معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۰۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۳

پیش بینی تقویت ارزش کرون در ماههای آتی

بر اساس آخرین پیش بینی اقتصادی Handelsbanken، پس از چندین سال کاهش، ارزش کرون سوئد در آستانه فزونی است.

کاهش تورم راه را برای تغییر روشنی در سیاست اقتصادی هموار می‌کند. نرخ بهره پایین تر و محرک بیشتر از سوی دولت، به معنای بازار کار قوی تر و پول بیشتر برای خانوارها است.

 

آینده روشن تر برای خانوارها - مصرف باعث بهبود سوئد می‌شود

اقتصاددانان این بانک انتظار دارند که تولید ناخالص داخلی امسال 0.4 درصد افزایش یابد، پیش از اینکه در سال آینده 2.8 درصد و در سال 2026 به 2.4 درصد افزایش یابد. یک سیاست مالی انبساطی تر در سوئد و این واقعیت که اقتصاد سوئد نسبت به نرخ های بهره حساس تر است، با کاهش نرخ های بهره، به بهبود قوی تر کمک خواهد کرد. این، بیش از همه، به دلیل بازگشت مجدد مصرف خانوار است، اگرچه سرمایه گذاری عمومی و مصرف عمومی نیز به شدت در حال افزایش است. "چشم انداز خانوارها برای آینده روشن شده است و فعالیت در بازار مسکن در حال افزایش است. ما معتقدیم که قیمت مسکن 3 تا 4 درصد در سال افزایش می یابد. سطح بالای پس انداز همچنین نشان می دهد که خانوارها به طور کلی دارای حائل هستند. سطح فعلی مصرف با توجه به درآمد خانوارها بالا نیست. این امر در کنار افزایش دستمزدهای واقعی، کاهش مالیات بر درآمد، افزایش اشتغال و کاهش نرخ بهره، منجر به افزایش بیش از 3 درصدی مصرف خانوارها در سال آینده می‌شود که مصرف را به مهم‌ترین محرک بهبود تبدیل می‌کند.

 

کاهش ساخت و ساز مسکن

کندی ساخت و ساز مسکن چشمگیر بوده و تعداد شروع ساخت و سازها به بیش از نصف رسیده است. افزایش شدید هزینه‌های ساخت و ساز، نرخ بهره بالاتر و کاهش قیمت مسکن در بازار ثانویه باعث کاهش قیمت شده است. اقتصاددانان Handelsbanken انتظار ندارند که شاهد افزایش عمده در شروع ساخت و ساز باشند. جدیدترین پیش‌بینی‌های جمعیتی نشان می‌دهد که رشد جمعیت در ده سال آینده در سوئد به شدت کاهش خواهند یافت - اکثر شهرستان‌ها می‌توانند انتظار کاهش جمعیت خود را داشته باشند. کریستینا نایمن می‌گوید: "همگامی‌با جمعیت به معنای نصف شدن ساخت‌وساز از سطوح پایین امروزی است. ما فکر نمی‌کنیم که آنقدر ضعیف باشد. همچنان کمبود مسکن وجود دارد، به‌ویژه در شهرستان‌های کلان‌شهری و دانشگاهی، جایی که انتظار می‌رود جمعیت به روند افزایش خود ادامه دهد.

 

بهبود بازار کار در سال آینده

تضعیف بازار کار در سال گذشته عمدتاً جوانان را تحت تأثیر قرار داده است و کاهش اشتغال به طور کامل ناشی از تعداد کمتر کارمندان موقت بوده است. این نشان می دهد که شرکت ها با کاهش استخدام های جدید و کاهش کارمندان موقت به جای اخراج کارکنان دائمی، توانسته اند تقاضای ضعیف تری را برآورده کنند. علاوه بر این، شاخص های آینده نگر نشان می دهد که تقاضای نیروی کار در حال تثبیت است. کریستینا نایمن می‌گوید: "ما انتظار داریم که اشتغال در شش ماه آینده تقریباً بدون تغییر باقی بماند و بیکاری اندکی افزایش یابد. در پایان سال، بهبودی در بازار کار آغاز خواهد شد که در سال 2025 تقویت خواهد شد."

 

کاهش نرخ بهره

در ایالات متحده، برخلاف سوئد و منطقه یورو، فعالیت اقتصادی همچنان قوی است، اما در عین حال، کاهش تورم متوقف شده است، که باعث گردیده فدرال رزرو اولین کاهش نرخ بهره خود را به تعویق بیندازد. با این وجود، اقتصاددانان هندلزبانکن انتظار دارند که رشد و فشارهای تورمی‌کاهش یابد و فدرال رزرو شروع به کاهش نرخ بهره در سپتامبر کند. در منطقه یورو، فعالیت های اقتصادی کاهش یافته است، اما بازار کار همچنان محدود است. تورم رو به کاهش است و بانک مرکزی اروپا احتمالاً نرخ بهره را در ماه ژوئن کاهش خواهد داد که به رشد بیشتر در سال آینده کمک خواهد کرد. در سوئد، میزان تورم به روند کاهشی خود ادامه می‌دهد، هم اقتصاد و هم بازار کار سرد شده‌اند و بانک مرکزی کاهش نرخ بهره را آغاز کرده است. پیش بینی ما این است که نرخ بهره در سپتامبر و دسامبر امسال کاهش بیشتری خواهد داشت. تورم در سوئد به کاهش خود ادامه می‌دهد، اما راه پر دست‌اندازی است، و بانک مرکزی خطرات تضعیف کرون و همچنین خطرات بهبود سریع اقتصاد را از کاهش نرخ‌های بهره می‌سنجد که خطری برای کاهش تورم است. کریستینا نایمان می‌گوید: "ما از کرون دست نمی‌کشیم. ارزش کرون توسط نرخ‌های بهره ایالات متحده کنترل می‌شود، و زمانی که فدرال رزرو کاهش نرخ خود را در سپتامبر آغاز کند، ممکن است ارزش کرون نیز تقویت شود."

 

در بلندمدت، نرخ بهره بیشتر از تورم تعیین خواهد شد

براساس پیش‌بینی‌های ما برای سال آینده، نرخ بهره کاهش می‌یابد و به 2.25 درصد کاهش می‌یابد که برای سال‌های آتی سطح نرمال نرخ بهره محسوب می‌شود. در بلندمدت، نرخ بهره نه تنها با هدف تورم، بلکه توسط عواملی مانند رشد جمعیت و بهره‌وری نیز تعیین می‌شود، که در آن پیشرفت فناوری بسیار مهم است. این گزارش نرخ بهره بلندمدت و اثرات بالقوه هوش مصنوعی (AI) را تحلیل می‌کند. در نظر گرفته می‌شود که دومی‌پتانسیل تغییر شکل اقتصاد جهانی را در دهه‌های آینده دارد. که اثرات آن بسیار نامشخص است، اما می‌تواند قابل توجه باشد، با بهره وری بالاتر و در نتیجه بهره، و همچنین استانداردهای زندگی بالاتر. کریستینا نایمن می‌گوید: «هوش مصنوعی احتمالاً مشاغل خاصی را در حالی که مشاغل جدید ایجاد می‌کند، از بین می‌برد، و ما انتظار داریم که تأثیر بلندمدت خنثی بر اشتغال داشته باشد. با این وجود، خطر افزایش بیکاری در طول فرآیند تحول وجود دارد.

تغییر آشکار در سیاست مالی

در سال‌های اخیر، سیاست‌های مالی در سوئد محدود شده است تا به تورم دامن نزند و با اثرات سیاست‌های پولی سخت‌گیرانه مقابله کند. با توجه به اینکه نرخ تورم اکنون در حال عادی شدن است و فعالیت های اقتصادی ضعیف است، در حالی که منابع مالی دولت مرکزی قوی می‌باشد، انتظار بر این است یک سیاست مالی انبساطی در سال آینده با اصلاحات بدون بودجه حدود 70 میلیارد کرون داشته باشیم. همچنین معتقدیم که سیاست مالی در سال انتخابات 2026، با تمرکز بر کاهش مالیات برای خانوارها، پول بیشتر برای شهرداری‌ها و پول برای ارتقاء مداوم نیروهای دفاعی سوئد، توسعه‌یافته خواهد بود. در همین حال، انتظار می‌رود بدهی عمومی‌پایین بماند و در سال‌های 2025 و 2026 در کمتر از 33 درصد تولید ناخالص داخلی تثبیت شود.

شایان ذکر است:

- بانک مرکزی سوئد در روز در 8 می، اعلام کرد که نرخ بهره اصلی از 4 به 3.75 درصد کاهش خواهد یافت. طبق گفته بانک، اتخاذ این تصمیم به این دلیل بوده که تورم به کاهش خود ادامه داده و همزمان با ضعیف بودن اقتصاد به سطح نرخ هدف بانک مرکزی نزدیک شده است.

- بنابر اعلام مرکز آمار سوئد، در حال حاضر نرخ تورم بر اساس CPIF برابر با 2.3 درصد و بر مبنای CPI به میزان 3.9 درصد می‌باشد. همچنین نرخ بیکاری 8.4 درصد اعلام شده است. همچنین هر یورو معادل 11.63 کرون و هر دلار برابر با 10.73 کرون می‌باشد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما