معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۳

اخبار اقتصادی کشورهای حوزه کارائیب

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کشورهای واقع در حوزه کارائیب در هفته سوم خرداد ماه 1403 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

 جمهوری دومینیکن  

افزایش صادرات سیمان دومینیکن

طی سال های اخیر جمهوری دومینیکن که وارد کننده سیمان بود به مهم ترین صادر کننده این محصول در منطقه کارائیب تبدیل شده است. سال گذشته دومینیکن 6.5 میلیون تن سیمان تولید کرد( فقط 0.7% بیشتر از سال 2022)  اما مصرف داخلی 3.2 % کاهش یافت. در سال 2022 این کشور 811 هزار و 598 تن سیمان صادر کرد در حالی که در سال 2023 صادرات سیمان به 918 هزار و 809 تن رسید (افزایش 13.2 درصدی).

https://listindiario.com/economia/20240604/rd-produjo-6-5-millones-toneladas-cemento-2023-consumo-local-bajo-3-2_811354.html

 راه اندازی  طبقه بندی سبز  بازار اوراق بهادار توسط دولت دومینیکن

 سازمان نظارت بر بازار اوراق بهادار (SIMV) و وزارت محیط زیست و منابع طبیعی (MMARN) ، تاکسونومی (طبقه بندی) سبز جمهوری دومینیکن را ارائه کردند، تاکسونومی ابزاری است که فرصت های سرمایه گذاری راهبردی را برای سرمایه گذاران و شرکت ها فراهم می‌کند. بیش از 170 کارشناس از بخش‌های عمومی، تولیدی و مالی، دانشگاهی، جامعه مدنی و سازمان‌های بین‌المللی در توسعه این مکانیسم مشارکت داشتند. ارکان این طبقه بندی عبارتند از: سازگاری با تغییرات اقلیمی، کاهش تغییرات آب و هوایی، منابع آب، اکوسیستم ها و تنوع زیستی، پیشگیری از آلودگی و اقتصاد زنجیره ای . 

https://acento.com.do/ecologia/el-gobierno-lanza-taxonomia-verde-de-republica-dominicana-9349031.html

توافقنامه مهم تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری دومینیکن با صندوق توسعه بین المللی اوپک لازم الاجرا می‌شود

وزارت امور خارجه  دومینیکن از لازم الاجرا شدن "توافقنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین صندوق توسعه بین المللی اوپک و جمهوری دومینیکن" برای ورود منابع از سوی کشورهایی که عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را تشکیل می دهند خبر داد. توافقنامه مذکور که به ارتقای فعال سرمایه‌گذاری‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری می‌پردازد، توسط آقای روبرتو آلوارز وزیر امور خارجه که در ماه می 2022 امضا شد، همکاری برای تامین مالی پروژه‌های بخش دولتی و فعالیت‌های بخش خصوصی در زمینه‌های مختلف را ممکن می‌سازد. 

https://acento.com.do/economia/entra-en-vigor-atrabajo-sobre-inversiones-de-paises-de-la-opep-9349792.html

 جامائیکا  

جامائیکا علیرغم توصیه‌های سفر، رکورد ورود گردشگران را به ثبت رساند

دلانو سیورایت، مشاور ارشد و استراتژیست وزارت گردشگری جامائیکا ، ابراز خوشحالی می‌کند که علیرغم عوامل خارجی تضعیف‌کننده مانند توصیه‌های مربوط به ممانعت سفر در ماه ژانویه، آمار رسمی ورود گردشگران در هفته اول ماه می نسبت به دوره مشابه در سال 2023 رشد قابل توجهی داشته است. تا هفته اول ماه می، جامائیکا 1.7 میلیون گردشگر شامل بیش از یک میلیون ورودی توقفگاهی و بیش از 700000 مسافر کشتی کروز را ثبت کرده که نشان دهنده افزایش قابل توجه 4.6 درصدی برای مسافران توقفگاهی و افزایش 23 درصدی برای مسافران کروز است. این مقام ارشد گردشگری عملکرد چشمگیر این بخش را به تلاش ها و استراتژی‌هایی که توسط وزیر گردشگری ادموند بارتلت و تیمش از زمان تأثیر مخرب همه گیری کووید 19 هدایت شده است، نسبت می دهد . وی خاطرنشان کرد که وزارت گردشگری و آژانس های آن به اجرای ابتکارات و اقدامات چند جانبه برای تقویت رشد گردشگری ادامه می دهند.

https://jamaica.loopnews.com/content/jamaica-hits-record-tourist-arrivals-despite-travel-advisories

 جامائیکا در حال بررسی مشارکت خط هوائی امارات برای دسترسی گسترده تر به گردشگری در کشور است

ادموند بارتلت، وزیر گردشگری می‌گوید که برنامه‌هایی برای استفاده از مسیرها و شبکه‌های خطوط هوایی امارات در کارائیب و آمریکای لاتین در حال انجام است. بارتلت این مطلب را پس از گفت و گوهای خود با مدیران ارشد هواپیمایی امارات اعلام کرد. هواپیمایی امارات، مستقر در دبی، یکی از بزرگترین خطوط هوایی جهان است که مشتریان خود را به شبکه ای از بیش از 150 مقصد متصل می‌کند. با پروازهای فعلی این ایرلاین به میامی و پروازهای آتی به بوگوتا، کلمبیا، تلاش راهبردی برای تقویت اتصال جامائیکا و کارائیب در شبکه آنها وجود دارد. بارتلت گفت در میان مدت، از طریق یک هماهنگی‌هاب و اسپیکر، می‌توان مشارکت مثمر ثمری داشت که بازدیدکنندگان بیشتری از خاورمیانه از جامائیکا و دریای کارائیب و بالعکس بازدید ‌کنند.

https://jamaica.loopnews.com/content/jamaica-explores-emirates-partnership-expanded-tourism-reach

جامائیکا دوازدهمین سه ماهه متوالی رشد را ثبت کرد

مؤسسه برنامه ریزی جامائیکا (PIOJ) گزارش می دهد که اقتصاد در سه ماهه ژانویه تا مارس 2024 حدود 1.9 درصد رشد کرده است که در صورت تایید موسسه آمار جامائیکا (STATIN) این دوازدهمین سه ماهه متوالی رشد اقتصادی خواهد بود. PIOJ تخمین اولیه رشد را تقریباً شش هفته پس از پایان سه ماهه مورد بررسی منتشر می‌کند. STATIN ارقام رسمی‌تولید ناخالص داخلی را در پایان سومین ماه پس از پایان سه ماهه منتشر می‌کند. جیمز استوارت، مدیر ارشد بخش برنامه ریزی و تحقیقات اقتصادی، طی جلسه توجیهی سه ماهه PIOJ گفت که عملکرد دوره ژانویه تا مارس تا حد زیادی منعکس کننده تأثیر افزایش تقاضای خارجی، سطوح بالاتر کسب و کار و مصرف کننده است. استوارت نشان داد که رشد بیشتر اقتصاد به دلیل انقباض در صنعت ساخت و ساز کاهش یافته است. عملکرد برای دوره ژانویه تا مارس تا حد زیادی منعکس کننده تأثیر افزایش تقاضای خارجی، سطوح بالاتر اعتماد تجاری و مصرف کننده، افزایش تولید کشاورزی و افزایش مستمر ظرفیت استفاده در پالایشگاه‌های  تولید آلومینیوم بوده است.

https://jamaica.loopnews.com/content/jamaica-records-12th-consecutive-quarter-growth-pioj

افزایش سود گروه تولیدکنندگان کارائیب در جامائیکا در سه ماهه آخر سال 2023

گروه تولیدکنندگان کارائیب (Caribbean Producers Group) سود و درآمد بیشتری را در آخرین سه ماهه سال 2023 داشتند. درآمد عملیاتی شرکت مزبور به 40 میلیون دلار رسید  که نسبت به سال قبل چهار درصد افزایش داشت. سود قبل از کسر مالیات به 2.6 میلیون دلار رسید که نسبت به دوره مشابه سال قبل (2022)  12.5 درصد افزایش یافته است. 

https://radiojamaicanewsonline.com/local/caribbean-producers-reporting-increased-profit-and-revenue-for-Quarter-ended-december

بزرگراه TransJamaican  جامائیکا به یک رکوردشکنی در عملکرد مالی و سود دهی دست یافت

بزرگراه TransJamaican (TJH) یک چرخش قابل توجه در عملکرد مالی خود اعلام کرده است. این شرکت سود خالص 23.97 میلیون دلار آمریکا را برای سال منتهی به 31 دسامبر 2023 گزارش کرد که نشان دهنده تغییر قابل توجهی نسبت به زیان سال قبل از 7.14 میلیون دلار آمریکا است. ایوان اندرسون، مدیر عامل TJH، با جمع بندی عملکرد کلی، خاطرنشان کرد نتایج مالی برجسته ای که به دست آورده ایم که نشان دهنده تعهد به کارایی، نوآوری و ارائه ارزش به سهامداران است. بازسازی استراتژیک ما و خرید اپراتورهای زیرساخت جامائیکا (JIO) راه را برای رشد پایدار و بهبود عملکرد عملیاتی هموار کرده است. عملکرد قوی را می‌توان به رشد پایدار در ارقام ترافیک و درآمد، همراه با کاهش هزینه‌های عملیاتی نسبت داد. ترافیک کلی برای سال تقریباً 27.1 میلیون وسیله نقلیه بود که پنج درصد بیشتر از 25.9 میلیون وسیله نقلیه در سال 2022 بود. به گفته این شرکت، این حجم ترافیک همچنین بالاترین میزان ثبت شده در شبکه بوده و 12 درصد بیشتر از سطوح قبل از همه گیری سال 2019 بوده است.

https://jamaica.loopnews.com/content/transjamaican-highway-accelerates-growth-record-breaking-results

هائیتی

Sunrise Airways از سرگیری پروازهای خود به پورتو پرنس را اعلام کرد

مقامات شرکت هواپیمایی Sunrise Airways در بیانیه‌ای مطبوعاتی از بازگشایی مسیرهای پروازی خود به پورتو پرنس پایتخت هائیتی خبر دادند. این شرکت همچنین تاکید کرد که تمامی‌پروازهای داخلی و بین المللی خود از این پس از و به فرودگاه بین المللی توسن لوورتور انجام خواهد شد. لازم به یادآوری است که پروازهای تجاری به پورتو پرنس از 4 مارس به دلیل حملات هماهنگ شده مختلف توسط اعضای ائتلاف "viv ansanm" ( یک گروه مسلح غیر قانونی ) که زیرساخت های دولتی خاص مانند فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های پلیس را هدف قرار داده بودند، متوقف شده بود.

https://haiti.loopnews.com/content/sunrise-airways-annonce-la-reprise-de-ses-vols-vers-port-au-prince

کشورهای حوزه کارائیب

شرکت مخابراتی هواوی چین ، آمریکای لاتین را بازار رو به رشدی برای خدمات ابری می داند

غول فناوری چینی هوآوی ، آمریکای لاتین را بازاری در حال گسترش برای خدمات ابری خود با محیط تجاری مطلوب می داند. فرناندو لیو، رئیس Huawei Cloud برای منطقه کارائیب ، بر قصد خود برای ادامه رشد در این منطقه با شرکت‌های محلی بیشتری که پیشرفت در تحول دیجیتال را امکان‌پذیر می‌کنند، تاکید کرد. او گفت ما خود را با استفاده از هوش مصنوعی در بازار محلی متمایز می‌کنیم، که به مشتریان آمریکای لاتین کمک می‌کند تا شکاف دیجیتال را در مقایسه با سایر بازارها کاهش دهند. این مدیر اجرایی گفت داستان‌های موفقیت ابری هواوی از برزیل، مکزیک، آرژانتین، کلمبیا و شیلی، شرکت‌های این کشورها را قادر می‌سازد تا هزینه‌ها را کاهش دهند، امنیت داده‌های خود را گسترش دهند و بهبود بخشند. لیو بر تعهد شرکت چینی به ارائه ابزارهای ابری پایدار، قابل اعتماد و ایمن برای تسریع کاربرد هوش مصنوعی (AI) در صنایع مختلف تاکید کرد.

https://www.plenglish.com/news/2024/05/15/huawei-considers-latin-america-a-growing-market-for-cloud-services/

بحران آب، یک مشکل رو به رشد در جزایر کارائیب

جزایر کارائیب به دلیل تغییر الگوهای بارندگی و خشکسالی، شهرنشینی سریع، گردشگری پرمصرف آب و مدیریت ضعیف زیرساخت های آبی، دچار بحران آب هستند. ترینیداد و توباگو بدترین خشکسالی را در تاریخ اخیر خود تجربه می‌کند و ساکنان آن حداقل تا اواخر ژوئن تحت تأثیر محدودیت های آبی قرار دارند و برای هرکسی که قوانین را نقض کند جریمه می‌شود. دومینیکا که به خاطر جنگل های کوهستانی استوایی شهرت دارد، همچنین در حال کاهش چشمگیر منابع آب شیرین و کمبود آب بصورت مکرر است. در گرانادا، معروف به جزیره ادویه‌ها، خشکسالی سیستم های آبی را در سراسر قلمرو آن تحت تاثیر قرار داده است. جامائیکا همچنین با محدودیت‌های آب مواجه است و در سال‌های اخیر مجبور به قطع آب شده است و در برخی مناطق دسترسی به چند ساعت در روز را محدود کرده است. کشورهای سنت وینسنت و سنت کیتس مجبور شدند به جیره بندی آب متوسل شوند و باربادوس چندین بار ممنوعیت آب را در سال های اخیر تجربه کرده است. داده‌های اخیر نشان می دهد که کارائیب یکی از مناطقی در جهان است که بدترین وضعیت را در کمبود آب دارد.

https://www.plenglish.com/news/2024/05/14/water-crisis-a-growing-problem-in-the-caribbean-islands/

American Airlines برنامه پروازهای زمستانی سالجاری خود را با مسیرهای جدید به کارائیب گسترش می دهد

شرکت هواپیمایی امریکن ایرلاینز اعلام کرده است که مشتریان می‌توانند در زمستان امسال با گزینه‌های بیشتری برای بازدید از دریای کارائیب و آمریکای لاتین برنامه ریزی کنند. در زمستان سال 2024، هواپیمایی امریکن شبکه بین‌المللی کوتاه‌ مدت پیشرو در صنعت خود را با هشت مسیر جدید و خدمات افزایش‌یافته تقویت خواهد کرد و پروازهایی را به مقصدهای بیشتری نسبت به هر شرکت آمریکایی دیگر در منطقه ارائه می‌کند. امریکن ایرلاینز خدمات خود را به یک مقصد جدید ارائه می دهد و هفت مسیر جدید را به شبکه خود در زمستان امسال اضافه می‌کند و به مسافران امکان می دهد از مقاصد آشنا و ناشناخته بازدید کنند. امریکن تنها ایرلاین بزرگ ایالات متحده است که به سنت وینسنت و گرنادین‌ها (SVD) خدمات رسانی می‌کند و تنها خط هوایی ایالات متحده خواهد بود که به لا رومانا، جمهوری دومینیکن (LRM) پرواز می‌کند.

https://caribbean.loopnews.com/content/american-airlines-expands-winter-schedule-new-routes-caribbean

آنتیگوا و باربودا اعلامیه پیوستن به بانک توسعه CAF را امضا  کرد

آنتیگوا و باربودا به دنبال پیوستن به بانک توسعه آمریکای لاتین و کارائیب (CAF) است. نخست وزیر گاستون براون در حاشیه چهارمین کنفرانس بین المللی کشورهای در حال توسعه جزایر کوچک (SIDS4) که در آنتیگوا و باربودا برگزار می‌شود، اعلامیه قصد پیوستن کشورش به CAF را امضا کرد. وی گفت ما بسیار خوشحالیم که قصد آنتیگوا و باربودا برای پیوستن به CAF را جشن می‌گیریم. ما کاملاً همسو هستیم و آمادگی داریم  تا در فرصت هایی که CAF می‌تواند برای جزایر کوچک دریای کارائیب مانند آنتیگوا و باربودا برای دستیابی به رفاه بیشتر برای ساکنان آن فراهم کند، همکاری کنیم. CAF در بیانیه‌ای گفت این امضا درب ها را به روی کشور باز می‌کند تا گزینه‌های خود را برای تأمین مالی توسعه، بهره‌برداری از تخصص فنی، منابع مالی و خدمات دانش CAF گسترش دهد. تایید آنتیگوا و باربودا مبنی بر علاقه خود به پیوستن به CAF یک علامت  قوی از حضور در حال گسترش این سازمان در دریای کارائیب است. بیست و یک کشور از جمله باربادوس، ترینیداد و توباگو، جامائیکا و جمهوری دومینیکن سهامداران CAF را تشکیل می دهند.

https://caribbean.loopnews.com/content/antigua-barbuda-signs-declaration-join-caf-development-bank

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما