معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۴- ۱۱:۵۶

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کوبا در هفته دوم خرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

کوبا روی نوسازی کارخانه‌های قند کار می‌کند

لوردس کاستیانوس خیمنز، مدیر روابط بین‌الملل، بازرگانی، سرمایه‌گذاری خارجی و ارتباطات نهادی گروه تجاری آزکوبا، گزارش داد که اجرای 16 پروژه سرمایه‌گذاری خارجی در حال حاضر با هدف مدرن‌سازی کارخانه‌های شکر دنبال می‌شود. وی گفت که سرمایه گذاری‌های جدید شامل استفاده از فناوری‌های کارآمد در کشت، آبیاری و زهکشی، برداشت و حمل و نقل برای افزایش عملکرد و همچنین احیای مناطق مختلف کارخانه قند خام و تضمین بهره وری بیشتر است. وی تاکید کرد احداث کارخانه قند جدید نیز در نظر گرفته شده است که دارای یک پالایشگاه، یک بلوک تولید صد مگاواتی و یک کارخانه تقطیر 500 HLD (دو درصد گلوتارآلدئید) الکل خواهد بود. در حال حاضر، آزکوبا بر تولید متنوع محصولات ارگانیک در کارخانه کارلوس بالینو و همچنین تولید سوربیتول و فروکتولیگوساکارید (FOS، جایگزین‌های شکر یا شیرین‌کننده‌ها) و نوسازی و افزایش دامنه کارخانه دیگ‌سازی متمرکز است.

https://cubasi.cu/es/noticia/trabaja-cuba-en-modernizacion-de-centrales-azucareros

 تخلیه محموله سوخت کشتی Eco Fleet در سینفوئگوس پس از چهار ماه انتظار

نفتکش Eco Fleet سرانجام پس از تقریبا چهار ماه انتظار محموله سوخت خود را در سینفوئگوس تخلیه کرد. این همان نفتکشی است که در پایان فوریه وارد هاوانا شد و در اواسط آوریل، پس از گذراندن 50 روز در اطراف آب های سرزمینی کوبا، با محموله خود آنجا را ترک کرد. خورخه پینون، مدیر برنامه انرژی آمریکای لاتین و کارائیب در دانشگاه تگزاس فاش کرد که در روز شنبه، اول ژوئن، پس از بیش از 70 روز انتظار برای تحویل نفت، در Cienfuegos تخلیه شده است. این کشتی که با پرچم جزایر مارشال تقریبا 274000 بشکه نفت را حمل می‌کند ابتدا در 25 فوریه وارد هاوانا و در 14 آوریل عازم جامائیکا شد و دو روز در آنجا ماند و سپس بدون تغییر در محموله و بارنامه خود به کوبا بازگشت.

https://www.cibercuba.com/noticias/2024-06-02-u1-e43231-s27061-nid282934-tanquero-eco-fleet-descarga-cargamento-combustible

 تمجید آژانس سازمان ملل از تلاش های کوبا در زمینه ماهیگیری

آژانس سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد کوبا در حال اجرای یک پروژه ماهیگیری است که به تقویت ظرفیت های آزمایشگاهی برای کنترل بیماری‌های آبزیان، کیفیت و ایمنی غذا کمک می‌کند. این ابتکار که Conpescas Guacanayabo نام دارد، توسط مرکز تحقیقات شیلات (CIP)، با کمک فنی سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (FAO) و تامین مالی صندوق جهانی محیط زیست اجرا می‌شود. به گفته فائو، این سرمایه گذاری برای آزمایشگاه‌های CIP و سه شرکت (Episur، Pescatun و Epigran) که در مدیریت پایدار منابع ماهیگیری و تولید مواد غذایی در جنوب شرقی کوبا تخصص دارند، سود آور خواهد برد. این پروژه همچنین با قانون حاکمیت غذایی و امنیت غذایی و تغذیه دولت کوبا همخوانی دارد . فائو خاطرنشان کرد از نظر مالی، 1.3 میلیون دلار از تسهیلات جهانی محیط زیست دریافت کرده است که به حفاظت از تنوع زیستی دریایی از طریق مدیریت منابع ماهیگیری و سایر منابع دریایی-ساحلی در جنوب شرقی کوبا اختصاص خواهد یافت.

https://www.plenglish.com/news/2024/06/01/un-agency-praises-cubas-efforts-in-fishing-matters/

تمایل کوبا به گسترش همکاری‌های بین المللی در حوزه سلامت

کوبا تمایل خود را برای گسترش همکاری‌های پزشکی و علمی‌با هر کشوری در جهان حفظ کرده است. وزیر بهداشت عمومی‌کشور کارائیب، خوزه آنجل پورتال میراندا، این موضوع را در هفتاد و هفتمین مجمع جهانی این بخش در سوئیس در گزارش خود درباره فرصت‌های همکاری متقابل عنوان کرد. وی افزود که احتمال تقویت روابط همکاری با روسیه در حال ارزیابی است و با دکتر اولگ سالاگای، معاون وزیر بهداشت آن کشور، در مورد چگونگی پیشرفت اجرای توافقنامه‌های امضا شده بین دو طرف و چشم اندازهای متنوع سازی همکاری مذاکره شده است. پوراندا همچنین با اعضای اتحاد برای توسعه سلامت در آفریقا و کارائیب که در این رویداد جهانی شرکت می‌کنند، دیدار کرد و تجربیات بی‌شماری را که از کار همکاران پزشکی برای آن سرزمین‌های خواهر به یادگار مانده است، یادآور شد. وی همچنین به تشریح گفتگوها با دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران پرداخت و بر تمایل به گسترش روابط بهداشتی در زمینه تولید مشترک واکسن، تبادل دانشگاهی، انتقال فناوری و همکاری دو نهاد نظارتی بر تولید و واردات دارو با یکدیگر تاکید کرد. هفتاد و هفتمین مجمع جهانی بهداشت با شعار «همه برای سلامتی، سلامت برای همه» تا اول ژوئن با حضور مقامات بهداشتی از سراسر جهان برگزار می‌شود. انتظار می‌رود طی این نشست در مورد اورژانس‌های بهداشتی، دسترسی به ابزارهای تحول‌آفرین توافق‌هایی حاصل شود. این رویداد عالی ترین مرجع تصمیم گیری سازمان جهانی بهداشت است و وظایف اصلی آن تعیین خط مشی‌های سازمان، انتصاب مدیرکل، نظارت بر سیاست های مالی و بررسی و تصویب پیش نویس بودجه برنامه است.

https://cubasi.cu/es/noticia/cuba-dispuesta-ampliar-colaboracion-en-salud-con-el-mundo

کوبا یکی از اولین پارک های فتوولتائیک بزرگ خود را می سازد

کوبا ساخت یکی از اولین پارک های فتوولتائیک بزرگ را که در این کشور کارائیب نصب می‌شود، با ظرفیت تولید حدود 20 مگاوات آغاز کرد. این مجموعه در شهر Corúa 5، در استان Holguin، در قلمرو شرقی جزیره ساخته می‌شود. این تاسیسات که باید قبل از پایان سال جاری مونتاژ شود، دارای فناوری چینی خواهد بود. رنیر گومز، مسئول عملیات از طرف شرکت برق استان هولگین بزرگترین استان کوبا در این رابطه توضیح داد که  در این پروژه، در 20 هکتار از 32 هکتاری که نصب در آن گسترش خواهد یافت، 42 هزار پنل خورشیدی قرار خواهد گرفت. مدیر عامل این پارک گفت این پارک یکی از اولین پارک هایی است که با این ویژگی‌ها با هدف کمک به کاهش مصرف سوخت های وارداتی از طریق استفاده از انرژی خورشیدی در تولید برق ساخته خواهد شد .

https://cubasi.cu/es/noticia/cuba-construye-uno-de-sus-primeros-grandes-parques-fotovoltaicos

فرسودگی شبکه مخابراتی کوبا بخاطر تحریم های آمریکا

شرکت مخابرات کوبا (اتکسا) محاصره اقتصادی ایالات متحده علیه کوبا را که باعث شده است 85 درصد از شبکه مخابراتی کوبا از نظر فناوری منسوخ شود، محکوم کرد. معاون تجاری اتکسا، لیدیا استر هیدالگو گفت که تأثیر محاصره ناعادلانه و نسل کشی ایالات متحده قیمت های بالاتری را برای خرید این شرکت در محدوده 30 تا 40 درصد ایجاد می‌کند. در مقابل، درآمدهای ارزی در طول سال جاری نسبت به سال 2023 به میزان 30 درصد کاهش داشته است. بنابراین نمی‌توان سرمایه گذاری‌های توسعه ای مربوطه را در شبکه انجام داد. همچنین این امر باعث پیچیدگی در خرید منابع برای نگهداری تجهیزات و اقدامات لازم در صورت بروز هرگونه مشکل می‌شود. او گفت که بیش از 16 هزار گزارش از قطع شدن تلفن‌ها وجود دارد که سه چهارم آن در هاوانا متمرکز است. این مقام مسئول همچنین به کم بودن سیم کارت تلفن همراه و تجهیزات پایانه و تلفن ثابت جایگزین (TFA) اشاره کرد. او استدلال کرد که در نتیجه تأثیرات وضعیت برق سراسری، روزانه حدود 450 پایگاه رادیویی به دلیل کمبود انرژی پشتیبان قطع می‌شود.

https://www.plenglish.com/news/2024/05/23/us-blockade-causes-obsolescence-of-cubas-telecommunications-network/

 

احتمال ورود داروی زخم پای بیماران دیابتی تولید کوبا ( Heberprot-P ) به بازار ایالات متحده تا سال 2028

Heberprot-P، دارویی که توسط کوبا ساخته شده و برای درمان زخم های پا در بیماران مبتلا به بیماری دیابت کاربرد دارد ، طبق پیش بینی دکتر لی وینگارت، رئیس شرکت بیوتکنولوژی آمریکایی Discovery Therapeutics Caribe (DTC) می‌تواند در سال 2028 در بازار ایالات متحده عرضه شود. وی در اظهاراتی تأیید کرد که آنها از سازمان غذا و دارو (FDA) برای شروع فاز 3 این مطالعات بالینی مجوز دارند. وی اعلام کرد که حدود 180 بیمار در حدود 25 مرکز در آمریکا در این مطالعه شرکت خواهند کرد و احتمالاً انجام آن حدود 18 ماه طول خواهد کشید. این کارشناس در رویدادی که توسط سفارت کوبا در ایالات متحده تبلیغ می‌شد، شرکت کرد و در آن امکان همکاری دوجانبه در زمینه تحقیقات زیست پزشکی و بیوتکنولوژی را عنوان نمود.

https://www.radiohc.cu/en/noticias/nacionales/354960-heberprot-p-from-cuba-could-be-on-the-us-market-in-2028

حمایت کوبا و روسیه از تقویت همکاری‌های گردشگری

کوبا و روسیه چشم اندازها و پتانسیل تقویت همکاری‌های دوجانبه در حوزه گردشگری را به ویژه در سطح پارلمانی ارزیابی کردند. گفت و گوی ویدئو کنفرانسی بین تامارا ولیدو، رئیس کمیسیون توجه به خدمات مجلس ملی قدرت خلق، و سنگادجی آ. تاربایف، رئیس کمیته گردشگری و توسعه زیرساخت، توریست دومای مجلس فدرال روسیه انجام شد. ولیدو اهمیت این تماس ها را در میان بافت پیچیده ای که کوبا به دلیل تشدید محاصره ایالات متحده به ویژه در بخش گردشگری تجربه می‌کند، برجسته نمود. تاربایف به نوبه خود یادآور شد که روابط دوجانبه از زمان سفر رسمی سال گذشته ویاچسلاو ولودین، رئیس دومای دولتی مجلس فدرال فدراسیون روسیه به کوبا، به طور قابل توجهی تقویت شده است. وی همچنین بر ترجیح گردشگران کشورش برای مقصد کوبا و همچنین پتانسیل این جزیره آنتیل به عنوان پلی برای گردشگری روسیه به آمریکای لاتین و دریای کارائیب تاکید کرد که برای تقویت ارتباطات هوایی ضروری است. وی به عنوان یک نقطه قوت به امکان پرداخت با کارت های سیستم MIR در کوبا اشاره کرد که این جزیره را به عنوان مقصدی امن و رقابتی برای مسافران روسی قرار می دهد. این مقام روسی همچنین بر پیشرفت های حاصل شده در زمینه آموزش در زمینه گردشگری بین مؤسسات دانشگاهی دو کشور با راه اندازی سه مرکز آموزشی برای متخصصان این بخش تاکید کرد. هر دو طرف در مورد اهمیت افزایش تعداد شهرهای روسیه که پروازهای مستقیم از آنها وجود دارد، به ویژه از سنت پترزبورگ، افزایش تبلیغات و تبلیغات مقصد کوبا، تقویت سرمایه‌گذاری، و افزایش پروژه‌های گردشگری، کسب ‌وکار شرکتی و سایر طرح‌ها بین دو کشور توافق کردند.

https://www.radiohc.cu/en/noticias/nacionales/355541-cuba-and-russia-advocate-strengthening-cooperation-in-tourism

تبلیغ واردات خودرو در مطبوعات رسمی‌کوبا

مطبوعات رسمی دولت کوبا واردات خودرو به جزیره را ترویج می‌کنند. پورتال Cubadebate بیان می‌کند که واردات خودرو در کوبا در طول سال 2023 رشد قابل توجهی داشته است که ناشی از تصویب قانون 83 شورای وزیران است، قانونی که درها را برای شهروندان کوبایی برای واردات خودروهای نو یا دست دوم باز کرده است. وی خاطرنشان می‌کند که این جزیره به یکی از بازارهای وارداتی خودرو با رشد سریع تبدیل شده است. این روزنامه تاکید می‌کند که افراد به دلیل تسهیلات مالیاتی و هزینه‌های پایین نگهداری خودروهای برقی را انتخاب کرده اند. او همچنین اشاره می‌کند که در جزیره بیشترین برندهای خریداری شده Changan، BYD، Wuling و Hozonauto با مدل هایی مانند Lumin، Seagull، SongPlus Yuan Plus، Bingo، Neta V و Neta U هستند. قابلیت اطمینان و کیفیت برندهای ژاپنی نیز مورد توجه است و مدل های تویوتا مانند هایلوکس، هایس، کرولا، فورچونر و راو4 از مقبولیت برخوردار است. وانت میتسوبیشی L200؛ و سوزوکی از جمله سوئیفت، اسپرسو و ارتیگا پرتقاضاترین برندهای شرکت های خرد، کوچک و متوسط در کشور هستند. شورای اقتصاد و تجارت ایالات متحده و کوبا (USCTEC) از صحبت در مورد واردات خودرو از ایالات متحده اجتناب می‌کند، جایی که خودروهایی با انواع مختلف به ارزش تقریباً 10 میلیون دلار در سال گذشته به کوبا صادر شدند. طی سال 2023 خودروهای جدید به ارزش 357442 دلار، خودروهای دست دوم 4385612 دلار و موتور سیکلت ها به ارزش 186500 دلار به این جزیره وارد شد.

 

https://www.cibercuba.com/noticias/2024-05-26-u1-e199894-s27061-nid282537-prensa-oficial-publicita-importacion-autos-cuba

 ایجاد شبکه آزمایشگاه‌های رباتیک در سراسر کوبا

با افتتاح و راه اندازی سریع آزمایشگاه در شهر سیگو د آویلا، شبکه آزمایشگاه‌های رباتیک در آموزش فنی-حرفه ای تمام مناطق کشور را تحت پوشش قرار می دهد، نتیجه ای که نشان دهنده اولویت اعطا شده توسط دولت به این شاخه و نشان دهنده توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور است. مهندس مخابرات و الکترونیک، خوزه کارلوس کروز ساندووال، مدیر کل باشگاه رایانه و الکترونیک جوان (JCCE) در کوبا گفت که با افتتاح باشگاه در سیگو د آویلا، 24 مورد از این دست در کوبا وجود دارد و همه استان‌ها حداقل یک آزمایشگاه و برخی از آنها بیش از یک آزمایشگاه دارند، مانند مورد سانتیاگو د کوبا، ویا کلارا و هاوانا. روباتیک آموزشی یک سیستم آموزشی است که به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد در زمینه‌هایی مانند علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات پیشرفت کنند، به همین دلیل است که کوبا تلاش می‌کند تا آن را در تمام آموزش‌ها در آینده توسعه دهد.

http://www.cubadebate.cu/noticias/2024/05/26/cuba-crea-red-de-laboratorios-de-robotica-en-todo-el-pais/

آغاز نمایشگاه تجاری کارآفرینان در هاوانا

یک نمایشگاه تجاری برای تجار چینی در هاوانا آغاز شده و تا 1 ژوئن ادامه خواهد داشت. این رویداد که در محله چینی‌هاوانا واقع شده است، یکصد و هفتاد و هفتمین سالگرد حضور آن ملت در کوبا را جشن می‌گیرد. دالگیس چاویانو، مروج فرهنگی محله چینی‌ها، اظهار داشت که هدف اصلی این نمایشگاه، قابل مشاهده کردن کار تجار چینی در کشور کارائیب، محصولات و خدمات آنها و پرورش شرکت های کوبایی است. هدف از این کار ایجاد روابط تجاری بیشتر بین هر دو کشور و ترویج نمایشگاه و فروش محصولات و همچنین ارائه پیشنهادات، پروژه‌ها و خدمات کوبایی و خارجی است. از جمله شرکت کنندگان در این نمایشگاه Nihao53، یک فروشگاه آنلاین عمده فروشی است که توسط شرکت صادراتی Leke Holding Group مدیریت می‌شود. شرکت‌های خرد، کوچک و متوسط کوبایی نیز مانند Deshidratados Habana، پروژه Sedavid، خدمات چاپ و طراحی گلیفوس، و Cervecería Parranda S.A در این نمایشگاه مشارکت دارند. این رویدادها شامل یک میهمانی کودکان برای جشن گرفتن روز کودک است. مسابقات قهرمانی ماجون (بازی‌های رومیزی سنتی چینی)؛ و نمایش‌های پروژه بین‌فرهنگی افروچین، که به آمیختگی تأثیرات آفریقایی-کوبایی و چینی از طریق جلوه‌های هنری مختلف می‌پردازد.

https://www.radiohc.cu/en/noticias/nacionales/355770-trade-expo-fair-for-entrepreneurs-begin-in-havana

تاکید کوبا بر تعمیق همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا

نخست وزیر کوبا، مانوئل ماررو، تمایل کشورش برای ادامه گسترش همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EEU) در زمینه‌های مورد علاقه مشترک را تایید کرد. وی به مناسبت بزرگداشت دهمین سالگرد تأسیس UEE به ایالت های تشکیل دهنده آن تبریک گفت. در آغاز این ماه، میگل دیاز کانل، رئیس جمهور کوبا در شورای عاالی دهمین سال تاسیس این بلوک شرکت کرد و اراده ملت کارائیب برای افزایش مشارکت خود در توسعه مکانیسم های UEE را تایید کرد. دیاز کانل بر اهمیتی که کشورش برای روابط اقتصادی، تجاری، مالی و همکاری با اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن قائل است، با در نظر گرفتن روابط تاریخی که آنها را متحد می‌کند، تأکید نمود. EEU یک انجمن اقتصادی ادغام بین المللی است که از اول ژانویه 2015 فعالیت می‌کند. شرکت کنندگان آن روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان هستند. کوبا از سال 2020 وضعیت ناظر اتحادیه اقتصادی اوراسیا را به خود اختصاص داده است و از آن زمان تاکنون دستور کار فشرده ای را در دستور کار قرار داده است.

https://www.radiohc.cu/en/noticias/nacionales/355978-cuba-ratifies-willingness-to-deepen-cooperation-with-the-eurasian-economic-union

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما