معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۰۹- ۰۸:۰۱

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کوبا در هفته اول تیرماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

شرکت هواپیمایی کوبانا د آویاسیون با پروازهای چارتر به پاناما باز می‌گردد

پاناما منتظر اولین پرواز چارتر مستقیم از هاوانا است که توسط شرکت کوبانا د آویاسیون انجام می‌شود. این پروازها قرار است دوبار در هفته، دوشنبه‌ها و جمعه‌ها انجام شود. هدف از این ارتباطات هوایی، بازگرداندن حضور و نفوذ این شرکت در بازار آمریکای لاتین، با هدف افزایش مقاصد مورد تقاضا است. این شرکت کوبایی سال‌هاست با شرکت هواپیمایی پانامایی Copa Airlines دارای روابط عالی است و به صورت مشترک فعالیت می‌کند. پاناما در حال حاضر یکی از مقاصد بین المللی مورد علاقه برای تجارت و اوقات فراغت و منبع تجارت و ارتباط با چندین شهر در دریای کارائیب و آمریکای جنوبی است، جنبه‌هایی که مشتریان محلی و خارجی را جذب می‌کند. پروازهای‌هاوانا-پاناما از 331 دلار شروع می‌شود و امکان خرید چمدان اضافی در پروازهای مسافری و همچنین در عملیات باری وجود دارد.

https://www.plenglish.com/news/2024/06/17/cubana-de-aviacion-returns-to-panama-with-charter-flights/

برگزاری نمایشگاه صنعتی کوبا ( ایندوستریا 2024 ) ، تعهد به توسعه صنعتی

چهارمین کنوانسیون بین المللی صنعت کوبا با دستور کاری شامل تبادل علمی- فنی، تقویت انجمن‌های فناورانه، ترویج محصولات صادراتی و تجمیع تولیدات ملی فعالیت خود را آغاز کرد. این رویداد از 17 تا 21 ژوئن در مرکز همایش و در محل نمایشگاه Pabexpo برگزار گدی و هدف اساسی آن دستیابی به یکپارچگی، تکمیل و ورود بین المللی بیشتر کشور در حوزه صنعتی است. ارنستو سدنیو، معاون وزیر صنایع توضیح داد که این دوره از نمایشگاه با سناریوی پیچیده ملی و بین المللی گره خورده بود و تأثیرات منفی محاصره اقتصادی، مالی و تجاری ایالات متحده بر کوبا را برجسته کرد . در این کنوانسیون کشورهایی مانند ونزوئلا، اسپانیا، فرانسه، روسیه، بلاروس، ترکیه، نامیبیا، چین و ویتنام شرکت نمودند. این نمایشگاه توسط وزارت صنایع برگزار گردید و گروه‌های تجاری از صنایع بازیافت، شیمیایی، سبک، الکترونیک، فولاد و فلزکاری در آن شرکت نمودند .

https://www.radiohc.cu/en/noticias/nacionales/357569-cubaindustria-2024-a-commitment-to-industrial-development

رشد گردشگری در کوبا

داده‌های دفتر ملی آمار و اطلاعات (ONEI) نشان می دهد که گردشگری در کوبا با 1,174,888 بازدیدکننده بین المللی در پنج ماه اول سال 2024 بهبود یافته است. بر اساس این گزارش، کانادا جایگاه خود را به عنوان بازار اصلی صادرکننده و پس از آن جامعه کوبایی‌های مقیم در خارج از کشور، ایالات متحده، روسیه و بریتانیا حفظ کرده اند . در مقایسه با مدت مشابه در سال 2023 تعداد 30954 بازدیدکننده بیشتر وجود داشته که افزایش 102.7 درصدی را نشان می دهد. تعداد مسافران کانادا از ژانویه تا می سال جاری به 541871 نفر رسیده است و پس از آن آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و مکزیک را نیز در میان کشورهای اصلی مبدا اعزام گردشگر در این رتبه بندی قرار می‌گیرند . پس از تأثیرات همه‌گیر کووید-19، صنعت اوقات فراغت در میان این جزیره کارائیب همچنان نشانه‌هایی از احیای خود را نشان می‌دهد، اگرچه به دلیل محدودیت‌های یکجانبه اعمال شده توسط دولت ایالات متحده، تحت شرایط غیرعادی فعالیت می‌کند.

https://www.plenglish.com/news/2024/06/23/tourism-upswing-in-cuba/

افزایش قیمت دلار و کاهش یورو در بازار غیررسمی ارز در کوبا

افزایش دو واحد دلار آمریکا (USD) در بازار غیررسمی ارز در کوبا قیمت آن را به 362 پزو کوبا (CUP) رساند. به نوبه خود، یورو با کاهش قابل توجه پنج پزو مواجه شد و قیمت آن به 370 CUP رسید. ارز قابل تبدیل آزاد ( MLC ) بدون تغییر و در 300 CUP باقی ماند. افزایش دو پزو در قیمت دلار و کاهش ارزش پول واحد اروپا اگرچه محتاطانه است، نوید بخش روند جدیدی از تغییرات در قیمت ارزها است.

https://www.cibercuba.com/noticias/2024-06-24-u1-e207888-s27061-nid284070-discreta-subida-dolar-bajada-euro-mercado-informal

پل جانسون، رهبر ائتلاف کشاورزی ایالات متحده و کوبا: بخش خصوصی انقلابی جدید در کوبا است

به مدت ده سال، سازمان‌ها، شرکت ها و تولیدکنندگان کشاورزی ایالات متحده با همتایان کوبایی خود برای تقویت همکاری بین دو کشور در تجارت و تولید مواد غذایی در تعامل بوده اند. کنفرانس های ائتلاف کشاورزی ایالات متحده و کوبا یکی از معدود آثار باقی مانده از دوران اوباما است که اراده سیاسی بین واشنگتن و هاوانا را برای پیشبرد روابط دو جانبه نشان می داد . پنجمین دوره این نشست ها در ماه می‌گذشته برگزار شد. به گفته پل جانسون، یکی از تجار و مدافعان فعال تغییر سیاست در قبال جزیره در میان جوامع تجاری و سیاسی از زمان ریاست ائتلاف کشاورزی ایالات متحده و کوبا، در حال حاضر، وضعیت روابط بین دو کشور "وحشتناک" است. اما با سیاست فعلی و مقررات و محدودیت هایی که داریم، کارهای زیادی انجام داده ایم. ما نه تنها این کنفرانس‌ها را داریم و تجارت را افزایش داده‌ایم و خریداران و فروشندگان را گرد هم آورده‌ایم، بلکه از مبادلات بیشتر وزارت کشاورزی ایالات متحده و وزارت کشاورزی حمایت می‌کنیم، که فکر می‌کنیم در حال انجام است.

https://oncubanews.com/en/cuba-usa/paul-johnson-leader-of-the-us-cuba-agricultural-coalition-the-private-sector-is-the-new-revolution-in-cuba/

کوبا در مجمع اتحادیه اروپا در زمینه صنعت بیودارویی شرکت کرد

مدیر کل موسسه واکسن فینلای کوبا، ویسنته ورز بنکومو، در انجمن اتحادیه اروپا (EU) برای ترویج اتحاد با آمریکای لاتین و کارائیب در صنعت داروسازی زیستی شرکت کرد. در چارچوب استراتژی دروازه جهانی اتحادیه اروپا، این نشست با هدف بهبود ظرفیت‌های آمریکای لاتین برای تولید دارو و واکسن، و تنوع بخشیدن به زنجیره‌های ارزش جهانی، دانشگاهیان، نمایندگان موسسات و صنعت، از بخش‌های دولتی و خصوصی، و نهادهای مالی برگزار شد. به گفته ویسنته ورز بنکومو ، این رویداد به مسیر ارتباط دانشگاه‌ها و تولیدکنندگان واکسن در آمریکای لاتین و کارائیب با امکانات مالی پروژه می‌پردازد. علاوه بر نمایندگی کوبا، فیوکروز، از وزارت بهداشت برزیل، و واکس ترا، از کلمبیا، در میان موسسات دیگر در رویداد استراتژی دروازه جهانی در صنعت بیودارویی شرکت کردند.

https://www.plenglish.com/news/2024/06/22/cuba-participates-in-eu-forum-on-biopharmaceutical-industry/

کوبا به دنبال گسترش حضور در پلتفرم های دیجیتال در چین است

کوبا به دنبال دریافت گواهی ورود و درج آن در برنامه‌های کاربردی چین برای ترویج گردشگری و پرواز مستقیم هاوانا-پکن است. الیزابت ولا، مشاور گردشگری آسیا گفت که اقداماتی از جمله معافیت ویزا برای شهروندان چینی با گذرنامه معمولی از مشوق هایی است که کوبا برای گردشگران چینی اعمال کرده است. برای دستیابی به این گواهی اعطا شده توسط آکادمی‌گردشگری چین باید افزایش پروازهای چارتر، بهبود زیرساخت اینترنت و WIFI، استفاده از برنامه‌های محبوب شبکه‌های اجتماعی مانند Weibo، WeChat، Mafengwo، Ctrip یا Douyin در کشور چین و پرداخت تسهیلات انجام گردد. از دیگر اقدامات بهبود سیستم پرداخت ها از طریق کارت های اعتباری و بانکی یونیون پی و راه اندازی مرکز تماس 24 ساعته است. وی همچنین اعلام کرد که چین به عنوان مهمان افتخاری در چهل و سومین دوره نمایشگاه بین المللی گردشگری، FITCuba 2025 که در هاوانا برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.

https://www.plenglish.com/news/2024/06/21/cuba-destination-seeks-to-expand-presence-on-chinas-platforms/

پنیر مریدا، محصولی با کیفیت بالا در کوبا

پایگاه Lácteos Mérida در Yaguajay، در استان مرکزی سانکتی اسپریتوس با پنیر Mérida محصولی متمایز را در بازار داخلی ارائه نموده است. محصولات این مجموعه علاوه بر عرضه داخلی، مورد تقاضای شرکت های بازرگانی، در بخش هایی مانند گردشگری و نیز ادغام در زنجیره صادرات برای گرفتن درآمد به ارز خارجی است. میگل دیاز کانل، رئیس جمهور کوبا، در جریان بازدید از این مرکز در ماه می‌گذشته و در جلساتی با مدیران و کارگران، گفت که این گروه نمونه خوبی است که ماموریت خود را در سطح جهانی در میان یک رقابت پیچیده انجام می دهد. ایگناسیو ایستوسی گونزالس، مدیر کارخانه گفت که در مرحله کنونی، اولویت با تولید پنیر مریدا و همچنین ماست، کره، شیر کارامل و ناتیفلان، در میان انواع دیگر برای حوزه گردشگری، مراکز بهداشتی و درمانی و مهدکودک هاست. طبق این برنامه، این کارخانه امسال بیش از هفت میلیون لیتر شیر برای تولید خود دریافت خواهد کرد. این شرکت از زمان تأسیس در سال 1946، به دلیل کیفیت محصولات خود، تغییراتی را در بازار کوبا ایجاد کرده است.

https://www.plenglish.com/news/2024/06/24/merida-cheese-a-high-quality-product-in-cuba/

نمایشگاه صنعتی کوبا ( کوبا ایندوستریا ۲۰۲۴ ) فضایی برای تقویت اتحادها

الوی آلوارز مارتینز، وزیر صنایع، در مراسم افتتاحیه کوبا ایندوستریا 2024 در مرکز کنوانسیون‌هاوانا گفت این رویدادی برای ارتقای تبادل علمی و فنی و تقویت اتحاد با تأمین‌کنندگان و مشتریان خواهد بود. برنامه این رویداد که تا 21 ژوئن ادامه خواهد داشت، شامل یک کنوانسیون بین المللی مستقر در کاخ کنوانسیون و یک فضای نمایشگاهی در سالن Pabexpo است. این کنوانسیون بین المللی شامل 10 همایش و یک مجمع طراحی، 63 همایش فرعی و بیش از 300 ارائه می‌باشد. در همین حال، این نمایشگاه بیش از 4000 متر مربع را پوشش می دهد و نزدیک به 500 غرفه دار از 11 کشور را در محل برگزاری Pabexpo گرد هم می آورد. در این افتتاحیه فرمانده انقلاب رامیرو والدس مندز معاون نخست وزیر ، معاون اول وزیر صنعت و بازرگانی فدراسیون روسیه، اسماکوف واسیلی سرگوویش و دیگر مقامات این بخش حضور داشتند.

http://www.cubadebate.cu/noticias/2024/06/17/comienza-cubaindustria-2024-un-espacio-para-potenciar-alianzas/

هدف گذاری کوبا برای پذیرش 200 هزار گردشگر روسیه در سال 2024 و نیم میلیون در سال های آینده

روسیه در حال حاضر سومین بازار صادرکننده گردشگر به کوبا و بازاری است که بیشترین رشد را در سال 2024 داشته است. وزارت گردشگری کوبا به تعهد خود به بازار روسیه ادامه می دهد. ارقام رسمی در حال حاضر حاکی از بهبود گردشگری در سال 2024 در مقایسه با داده‌های سال 2023 می‌باشد . بیش از 88000 بازدیدکننده یعنی دو برابر آن در همان دوره 2023 از روسیه وارد کوبا شده بودند. وزارت گردشگری کوبا تاکید می‌کند که مراکز توریستی وارادرو و کایو کوکو همچنان مملو از گردشگر است و علاقه و تمایل بازدیدکنندگان روسی برای آمدن به کوبا همچنان باقی است. خوان کارلوس گارسیا، وزیر گردشگری کوبا در سفر اخیر به مسکو اطمینان داد که کوبا آرزوی پذیرش 200 هزار گردشگر روسی در سال 2024 و تا نیم میلیون گردشگر روسی را "در سال های آینده" را دارد.

ارائه مقالات ، امضای موافقت نامه‌ها و تفاهم نامه‌ها در نمایشگاه کوبا ایندوستریا 2024

ارائه مقالات ، امضای توافقنامه‌ها، یادداشت های تفاهم و جلسات کاری از جمله فعالیت های نمایشگاه کوبا ایندوستریا ۲۰۲۴ در محل نمایشگاهی Pabexpo است. پس از چهار روز فعالیت تجاری در نمایشگاه مرتبط با صنعت کوبا امضای قراردادهای مدیریت علم، فناوری و نوآوری بین دانشگاه‌ها و شرکت ها در حال برگزاری است. کارلوس لوئیس گومز، معاون اول وزیر تجارت و سرمایه گذاری خارجی مطلبی تحت عنوان : "سرمایه گذاری خارجی در کوبا" را ارائه خواهد کرد. کوبا صنعت 2024 همچنین دارای دستور کار متنوعی از فعالیت ها از جمله مبادلات فنی-علمی، تقویت مشارکت های فناوری، ترویج محصولات صادراتی و تجمیع تولید ملی است. این رویداد در مرکز کنفرانس هاوانا و نمایشگاه Pabexpo تا 21 ژوئن، با هدف دستیابی به یکپارچگی، تکمیل و درج بین المللی کشور در بخش صنعت در حال برگزاری است.

https://www.plenglish.com/news/2024/06/20/presentations-agreements-and-mou-at-cubaindustria-2024/

 جشنواره بزرگ تنباکو و سیگار برگ کوبائی در لندن

بیانیه رسمی‌شرکت دخانیات کوبا، جشن اولین روز جهانی‌هابانوس برای لندن، بریتانیا را اعلام کرد. این پیام خاطر نشان می‌کند که از 20 تا 22 ژوئن، پایتخت بریتانیا به مرکز جهانی تنباکوی پریمیوم تبدیل می‌شود و از طریق فعالیت‌هایی 55 سال نام تجاری ترینیداد گرامی داشته خواهد شد . این طرح شامل فرصتی برای طرفداران‌هابانوس از سرتاسر جهان است که در یک برنامه کامل از فعالیت ها و تجربیات منحصر به فرد، پیرامون سنت و فرهنگ سیگارهای جزیره و برند ترینیداد شرکت کنند. در طول روزهای جشنواره، همایش هایی با حضور چهره‌های مشهور صنعت تنباکوی کوبا و تجارت سیگار برگ برگزار می‌شود. شرکت هابانوس از طریق یک شبکه توزیع انحصاری در پنج قاره و در بیش از 130 قلمرو، یک رهبر جهانی در بازاریابی سیگارهای Premium در کوبا و سایر نقاط جهان است.

https://www.radiohc.cu/en/noticias/nacionales/357905-great-cuban-tobacco-festival-announced-for-london

کوبا و روسیه همکاری‌های خود در زمینه ساخت و ساز را تقویت می‌کنند

کوبا از بازرگانان، کارشناسان و دانشگاهیان از سراسر جهان دعوت کرد تا در پانزدهمین نمایشگاه بین المللی ساخت و ساز (Fecons 2025) و کنفرانس علمی آن که در ماه آوریل 2026 برگزار می‌شود، شرکت کنند. طی اختتامیه چهاردهمین دوره در این رویداد که در ماه آوریل سال جاری با حضور 132 شرکت (از 16 کشور) برگزار شد مصالح و سیستم های ساختمانی، فناوری‌های ساخت و خدمات مرتبط با فعالیت را به نمایش گذاشتند. آقای آنجل ویلاراگوت، معاون اول وزیر ساخت و ساز کوبا گفت که در این رویداد چالش های جهانی این بخش و نیز پیشرفت های فناوری در شاخه‌های مختلف آن مورد بررسی قرار گرفت. در چارچوب این رویداد، سه قرارداد همکاری بین دانشگاه دولتی معماری و مهندسی عمران نووسیبیرسک در روسیه و دانشگاه‌های کاماگوئی، لا ویلاس و خوزه آنتونیو اچواریا در هاوانا به امضا رسید. علاوه بر این، یک برنامه آموزشی تا سال 2030 برای تربیت مدیران و متخصصان ساخت و ساز کوبا بر اساس توافقی بین دولت های کوبا و روسیه آغاز شد.

file:///C:/Users/secretary/Downloads/NEGOCIOS-EN-CUBA-JUNIO-2024-07-WEB-1.pdf

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما