معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۷

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کوبا در هفته سوم خرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

تصویب اولویت های علم در کوبا در شورای وزیران

شورای وزیران جمهوری کوبا در جلسه ای به ریاست رئیس جمهور میگل دیاز کانل، اولویت های ملی در علم، فناوری و نوآوری و اشکال مدیریت آنها را تصویب کرد. این نشست به رهبری نخست وزیر مانوئل ماررو و ادواردو مارتینز وزیر علم، فناوری و محیط زیست (Citma) تأیید کرد که علم فرمول خروج از وضعیت پیچیده اقتصاد کوبا به دلیل چشم انداز بین المللی و اقدامات دولت آمریکا است. مارتینز در برابر هیئت حاکمه کوبا ، سندی را در زمینه علم در جزیره ارائه کرد که آن را "امیدبخش" توصیف کرد. این سند به موضوعات کلیدی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی جزیره می‌پردازد. وی گفت اولویت ها در بخش های کلیدی اقتصاد و جامعه متمرکز است و از طریق پروژه‌های راهبردی دولت مدیریت می‌شود که در ابتدا بر افزایش درآمد ارزی از صادرات کالا و خدمات متمرکز خواهد بود. وی تاکید کرد تمامی اقلام صادراتی کشور باید پروژه مشخصی داشته باشند تا علاوه بر افزایش ارزش افزوده، کاهش هزینه‌های تولید و ارتقای کیفیت، مشکلاتی را که امروزه مدیریت آنها را تحت تاثیر قرار می دهد حل کند. وی بر منافع ملی در توسعه محصولات جدید صادراتی و تقویت خطوط خاص مانند افزایش تولید نیکل، سودآوری درآمد تنباکو، توسعه محصولات نوآورانه در بیوتکنولوژی و ترویج گردشگری تاکید کرد. وی همچنین به علاقه دولت به گسترش سبد خدمات پزشکی صادراتی و معرفی فناوری‌های نوین برای افزایش تولید شکر و مشتقات آن اشاره کرد و افزود کوبا همچنین یک استراتژی مالی طراحی خواهد کرد که از صادرات حمایت می‌کند و اثرات محاصره بیش از 60 سال تحمیل شده بر کوبا توسط دولت ایالات متحده را به حداقل می رساند. در میان اولویت های ملی، تولید انرژی الکتریکی از طریق نصب پارک های خورشیدی فتوولتائیک و بادی در راستای سیاست دولت مبنی بر تغییر ماتریس انرژی در جزیره ادامه دارد. وی به معرفی فوری فناوری‌هایی برای تولید خوراک دام اشاره کرد که موجب افزایش تولید گوشت دام و تخم مرغ و همچنین افزایش سطح تولید شیر و گوشت گاو می‌شود.

https://www.plenglish.com/news/2024/06/05/council-of-ministers-approves-priorities-for-science-in-cuba/

اجرای 16 پروژه با سرمایه گذاری خارجی برای نوسازی کارخانه‌های شکر کوبا

لوردس کاستلانوس خیمنز، مدیر روابط بین‌الملل، تجارت، سرمایه‌گذاری خارجی و ارتباطات نهادی گروه تجاری آزکوبا گزارش داد که اجرای 16 پروژه با هدف مدرن‌سازی کارخانه‌های شکر از طریق سرمایه‌گذاری خارجی دنبال می‌شود. از جمله این پروژه‌ها می‌توان به استفاده از فناوری‌های کارآمد در کشت، آبیاری و زهکشی، برداشت و حمل و نقل برای افزایش عملکرد و احیای مناطق مختلف کارخانه قند خام، تضمین بهره‌وری بیشتر صنعتی و قابلیت اطمینان عملیاتی برای افزایش تولید اشاره کرد. وی افزود احداث کارخانه قند جدید در نظر گرفته شده است که دارای پالایشگاه، بلوک تولید 100 مگاواتی و کارخانه تقطیر 500 HLD (2 درصد گلوتارآلدئید) الکل خواهد بود. آزکوبا بر تولید متنوع محصولات ارگانیک در کارخانه کارلوس بالینو و همچنین تولید سوربیتول و فروکتولیگوساکارید (FOS، جایگزین‌های شکر یا شیرین‌کننده‌ها) و نوسازی و افزایش دامنه کارخانه دیگ‌سازی مخصوص پخت نیشکر متمرکز است.

http://www.cubadebate.cu/noticias/2024/06/03/ejecutaran-con-inversion-extranjera-16-proyectos-para-modernizar-centrales-azucareros/

کوبا و روسیه همکاری‌های زیست دارویی را توسعه می دهند

به گفته کریل دیمیتریف، مدیر صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه (RDIF)، کوبا و روسیه در حال پیشرفت در همکاری در حوزه بیو داروسازی برای تولید مجموعه ای از داروهای نوآورانه هستند. وی توضیح داد که مجمع بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ فضایی برای اعلام چندین توافقنامه امضا شده توسط RDIF و کنسرسیومی متشکل از گروه بیوتکنولوژی کوبایی بیوکوبا فارما و شرکت‌های دارویی روسیه برای توسعه و تولید داروهای مرتبط با سن و ضد بیماری‌های انکولوژیک است. وی همچنین حجم سرمایه گذاری در فاز اولیه را 11.3 میلیون دلار و امکان افزایش بیشتر تا 113 میلیون دلار  را اعلام کرد. بیوکوبا فارما در حال حاضر چرخه کامل توسعه، تولید و فروش محصولات بیوتکنولوژیکی و دارویی را انجام می دهد که تعداد قابل توجهی از کشورها را تحت پوشش قرار داده است . مدیر RDIF تاکید کرد که این شرکت کوبایی یک سری توافقات بین المللی برای تولید آنتی بادی‌های مونوکلونال و واکسن‌های درمانی علیه سرطان، پروتئین‌های نوترکیب و غیره دارد. علاوه بر این، بیوکوبا فارما برای توسعه محصولات نوآورانه با مؤسسات علمی اصلی روسیه و آکادمی علوم قراردادهایی را به امضاء رسانده است .

https://www.radiohc.cu/en/noticias/nacionales/356667-cuba-and-russia-advance-in-biopharmaceutical-cooperation

بخش آب کوبا و بنیاد آب و هوای IRIS توافقنامه امضا کردند

مؤسسه ملی منابع آب کوبا (INRH) و بنیاد آب و هوای IRIS توافقنامه ای برای توسعه و تقویت همکاری‌های متقابل، در چارچوب روز جهانی محیط زیست امضا کردند. این سند یک نقشه راه برای اجرای برنامه‌ها، پروژه‌ها و اقدامات همکاری به عنوان بخشی از اتحادی که به نفع مقابله مشترک با اثرات تغییرات آب و هوایی است. رئیس INRH، آنتونیو رودریگز، اشاره کرد که در این جزیره چندین شهرک وجود دارد که فاقد سیستم تامین آب هستند بنابراین، این همکاری راهی برای دسترسی به منابع مالی برای خرید تجهیزات پمپاژ، ضد عفونی و تمیز کردن، تعمیر و نگهداری و غیره است. همکاری بین INRH و بنیاد آب و هوای IRIS در پیش‌بینی‌های موجود در برنامه موسوم به " ماموریت زندگی " ( Life Task ) که به عنوان سیاست دولت کوبا برای رویارویی با چالش‌های زیست‌محیطی تأیید شده، درج گردیده است. در آوریل 2023، بنیاد IRIS با هدف تأثیرگذاری مثبت بر مبارزه با تغییرات آب و هوایی، و همچنین پایداری اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی در آمریکای لاتین و کارائیب تأسیس شد.

https://www.radiohc.cu/en/noticias/nacionales/356668-cubas-water-sector-and-iris-climate-foundation-sign-agreement

معاون نخست وزیر در راس هیئت کوبایی در مجمع بین المللی اقتصاد سن پترزبورگ 2024 حضور یافت

ورود ریکاردو کابریساس رویز، معاون نخست وزیر کوبا به فدراسیون روسیه، پاسخی به دعوت رسمی از کوبا برای شرکت در مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ 2024 است که موضوع اصلی آن اساس یک جهان چند قطبی: شکل گیری نقاط جدید خواهد بود. در این مراسم بیش از 17 هزار نفر از 136 کشور جهان شرکت خواهند کرد. علاوه بر این، هیئت کوبایی بریاست کابریساس برنامه کاری را به منظور ادامه گسترش و تنوع روابط اقتصادی، تجاری، مالی و همکاری بین جمهوری کوبا و فدراسیون روسیه که از سوی رهبران هر دو کشور به عنوان روابط متحدین تلقی می‌شود، دنبال خواهد نمود. از جمله فعالیت هایی که قرار است انجام شود، نشست روسای مشترک کمیسیون بین دولتی روابط اقتصادی-تجاری و علمی-فنی خواهد بود که در آن به همراه معاون رئیس جمهور روسیه دیمیتری چرنیشنکو، معاون نخست وزیر و ریکاردو کابریساس رویز موضوعات مورد نظر بررسی خواهد شد. هیأت کوبایی متشکل از وزیر حمل و نقل ادواردو رودریگز داویلا، سفیر خولیو گارمندیا پنیا، معاون اول وزیر MINCEX کارلوس لوئیس خورخه مندز، مدیر اروپایی وزارت امور خارجه، ایلینا نونیز موردوکه و اینالویس بوناچئا گونزالس مدیر سیاست تجاری وزارت تجارت خارجی و سرمایه گذاری خارجی کوبا هستند.

http://www.cubadebate.cu/noticias/2024/06/04/encabeza-ricardo-cabrisas-delegacion-cubana-a-foro-economico-internacional-san-petersburgo-2024/

روسیه و آمریکای لاتین در مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ ( SPIEF ) بر توسعه همکاریهای اقتصادی تاکید نمودند

مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ در 6 ژوئن میزبان رویدادی است که به همکاری بین روسیه و کشورهای آمریکای لاتین اختصاص دارد. پیش از این رویداد دو جلسه با هیئت هایی از ونزوئلا و برزیل برگزار شد. الکساندر اسکتینین، مدیر بخش آمریکای لاتین وزارت امور خارجه روسیه اظهار داشت که پیشرفت هایی در مذاکرات در مورد دلار زدایی از تجارت بین کشورهای آمریکای لاتین و فدراسیون روسیه حاصل شده است که به معنای افزایش در روابط مالی منطقه با روسیه است. این دیپلمات اضافه کرد که روسیه در حال مذاکره در مورد انتقال به سمت معاملات جایگزین با کوبا، نیکاراگوئه، ونزوئلا و کشورهای عضو بریکس بوده است. وی گفت این یک فرآیند مذاکره بین بانک‌ها و نهادهای تجاری در جستجوی قابل قبول‌ترین و راحت‌ترین اشکال تعامل برای اطمینان از روابط تجاری و اقتصادی بین کشورهایمان است. امضای قراردادها در روز دوم مجمع ادامه خواهد داشت و باید تا پایان رویداد در 8 ژوئن به نزدیک به 900 توافق برسد. به گفته برگزارکنندگان، این شامل 43 قرارداد با نمایندگان شرکت های خارجی خواهد بود.

https://www.plenglish.com/news/2024/06/06/russia-and-latin-america-to-analyze-economic-cooperation-in-spief/

صادرات آمریکای لاتین در سه ماهه اول سال 2024 رشد می‌کند

بر اساس گزارش بانک توسعه بین آمریکایی (IDB) ارزش صادرات کالاهای آمریکای لاتین در سه ماهه اول سال 2024 نسبت به مدت مشابه سال قبل 1.3 درصد رشد داشته است. افزایش صادرات آمریکای لاتین در سه ماهه اول پس از انقباض 1.3 درصدی در سال 2023، در نتیجه کاهش شدید فروش خارجی در آمریکای جنوبی، که کاهش 4.5 درصدی را ثبت کرد، رخ می دهد. بر اساس گزارش IDB، بیشتر مسئولیت این کاهش در سال 2023 بر عهده آرژانتین است که صادرات آن در سال 2023 میزان 24.5 درصد کاهش یافت، اگرچه در سه ماهه اول سال به 9 درصد بهبود یافت. در مورد مکزیک، محموله‌های صادراتی  از 2.6 درصد در سال 2023 به 1.7 درصد در سه ماهه اول سال 2024 کاهش یافته است که این کاهش ناشی از قیمت ها بوده است. صادرات از آمریکای مرکزی 7.1 درصد کاهش یافت و در نتیجه کاهشی را که از سال قبل آغاز شد، با 0.8 درصد کاهش داد. IDB خاطرنشان کرد که اگرچه قیمت های صادراتی در ارزش های تاریخی بالایی قرار دارند، اما روند نزولی را در کل دنبال می نمایند.

https://www.plenglish.com/news/2024/06/05/latin-americas-exports-grow-in-first-quarter-of-2024/

روسیه قصد دارد از کوبا در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر حمایت کند

سن پترزبورگ، روسیه، 6 ژوئن، پرنسا لاتینا، معاون وزیر انرژی روسیه اوگنی گرابچاک تاکید کرد که کشورش با مقامات کوبا برای حمایت از توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در این کشور کارائیب همکاری می‌کند. وی در اظهاراتی به خبرگزاری اسپوتنیک گفت شرکت های روسی در بخش انرژی به طور فعال در آمریکای لاتین کار می‌کنند و یکی از بازارهای ما در  کوبا ساخت تاسیسات با استفاده از منابع طبیعی و تجدید پذیر است. او تاکید کرد که بیست و هفتمین دوره مجمع سن پترزبورگ (SPIEF 2024) رویداد مهمی‌برای تقویت روابط و ایجاد تعهدات در زمینه همکاری با کشورهای آمریکای لاتین است. وی خاطرنشان کرد تا جایی که به ساخت هاب ها و شبکه‌ها مربوط می‌شود، بیش از هر چیز کوبا در اولویت است که ما با آن همکاری جدی داریم.

https://www.plenglish.com/news/2024/06/06/russia-plans-to-support-cuba-in-the-development-of-renewable-energies/

ایالات متحده به کارآفرینان کوبایی اجازه بازگشایی حساب های بانکی اینترنتی را می دهد

ایالات متحده اعلام کرد که به کارآفرینان کوبایی اجازه می دهد تا حساب های بانکی ایالات متحده را از طریق اینترنت برای انجام تراکنش های مالی از جزیره باز کرده و از آنها استفاده کنند. وزارت خزانه داری در بیانیه ای توضیح داد که این اطلاعیه به دنبال ترویج آزادی اینترنت در کوبا، حمایت از کارآفرینان مستقل بخش خصوصی کوبا و گسترش دسترسی به برخی خدمات مالی برای مردم کوبا است. تا به حال، کوبایی‌هایی که به ایالات متحده سفر می‌کردند می‌توانستند حساب‌های بانکی خود را در آنجا باز کنند اما پس از بازگشت به کوبا به دلیل تحریم ها بر علیه جزیره نمی‌توانستند از آن حسابها استفاده کنند. وزارت خزانه داری توضیح داد که از 28 می‌کارآفرینان کوبایی مجاز هستند از جمله از طریق پلتفرم های پرداخت آنلاین خدمات بانکی انجام دهند. ایالات متحده همچنین تعریف خود از یک کارآفرین کوبایی را به روز کرد تا نه تنها کارگران خود اشتغال، بلکه تعاونی‌ها و شرکت های خصوصی کوچک با حداکثر 100 کارمند را نیز در بر گیرد. بر اساس این تعریف، مقامات دولت کوبا و اعضای حزب کمونیست کوبا که ایالات متحده تحریم کرده بودند، از این تسهیلات مستثنی شده اند.

https://oncubanews.com/en/cuba-usa/u-s-authorizes-cuban-entrepreneurs-to-open-u-s-bank-accounts-through-internet/

سقوط تاریخی: کاهش بی امان دلار، یورو و MLC در کوبا ادامه دارد

سه ارز مرجع در بازار غیررسمی‌کوبا با افت قیمت‌های جدید در فروش در بازار غیررسمی رکوردی تاریخی زدند. بر اساس ارزش ثبت شده در 31 می، دلار پنج واحد به زیر آستانه 300 پزو سقوط کرد و با 295 CUP معامله می‌شود. ارز ایالات متحده کاهش شدید 20 پزو خود را در 24 ساعت روز قبل تعدیل می‌کند، اگرچه سرعت سرگیجه آور سقوط ارزها در دو هفته گذشته یک واقعیت قابل توجه است. دلار در 16 روز 100 پزو کاهش یافته است که نشان دهنده نرخ کاهش بی سابقه از زمانی است که elToque شروع به ثبت نوسانات قیمت در فروش غیررسمی ارز در جزیره کرد. یورو نیز پنج پزو کاهش یافته و با قیمت 305 CUP معامله می‌شود. ارز قابل تبدیل آزاد (MLC) نیز به نوبه خود سه پزو کاهش یافت و در 265 CUP ارزش گذاری شد. اگرچه بسیاری از کوبایی‌ها کاهش قیمت غیررسمی ارز خارجی در کوبا را مثبت می‌دانند، اما تعجب می‌کنند که چرا قیمت کالاهای مصرفی نیز کاهش نمی‌یابد، چیزی که مشتاقانه منتظر آن هستند. با این حال، منابع CiberCuba در جزیره و گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی اطمینان می‌دهند که برخی از شرکت‌های کوچک و متوسط از قبل شروع به کاهش برخی قیمت‌ها کرده‌اند. در این بین کسانی که شانس دسترسی به ارزهای مرجع در کشور را دارند توصیه می‌کنند منتظر بمانند و نفروشند زیرا معتقدند در بلندمدت ارزش یورو، دلار و MLC دوباره افزایش می یابد.

https://www.cibercuba.com/noticias/2024-05-31-u1-e129488-s27061-nid282845-otra-jornada-devaluacion-dolares-euros-mlc-cuba

حضور کوبا در کنفرانس کشورهای در حال توسعه جزایر کوچک مهم توصیف شد

معاون وزیر امور خارجه کوبا، آنایانسی رودریگز، حضور کوبا در کنفرانس بین المللی کشورهای در حال توسعه جزایر کوچک (SIDS) را که در شهر سنت جان به پایان رسید را بسیار مهم توصیف کرد. به گفته رودریگز، این نشان می‌دهد که کوبا به SIDS که بخشی از آن است، به آسیب‌پذیری‌های آن‌ها برای رویارویی با موانع توسعه پایدار، از جمله رویارویی با تغییرات آب و هوایی، ارتباط پیدا می‌کند. حضور هیأت کوبایی به ریاست معاون رئیس جمهور سالوادور والدس مسا نیز نشان دهنده همبستگی با آنتیگوا و باربودا، میزبان این رویداد بود. معاون وزیر بر سطح بالای مشارکت بیش از پنج هزار شخصیت، نمایندگان دولت‌ها و جامعه مدنی در این رویداد، مرتبط با موضوعات مختلف که به مقابله با تغییرات اقلیمی‌کمک می‌کند، تاکید کرد. کوبا از نیاز به بازنگری در نظم نابرابر اقتصادی بین‌المللی کنونی و همچنین بازنگری در معماری مالی بین‌المللی که برای پرداختن به خصوصیات و ویژگی‌های کشورهای در حال توسعه به طور کلی و به ویژه جزایر کوچک ضروری است، دفاع کرد. همچنین خواستار لزوم رعایت تعهدات توافق شده در زمینه کمک های رسمی‌به توسعه و آنچه در کنفرانس های متوالی طرف های کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوایی بر سر آن توافق شده بود، گشت. در این فضا، هیئت کوبایی، محاصره اقتصادی، تجاری و مالی واشنگتن را که به سطوح بی‌سابقه‌ای تشدید شده و علاوه بر آن قرار گرفتن این کشور در فهرست کشورهای حامی تروریسم، محکوم کرد.

https://www.radiohc.cu/en/noticias/nacionales/356152-cubas-presence-at-sids-conference-described-as-important

دیاز کانل می‌گوید کوبا متعهد به ادغام بازیگران اقتصادی است

میگل دیاز کانل، رئیس جمهور کوبا گفت که دولت انقلابی به ترویج یکپارچگی همه بازیگران اقتصادی که سنگ بنای توسعه و پیشرفت در جهت رفاه مردم هستند، ادامه خواهد داد. وی مجدداً تأکید کرد که اقدامات اعلام شده توسط دولت ایالات متحده در مورد کوبا محدودکننده است و به بدنه اصلی محاصره اقتصادی، تجاری و مالی که بیش از 60 سال بر کوبا تحمیل شده و تحریم‌های دیگر تأثیری بر جای نمی‌گذارد. وی تصریح کرد ایالات متحده اقدامات قهری را که بیشترین تأثیر را بر اقتصاد و خدمات عمومی‌کوبا می‌گذارد، حذف نمی‌کند یا حتی تغییر نمی دهد. دیاز کانل این اقدام دولت ایالات متحده که قصد هدف قرار دادن این اقدامات برای بخشی از جمعیت، دلیلی بر قصد تاریخی آنها برای شکستن وحدت بین کوبایی‌ها است را  محکوم کرد . او تاکید کرد که نگرانی برای توسعه بخش غیردولتی کوبا واقعی نیست و افزود که این سیاست آمریکا به یک طرح خرابکارانه که در راهبردهای شناخته شده ترسیم شده است، پاسخ می دهد که بر اساس آن ، دستکاری و استفاده از این بخش به عنوان عامل بالقوه تغییر در جامعه و نظام کوبا فکر می‌کند. وی تاکید کرد تا زمانی که محاصره تشدید شده به قوت خود و بدون تغییر باقی بماند و همه مردم کوبا را تحت تاثیر قرار دهد، ایالات متحده نمی‌تواند خود را از محکومیت جهانی این نسل کشی رها کند.

https://www.plenglish.com/news/2024/05/29/cuba-commits-to-integration-of-economic-actors-says-diaz-canel/

 هتل های کوبا برنده جایزه محیط زیست شدند

هتل ها در استراحتگاه Jardines del Rey به نشانه تعهد کارگران و مدیران برای دستیابی به گردشگری پایدار در استان مرکزی کوبا در سیگو دو آویلا جایزه دریافت کردند. این جایزه به خاطر استفاده از مدل های پایدار تولید و مصرف و اقتصاد دایره ای به هتل های Iberostar Daiquirí و Iberostar Playa Pilar در Cayo Guillermo به مناسبت روز جهانی محیط زیست اعطا شد. وزارت علوم، فناوری و محیط زیست (CITMA) در سیگو دی آویلا، هر دو تسهیلات را به دلیل پیشرفت در توسعه گردشگری دوستدار محیط زیست، با تاکید بر جایگزینی پلاستیک یکبار مصرف، بهینه سازی عملکرد کارخانه‌های تصفیه آب و پیشرفت در مدیریت پسماند اهدا کرد. آنها همچنین برای استفاده از آبگرمکن‌های خورشیدی برای کاهش مصرف برق و اطمینان از در دسترس بودن آب گرم برای مهمانان و در فرآیندهای ضد عفونی در مناطق مختلف خدمات مورد تشویق قرار گرفتند.

https://www.plenglish.com/news/2024/06/06/cuban-hotels-win-environmental-award/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما