معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۱- ۱۶:۲۵

اخبار اقتصادی سوئد

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفتۀ سوم خرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

شاخص ها(بر اساس آمار بانک مرکزی و مرکز آمار سوئد):

نرخ تورم بر اساس CPI: 3.7 درصد

نرخ تورم بر اساس CPIF: 3/2 درصد

نرخ بیکاری: 8.4 درصد

یک یورو: 11.26کرون(نرخ هفته گذشته 11.29 کرون)

یک دلار: 10.51 کرون(نرخ هفته گذشته 10.37 کرون)

 

در دستور کار نبودن رفراندوم علی رغم افزایش حمایت از یورو

به گزارش SvD حمایت از یورو در سوئد در حال افزایش است، با این حال اکثر احزاب سیاسی در حال حاضر همه پرسی جدید را مهم نمی دانند. هم حزب چپ و هم حزب سبز معتقدند که استدلال‌ها علیه معرفی یورو در سوئد همچنان قوی است. حزب میانه‌رو آماده بررسی مجدد این موضوع است و کارین انستروم دبیر حزب بر این باور می‌باشد که ممکن است زمان ارزیابی مجدد مزایا و هزینه‌ها فرا رسیده باشد. سوسیال دموکرات ها پذیرای بحث هستند اما بر نیاز به بحث گسترده فراتر از نرخ ارز تاکید می‌کنند. دموکرات‌های سوئد به حمایت نوسانی از یورو اشاره می‌کنند و هیچ حمایت فعلی برای همه‌پرسی نمی‌بینند. لیبرال‌ها تغییر افکار عمومی را تأیید می‌کنند، اما از تعهد به رفراندوم نیز خودداری می‌کنند. آقای  Sven-Olov Daunfeldt ، اقتصاددان ارشد کنفدراسیون شرکت‌های سوئدی، با اشاره به تأثیر کرون بر اقتصاد و سفر، خواستار یک بحث متعادل و تحقیقات جدید در مورد پذیرش یورو است.

نظر نخست وزیر در مورد گاز روسیه

به گزارش TT/Omni ، نخست‌وزیر، اولف کریسترسون ، در صورتی که کمیسیون اتحادیه اروپا در مورد این موضوعات پیشرفت نکند، آماده پذیرش ممنوعیت و توقف گاز روسیه در سوئد است. کریسترسسون در مصاحبه با SvD گفت که جنگ روسیه در اوکراین برای میانه‌روها نگران کننده است و این حزب می‌خواهد شاهد تحریم‌های کامل علیه روسیه باشد. به گفته کریسترسون، دور شدن از گاز و نفت روسیه مهم است. حتی اگر او معتقد است که کارآمدترین تحریم‌ها همان تحریم‌هایی هستند که اتحادیه اروپا با آن موافقت می‌کند، اما بر این باور می‌باشد که ممکن است سوئد بتواند به تنهایی در این زمینه عمل کند. کریسترسون همچنین در مورد اینکه آیا آماده همکاری با احزاب راست در اتحادیه اروپا است یا خیر، اظهار نظر کرد. کریسترسسون گفت که همکاری با دولت‌های مختلف اروپا مهم است، اما او آماده همکاری در موضوعات خاص با احزاب در گروه هویت و دموکراسی مانند حزب تظاهرات ملی فرانسه نیست.

کاهش نرخ تورم در ماه می

 به گزارش مرکز آمار سوئد، در ماه مه 2024، شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) نرخ تورم 3.7 درصدی را نشان داد که نسبت به 3.9 درصد در آوریل کاهش داشت. در همین مدت، شاخص CPI 0.2 درصد افزایش یافت. به طور همزمان، نرخ تورم بر اساس CPIF ( شاخص قیمت مصرف کننده با نرخ بهره ثابت) در آوریل و می در 2.3 درصد ثابت باقی ماند. کارولین نئاندر، کارشناس آمار در این مرکز می‌گوید: " علیرغم افزایش قیمت بیشتر خدمات نرخ تورم در ماه می‌کاهش یافت. عامل اصلی این کاهش، بهای برق بود." در همین ارتباط، طبق پیش بینی اقتصادی اخیر، کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری سوئد (LO) انتظار دارد تورم تا تابستان به زیر 2 درصد کاهش یابد. انتظار می رود تولید ناخالص داخلی امسال 0.8 درصد و در سال آینده 2.1 درصد رشد کند. آنها ارزیابی می‌کنند که رشد مصرف خانوارها و مصرف عمومی آنقدر ناچیز است که نمی‌تواند رونق قابل توجهی به اقتصاد بدهد. توربیورن‌هالو، اقتصاددان LO در یک بیانیه مطبوعاتی با اشاره به اینکه «شوک تورمی» به پایان رسیده است، می‌گوید: « بانک مرکزی باید نرخ بهره را سریعتر عادی کند و دولت باید اقدامات بودجه ای را که اقتصاد را تحریک می‌کند، در اولویت قرار دهد. بر اساس این گزارش انتظار می رود تورم تا پایان سال به حدود 1 درصد کاهش یابد. همچنین به گزارش TT/Omni، طبق گزارش اخیر،Nordea  احتمال کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی در ماه ژوئن را نیز رد نمی‌کند.  همچنین Torbjörn Isakson ، تحلیلگر ارشد Nordea، انتظار دارد که رقم CPIF در روز جمعه آینده به 2.0٪ برسد که به طور قابل توجهی کمتر از پیش بینی بانک مرکزی است. پس از آن، انتظار می‌رود که تورم به پایین‌تر از نرخ هدف بانک مرکزی ادامه دهد و تا پایان سال در همین حد باقی بماند. وی همچنین می‌گوید بانک مرکزی ممکن است در پاییز با کاهش بیشتر نرخ‌های بهره نسبت به آنچه تاکنون نشان داده است غافلگیر شود و دلیل آن را تقویت کرون عنوان کرد.

اقتصاددانان: انتظار افزایش قیمت مسکن

هفته گذشته SvD گزارش داد که قیمت مسکن در سوئد روند صعودی را دنبال می‌کند. اکنون Affärsvärlden نظرات اقتصاددانان Danske Bank، SEB، Nordea و Swedbank را خلاصه کرده است. مایکل گرن، اقتصاددان ارشد Danske Bank، معتقد است که قیمت ها همچنان به افزایش خود ادامه خواهند داد زیرا انتظار می رود بانک مرکزی نرخ بهره را کاهش ده. وی می‌گوید: «بنابراین تأمین مالی خرید خانه ارزان‌تر می‌شود. علاوه بر این، دستمزدهای واقعی در حال افزایش هستند در حالی که بازار کار ثابت به نظر می رسد. این بدان معناست که قدرت خرید خانوارها تقویت شده و درآمد واقعی آنها افزایش می یابد.» ینس مگنوسون، اقتصاددان ارشد SEB، انتظار گران شدن را در مورد افزایش قیمت ها به اشتراک گذاشت. مگنوسون معتقد است که قیمت ها در نیمه دوم سال 2024 حدود 3 درصد و پس از آن سالانه حدود 4 تا 5 درصد افزایش می یابد. گوستاو هلگسون، تحلیلگر در Nordea، فکر می‌کند که بازار شش ماه پیش در نتیجه واکنش خانوارها به تغییرات نرخ بهره تثبیت شد. وی معتقد است قیمت ها تا پایان سال آینده بین 5 تا 10 درصد افزایش خواهد یافت. او به Affärsvärlden گفت: «اگر بانک مرکزی ترمز سیاست پولی را کندتر از آنچه خانوارها انتظار دارند، کاهش دهد، خطر شکست در بازار مسکن وجود دارد. به نظر می رسد فدرال رزرو آمریکا قبل از کاهش نرخ بهره، تا پایان سال صبر کند. این بر سیاست پولی سوئد تأثیر می‌گذارد، زیرا بانک مرکزی نمی‌تواند بیش از حد از فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا منحرف شود بدون اینکه پیامدهای قابل توجهی برای نرخ ارز داشته باشد. ماریا والین فردهولم، اقتصاددان در Swedbank، انتظار دارد قیمت مسکن در سال 2024 حدود 2 تا 3 درصد و در سال 2025 حدود 5 درصد افزایش یابد. فردهولم معتقد است که بزرگترین خطرات مربوط به بازار فعلی مسکن به انتظارات برآورده نشده از کاهش نرخ بهره مربوط می‌شود. . فردهولم می‌گوید: «به عنوان مثال، اگر تورم غافلگیر شود و مانند پیش بینی ما به سمت پایین ادامه ندهد، در حالی که اقتصاد سوئد و بازار کار شدیدتر از آنچه ما انتظار داریم بدتر می‌شود. سپس خریداران ممکن است دوباره مردد شوند و با توجه به عرضه زیادی که امروز داریم، به عنوان مثال در Hemnet، این می‌تواند به معنای فشار نزولی بیشتر بر قیمت ها باشد.

بحران در بیمارستانها به دلیل اعتصاب کادر درمان

به گزارش DN می دهد که در منطقه Östergötland، اعتصاب انجمن متخصصان بهداشت سوئدی در بیمارستان دانشگاه در لینشوپینگ به دلیل کمبود شدید پرستاران رادیولوژی متوقف شد که بر ایمنی بیماران  تأثیر می‌گذارد. این منطقه از زمان همه‌گیری یک ششم پرستاران رادیولوژی خود را از دست داده است و چالش‌های کارکنان در سراسر حرفه‌های مراقبت‌های بهداشتی را تشدید می‌کند. در سطح ملی، حدود 70 مذاکره برای تعدیل یا لغو اقدامات اعتصاب برای جلوگیری از بحران سلامت اجتماعی آغاز شده است، که مسائل سیستمی‌گسترده‌تری را در مراقبت‌های بهداشتی سوئد برجسته می‌کند. در پاسخ، مناطق به احضار کارکنان برای مراقبت های ضروری از بیمار متوسل شده اند، در حالی که قرار ملاقات های پزشکی غیر فوری و جراحی‌ها به تعویق افتاده است که بر خدمات معمول مراقبت های بهداشتی تأثیر می‌گذارد.

تقویت همکاریهای سوئد و آسه آن

سایت اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا اعلام کرد معاون دبیرکل جامعه اقتصادی آسه آن، با دانیل بلوکرت، سفیر سوئد در آسه آن، برای بررسی تقویت روابط تجاری و سرمایه گذاری، با تمرکز بر اولویت های مشترک برای همکاری دیدار و در خصوص ارتقاء روابط گفتگو نموده اند.

کاهش سفارشات بخش صنعت در ماه آوریل

به گزارش مرکز آمار سوئد، کل سفارشات در صنعت در آوریل 2024 در مقایسه با ماه مارس در ارقام تعدیل فصلی 8.3 درصد کاهش یافت. در مقایسه با آوریل 2023، کل سفارشات در صنعت در ارقام تنظیم شده بر اساس تقویم، 15.8 درصد کاهش یافت. اکثر زیربخش های صنعتی به صورت ماهانه رشد منفی را ثبت کردند. کل سفارشات صنعت هم در بازار داخلی و هم در بازار صادراتی نسبت به اسفند ماه کاهش داشته است. بازار داخلی در ارقام تعدیل فصلی 3.5 درصد و بازار صادرات 8.9 درصد کاهش داشته است. به طور سالانه، کل سفارشات در صنعت در مقایسه با آوریل 2023، در ارقام تعدیل شده بر اساس تقویم، 15.8 درصد کاهش یافته است. سفارشات دریافتی از مشتریان در سوئد 11.2 درصد و سفارشات دریافتی از مشتریان خارج از کشور 18.0 درصد کاهش داشته است. ارقام ماه آوریل اولیه هستند. از زمان انتشار قبلی، توسعه ماهانه تعدیل شده فصلی در ماه مارس در مقایسه با فوریه با 2.0 واحد درصد به 0.2- درصد کاهش یافته است. توسعه تعدیل شده بر اساس تقویم در مارس نسبت به ماه مارس سال قبل با کاهش 7.4 واحد درصدی به 6.4- درصد کاهش یافته است. از آوریل 2024، داده‌های سفارش محاسبه شده از داده‌های مالیات بر ارزش افزوده اعلام شده به آژانس مالیاتی سوئد برای شرکت های کوچک و متوسط در صنایع صنعتی استفاده می‌شود. این تغییر با هدف افزایش کیفیت و ساده‌سازی تولید آمارهای عملکردی که فعالیت‌های فردی را در اقتصاد توصیف می‌کند، مانند سفارشات در صنعت، معرفی شده است. هنگامی‌که روش جدید معرفی شود، آمار سفارشات در صنعت تا حد امکان بازنگری خواهد شد. در پایگاه داده‌های آماری، مقادیر دوره‌های آوریل 2018 تا مارس 2024 تجدید نظر شده است. هنگامی‌که ماه مرجع ژانویه 2024 منتشر شد، سال پایه به 2021 تغییر یافت. این بدان معنی است که میانگین شاخص های ماهانه در سال 2021 100 است. برای درک جامع‌تر آمار، تحلیل اثرات تعدیل‌های فصلی و تقویمی‌بر آمار ضروری است. لطفاً توجه داشته باشید که سری داده‌ها به صورت فصلی به صورت جداگانه تنظیم می‌شوند. این بدان معناست که یک رقم تعدیل شده فصلی برای یک کل ممکن است با میانگین وزنی ارقام مربوطه برای بخش های شامل متفاوت باشد.

شرکت‌های بزرگ در بخش صنعت، نوآورترین شرکت‌ها در سال‌های 2020-2022

بر اساس گزارش اخیر مرکز آمار سوئد، بررسی نوآوری جامعه 2020-2022، نیمی از تمام شرکت‌ها در طی سال‌های 2020 تا 2022 درگیر نوعی فعالیت نوآوری بودند و 48 درصد آنها نوآور بودند. نسبت شرکت‌های نوآور فعال و همچنین نوآورانه در بخش خدمات بیشتر از بخش صنعت بود، اما شرکت‌های صنعتی بزرگ نسبت به کلاس اندازه مربوطه در بخش خدمات نسبت به نوآوری فعال و نوآورتر بودند. علاوه بر این، این گزارش، از جمله، نشان می‌دهد که نیاز به فعالیت‌های نوآورانه در بین شرکت‌هایی که به صورت نوآورانه فعال نبوده‌اند، کم بوده است. از بین بنگاه‌های غیر نوآور، 86 درصد پاسخ دادند که نیازی نمی‌بینند و 14 درصد کمبود نوآوری را به دلیل کمبود منابع یا دلایلی غیر از کمبود منابع اعلام کردند.

استراتژی کمک جدید برای نوآوری، مشارکت و توسعه ظرفیت

به گزارش سایت دولت، این کشور در مورد یک استراتژی کمکی جدید برای نوآوری، مشارکت و توسعه ظرفیت با تمرکز بر بخش خصوصی در کشورهای شریک تصمیم گرفته است. از طریق این استراتژی، سوئد می‌تواند به توسعه روش‌های نوآورانه برای رسیدگی به چالش‌های توسعه جهانی کمک کند و در عین حال پایگاه منابع سوئدی را نیز تقویت کند.

توافقنامه دوجانبه جدید میان سوئد و دانمارک

سوئد و دانمارک اکنون یک توافقنامه دوجانبه جدید یا توافقنامه Öresund  را امضا کرده اند که هدف اصلی آن بهبود شرایط برای مسافران فرامرزی و کارفرمایان آنها و همچنین بهبود بازار کار مشترک سالم است. جاه طلبی مشترک این است که توافقنامه جدید در سال 2025 لازم الاجرا شود. بیانیه مطبوعاتی دولت بر اهمیت منطقه ساوند به عنوان موتور مشترک برای رشد اقتصادی سوئد و دانمارک تاکید می‌کند. هر روز ده‌ها هزار مسافر سوئدی با قطار به دانمارک می‌روند که به شایستگی‌های مهمی‌برای هر دو کشور کمک می‌کند، و این امر ضروری است که کل منطقه یک بازار کار خوب کار کند. توافقنامه دوجانبه جدید در درجه اول یک توافقنامه مالیاتی مشترک مدرن تر را معرفی می‌کند، که توضیح می دهد که چرا توسط وزیر دارایی سوئد، الیزابت سوانتسون  و وزیر مالیات دانمارک، یپه برووس امضا شد. سوانتسون گفت که این توافق برای رشد سوئد، برای همه مسافران - و برای تمام شرکت‌های دانمارکی و سوئدی که می‌خواهند در هر دو کشور سرمایه‌گذاری کنند، خوب است. یکی از نوآوری‌ها از زمان توافق اولیه در سال 2003 این است که کارگران شاغل در رفت و آمد فقط در کشوری که به طور معمول در آن کار می‌کنند مالیات می‌گیرند، بنابراین از مالیات بر درآمد مضاعف اجتناب می‌شود. در سوئد، این توافقنامه اکنون برای تصویب به مجلس ارائه خواهد شد.

تمایل شرکت های سوئدی برای کار در اوکراین

به گزارش SvD، علیرغم ویرانی وحشتناکی که روسیه تا به امروز بر اوکراین وارد کرده است، شرکت های سوئدی برای کار در آنجا صف می‌کشند. این در حالی است که سران کشورها و دولت‌ها امروز در کنفرانس بازیابی اوکراین در برلین گرد هم می‌آیند تا در مورد بازسازی آینده اوکراین بحث کنند. سیل گزارش‌ها فهرستی از چگونگی ویران شدن این کشور در اثر حملات روسیه در دو سال گذشته به علاوه نشان می‌دهد. موسسه Kyiv School of Economics با شرکای بین المللی محاسبه می‌کند که 8265 کیلومتر جاده ویران شده است، 4431 خانه چند خانواده، 8 فرودگاه غیرنظامی، 138 بیمارستان و خانه مراقبت، 387 مدرسه و کالج و 260 پل - و خیلی بیشتر، از جمله تمام نیروگاه‌های انرژی در چارکف، شهری با یک میلیون نفر جمعیت. با این حال، آندریاس جیالوراکیس، رئیس دفتر جدید بیزینس سوئدن در اوکراین، به SvD گفت که اکنون زمان سرمایه گذاری در اوکراین فرا رسیده است. او گفت که خطرات افتتاح مشاغل خارجی در اوکراین در واقع قابل محاسبه است و شرکت هایی که اکنون علاقه نشان می دهند با آغوش باز توسط مقامات اوکراینی مواجه می‌شوند. او گفت در حالی که گفته می‌شود یک پنجم از قلمرو بزرگ اوکراین تحت تسلط روسیه است که موشک‌هایش حتی فراتر از آن می‌رسند، در حال حاضر امکان فعالیت تجاری در این کشور وجود دارد. به گفته آندریاس فلودستروم، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت سوئدی-اوکراینی ITC Beetroot، سازگاری یکی از کلیدهای عملکرد در جنگ است. او به روزنامه گفت، اگر شبکه انرژی که شرکت شما در آن قرار دارد پاک شود، دیزل را روشن کنید و ادامه دهید. دفتر کیف بیزینس سوئدن اکنون تماس‌های روزانه زیادی را از شرکت‌های کوچک و بزرگ سوئدی دریافت می‌کند که علاقه‌مند به پروژه‌های تجاری صرفاً در اوکراین هستند، خواه در آب شیرین، سیستم‌های فاضلاب جدید، پمپ‌های گرمایش یا موارد دیگر. فردریک راگمارک، مدیر عامل شرکت مراقبت و تشخیص مدیکاور، 2500 کارمند در اوکراین دارد و کاملاخوش بین است و می‌گوید که در حالی که شکست های محلی وجود داشته است، اکنون شرکت او به 85 درصد از وضعیت قبل از جنگ بازگشته است. او اخیراً چند صد کارمند اضافی استخدام کرده و مراکز درمانی خون جدیدی را افتتاح کرده است، بنابراین تجارت با وجود جنگ در حال پیشرفت است. بر همین اساس SvD  نتیجه می‌گیرد که نیازهای ملی بسیار زیاد است و بازسازی اوکراین در واقع یک پروژه بلندمدت واقعی است، اما میلیاردها نفر برای شروع کار بسیج شده اند.

کارآفرینان سوئدی با سابقه خارجی

در گزارشی DI  توضیح می دهد که چه تعداد مهاجران خارجی متولد شده از طریق استعداد و تلاش زیاد به کارآفرینان بسیار موفقی در سوئد تبدیل شده اند. در واقع، تعداد زیادی از افراد که رافائل برمخو، یک سوئدی 65 ساله اسپانیایی، کارآفرینان بین المللی را در سوئد تأسیس کرد، و فکر می‌کرد که این یک ایده تجاری خوب به نظر می رسد. او 17 دفتر در سراسر سوئد با استفاده از استعدادهای تجاری متولد خارج ایجاد کرد. در سال 1998، کمیسیون اروپا در مورد IFS شنید و با Bermejo در مورد مفهوم کارآفرینان مهاجر تماس گرفت. اکنون حدود 25 سال بعد، وی گفت که بسیاری از همکاران تجاری موفق او به "رویای سوئدی" اعتقاد دارند، یعنی هر کسی می‌تواند در اینجا با تلاش و استعداد موفق باشد. بنابراین برای بازاریابی بهتر IFS، یک جایزه سالانه بر اساس معیارهای تجاری واقعی و نوآوری معرفی شد و HM The Queen Silvia که اهل آلمان و برزیل است جایزه اول را اهدا کرد. از آن زمان، علایق تجاری مهاجران به سرعت رشد کرده است، همانطور که تعداد زنان در تجارت و گردش مالی و درآمد شرکت هایی که برای دریافت جایزه رقابت می‌کنند، رشد کرده است. رافائل برمجو بر این موضوع تأکید کرد، در حالی که متأسفانه آب و هوا و نگرش نسبت به خارجی‌ها در سوئد به طور کلی بدتر شده است. با این حال، سوئد دو میلیون شهروند با پیشینه خارجی دارد و IFS سخت در تلاش است تا ورودی مثبت بسیاری از آنها را به سوئد نشان دهد. هم‌اکنون این پادشاه کارل شانزدهم گوستاف است که شخصاً جایزه سالانه شهرک‌نشین را که امروز 25 ساله می‌شود و با یک شام جشن استکهلم جشن گرفته می‌شود، تحویل می‌دهد.

سرمایه گذاری مایکروسافت در زیرساخت‌های ابری و هوش مصنوعی سوئد

به گزارش arcticstartup ، مایکروسافت بزرگترین سرمایه گذاری خود را تا به امروز در سوئد اعلام کرده است و قصد دارد 2.9 میلیارد یورو (33.7 میلیارد کرون) طی دو سال در زیرساخت های ابری و هوش مصنوعی (AI) سرمایه گذاری کند. این ابتکار شامل آموزش مهارت‌های هوش مصنوعی به 250000 نفر است که هدف آن تسریع پذیرش هوش مصنوعی در سوئد و افزایش رقابت طولانی‌مدت آن در عصر هوش مصنوعی است. این سرمایه گذاری با فشار دولت سوئد برای نوآوری و رقابت بیشتر مطابقت دارد. مایکروسافت زیرساخت های ابری و هوش مصنوعی خود را گسترش خواهد داد و 20000 پردازنده گرافیکی پیشرفته را در سایت های مرکز داده خود مستقر خواهد کرد. این سرمایه‌گذاری، دومین سرمایه‌گذاری مایکروسافت در سه سال اخیر، همچنین با هدف رفع نیاز فوری برای ارتقای مهارت‌های هوش مصنوعی است. برنامه مهارتی مایکروسافت با همکاری شرکا و نمایندگان دانشگاه، تجارت و دولت اجرا خواهد شد و هدف آن ارتقای مهارت و امنیت هوش مصنوعی و افزایش دانش و شایستگی در هوش مصنوعی در سازمان‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، بخش عمومی و جامعه است. این زیرساخت بر اساس اصول دسترسی به هوش مصنوعی مایکروسافت عمل خواهد کرد و باعث تقویت نوآوری و رقابت سالم در اقتصاد هوش مصنوعی می‌شود. مایکروسافت همچنین با دولت‌های محلی و سهامداران همکاری نزدیک خواهد داشت تا اطمینان حاصل شود که زیرساخت‌هایش به آینده پایدار و رفاه جامعه کمک می‌کند. منطقه مرکز داده سوئدی موجود در حال حاضر دیتاسنتر را با انرژی 100% بدون کربن تغذیه می‌کند و از سیستم های خنک کننده بسیار کارآمد استفاده می‌کند. مایکروسافت همچنین در حال سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر در سوئد است و نزدیک به 1000 مگاوات انرژی تجدیدپذیر تهیه شده و پروژه‌های آنلاین را انجام می‌دهد. مجموعه خدمات ابری مایکروسافت برای ایمن سازی دیتاسنترها در برابر دسترسی غیرمجاز و سایر تهدیدات فیزیکی، با پیروی از شیوه‌های پیشرو در صنعت برای هوش مصنوعی مسئول ساخته شده است. مایکروسافت زیرساخت های ابری و هوش مصنوعی خود را گسترش خواهد داد و 20000 از پیشرفته ترین پردازنده‌های گرافیکی را در سایت های مرکز داده موجود خود در Sandviken، Gävle و Staffanstorp مستقر خواهد کرد. این سرمایه‌گذاری جدید، دومین سرمایه‌گذاری مایکروسافت در سه سال اخیر، با فشار دولت سوئد برای نوآوری بیشتر، افزایش رقابت‌پذیری، کارایی بخش عمومی و انعطاف‌پذیری و پایداری ملی همسو است. برد اسمیت معاون و رئیس مایکروسافت می‌گوید سرمایه گذاری ما در سوئد گواهی بر اعتماد ما به این کشور، دولت و پتانسیل آن به عنوان یک رهبر در عصر هوش مصنوعی است. این اعلامیه فراتر از فناوری است، بلکه تعهدی برای تضمین دسترسی گسترده به ابزارها و مهارت‌های مورد نیاز برای پیشرفت مردم و اقتصاد سوئد در عصر هوش مصنوعی است.

تجهیز 250000 سوئدی به مهارت های ضروری هوش مصنوعی

هوش مصنوعی قرار است محل کار و مشاغل سوئدی را با پذیرش سریع در محیط های کاری متحول کند - 75 درصد کارکنان دانش از آن استفاده می‌کنند و 46 درصد آن را در شش ماه گذشته پذیرفته اند. مایکروسافت با صدها هزار شریک و مشتری در سوئد، از جمله Boliden، Gunnebo، Kry، Lindex، Region Västerbotten، سازمان‌های سوئدی را قادر می سازد از قدرت هوش مصنوعی بهره مند شوند. هدف این سرمایه‌گذاری تقویت ابتکارات نوآوری سوئدی، کسب‌وکارهای تأسیس شده و همچنین جامعه استارت‌آپ مشهور سوئدی، و رفع نیاز فوری برای ارتقای مهارت‌ها با شایستگی‌های هوش مصنوعی است. در حال حاضر، سوئد در رتبه سوم تقاضای جهانی برای تخصص هوش مصنوعی قرار دارد. مایکروسافت با ارائه آموزش های مهارتی به 250000 نفر که تقریباً 2.4 درصد از جمعیت را تشکیل می دهند، قصد دارد مهارت و امنیت هوش مصنوعی را افزایش دهد و دانش و شایستگی در زمینه هوش مصنوعی را در سازمان‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، بخش عمومی و جامعه به طور کلی طی سه سال افزایش دهد. این مهارت از طریق آموزش فنی و حرفه ای و آموزش دانش آموزان با مهارت های هوش مصنوعی، آموزش انتقال شغل مناسب برای صنایع خاص، و همچنین آموزش متخصص هوش مصنوعی برای توسعه دهندگان انجام می‌شود. برای هدایت برنامه‌های مهارتی، مایکروسافت در حال ایجاد یک شورای مشورتی هوش مصنوعی است که رهبران دانشگاهی، تجاری و دولتی را گرد هم می آورد. این برنامه مهارتی با همکاری نزدیک با شرکا و نمایندگانی از جمله دانشگاه لینکوپینگ، خدمات استخدام عمومی سوئد، TechSverige و شرکای مرکز نوآوری هوش مصنوعی مایکروسافت سوئد اجرا خواهد شد.

پیشبرد پیشرفت مسئولانه و مشارکت جامعه

این زیرساخت تحت اصول دسترسی هوش مصنوعی مایکروسافت که برای تقویت نوآوری و رقابت سالم در اقتصاد به سرعت در حال رشد هوش مصنوعی ایجاد شده است، عمل خواهد کرد. آنها منعکس کننده نقش و مسئولیت رو به رشد مایکروسافت به عنوان یک رهبر در هوش مصنوعی هستند و شرکت را متعهد به سرمایه گذاری، ایجاد شراکت تجاری و ایجاد برنامه‌هایی می‌کنند که دسترسی گسترده به فناوری هوش مصنوعی آن را تضمین می‌کند که سازمان‌ها و افراد را برای توسعه و استفاده از هوش مصنوعی در راه‌هایی که به آنها کمک می‌کند، توانمند می سازد. علاوه بر این، مایکروسافت امروز از تعهد جامعه مرکز داده جهانی خود رونمایی کرد که تعهد خود را برای همسایگی مسئول در سوئد و جاهای دیگر از طریق مشارکت مثبت در اقتصاد محلی و اکوسیستم ها در حالی که تحول دیجیتال جهانی را پیش می‌برند به رسمیت می‌شناسد. مایکروسافت از نزدیک با دولت‌های محلی، ساکنان و سهامداران کلیدی همکاری خواهد کرد تا اطمینان حاصل کند که زیرساخت‌های آن منبعی است که به آینده‌ای پایدار کمک می‌کند و رفاه و رفاه جامعه را ارتقا می‌دهد.

تقویت زیرساخت ابری و هوش مصنوعی پایدار و ایمن در کلاس جهانی

منطقه مرکز داده سوئدی موجود، بهترین سرمایه‌گذاری پایداری مایکروسافت را به ارمغان می‌آورد، و این مرکز داده را با انرژی ۱۰۰% بدون کربن با تطابق انرژی ۲۴ ساعته با شریک Vattenfall نیرو می‌دهد. آب فقط برای رطوبت استفاده می‌شود و اکثریت آب باران برداشت می‌شود. این سیستم بسیار کارآمد است و از الکتریسیته کمتر و کسری از آب مصرفی دیگر سیستم های خنک کننده استفاده می‌کند.علاوه بر این، مایکروسافت همچنین با موفقیت اولین آزمایشی از نوع خود را با Saft، یکی از شرکت های تابعه TotalEnergies، با استفاده از سیستم ذخیره انرژی باتری (BESS) برای جایگزینی ژنراتورهای دیزلی پشتیبان، مستقر کرده است. این آزمایشی پتانسیل کربن زدایی صنعت دیجیتال را نشان می دهد و نقطه عطفی در مسیر مایکروسافت به سمت مراکز داده بدون دیزل تا سال 2030 است. مایکروسافت با توجه به اینکه گسترش کسب و کار باید به شیوه ای سازگار با حفاظت از محیط زیست انجام شود، سرمایه گذاری سرمایه خود را با سرمایه گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر همراه می‌کند. مایکروسافت نزدیک به 1000 مگاوات انرژی تجدیدپذیر در سوئد تهیه کرده است که بیش از 800 مگاوات پروژه به صورت آنلاین دارد. علاوه بر این، مایکروسافت اولین پروژه هیبریدی بادی و خورشیدی سوئد را تحت قرارداد دارد که انتظار می رود تا سال 2025 به صورت آنلاین عرضه شود. زیرساخت و مجموعه خدمات ابری مایکروسافت از ابتدا برای ایمن سازی مراکز داده در برابر دسترسی غیرمجاز، خطرات زیست محیطی و سایر تهدیدات فیزیکی ساخته شده است. این شرکت از معماری انعطاف‌پذیر، طرح‌های تداوم کسب‌وکار و مراحل بازیابی بلایا برای در دسترس نگه‌داشتن خدمات و رعایت استانداردهای امنیت و حریم خصوصی بالا استفاده می‌کند. مایکروسافت با اجرای استانداردهای هوش مصنوعی مسئول و برنامه تضمین هوش مصنوعی برای ترویج بهترین شیوه‌ها برای استفاده از هوش مصنوعی از شیوه‌های پیشرو در صنعت برای هوش مصنوعی پیروی می‌کند.

https://arcticstartup.com/microsoft-invests-e2-9-bn-in-sweden/

تحلیلگران: تعرفه‌های اتحادیه اروپا می‌تواند بر Volvo و Polestar تأثیر بگذارد

دیروز، کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد که اگر تا آن زمان با مقامات چینی راه حلی حاصل نشود، عوارض خودروهای الکتریکی وارداتی از چین از 4 جولای افزایش خواهد یافت. تعرفه‌ها از 10 درصد امروز افزایش می یابد و بر اساس سازنده متفاوت است، از 27.4 درصد برای BYD به 48.1 درصد برای SAIC با مارک هایی مانند MG و Maxus برای جیلی که یکی از سهامداران اصلی Volvo Cars و Polestar است، عوارض پیشنهادی به 30 درصد افزایش خواهد یافت. به گزارش DN، هامپوس انگلائو، تحلیلگر خودرو Handelsbanken می‌گوید که افزایش مورد انتظار آن اثری را که کمیسیون می خواهد نخواهد داشت، زیرا تولیدکنندگان چینی در حال حاضر حاشیه سود خوبی برای خودروهای خود دارند. بسیاری از مارک های چینی مانند Zeekr، Nio و Xpeng در چین تقریباً 20٪ ارزان تر از اروپا هستند. ماتیاس اشمیت، تحلیلگر دیگر، موافق است که قیمت خودروهای الکتریکی ساخت چین برای مصرف کنندگان افزایش نخواهد یافت، زیرا شرکت های چینی بر گرفتن سهم بازار تمرکز خواهند کرد. اما تعرفه‌ها که با هدف رفع عدم تعادل تجاری انجام می‌شود، ممکن است هزینه صادرات خودرو از سوئد به سایر کشورهای اتحادیه اروپا را افزایش دهد و فضای رقابتی را برای این شرکت های خودروسازی پیچیده کند. صنعت خودرو در حال حاضر با چالش های ناشی از اختلالات زنجیره تامین و تغییرات بازار دست و پنجه نرم می‌کند و تعرفه‌های اضافی می‌تواند فشارهای مالی را تشدید کند. در نتیجه، شرکت‌هایی مانند Volvo و Polestar ممکن است نیاز به تعدیل استراتژی‌های خود برای کاهش تأثیر این تعرفه‌ها با در نظر گرفتن تولید محلی یا اقدامات کاهش هزینه داشته باشند. ولوو قبلاً گفته است که پرفروش‌ترین EX30 از سال آینده تولید خود را در شهر گنت بلژیک آغاز خواهد کرد. همچنین Polestar اعلام کرده است که بخش هایی از تولید به کره جنوبی منتقل خواهد شد.

فولادسازان به دنبال فولاد سبز

روزنامه فاینشنال تایمز به فعالیت شرکت H2 Green Steel پرداخته است. بر اساس این گزارش، در نزدیکی دایره قطب شمال در شمال سوئد، کار برای تکمیل یک پروژه 6.5 میلیارد یورویی در حال انجام است که هدف آن کاهش 95 درصدی انتشار کربن ناشی از فولادسازی سنتی است.  H2 Green Steel انتظار دارد تا اواسط سال 2026 تولید این فلز را در سایت سبز خود در بودن آغاز کند، با جاه طلبی برای افزایش عرضه به بازار اروپا در ابتدا به 2.5 میلیون تن در سال و تا سال 2030 به 5 میلیون تن در سال افزایش یابد. این پروژه استفاده از هیدروژن - تولید شده از طریق الکترولیز با استفاده از ظرفیت مازاد برق آبی سبز سوئد - به عنوان جایگزینی برای زغال سنگ کک‌سازی معمولی است. گاز هیدروژن برای کاهش سنگ آهن مورد استفاده قرار خواهد گرفت و آن را به آهن "سبز" تبدیل می‌کند که سپس می‌تواند با ضایعات بازیافتی مخلوط شده و به فولاد تازه در کوره‌های قوس الکتریکی تبدیل شود. الکترولیزهای با ظرفیت 700 مگاوات در این نیروگاه یکپارچه برای تولید 100000 تن گاز در سال در نظر گرفته شده است که آن را به یکی از بزرگترین تاسیسات هیدروژن سبز برنامه ریزی شده اروپا تبدیل می‌کند. تولید فولاد برنامه ریزی شده این سرمایه گذاری در مقایسه با 152 میلیون تن در سال که سازمان تجاری یوروفر، انجمن فولاد اروپا، محاسبه می‌کند که در سراسر اتحادیه اروپا تولید می‌شود، کم است. اما حامیان بودن امیدوارند که این کارخانه به عنوان طرحی برای کربن زدایی فولادسازی در سایر نقاط بلوک تجاری و فراتر از آن عمل کند. نیاز به کربن زدایی این صنعت در سرتاسر جهان تحت فشار است. تولید فولاد به شدت وابسته به زغال سنگ کک در کوره‌های بلند سنتی است که مقادیر زیادی دی اکسید کربن تولید می‌کند. کوره‌های قوس الکتریکی که معمولاً در بازیافت ضایعات یا مراحل نهایی تولید فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرند، کربن فشرده کمتری دارند، اما بسته به ردپای کربن منبع برق آنها می‌توانند بسیار آلاینده باشند. بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد، به طور کلی، تولید فولاد مسئول 7 تا 9 درصد از انتشار سالانه CO2 در جهان است. استفاده از هیدروژن به جای زغال سنگ در این فرآیند، به جای دی اکسید کربن، بخار آب تولید می‌کند. هنریک هنریکسون، مدیر اجرایی H2GS، می‌گوید: «این اولین پروژه ما است، نه آخرین پروژه ما». این شرکت همچنین کانادا، برزیل، ایالات متحده و پرتغال را به عنوان مکان‌هایی شناسایی کرده است که – با توجه به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر کافی – می‌توانند برای نیروگاه‌های هیدروژنی نیز مناسب باشند. اما ثروت کوتاه‌مدت فولادساز سوئدی به تأمین بازاری از مشتریانی بستگی دارد که به جای فولاد قهوه‌ای تولید شده در کوره‌های بلند معمولی و با سوخت زغال سنگ، آماده پرداخت حق بیمه برای فولاد سبز هستند. هنریکسون اذعان می‌کند: «در شاخص فولاد قهوه‌ای حق بیمه سبز وجود دارد - مردم 25 تا 30 درصد بیشتر برای فولاد سبز می‌پردازند. این شرکت قراردادهای « take or pay » را تضمین کرده است که نیمی از هدف تولید اولیه خود را از تولیدکنندگانی که آماده اند برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در زنجیره تأمین خود هزینه بیشتری برای فولاد تمیزتر بپردازند، منعقد کرده است. اینها شامل خودروسازان BMW، پورشه، گروه ولوو و اسکانیا است. شرکت رقیب سوئدی فولاد سبز Hybrit - کنسرسیومی‌که از فولادساز پیشرو این کشور SSAB، ارائه‌دهنده انرژی آبی Vattenfall و تولیدکننده سنگ آهن LKAB تشکیل شده است - قبلاً با موفقیت فولاد "بدون فسیل" را از پایلوت خود در شمال سوئد با سوخت هیدروژن تحویل داده است. در حال حاضر تولید در مقیاس کامل را تا پایان دهه برنامه ریزی می‌کند. سایر فولادسازان فعلی اروپایی نیز تلاش‌ها را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خود تسریع می‌کنند، که بخشی از آن با حمایت یارانه‌های دولتی با هدف حفاظت از مشاغل در کمربندهای زنگ سنتی انجام می‌شود. ArcelorMittal، Thyssenkrupp، Salzgitter، Saarstahl و Voestalpine اتریش، و Tata Steel از جمله کسانی هستند که پروژه‌های مشابهی را اعلام کرده اند. گروه رهبری برای انتقال صنعت (LeadIT)، یک گروه تحت حمایت سازمان ملل که بر پیشرفت در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای نظارت می‌کند، تلاش های فولاد، سیمان و سایر صنایع سنگین برای کربن زدایی را دنبال می‌کند. آخرین ردیاب فولاد سبز آن در ماه آوریل، 99 سرمایه گذاری اعلام شده عمومی را با هدف کربن زدایی تولید فولاد اولیه، که بازیافت ثانویه را مستثنی می‌کند، شناسایی کرد. آیلین تورس مورالس، تحلیلگر ارشد این تحقیق، خاطرنشان می‌کند که کاهش مستقیم هیدروژن روش پیشرو برای پروژه‌های کم کربن است - که بخش عمده‌ای از آن در اروپا است. اما LeadIT فن‌آوری‌های دیگری مانند الکترولیز اکسید مذاب و استقرار گاز طبیعی همراه با جذب و ذخیره‌سازی کربن را در طرح‌هایی با هدف کاهش حداقل 50 درصد انتشار گازها دنبال می‌کند. پر اندرسون، رئیس دبیرخانه LeadIT، می‌گوید پیشرفت در پذیرش فناوری صنعتی سبز در مقیاس و سرعتی که قبلاً دیده نشده بود مورد نیاز است. آخرین نظرسنجی کاهش سرعت در اعلامیه‌های پروژه‌های جدید در اروپا اما گسترش گسترده سرمایه گذاری‌های جدید در سطح جهانی را نشان داد. اینها شامل پروژه کاهش مستقیم هیدروژن در مقیاس کامل (H-DRI) توسط HBIS چین در مغولستان داخلی و پروژه "آماده هیدروژن" توسط جیندال استیل در عمان بود. با وجود این، با وجود این همه علاقه فزاینده به فولاد کم آلاینده، این بخش از رسیدن به اهداف خالص صفر فاصله دارد. گزارشی که توسط LeadIT در collدر اکتبر گذشته، ناظر انرژی جهانی (GEM) نشان داد که ظرفیت برنامه ریزی شده برای کوره‌های بلند مبتنی بر زغال سنگ 208 میلیون تن در پاس (میلیون تن در سال) است که دو و نیم برابر برنامه ریزی شده برای تولید سبزتر آهن و فولاد است. تورس مورالس می‌گوید که این مسیر از آن زمان به‌طور قابل توجهی تغییر نکرده است. "ما باید آن عدد را ورق بزنیم." هم اکنون ArcelorMittal ، دومین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان و بزرگترین تولیدکننده اروپا، 3 میلیارد یورو از حمایت دولتی در اتحادیه اروپا برای پروژه‌های سبزتر به دست آورده است. اینها شامل تغییر از کوره زغال سنگ به کوره قوس الکتریکی و استفاده از تأسیسات آهن احیا شده مستقیم (DRI) است که در آن گاز طبیعی می‌تواند با هیدروژن سبز در فرآیند احیا جایگزین شود. با این حال، ArcelorMittal  خاطرنشان می‌کند که کاهش انتشار کربن فولادسازی در سراسر اروپا مستلزم دسترسی به گاز طبیعی با قیمت رقابتی، انرژی‌های تجدیدپذیر و هیدروژن سبز است – و توسعه زیرساخت های انرژی پاک، به ویژه برای هیدروژن سبز، کند بوده است. این شرکت پیش بینی می‌کند: بنابراین انتظار نمی رود هیدروژن سبز تا سال 2030 در مقیاس بزرگ در اروپا در دسترس باشد. با وجود این، ArcelorMittal در حال توسعه منابع فولاد کم کربن برای مشتریانی است که مایل به استفاده از حق بیمه سبز هستند. در اینجا، سیستم تجارت آلاینده‌های اتحادیه اروپا - که شامل بازنشستگی مرحله‌ای مجوزهای انتشار کربن موجود و مالیات‌های سخت‌تر بر کربن است - برای تبدیل بیشتر به فولاد سبز در این بلوک و فراتر از آن کلید خواهد بود. به گفته ArcelorMittal، همچنین باید اقدامات بیشتری انجام شود تا اطمینان حاصل شود که مکانیسم تنظیم مرز کربن اتحادیه اروپا از کاهش قیمت فولاد گرانتر، سبزتر و سایر محصولات در اروپا توسط واردکنندگان در سال 2026 جلوگیری می‌کند. هنریکسون انتظار دارد مالیات کربن افزایش یابد. و مقررات انتشار گازهای گلخانه ای برای تشویق تولید پاک تر در سراسر اتحادیه اروپا، هموار کردن زمین بازی و افزایش قیمت فولاد قهوه ای. او پیش‌بینی می‌کند که با افزایش هزینه فولاد قهوه‌ای، «قیمت فولاد سبز به دنبال آن خواهد بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما