معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۱۴- ۰۷:۵۹

اخبار اقتصادی سوئد

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفتۀ دوم تیر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پیش‌بینی کمیسیون اتحادیه اروپا از وضعیت اقتصادی سوئد

به گزارش Europaportalen کمیسیون اروپا پیش‌بینی اقتصادی خود را برای کشورهای عضو تجدیدنظر کرده است. پیش از این، کمیسیون پیش‌بینی کرده بود که سوئد در سال 2024 کمترین رشد را در بین تمام کشورهای عضو داشته باشد، اما انتظار می‌رود استونی و آلمان در آخرین پیش‌بینی عملکرد بدتری داشته باشند. بر اساس برآوردهای کمیسیون، انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی سوئد در سال 2024 به میزان 0.2 درصد و در سال 2025 حدود 2.1 درصد رشد کند. برای سال 2025، انتظار می‌رود تورم در منطقه یورو به 2.1 درصد و در سوئد به 1.8 درصد کاهش یابد. با توجه به آمار بیکاری، سوئد سومین بالاترین عدد را در اتحادیه اروپا دارا است. این پیش‌بینی، سوئد را به دلیل آنچه که کمیسیون آن را بالا بودن بیش از حد قیمت مسکن، بدتر شدن نتایج مدارس و انتظار عدم دستیابی سوئد به اهداف آب و هوایی اتحادیه اروپا برای سال 2030 می‌داند، مورد انتقاد قرار می‌دهد. برای مقابله با وضعیت مدارس، کمبود معلمان واجد شرایط باید برطرف شود. در نهایت، کمیسیون معتقد است که سوئد باید ساخت‌وساز برای انرژی‌های تجدیدپذیر را تسهیل کند و انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از حمل‌ونقل جاده‌ای را کاهش دهد.

افزایش آستانه حقوق کارگران خارجی در سوئد

سوئد افزایش آستانه حقوق برای متقاضیان مجوز کار را اعلام کرده است که بر درخواست‌های جدید و تمدیدها تأثیر می‌گذارد. این تغییر در واکنش به انتشار ارقام به روز شده متوسط حقوق توسط اداره آمار سوئد انجام شده است. افزایش آستانه حقوق از 13000 کرون در اکتبر 2023 به 28480 کرون در ژوئن 2024 نشان دهنده افزایش قابل توجه تقریباً 120 درصدی در کمتر از یک سال است. این افزایش قابل توجه متقاضیان را ملزم می‌کند تا برنامه‌های مالی و مذاکرات استخدامی خود را برای برآورده کردن معیارهای جدید مورد ارزیابی مجدد قرار دهند. اگر آستانه دوباره به 35600 کرون افزایش یابد، متقاضیان باید تنظیمات بیشتری را انجام دهند. این می‌تواند شامل مذاکره در مورد حقوق بالاتر یا جستجوی موقعیت‌هایی باشد که مطابق با آستانه جدید غرامت ارائه می‌کنند. از 18 ژوئن 2024، متوسط حقوق در سوئد به 35600 کرون در ماه به روز شده است. در نتیجه، آستانه حقوق جدید برای واجد شرایط بودن مجوز کار اکنون 28480 کرون در ماه تعیین شده است که 80 درصد از حقوق متوسط را نشان می‌دهد. این افزایش نسبت به آستانه قبلی 27360 کرون در ماه، بر اساس میانگین حقوق اولیه 34200 کرون است. با نگاهی به آینده، دولت سوئد در نظر دارد تا آستانه مجوز کار را تا 100 درصد حقوق و دستمزد متوسط، با تاریخ اجرای پیشنهادی 1 ژوئن 2025 افزایش دهد. این تغییر قابل توجه شامل معافیت‌هایی برای دسته‌های خاصی از کارگران خواهد شد و تضمین می‌کند که قوانین جدید منصفانه هستند و به بخش‌های مختلف اشتغال توجه دارند. البته برای تسهیل این انتقال، یک مهلت یک ساله برای تمدید مجوز کار وجود خواهد داشت و در این مدت، قانون فعلی 80 درصد متوسط حقوق همچنان اعمال خواهد شد.

درخواست اصلاح سیاست‌های مهاجرت نیروی کار به سوئد

به گزارش DN، نتیجه‌گیری گزارش اخیر کنفدراسیون شرکت‌های سوئدی این است که سوئد باید توانایی خود را برای جذب نیروی کار بسیار ماهر بهبود بخشد. بر اساس این گزارش، این امر برای مشاغل، کارمندان و کل جامعه مفید خواهد بود. همچنین DN گزارش می‌دهد که کنفدراسیون شرکت‌های سوئدی اکنون از دولت می‌خواهد تا سیاست‌های مهاجرت نیروی کار را تغییر دهد و هشدار می‌دهد که اگر قوانین بدون تغییر باقی بمانند، شرکت‌ها در سوئد در معرض خطر عقب افتادن در سطح بین‌المللی هستند. به گفته کنفدراسیون شرکت‌های سوئدی، مالیات‌های بالا، بازار کساد مسکن، و زمان طولانی پردازش در آژانس مهاجرت سوئد برخی از عواملی هستند که این سازمان به عنوان موانعی برای بسیاری از مشاغل در نظر می‌گیرد.

ادامه افزایش بیکاری در آوریل 2024

به گزارش مرکز آمار سوئد، افراد شاغل 15 تا 74 ساله در آوریل 2024 به بیش از 5 میلیون و 150 هزار نفر رسیدند که کاهش 5 هزار نفری در مقایسه با آوریل 2023 را نشان می‌دهد. در محدوده سنی 20 تا 65 سال، 277 هزار نفر بیکار بودند. این سهم معادل 5.4 درصد بر حسب درصد نیروی کار است و نسبت به مدت مشابه سال قبل 0.5 واحد درصد افزایش داشته است. در بازه سنی 20 تا 65 سال، نرخ اشتغال - تعداد افراد شاغل به نسبت جمعیت - در آوریل 2024 برابر با 79.1 درصد بود. نرخ اشتغال در بین زنان 78.8 درصد و در میان مردان 79.4 درصد بود. در مقایسه با آوریل 2023، نرخ اشتغال در میان زنان بدون تغییر بوده، در حالی که نرخ اشتغال در میان مردان 0.4 واحد درصد کاهش یافته است.همچنین نرخ نسبی بیکاری - نسبت افراد بیکار نسبت به نیروی کار - برای زنان 5.2 درصد و برای مردان 5.6 درصد بود که معادل افزایش 0.3 واحد درصدی نرخ بیکاری در میان زنان و افزایش 0.6 واحد درصدی در میان مردان در مقایسه با مدت مشابه سال 2023 است. بیکاری در بین متولدین خارجی بیشتر از متولدین سوئد است. نرخ نسبی بیکاری در بین متولدین خارجی، 13.2 درصد برای زنان و 11.4 درصد برای مردان بود. برای متولدین سوئد، نرخ بیکاری نسبی برای زنان 2.6 درصد و برای مردان 3.7 درصد در آوریل 2024 بود.

انتظار کاهش نرخ بهره از بانک مرکزی

به گزارش DN انتظار می‌رود بانک مرکزی با توافق گسترده میان اقتصاددانان و ناظران بازار، نرخ بهره فعلی خود را در این هفته روی 3.75 درصد حفظ کند. این تصمیم به دنبال کاهش اخیر نرخ بهره در ماه می رخ می‌دهد. رویکرد محتاطانه بانک مرکزی از چشم‌اندازهای تورمی مطلوب ناشی می‌شود، اما قبل از تصمیم‌گیری بیشتر منتظر داده‌های تورمی اضافی برای ژوئن و جولای است. آنها همچنین بر اقدامات بانک مرکزی جهانی، به ویژه چالش‌های فدرال رزرو ایالات متحده در مدیریت انتظارات تورمی نظارت می‌کنند.

 شاخص گرایش اقتصادی

به گزارش موسسه تحقیقات اقتصادی، شاخص گرایش اقتصادی در ماه ژوئن با 2.2 واحد افزایش به 96.3 رسید. برای اولین بار در نزدیک به دو سال، شاخص‌های بخش کسب‌وکار روی هم نزدیک به 100 است، به این معنی که احساسات به سطوح عادی نزدیک می‌شوند. شاخص اطمینان برای صنعت تولید با 0.6 واحد افزایش به 99.2 رسید که می‌تواند به عنوان یک سطح نرمال دیده شود. با این حال، تصویر به طور قابل توجهی بین بخش‌ها متفاوت است. تا حد زیادی قوی‌ترین سیگنال‌ها از سوی سازندگان تجهیزات حمل‌ونقل به غیر از وسایل نقلیه موتوری است، اما صنعت خمیر کاغذ نیز وضعیت بسیار قوی‌تر از حالت عادی را گزارش می‌کند. دو صنعتی که در آنها احساسات بسیار ضعیف‌تر از حد معمول است، فولاد (فلزات) و ماشین‌آلات هستند. شاخص اطمینان صنعت ساختمان و عمران نیز با 1.2 واحد صعود به 97.0 رسید که هر دو زیر شاخص این مؤلفه با افزایش 2.5 امتیازی به 109.4 و خانه سازی با 1.0 امتیاز به 92.9 افزایش یافتند. شاخص اطمینان برای تجارت خرده‌فروشی نیز 6.0 واحد جهش کرد و به 98.6 رسید، که بخش زیادی از افت ماه می را که تقریباً 10 واحد سقوط کرد، جبران کرد. این بهبود را می‌توان عمدتاً با سیگنال‌های مثبت در مورد فروش در ماه‌های اخیر و شرکت‌های بیشتری که سطوح پایین سهام را گزارش کردند توضیح داد. شاخص اطمینان بخش خدمات با 2.6 واحد افزایش به 96.9 رسید. در حالی که احساسات در این بخش هنوز اندکی ضعیف‌تر از حد نرمال است، برنامه‌های اشتغال برای سه ماه آینده مثبت‌تر از نرمال است. شاخص اعتماد مصرف کننده نیز به 93.3 ارتقا یافت. شاخص کلان که نگاه مصرف کنندگان به اقتصاد سوئد را خلاصه می‌کند به 101.8 صعود کرد و برای اولین بار از فوریه 2022 از مرز 100 گذشت. شاخص خرد که نحوه نگاه مصرف کنندگان به امور مالی شخصی خود را خلاصه می‌کند به 86.2 افزایش یافت، اما هنوز بسیار پایین‌تر از سطح نرمال است.

درخواست آژانس مالیاتی سوئد برای ساده سازی قوانین برای ارزهای دیجیتال

به گزارش DI، آژانس مالیاتی سوئد در یادداشتی به دولت، می‌نویسد که امروزه برای کسانی که دارایی‌های رمزنگاری شده را می‌فروشند، ارائه اطلاعات صحیح به آژانس مالیاتی دشوار است. مقررات فعلی برای ارزهای رمزنگاری شده، که اغلب در معاملات متعدد فروخته می‌شوند، تنظیم نشده است، که محاسبه دقیق سود سرمایه را دشوار می‌کند. از این رو، افزایش تعداد تراکنش‌های رمزنگاری نیاز روزافزون به مقرراتی را که به طور خاص با این تراکنش‌ها تطبیق داده شده است را برجسته می‌کند. این آژانس می‌گوید: قوانین ساده و واضح در مالیات، رعایت صحیح را برای مودیان تسهیل می‌کند و خطاهای غیرعمدی را کاهش می‌دهد. چنین قوانینی همچنین کنترل را برای اداره مالیات سوئد تسهیل می‌کند و در نتیجه خطر دور زدن و فرار مالیاتی را کاهش می‌دهد.

قیمت‌های پایین‌تر در بازار داخلی در ماه می 2024

به گزارش مرکز آمار سوئد، شاخص بهای تولیدکننده در ماه می نسبت به آوریل 2024 بدون تغییر بوده و قیمت‌ها در بازار صادراتی 1.7 درصد افزایش و در بازار داخلی 1.7 درصد کاهش داشته است. در بازار واردات نیز قیمت‌ها 1.5 درصد افزایش یافت. نرخ سالانه بر اساس شاخص قیمت تولیدکننده در ماه می 2.6 درصد (0.9 درصد در آوریل) بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما