معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۳۱- ۰۷:۵۹

اخبار اقتصادی کشورهای حوزه کارائیب

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کشورهای واقع در حوزه کارائیب در هفته چهارم خرداد ماه 1403 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

جمهوری دومینیکن

بانک جهانی 400 میلیون دلار برای پروژه‌های زیست محیطی در دومینیکن تخصیص داد

بانک جهانی پروژه جدیدی را برای کمک به جمهوری دومینیکن در ارتقای انعطاف پذیری آب و هوایی، کاهش آلودگی آب، خاک و هوا و همچنین بهبود حفاظت از منابع طبیعی تصویب کرد. این پروژه 400 میلیون دلاری از تلاش‌های دولت برای تقویت ظرفیت نهادی و مالی جهت حفاظت از محیط‌زیست، با اثرات مثبت قابل توجهی بر سلامت عمومی و معیشت جوامع درگیر در فعالیت‌های گردشگری و ماهیگیری، از جمله رسیدگی به چالش‌های مربوط به حضور جلبک سارگاسوم در سواحل کشور حمایت خواهد کرد.

https://listindiario.com/economia/finanzas/20240609/banco-mundial-aprob-us-400-mm-pais-proyectos-medioambiental-donde-sargazo_812015.html

جمهوری دومینیکن در دوره ژانویه تا می 2024 بیش از پنج میلیون جهانگرد را پذیرفته است

گردشگری در جمهوری دومینیکن به رشد خود ادامه می دهد. آقای دیوید کولادو، وزیر جهانگردی اعلام نمود که در دوره ژانویه تا می 2024 بیش از پنج میلیون جهانگرد (12 درصد بیشتر از مدت مشابه سال 2023) وارد کشور شده اند. آقای کولادو گفت که فقط در ماه می 846 هزار و 735 توریست (12 درصد بیشتر از ماه مشابه سال گذشته و 45 درصد بیشتر از ماه مشابه سال 2019 و 54 درصد بیشتر از سال 2018) از دومینیکن بازدید نمودند. منابع اصلی ارسال گردشگران خارجی به جمهوری دومینیکن به ترتیب کشورهای ایالات متحده (53%)، کانادا (11%)، کلمبیا (5%) و آرژانتین (4%) بوده است. جمهوری دومینیکن انتظار دارد تا پایان سال 2024 حداقل  11.5 میلیون جهانگرد خارجی را پذیرش کند.

https://listindiario.com/la-republica/gobierno/20240611/pais-recibe-mas-cinco-millones-turistas-enero-mayo-proyecta-11-5-millones-ano_812267.html

کالج اقتصاددانان پیشنهاد می‌کند معافیت های مالیاتی شرکت های بزرگ در دومینیکن  بازنگری شود

خانم ایولیس زوروب، رئیس کالج اقتصاددانان دومینیکن پیشنهاد کرد که معافیت های مالیاتی که به نفع شرکت های بزرگ است باید در روند اصلاح مالیاتی مورد بازنگری قرار گیرند. وی گفت که اصلاحات اعلام شده از سوی دولت همه بخش ها را تحت تاثیر قرار می دهد و به همین دلیل باید جامع باشد و تحولی در نظام مالیاتی ایجاد کند. به نظر وی فناوری باید برای کاهش ضررهای مالیاتی مورد استفاده قرار گیرد اما مهمتر از همه چیز برخورد با فراریان مالیاتی به عنوان راهی برای کارآمدتر کردن درآمد دولت است .

https://acento.com.do/economia/colegio-de-economistas-propone-revisar-las-exenciones-fiscales-a-grandes-empresas-9351735.html

جمهوری دومینیکن به عنوان عضو هیات مدیره سازمان بین المللی کار (ILO ) انتخاب شد

جمهوری دومینیکن در جریان نشست کنفرانس بین المللی کار در ژنو، سوئیس، به عنوان عضو کامل هیئت حاکمه سازمان بین المللی کار (ILO) برای دوره 2027-2024 انتخاب شد. وزیر کار ،  لوئیس میگل دی کمپس گفت که این انتخابات افتخاری برای جمهوری دومینیکن و گواهی بر تعهد این کشور به کار شایسته و عدالت اجتماعی است. وی اظهار داشت تلاش های کشور برای ترویج اصول و ارزش های سازمان بین المللی کار به ویژه در ایجاد اشتغال مناسب و توسعه پایدار در منطقه به رسمیت شناخته شده است. این انتخابات جمهوری دومینیکن را به عنوان یک بازیگر کلیدی در توسعه سیاست های کارگری در سطح بین المللی قرار می دهد. کنفرانس بین المللی کار سیاست های کلی ILO را مدیریت می‌کند و نمایندگانی از دولت ها، کارگران و کارفرمایان از کشورهای عضو در سراسر جهان را گرد هم می آورد.

https://www.plenglish.com/news/2024/06/07/dominican-republic-elected-as-member-of-ilo-governing-body/

بانک توسعه بین‌ آمریکایی 50 میلیون دلار برای ثبت اطلاعات کشاورزی در دومینیکن پرداخت می‌کند

بانک توسعه بین‌آمریکایی (IDB) از وزارت کشاورزی جمهوری دومینیکن با 50 میلیون دلار آمریکا جهت اجرای برنامه ثبت ملی تولیدکنندگان کشاورزی (Renagro) حمایت خواهد کرد. هدف از برنامه مزبور ثبت اطلاعات اجتماعی و تولیدی واحدهای تولید کشاورزی جمهوری دومینیکن است. بخش کشاورزی مسئول امنیت غذایی 80 درصد دومینیکنی‌ها است و همچنین باید نیازهای غذایی گردشگری ملی و بین المللی را پوشش بدهد. 

https://acento.com.do/ecologia/bid-desembolsa-us-50-millones-para-el-registro-de-informacion-del-agro-dominicano-9352134.html

معرفی ده  محصول اصلی وارداتی جمهوری دومینیکن از  ژانویه تا آوریل سال جاری

جمهوری دومینیکن در مجموع 9 میلیارد و 477.13 میلیون دلار آمریکا از ژانویه تا آوریل سال جاری واردات داشته که 0.89٪ کمتر از ارقام چهار ماهه اول سال 2023 بوده است. از این تعداد 46.27 درصد واردات مربوط به کالاهای مصرفی (3 میلیارد و 740.92 میلیون دلار آمریکا)، 35.86 درصد به مواد خام (2 میلیارد 641.26 میلیون دلار آمریکا) و 17.87 درصد کالاهای سرمایه ای (1 میلیارد و 393.37 میلیون دلار آمریکا) است. در بین 10 محصول با بیشترین حجم واردات سوخت های معدنی، روغن و مواد معدنی (21.91 درصد)، وسایل نقلیه موتوری و تراکتور (10.07 درصد)، ماشین آلات و لوازم مکانیکی (9.13 درصد) ماشین آلات و لوازم الکتریکی (7.01%)، محصولات دارویی (3.85%)، مواد و محصولات پلاستیکی (3.85%)، ریخته گری، آهن و فولاد (3.28%)، غلات (2.85%)، گوشت و مواد خوراکی (2.33%). ٪، و محصولات ریخته گری، آهن یا فولاد (2.08٪) به چشم می خورند . 51.83 درصد از کل محصولات وارداتی دومینیکن در بازه زمانی یاد شده از  کشورهای آمریکا (34.69 درصد) و چین (17.13 درصد) وارد شده اند. 

https://listindiario.com/economia/20240602/conoce-top-10-productos-mas-importo-pais-enero-abril-ano_810957.html

زنان در 9 فعالیت اقتصادی در جمهوری دومینیکن اکثریت را تشکیل می دهند

بر اساس نشریه فصلی فهرست تجاری جمهوری دومینیکن، شرکت ها در این کشور در مجموع 21 فعالیت اقتصادی انجام می دهند. از این میزان، درصد زنان شاغل در سه ماهه اول سال جاری (ژانویه تا مارس) در 9 مورد از این فعالیت‌های اقتصادی اکثریت را تشکیل می‌دهند، در حالی که مردان پیشتاز بقیه (12 فعالیت) بودند. فعالیت‌هایی که بیشترین مشارکت زنان را دارند عبارتند از: فعالیت‌های هنری، سرگرمی و تفریحی (83.1%)، فعالیت‌های مراقبت از سلامت انسان (75%)، تدریس و آموزش (66.7%)، مدیریت دولتی (54.7%)، فعالیت‌های مالی و بیمه (52.9%)، فعالیت‌های سازمان‌ها و نهادهای بین المللی (51.8 %)، فعالیت های خانگی به عنوان کارفرما (58.1 درصد)، خدمات اسکان و خدمات غذایی (50.4 درصد) و سایر فعالیت های خدماتی (57 درصد). 

https://listindiario.com/economia/20240602/conoce-participacion-mujeres-empleadas-activityes-economicas-pais_810966.html

دیدار رئیس بانک مرکزی دومینیکن با سرمایه گذاران بین المللی

آقای هکتور والدز آلبیزو، رئیس بانک مرکزی جمهوری دومینیکن از گروهی از سرمایه گذاران بین المللی به رهبری بانک سرمایه گذاری مورگان استنلی استقبال نمود. در نشست مزبور که در بانک مرکزی جمهوری دومینیکن برگزار شد. شرکت کنندگان در مورد وضعیت فعلی و چشم انداز اقتصاد دومینیکن بحث و تبادل نظر کردند. آقای  والدز آلبیزو تاکید کرد که انتظار می رود پویایی اعتبارات خصوصی و افزایش سرمایه گذاری عمومی‌به رشد اقتصاد در حدود 5.0 درصد در سال 2024 کمک کند. در 4 ماه اول سال 2024 اقتصاد دومینیکن حدود 5.1 درصد رشد کرده است. 

https://acento.com.do/economia/hector-valdez-albizu-recibe-a-inversionistas-internacionales-liderados-por-morgan-stanley-9346214.html

اروپا جلبک سارگوسوم را برای استفاده در صنعت نساجی خود از دومینیکن خریداری خواهد کرد

خانم جوتا اورپیلنن، کمیسر مشارکت های بین المللی اتحادیه اروپا (معاون سابق نخست وزیر فنلاند از سال 2011 تا 2014)، در چارچوب سفر خود به جمهوری دومینیکن گفت که "مشکل بزرگی" که منطقه کارائیب با جلبک سارگوسوم دارد می‌تواند به یک فرصت اقتصادی تبدیل شود. در این راستا وی یادآور شد که برنامه «Global Gateway» از اتحادیه اروپا شامل پروژه‌ای است که اهداف آن نه تنها مهار کردن تأثیر سارگوسوم در جمهوری دومینیکن و سایر کشورهای منطقه است، بلکه حمایت از طرح‌هایی مانند صادرات این جلبک‌های کلان به اروپا و استفاده از آنها به عنوان ماده اولیه در صنعت نساجی است . وی در این خصوص افزود: در حال گفت‌ وگو با دولت‌ها و شرکت‌های خصوصی با هدف حمایت از طرح‌های نوآورانه‌ای که از سارگوسوم بهره می‌برند هستیم و استفاده از آن در صنعت نساجی تنها یکی از گزینه‌ها است.

https://acento.com.do/ecologia/europa-comprara-el-sargazo-para-usarlo-en-su-industria-textil-9346428.html

افزایش صادرات میوه انبه توسط کشاورزان دومینیکن

جمهوری دومینیکن در مسیر صادرات 32 میلیون کیلوگرم انبه در سال جاری قرار دارد که افزایش 30 درصدی نسبت به 2023 می‌باشد. پیش بینی می‌شود که فروش انبه در سال 2024 به 50 میلیون دلار آمریکا برسد. وزارت کشاورزی  دومینیکن تاکید می نماید که حدود 47 درصد از محموله‌های این میوه به مقصد بازارهای اتحادیه اروپا، 28 درصد، ایالات متحده، 22 درصد و انگلستان برود. 

https://acento.com.do/economia/republica-dominicana-proyecta-exportaciones-de-mangos-por-us-50-millones-en-2024-9346879.html

جامائیکا

جامائیکا 162.6 میلیون دلار برای واردات کالاهای مصرفی در ماه ژانویه هزینه کرد

جامائیکا 162.6 میلیون دلار آمریکا را در واردات کالاهای مصرفی در ماه ژانویه هزینه کرد. موسسه آمار جامائیکا (STATIN) اعلام نمود که این افزایش 0.8 درصدی نسبت به  161.4 میلیون دلار هزینه شده در ژانویه 2023 می‌باشد. 

https://radiojamaicanewsonline.com/business/jamaica-spent-us1626-million-to-import-consumer-goods-in-January

بانک جهانی چشم انداز رشد اقتصادی جامائیکا را در سال جاری حفظ می‌کند

بانک جهانی در آخرین گزارش خود در مورد چشم انداز اقتصاد جهانی رشد تولید ناخالص جامائیکا را 2 درصد پیش بینی کرد. این همان رشد پیش بینی در ماه ژانویه است. با این حال بانک جهانی انتظارات خود را در مورد رشد جامائیکا در سال 2025 افزایش داده است و چشم انداز رشد اقتصادی تولید ناخالص داخلی محلی را 1.6 درصد در سال آینده پیش بینی کرده است (0.2 درصد بیشتر از پیش بینی ماه ژانویه). 

https://radiojamaicanewsonline.com/business/world-bank-maintains-2-growth-outlook-for-jamaica

سرمایه گذاران منطقه کارائیب  از سرمایه گذاری در جامائیکا استقبال می‌کنند

وزیر گردشگری جامائیکا از سرمایه‌گذاران کارائیب دعوت کرده است تا فرصت‌های فراوانی را که در چشم‌انداز تجاری این کشور در انتظارشان است، کشف کنند. ادموند بارتلت در جریان کنفرانس رسانه‌ای جامائیکا در بازار هتل و گردشگری کارائیب (CHTA) در منطقه گردشگری مونته‌گو بی گفت بخشی از کاری که ما می خواهیم انجام دهیم این است که شاهد سرمایه گذاری بیشتر کارائیب در گردشگری باشیم تا اطمینان حاصل کنیم که این منطقه از درآمدهای حاصل از این صنعت سود بیشتری می‌برد. وی اظهار داشت حفظ دلار در دریای کارائیب باید قوی تر باشد و این تنها می‌تواند از سرمایه گذاری منطقه ای برای کالاها و خدمات گردشگری حاصل شود.

https://caribbean.loopnews.com/content/bartlett-regional-businesses-welcomed-invest-jamaica

شرایط شرکت پتروجام جامائیکا پس از آتش سوزی که بخش هایی از پالایشگاه آن را تخریب کرد، بهبود یافته است

وزیر علوم، انرژی، مخابرات و حمل و نقل، داریل واز، در جریان حضور خود در نشست گفت و گو در مجلس نمایندگان عنوان کرد پتروجام لیمیتد از آتش سوزی که در سال جاری به بخش هایی از این پالایشگاه آسیب وارد کرد، به طور کامل بهبود یافته است. وی خاطرنشان کرد پترجام از ژانویه تا دسامبر 2023 میزان 11.79 میلیون بشکه محصول به بازارهای داخلی و صادراتی عرضه کرده است. وی گفت در واقع در سال 2023 پتروجام طی کارهای بهسازی خود طی سال های گذشته 5000 بشکه از آسفالت ویژه مورد نیاز برای روکش باند ارتقا یافته طبق استانداردهای بین المللی در فرودگاه بین المللی سنگستر را تامین کرده است. وی همچنین از تامین آسفالت مورد نیاز برای ارتقای باند فرودگاه بین المللی نورمن مانلی توسط پتروجام خبر داد. و خاطرنشان کرد راهبرد اصلی پتروجام برای سال مالی 2025 - 2024 ارتقای بهره وری عملیاتی است.

https://jamaica.loopnews.com/content/petrojam-recovers-fire-damaged-sections-refinery

 جامائیکا رکورد تاریخی ۲ میلیون بازدیدکننده را از ژانویه تا می ثبت کرده است

وزیر گردشگری ادموند بارتلت گزارش داده است که جامائیکا رکورد تاریخی دو میلیون بازدیدکننده را در پنج ماه اول سال ثبت کرده است. داده‌های اولیه نشان می دهد که این جزیره از ژانویه تا می‌پذیرای 1265830 مسافر توقفگاهی و 745812 مسافر کروز بوده است. این به معنای افزایش 8.5 درصدی ورود در تعداد گردشگر و 1.9 میلیارد دلار درآمد است. وی گفت برای اولین بار جامائیکا این رقم تاریخی دو میلیون بازدیدکننده را در پنج ماه اول سال ثبت کرده است و این گواهی بر اعتماد شرکا و بازدیدکنندگان ما به این مقصد گردشگری است. وزیر همچنین با تشویق برگزارکنندگان جشنواره ضمن تاکید بر تأثیر آن بر رشد گردشگری طی سال‌های گذشته، گفت از سال 2016، Reggae Sumfest تقریباً 175 هزار بازدیدکننده داشته است که 35000 بازدیدکننده بیش از سال قبل است . خارج از این اعداد چشمگیر، جشنواره سالانه 20 میلیون دلار به اقتصاد محلی تزریق می‌کند. به همین دلیل است که ما به همکاری با جشنواره برای جذب بازدیدکنندگان بیشتر به جزیره و افزایش سود اقتصادی برای جوامع خود ادامه می دهیم. Reggae Sumfest که در سال 1993 آغاز شد، به عنوان بزرگترین جشنواره موسیقی جامائیکا و کارائیب شناخته می‌شود که هر سال در اواسط جولای در خلیج مونتگو برگزار می‌شود. هر ساله، هزاران نفر، محلی و بین المللی، برای یک مجموعه جشن به مدت یک هفته به پایتخت گردشگری کشور سرازیر می‌شوند، که در دو شب اجراهای بزرگ به اوج خود می رسد.

https://jamaica.loopnews.com/content/jamaica-records-historic-2-million-visitors-january-may

دیاسپورا تشویق به سرمایه گذاری در بازار املاک جامائیکا شد

پیش از دهمین کنفرانس دوسالانه جامائیکا دیاسپورا، دو متخصص باتجربه در بخش املاک و مستغلات جامائیکایی‌های مقیم خارج از کشور را تشویق می‌کنند تا در بخش املاک و مستغلات محلی سرمایه‌گذاری کنند. نیوتن جانسون، رئیس انجمن مشاوران املاک جامائیکا (RAJ)، و پتال هال، مدیر فروش گروهی در گروه ملی جامائیکا و مشاور املاک با JN Properties Limited، می‌گویند با وجود افزایش نسبتاً اخیر در نرخ های وام مسکن در جامائیکا، زمان بسیار خوبی برای خرید ملک در جامائیکا است. جانسون چهار عامل را بیان کرد که به گفته او به نفع کسانی است که در خارج از کشور می خواهند در بخش املاک و مستغلات جامائیکا سرمایه گذاری کنند. وی خاطرنشان کرد که خرید ملک در جامائیکا برای مقاصد سرمایه گذاری می‌تواند بسیار سودآور باشد، زیرا بازار املاک جامائیکا به طور کلی نسبت به هزینه سرمایه گذاری بازدهی عالی ارائه می دهد. جانسون با اشاره به اینکه جامائیکا از چشم‌انداز سیاسی و اقتصادی باثباتی برخوردار است، گفت که این بدان معناست که سرمایه‌گذاران در موقعیت خوبی برای پیش‌بینی بازده هستند.

https://jamaica.loopnews.com/content/diaspora-encouraged-invest-jamaican-real-estate-market

شرکت «Kingston Wharves» 100 میلیون در 5 سال سرمایه گذاری خواهد کرد

شرکت «Kingston Wharves» اعلام کرد که در پنج سال آتی 100 میلیون دلار در بخش ساخت پارکینگ خودرو در جامائیکا سرمایه گذاری خواهد کرد. آقای مارک ویلیامز، مدیرعامل KWL گفت که این شرکت در حال برنامه ریزی برای توسعه پارکینگ های اضافی است: "بر اساس اهمیت و رشد مستمر کسب و کار خودروسازی در کشور ، ما باید ساخت پارکینگ چند طبقه ای را در نظر بگیریم و این کار را در سال جاری انجام خواهیم داد. شرکت مزبور همچنین به دنبال ایجاد یک انبار و تاسیسات تدارکاتی در غرب جامائیکا است.

https://radiojamaicanewsonline.com/business/kingston-wharves-plans-100m-in-investments-over-five-years

سال گذشته واردات کالاهای مصرفی در جامائیکا افزایش یافت

جامائیکا 4.7 درصد بیشتر برای واردات "کالاهای مصرفی" نسبت به سال گذشته هزینه کرده است. موسسه آمار جامائیکا (STATIN) اعلام نموده که این کشور در سال گذشته 1.9 میلیارد دلار کالاهای مصرفی وارد کرده است. موسسه مزبور نیز گفت که واردات "تجهیزات حمل و نقل" بالغ بر 589.5 میلیون دلار بوده است (که 26.3 درصد بیشتر از رقم سال 2022 است).

https://radiojamaicanewsonline.com/business/jamaica-spent-more-to-import-consumer-goods-in-2023

درآمد صادرات محصولات کشاورزی جامائیکا در سال گذشته 11.4 درصد افزایش یافت

درآمد صادرات ناشی از  تولیدات و صنایع کشاورزی در سال میلادی 2023 حدود 11.4 درصد افزایش یافته است . موسسه آمار جامائیکا (STATIN) اعلام کرد که درآمد ناشی از صادرات مزبور به 90.6 میلیون دلار رسید که تا حد زیادی به دلیل افزایش صادرات سیب زمینی هندی، قهوه و "دام و ماهی" بود. موسسه آمار جامائیکا تاکید می نماید که صادرات سیب زمینی هندی  16.5 درصد افزایش یافته و به 40.8 میلیون دلار رسید در حالی که صادرات "دام و ماهی" به 25.6 میلیون دلار رسیده بود. 

https://radiojamaicanewsonline.com/business/export-earnings-from-agriculture-up-114-for-2023

پیشرفت جامائیکا در فناوری مالی

بانک جامائیکا اعلام کرد که "فین تک رگولاتوری سندباکس" (Fintech Regulatory Sandbox) به برنامه‌های خود برای ارائه یک محیط کنترل شده برای آزمایش، اجرا و اصلاح فناوری مالی ادامه می دهد. تا پایان سال 2023، این مجموعه بیست و سه درخواست (از 40 درخواست موجود) را جهت آزمایش محصولات مختلف از جمله کیف پول الکترونیک، تجارت الکترونیک، کارت اعتباری مارک دار و کارت های پیش پرداخت را مورد تایید قرار داده است. 

https://radiojamaicanewsonline.com/business/boj-fintech-sandbox-continues-to-provide-controlled-environment-for-the-testing-deployment-and-refinement-of-financial-technology-

جامائیکا تلاش دارد تا جهانگردانی از هند، آمریکای جنوبی و خاورمیانه را جذب نماید

 جامائیکا در تلاش است تا از خط هوایی امارات مستقر در دبی استفاده کند تا به بازارهای توریستی جدید در آمریکای جنوبی، هند و خاورمیانه دست یابد. آقای ادموند بارتلت، وزیر جهانگردی جامائیکا، طی برگزاری « Arabian Travel Market» (مهمترین رویداد جهانی برای صنعت سفر در خاورمیانه) که از 6 تا 9 می در دبی برگزار شد، با مدیران ارشد خط هوایی امارات گفتگوهای "ثمر بخشی" داشته است . با در نظر گرفتن اینکه امارات اخیراً از برقراری پروازهای مستقیم به بوگوتا از ماه ژوئن خبر داد وزیر جهانگردی جامائیکا به پتانسیل این پرواز ها از دبی به کلمبیا و سپس به سوی جامائیکا خیلی خوش بین است. در ماه ژوئن هیاتی از جامائیکا از آمریکای لاتین و در سپتامبر از هند بازدید خواهد کرد تا این فرصت ها را عمیق تر بررسی کنند. 

https://jamaica.loopnews.com/content/bartlett-targets-tourists-india-south-america-and-middle-ast

اقتصاد جامائیکا برای سال مالی 2024/2023 تقریباً دو درصد رشد کرده است

آقای جیمز استوارت، مدیر ارشد برنامه ریزی و تحقیقات اقتصادی در موسسه برنامه ریزی جامائیکا (PIOJ) اعلام کرد که در طول سال مالی 2023 تا 2024 (از 1 آوریل 2023 تا 31 مارس 2024) اکثر صنایع به جز کشاورزی، ساخت و ساز و تولیدکنندگان خدمات دولتی رشد داشته اند. رشد یاد شده  عمدتاً ناشی از معادن و استخراج معادن بوده که تقریباً 60.9 درصد رشد داشته است؛ هتل ها و رستوران‌ها با افزایش 7.6 درصدی و برق و آب با افزایش افزایش 6.2 درصدی رشد داشته اند . در عین حال تولید در صنعت ساختمان حدود 4.5 درصد کاهش یافته است. 

https://radiojamaicanewsonline.com/business/jamaicas-economy-grew-2-in-202324-fiscal-year

 تولید متنوع غذاهای دریایی در جامائیکا افزایش می یابد

سازمان ملی شیلات جامائیکا (NFA) از افزایش تولیدات مختلف محصولات شیلاتی از جمله خیار دریایی و خزه دریایی که عمدتاً برای صادرات تولید می‌شوند خبر داد. آقای. استفان اسمیکل، مدیر ارشد بخش ماهیگیری سازمان مزبور گفت که تولید حلزون و خرچنگ در سال های اخیر نیز افزایش یافته است.

https://radiojamaicanewsonline.com/business/nfa-reporting-uptick-in-local-diversified-seafood-production

شرکت معدنی لیدفورد ماینینگ جامائیکا صادرات خود را تقویت خواهد کرد

شرکت لیدفورد ماینینگ (Lydford Mining) مستقر در "سنت آن" 2 میلیون دلار در تجهیزات جدید برای گسترش فعالیت های معدنی به ویژه در استخراج معادن روباز سرمایه گذاری کرده است. شرکت مزبور یک دستگاه «Surface Miner» جدید را خریداری و در سایت معدنی جدید خود در «گلدن گروو»، در  منطقه "سنت آن " نصب کرده است. با استفاده از این فناوری انتظار می رود که صادرات سنگ آهک از 600 هزار تن در سال تا 1.5 میلیون تن تا سال 2025 افزایش  یابد. در سال 2023 لیدفورد ماینینگ صادرات خود را سه برابر کرده و در نتیجه 10 میلیون دلار کسب درآمد نمود.

https://radiojamaicanewsonline.com/business/lydford-mining-to-boost-exports-with-us2m-surface-miner-investment

هائیتی

اعتبارات اعطا شده به بخش خصوصی در هائیتی کاهش می یابد

بانک جمهوری‌هائیتی (BRH) گزارش داد که هنگام بررسی وضعیت اعتبار اعطا شده توسط بانک هائیتی به بخش خصوصی در سال 2023 یک کاهش نسبت به سال قبل مشاهده می‌شود. این تغییرات منفی که بین سپتامبر 2022 و سپتامبر 2023 ثبت شده ، منعکس کننده رفتار اعطای وام چه به دلار و چه به گورد ( پول ملی‌هائیتی ) بوده است . لازم به ذکر است که در مقایسه با تولید ناخالص داخلی سال 2023 اعتبار  اعطا شده به بخش خصوصی تنها 5 درصد است که به طور قابل توجهی کمتر از میانگین منطقه ای است که حدود 45 درصد می‌باشد. 

https://lenouvelliste.com/article/248336/les-banques-accordent-de-moins-en-moins-de-credits

بانک های‌هائیتی 626 کارمند و مدیران اجرایی را در سال 2023 از دست دادند

لنوولیست (13 ژوئن 2024): بانک مرکزی‌هائیتی اعلام کرد که "بانک های کشور تا 31 دسامبر سال گذشته 12.78٪ از نیروی کار خود را از دست داده بودند." موج ناامنی که در سال‌های اخیر به شدت به کشور ضربه زده ، همچنان بر بخش‌های مختلف فعالیت‌های اقتصادی تاثیر گذاشته است. بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط بانک مرکزی در نظام بانکی، «تلفات منابع انسانی به هر دلیل در مجموع از اکتبر ۲۰۲۲ تا دسامبر ۲۰۲۳، به بیش از ۶۲۶ کارمند می رسد». این پدیده همچنان به رشد خود ادامه می دهد و بخش بانکی همچنان مدیران خود را از دست می دهد. گفته می‌شود اکثر این افراد با هدف مهاجرت به ایالات متحده یا کانادا استعفا داده اند.

https://lenouvelliste.com/article/248525/les-banques-haitiennes-ont-perdu-626-employes-et-cadres-en-2023

کشورهای حوزه کارائیب

خطوط کشتی‌های کروز بر روی جابجائی گردشگران در کارائیب حساب می‌کنند

پروفسور و محقق کوبایی خوزه لوئیس پرلو در تفسیرهای معمول خود، روندهای اخیر را در معنای تمایل به خطوط اصلی سفر دریایی برای دریای کارائیب تحلیل کرد. وی توضیح داد که خطوط زیادی کشتی‌هایی را به آلاسکا و دریای کارائیب می‌فرستند که در غیر این صورت در دریای سرخ حرکت می‌کردند. خطوط Royal Caribbean Group، Carnival Corporation و Norwegian Cruise Line Holdings مسیر خود را بر روی مقاصد کارائیب و آلاسکا افزایش داده اند. در نتیجه، در سال 2024 تعداد 202 کشتی در دریای کارائیب حرکت خواهند کرد که هشت درصد افزایش نسبت به سال گذشته خواهد داشت. در آلاسکا، تعداد کشتی‌های دریانوردی در تابستان امسال نسبت به سال گذشته 9.3 درصد رشد داشته است. افزایش عرضه در هر دو منطقه به کاهش قیمت تابستان کمک می‌کند. قیمت ها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته برای سفرهای هفت روزه کارائیب و برمودا و رویال کارائیب 21 درصد کاهش یافته است.

https://www.plenglish.com/news/2024/06/06/cruise-lines-bet-on-the-caribbean-expert-says/

نخست وزیر دومینیکا خواهان بحث ملی در مورد سن بازنشستگی است

نخست وزیر روزولت اسکریت خواستار برگزاری یک بحث ملی در مورد سن بازنشستگی در دومینیکا شده است. وی گفت که کشور در طول سالیان متمادی با موضوع تامین اجتماعی و پرداخت بازنشستگی با پل ارتباطی پنج ساله بین این دو مواجه بوده است. اسکریت گفت که در حالی که بسیاری از افراد در سن 55 سالگی بازنشستگی را انتخاب کردند، برخی هنوز وام مسکن برای پرداخت دارند و برخی ممکن است برای اطمینان از تحصیل فرزندان خود وجوه باقی مانده را دریافت کرده باشند. من معتقدم که زمان سن بازنشستگی ملی 65 سال است، زیرا 60 و 65 سال چالش های جدی برای بسیاری از افراد ایجاد می‌کند. در سال 2021، تامین اجتماعی دومینیکا (DSS) اعلام کرد که از ژانویه همان سال، سن بازنشستگی در 65 سالگی تعیین شده است. آگوستوس اتین، معاون وقت DSS، گفت که این بدان معناست که برای کسی که در تامین اجتماعی مشارکت داشته است، در سال 2021 مستمری کامل دریافت کند، باید 65 سال سن داشته باشد. وی تصریح کرد: اکنون که سن بازنشستگی به 65 سال رسیده است، اگر فردی به محض 60 سالگی مستمری خود را بگیرد، پنج سال زودتر از زمان مقرر مستمری دریافت می‌کند.

https://caribbean.loopnews.com/content/prime-minister-skerrit-wants-national-debate-retirement-age

 کابل فیبر زیردریایی Deep Blue One Digicel فعال می‌شود

گروه Digicel اعلام  کرد که کابل فیبر زیردریایی خود، Deep Blue One را فعال می‌کند. این سرمایه گذاری قابل توجه در ظرفیت زیردریایی بین المللی، اتصال را در سراسر دریای کارائیب و آمریکای جنوبی به ویژه به نفع گویان فرانسه، سورینام، گویان و ترینیداد و توباگو افزایش می دهد. شبکه کابل فیبر پیشرفته Digicel اتصال یکپارچه را به کشورهایی که در آن خدمات ارائه می‌کند، فراهم و ارتباطات بی‌وقفه و انتقال بی‌درنگ داده را تسهیل می‌کند. Deep Blue One همچنین فرصت ارزشمندی برای اتصال سکوهای نفت و گاز دریایی، حمایت از بخش انرژی رو به رشد در منطقه و تقویت همکاری میان سهامداران کلیدی در صنعت نفت و گاز ارائه می دهد.

https://caribbean.loopnews.com/content/digicels-deep-blue-one-subsea-fibre-cable-goes-live-4

گرانادا با برنامه CBI بیش از 140 میلیون دلار درآمد کسب کرد

دولت گرانادا اعلام کرد که به لطف برنامه شهروندی توسط سرمایه گذاری (CBI) که اخیراً به «آژانس مهاجرت سرمایه گذاری گرانادا» تغییر نام داده ، سال گذشته 382.2 میلیون دلار کارائیب شرقی (بیش از 140 میلیون دلار آمریکا) سرمایه را جذب کرده است. بر اساس برنامه«CBI» به سرمایه گذاران خارجی در ازای سرمایه گذاری قابل توجه در توسعه اجتماعی و اقتصادی گرانادا، شهروندی کشور اعطا می‌شود. در سال 2023 گرانادا 4764 شهروند جدید را از طریق این برنامه پذیرش نمود و 58 نفر را رد کرد. 

https://caribbean.loopnews.com/content/grenada-earned-over-ec380-million-cbi-programme-last-year

انتظار می رود اقتصاد ملی باهاما با سرعت متوسط گسترش می یابد

بانک مرکزی باهاما اعلام کرد که با نزدیک شدن شاخص‌ها به پتانسیل رشد در میان‌مدت، انتظار می‌رود اقتصاد ملی در سال 2024 با سرعت متوسط رشد کند. این بانک همچنین گفت که رشد به پیشرفت مداوم در صنعت جهانگردی و حوزه‌های وابسته به آن بر می‌گردد. پیش بینی می‌شود که پروژه‌های سرمایه گذاری خارجی جدید و نیز پروژه‌ها در بخش ساخت و ساز به رشد اقتصادی باهاما کمک می‌کند.

https://radiojamaicanewsonline.com/business/the-bahamas-domestic-economy-expected-to-expand-at-moderate-pace-cbb

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما