معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۲

مصارف درآمدهای ارزی کوبا

کوبا بین سال‌های 2010 تا 2019 میلادی ، تراز تجارت خارجی و صادرات خالص مثبتی داشت یا به عبارت دیگر، صادرات آن برای پرداخت هر چیزی که وارد می‌کرد کافی بود و علاوه بر این، مقداری ارز نیز باقی می ماند و ذخیره می‌گردید . طبق داده‌های موجود مربوط به تراز پرداخت‌ها، طی دهه گذشته، دولت کوبا از ارز حاصل از تجارت خارجی و نیز حواله‌های پولی ارسالی جمع‌آوری‌شده از خارج از قلمرو این کشور ، برای تأمین مالی ساخت هتل‌ها و نیز برای پرداخت بدهی‌های خارجی خود استفاده کرده است.

طبق دایره المعارف اقتصادی Economipedia، تراز پرداخت ها (BP / Balance of Payment)، یک شاخص و سند حسابداری است که در آن عملیات تجاری، خدمات و حرکت سرمایه در یک کشور در خارج از آن کشور ثبت می‌شود. این تراز اساساً از دو حساب فرعی تشکیل شده است:

-  حساب جاری ، که نشان می‌دهد رابطه تعیین‌کننده با بخش خارجی چیست، به نوبه خود، حساب جاری موجودی تراز تجاری، یعنی صادرات و واردات را جمع آوری می‌کند. همچنین شامل مانده نقل و انتقالات درآمد اولیه، یعنی ارسال سود و پرداخت حقوق و دستمزد توسط شرکت‌های خارجی که در کشور فعالیت می‌کنند و همچنین مجموعه‌های شرکت‌های داخلی که در کشور فعالیت اقتصادی می‌کنند، می‌شود.

- حساب سرمایه و مالی، که در صورت وجود مازاد یا کسری سرمایه نشان می دهد که جریان‌های مذکور مربوط به بدهی است یا سرمایه‌گذاری خارجی.

استفاده از شاخص تراز پرداخت ها ( BP ) توسط متخصصان، تحلیلگران و مقامات امکان تشخیص جریان اقتصادهای خارج از کشور را به عنوان مبنایی برای تجزیه و تحلیل برای ترسیم سیاست های اقتصادی و تصمیم گیری فراهم می سازد . در مورد کوبا، کشوری که نهادهای آن بصورت کلی آمارهای مربوط به فعالیت های خود را منتشر نمی‌کنند و بالطبع سیاست‌های دولت و استفاده از پول رایج به ‌موقع، نظام مند و واضح گزارش نمی‌شود، و بطور مثال دفتر ملی آمار و اطلاعات کوبا (ONEI)، نهاد رسمی مسئول تهیه و انتشار BP، اطلاعات خود را به طور رسمی منتشر نمی سازد.

در حقیقت ، استفاده از شاخص تراز پرداخت ها ( BP ) به خدمت گرفتن ابزاری است که می‌تواند تصویر روشن تری از وضعیت اقتصادی کشور را به ارمغان بیاورد .بر این اساس و بنا به یافته‌های مربوط به شاخص تراز پرداخت های کوبا در بین سال‌های 2010 تا 2019  میلادی ،کوبا صادرات خالص با تراز مثبت داشته است، یا به عبارت دیگر، صادرات آن برای پرداخت هر چیزی که وارد می‌کرده کافی بوده است و علاوه بر این، میزانی پول نیز باقی مانده و ذخیره می‌شده است. این کشور از طریق صادرات، سالانه بین 1700 تا 3900 میلیون دلار سود و یا به عبارت دیگر مازاد تجاری داشته است. از سوی دیگر، تراز حواله‌های مالی تقریباً در هر سال مثبت بوده و به 1800 میلیون دلار رسیده است. حتی خوزه لوئیس رودریگز، وزیر اقتصاد سابق دولت کوبا در زمان فیدل کاسترو، از 2000 میلیون دلار صحبت می‌کند. هر دو رقم، صادرات خالص و حواله‌ها، درآمد ارزی دریافتی کوبا را نشان می‌دهند و دولت کوبا مانند هر کشور دیگری از این منبع ارزی برای پرداخت اقساط بدهی‌های خارجی خود ، سرمایه‌گذاری و پرداخت به شرکت‌های خارجی که در کوبا فعالیت می‌کرده اند استفاده نموده است .

بر اساس داده‌های رسمی جمع‌آوری‌شده در BP برای آن دوره، بین سال‌های 2010 تا 2019، دولت هر سال رقمی از 900 میلیون تا 1.9 میلیارد دلار را برای پرداخت به شرکت‌های خارجی فعال در کوبا اختصاص داده است. در آن سال‌ها، شرکت فرانسوی Bouygues پروژه‌های هتل‌سازی را در کوبا مانند بازسازی هتل Packard که در سال 2018 افتتاح شد، انجام می‌داده است.

بخش دیگری از ارز، طبق اطلاعات رسمی، برای تامین مالی سرمایه گذاری‌ها استفاده شده است. آنچه که بیش از همه خودنمایی می‌کند این است که بیشتر آن منابع ارزی و با حداکثر رشد آنها بین سال های 2015 تا 2019 در بخش هتل سازی مصروف شده اند، در این میان،  پروژه ساخت هتل K23 خودنمایی می‌کند که براساس گزارش مجله کوبایی Juventud Técnica در می 2023 ، از سال 2018 تاکنون با ۱۰۰ درصد سرمایه کوبایی در حال ساخت است.

ارقام تراز پرداخت‌ها نشان می‌دهد که پس از پرداخت به شرکت‌های خارجی که در جزیره فعالیت می‌کنند ، سرمایه‌گذاری‌های مالی، بین 1200 تا 3100 میلیون دلار در سال برای دولت باقی می‌ماند که می‌تواند برای مصارف پرداخت بدهی‌های خارجی یا سرمایه‌گذاری در خارج از کشور مورد بهره برداری قرار گیرند.

https://www.cibercuba.com/noticias/2024-04-12-u209109-e192519-s27068-nid280233-ha-hecho-regimen-cubano-divisas

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما