معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۱۲- ۰۷:۵۹

گزارش چشم‌انداز موسسه ملی تحقیقات اقتصادی سوئد - ژوئن 2024

نرخ تورم به سرعت کاهش یافته و انتظار می‌رود در نیمه دوم سال جاری و سال آینده کمتر از هدف 2 درصد باشد. بنابراین بانک مرکزی به کاهش نرخ بهره خود ادامه خواهد داد. فرض بر این است که نرخ بهره در پایان سال 2024 به 3.0 درصد و در مه 2025 به 2.25 درصد کاهش یابد.

موسسه ملی تحقیقات اقتصادی سوئد (KI) ضمن ارائه گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور، پیش‌بینی خود را از شرایط پیش رو بیان نموده است. طبق این گزارش رشد تولید ناخالص داخلی قوی در سوئد در سه ماهه اول وجود داشته، اما انتظار بر این است که این رشد موقتی بوده باشد. مصرف خانوارها در کوتاه‌مدت ضعیف باقی مانده اما در سه ماهه چهارم با افزایش همراه خواهد بود. این امر به شرایط اقتصادی در سال جاری کمک می‌نماید، اما در سال آینده کمتر از ظرفیت به کار خود ادامه خواهد داد. نرخ بیکاری همچنان در حال افزایش است و به 8.5 درصد خواهد رسید. نرخ تورم به سرعت کاهش یافته و انتظار می‌رود در نیمه دوم سال جاری و سال آینده کمتر از هدف 2 درصد باشد. بنابراین بانک مرکزی به کاهش نرخ بهره خود ادامه خواهد داد. فرض بر این است که نرخ بهره در پایان سال 2024 به 3.0 درصد و در مه 2025 به 2.25 درصد کاهش یابد.

طبق پیش‌بینی به عمل آمده در این گزارش، شکاف تولید در سال‌های 2024 و 2025 منفی بوده، به این معنی که اقتصاد سوئد زیر ظرفیت کار خود خواهد کرد. شاخص استفاده از منابع در سه ماهه اول سال 2024 به کاهش خود ادامه داده که با دیدگاه کلی از اقتصاد مطابقت دارد. استفاده از منابع در بازار کار کم است، اما نشانه‌هایی وجود دارد که رکود در بازار کار بدتر از این نخواهد شد. این در کاهش شکاف بازار کار در سال جاری منعکس شده است. در مقایسه با شکاف تولید، شکاف بازار کار تا حدودی بالاتر خواهد رفت. این بدان معناست که بازار کار در رکود اقتصادی کنونی انعطاف‌پذیر بوده است. استفاده از منابع شرکت‌ها در شکاف بهره‌وری تجاری منعکس می‌شود. هنگامی‌که اقتصاد در سال جاری به پایان برسد، شرکت‌ها منابع غیرفعال را دوباره به کار خواهند برد زیرا تولید سریع‌تر رشد می‌کند. بنابراین بهره‌وری کسب‌وکار در سال 2024 بهبود می‌یابد و شکاف بهره‌وری این بخش در سال 2025 کاهش می‌یابد.

نرخ تورم بر اساس CPIF (شاخص قیمت مصرف کننده با نرخ بهره ثابت)، 2.3 درصد در ماه مه 2024 بود. قیمت بخش خدمات همچنان در حال افزایش است، در حالی که تورم کالاها همچنان کاهش می‌یابد. انتظارات قیمت خرده‌فروشی حاکی از کاهش بیشتر قیمت‌ها در کوتاه‌مدت است. انتظارات قیمت خرده‌فروشان مواد غذایی به شدت کاهش یافته است. قیمت‌های بسیاری از کالاها پس از رسیدن به اوج در سال 2022 به شدت کاهش نشان می‌دهد. کاهش قیمت انرژی و کالاها احتمالاً دلیل مهمی‌برای بازگشت تورم کالاها در سوئد و خارج از کشور است. افزایش نرخ بهره بانک مرکزی همچنین منجر به کاهش تقاضا از سوی خانوارهای سوئدی شده است که رقابت شدیدتری را برای مشتریان و فشار نزولی بر قیمت‌ها به همراه داشته است. سطح هزینه در بسیاری از شرکت‌ها نیز به دلیل کاهش قیمت برق و سوخت در فصل بهار بهبود یافته است. تورم CPIF تا پایان سال جاری روند کاهشی خواهد داشت که عمدتاً ناشی از کاهش قیمت‌های برق، سوخت و مواد غذایی است. تورم CPIF در پایان سال 2024 به کمترین میزان 1.2 درصد کاهش خواهد یافت.

نسخۀ اصلی و کامل گزارش چشم‌انداز موسسه ملی تحقیقات اقتصادی سوئد به پیوست ارائه گردیده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما