 به دلیل در دسترس بودن داده‌ها خیلی زود است، درک پس زمینه‌ای از پویایی بین هزینه‌های انرژی و تولید صنعتی و تجارت از سال 2004 ارائه می‌دهد. یافته‌های این گزارش لزوماً به سایر کشورها تعمیم‌پذیر نیست. حتی اگر این کشورها در نگاه اول بسیار شبیه به هم به نظر برسند، تفاوت در فراوانی منابع طبیعی مانند گاز و نفت و تفاوت در مالیات و سایر سیاست‌های حمایتی در مورد انرژی و برق منجر به ساختارهای صنعتی متفاوت شده است. سوئد مجبور است تقریباً تمام تقاضای انرژی غیرالکتریسیته خود را وارد کند، اما تولیدکننده بزرگ برق است و بنابراین در سال‌های اخیر به یکی از بزرگترین صادرکنندگان خالص این انرژی در اروپا تبدیل شده است.

این گزارش تصویری از شرایط تجارت و هزینه انرژی در سوئد ارائه می‌دهد. یافته‌های توصیفی در مورد رابطه بین هزینه‌های انرژی و تجارت خود را به نتیجه‌گیری یا توصیه‌های سیاستی قوی نمی‌رساند. سیاستگذاران باید رویکرد گسترده‌تری نسبت به این سوال داشته باشند تا اینکه همبستگی‌های آماری ارائه شده در اینجا را در نظر بگیرند. برای مثال، بازار و قدرت مذاکره تا حدی می‌تواند هزینه‌های انرژی کمتر را برای شرکت‌های بزرگ‌تر (صادرات‌کننده) توضیح دهد، اما سیاست‌های دولت از طریق یارانه‌های ضمنی سوخت‌های فسیلی و سایر انرژی‌ها را نیز می‌تواند توضیح دهد.

نسخۀ اصلی این گزارش، در فایل پیوست ارائه گردیده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما