معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۰- ۰۷:۵۹ - مشاهده: ۸۳

کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی سوئد

هیات اجرایی بانک مرکزی تصمیم گرفته است که نرخ بهره را 0.25 درصد کاهش دهد و به 3.75 درصد برساند. در صورتی که چشم‌انداز فعلی نرخ تورم همچنان پابرجا باشد، انتظار می‌رود نرخ بهرۀ سیاستی در نیمه دوم سال، دو بار دیگر کاهش یابد.

بانک مرکزی سوئد گزارش جدید سیاست پولی این کشور در ماه می را منتشر نمود. در این گزارش آمده با وجود اینکه فعالیت‌های اقتصادی سوئد ضعیف است، اما نرخ تورم به نرخ هدف نزدیک می‌شود؛ بنابراین بانک مرکزی می‌تواند سیاست‌های پولی را تسهیل کند و نرخ بهره را کاهش دهد. بر این اساس، هیات اجرایی بانک مرکزی تصمیم گرفته است که نرخ بهره را 0.25 درصد کاهش دهد و به 3.75 درصد برساند. در صورتی که چشم‌انداز فعلی نرخ تورم همچنان پابرجا باشد، انتظار می‌رود نرخ بهرۀ سیاستی در نیمه دوم سال، دو بار دیگر کاهش یابد.

این گزارش می‌افزاید سیاست پولی و کاهش شوک‌های عرضه به کاهش نرخ تورم و نزدیک شدن به هدف کمک کرده است. در ماه مارس، تورم بر اساس شاخص قیمت مصرف کننده بدون لحاظ تغییرات نرخ بهره (CPIF) به 2.2 درصد رسیده و بدون احتساب قیمت انرژی نیز، نرخ تورم 2.9 درصد بوده است. این نتایج کمتر از آخرین پیش‌بینی بانک مرکزی بود.

اطلاعات دریافتی از زمان گزارش سیاست پولی در ماه مارس، دورنمای نزدیک ماندن میزان نرخ تورم به نرخ هدف را در بلندمدت نیز تقویت می‌کند. انتظارات تورمی‌کاملا ثابت بوده و افزایش دستمزدها متوسط است. هنگامی‌که تورم به نرخ هدف نزدیک می‌شود در حالی که فعالیت اقتصادی ضعیف است، می‌توان نرخ بهره را کاهش داد. بنابراین، تصمیم هیات اجرایی مطابق با این وضعیت بوده است؛ با این حال، چشم‌انداز نرخ تورم هنوز نامشخص است؛ یعنی از آنجایی که تورم در حال حاضر از سطوح بسیار بالا کاهش یافته است، عدم قطعیت هم در جهت صعودی و هم در جهت نزولی وجود دارد. همچنین رشد تولید ناخالص داخلی سوئد ضعیف بوده است اما انتظار می‌رود به تدریج افزایش یابد. بازار کار برای مدتی به تضعیف خود ادامه خواهد داد. خطراتی که ممکن است باعث افزایش مجدد نرخ تورم در سوئد شود، در درجه اول به اقتصاد قوی ایالات متحده، تنش‌های ژئوپلیتیکی و نرخ ارز کرون مرتبط است. بنابراین، تعدیل سیاست پولی در آینده باید با احتیاط همراه با کاهش تدریجی نرخ بهره مشخص شود.

لازم به ذکر است صورتجلسه سیاست پولی هیات اجرایی بانک مرکزی در 15 می منتشر شده و تصمیم در مورد نرخ بهره از این تاریخ اعمال خواهد شد. در همین ارتباط، SvD گزارش داده است که کاهش نرخ بهره بانک مرکزی هم از سوی دنیای تجارت و هم اتحادیه‌های کارگری با استقبال مثبت روبرو شده است و نخست‌وزیر سوئد، اولف کریسترسون آن را نشانه‌ای از موفقیت در مبارزه با تورم و نشانه تغییر به سمت استفاده از منابع مالی دولت برای سرمایه‌گذاری‌های آتی می‌داند. کارفرمایان صنعتی نیز این تصمیم را منطقی می‌دانند، اما نسبت به تضعیف بیشتر ارزش کرون سوئد ابراز نگرانی می‌کنند.

فایل‌های پیوست، نسخۀ اصلی گزارش بانک مرکزی، صورتجلسۀ هیات اجرایی بانک مرکزی و اسلایدهایی از کنفرانس خبری مربوط به این تصمیم را ارائه می‌دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما