معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۰۸- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی کشورهای حوزه کارائیب

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کشورهای واقع در حوزه کارائیب در هفته اول تیرماه 1403 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

جمهوری دومینیکن

تولید برق آبی به صرفه جویی در خرید و واردات نفت کمک می‌کند

تولید برق آبی طی پنج ماه اول سال 2024 به جمهوری دومینیکن اجازه داد تا 89.1 میلیون دلار در خرید نفت در بازار بین المللی صرفه جویی کند. طی ژانویه تا می سال جاری، شرکت تولید برق آبی دومینیکن (EGEHID) 575532.83 مگاوات در ساعت انرژی تجدیدپذیر را تولید کرد  و بدین ترتیب از خرید 1107952.49 بشکه نفت جلوگیری کرد. در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، در پنج ماهه اول سال 2024، این کشور 161.6 گیگاوات بیشتر تولید برق کرد که عمدتاً به دلیل افزایش بارندگی در مناطق کوهستانی و همچنین بهبود عملکرد نیروگاه‌های برق آبی بوده است. 

https://acento.com.do/economia/produccion-hidroelectrica-evito-compra-de-petroleo-por-us-89-1-millones-9355798.html

صادرات دومینیکن به آمریکای مرکزی افزایش یافت

آقای کارل کاستیلو، رئیس انجمن صادرکنندگان دومینیکن (Adoexpo)، تاکید کرد که از ژانویه تا می سال جاری  18 میلیون و 611 هزار و 228 دلار آمریکا به نیکاراگوئه، پاناما، هندوراس، کاستاریکا، گواتمالا، السالوادور و بلیز صادر شده است. بخش کشاورزی پیشتاز این صادرات می‌باشد که از 6 میلیون و 350 هزار و 777 دلار آمریکا در ماه می 2023 تا  7 میلیون و 111 هزار و 534 دلار آمریکا در ماه مشابه سال 2024 (رشد 12 درصدی) رسید.

https://acento.com.do/economia/exportaciones-agricolas-hacia-centroamerica-crecen-12-9355879.html

جمهوری دومینیکن روابط دوجانبه اقتصادی با چین را تقویت می‌کند

به گفته اقتصاددانان در حالی که جمهوری دومینیکن به تحکیم روابط خود با چین ادامه می دهد حفظ یک چشم انداز استراتژیک که نه تنها حوزه اقتصادی، بلکه امنیت، ژئوپلیتیک و پایداری محیط زیست را نیز در بر بگیرد ضروری است. در سال 2018 بود که جمهوری دومینیکن روابط دیپلماتیک با جمهوری خلق چین را برقرار کرد. از آن زمان به بعد  صادرات دومینیکن به سرزمین اصلی چین به طور قابل توجهی رشد کرده است، با نرخ متوسط سالانه 19.8٪. صادرات به سرعت از 92.6 میلیون دلار در سال 2018 به 275.5 میلیون دلار در سال 2019 رسید. در سال 2020، به دلیل بیماری عالمگیرکووید-19 صادرات با کاهش 34.2 درصد به 244.1 میلیون دلار آمریکا رسید. به همین ترتیب، در سال 2022، صادرات به 273.6 میلیون دلار و در سال 2023 به 241.4 میلیون دلار آمریکا رسید. با این حال، در 5 سال گذشته واردات از چین به جمهوری دومینیکن به حدود 2 میلیارد دلار رسیده است. تنها در سال 2023 واردات مزبور به 4 میلیارد و 631 میلیون و 300 میلیون دلار رسید که قابل توجه می‌باشد.

https://acento.com.do/economia/republica-dominicana-fortalece-la-relacion-bilateral-con-el-titan-asiatico-9349673.html

61 درصد مشاغل در دومینیکن توسط شرکت های کوچک و متوسط ایجاد می‌شود

کسب و کارهای خرد، کوچک و متوسط (MSMEs) منشاء ایجاد حدود 3,052,449 شغل در سراسر کشور هستند، یعنی 61.6٪ از کل تعداد کارمندان در جمهوری دومینیکن. از این تعداد، 36 درصد متعلق به سانتو دومینگوی بزرگ، 36. ٪ به منطقه شمال، 16.3٪ به جنوب و 11.7٪ به شرق کشور تعلق دارد. 14.8 درصد از شرکت های کوچک و متوسط به طور رسمی ثبت شده اند (شرکت های ثبت شده در سازمان ثبت ملی مالیات دهندگان)، در حالی که 85.2 درصد بقیه غیر رسمی هستند. با توجه به طبقه بندی بر اساس اندازه، 94.2 درصد از کل آنها شرکت های خرد، 4.5 درصد شرکت های کوچک و 1.3 درصد شرکت های متوسط هستند.

https://acento.com.do/economia/el-61-de-los-empleos-son-generados-por-las-mipymes-9352583.html

انجمن صادرکنندگان دومینیکن بر چالش های موجود در بخش صادرات کشور تاکید کرد

آقای کارل کاستیو، رئیس انجمن صادرکنندگان دومینیکن (Adoexpo) با تاکید بر نقش صادرات در تشویق سرمایه‌گذاری خارجی، ایجاد شغل و ارتقای نوآوری و فناوری، از تلاش‌های انجام شده برای بهبود زیرساخت های لجستیک کشور قدردانی نمود. وی خاطرنشان کرد که با وجود دستاوردهای حاصله، بخش صادرات دومینیکن همچنان با چالش هایی مانند نوسانات قیمت های بین المللی و نیاز به بهبود کیفیت و نوآوری در تولید مواجه است. در این راستا به اهمیت کاری را که در سال جاری با نهادهای دولتی انجام داده اند، به عنوان مثال با وزارت صنعت و بازرگانی (MICM) اشاره کرد و گفت که با آنها در ابتکارات ارزشمندی مانند« Embarca » (یک سیستم اطلاعات محموله‌های دریایی برای تقویت تجارت بین المللی دومینیکن) که اخیراً راه اندازی شده است همکاری کرده اند.

https://acento.com.do/economia/adoexpo-destaca-los-retos-pendientes-del-sector-exportador-9353332.html

رئیس جمهور دومینیکن تاثیر جنگ اوکراین بر اقتصاد کشور را مورد تایید قرار داد

رئیس جمهور لوئیس آبینادر بر تاثیر منفی جنگ اوکراین بر اقتصاد ملی دومینیکن تاکید نمود و اظهار داشت که این درگیری بر امنیت غذایی جمعیت دومینیکن تاثیر گذاشته است. رئیس جمهور دومینیکن در اجلاس سران برای صلح در اوکراین که در سوئیس برگزار شد شرکت نموده و در جریان سخنرانی خود در نشست کاری اجلاس سران در مورد امنیت غذایی به ریاست آقای ویلیام روتو رئیس جمهور کنیا، نگرانی خود را در مورد وضعیت نامطمئن در زمینه امنیت غذایی ابراز کرد. وی در این راستا گفت که وضعیت امنیت غذایی ناشی از خسارات وارده به تاسیسات تولید و ذخیره غلات در اوکراین که صادرکننده پیشرو ذرت، گندم، آفتابگردان، جو و سایر محصولات غذایی در جهان است باعث شده قیمت این مواد اولیه  را برای اقتصاد دومینیکن افزایش یابد و همچنین قیمت هیدروکربن‌ها. رئیس جمهور دومینیکن گفت: «جنگ همچنین با حذف بازدیدکنندگان روسی که دومین کشوری بود که در آن زمان گردشگران به جمهوری دومینیکن ارسال می‌کرد، بر بخش جهانگردی دومینیکن نیز تأثیر منفی گذاشت.

https://acento.com.do/economia/abinader-resalta-el-impacto-de-la-guerra-de-ukrania-en-la-economia-dominicana-9353968.html

دومینیکن رشد کشاورزی خود را با کمک برزیل انجام می دهد

وزارتخانه‌های کشاورزی جمهوری دومینیکن و جمهوری فدرال برزیل توافقنامه همکاری دوجانبه ای امضا کردند که به انتقال دانش و فناوری برای بهبود تولیدات کشاورزی در جمهوری دومینیکن از طریق شرکت تحقیقات کشاورزی برزیل(EMBRAPA) تسهیل می نماید. توافق نامه فوق الذکر شامل مسائل همکاری، ابزارهای تولید دیجیتال و مجازی، پیشرفت و انتقال دانش مربوط به مدل های کشاورزی، دامداری و دامپروری مورد استفاده در برزیل به جمهوری دومینیکن می‌باشد.

https://acento.com.do/economia/rd-promueve-el-crecimiento-agropecuario-de-la-mano-de-brasil-9353993.html

تقویت فضای کسب و کار در حوزه انرژی و معادن در دومینیکن

مرکز صادرات و سرمایه گذاری جمهوری دومینیکن (ProDominicana) یک توافقنامه همکاری برای ادغام پنجره واحد سرمایه گذاری در وزارت انرژی و معادن با هدف تسهیل صدور گواهینامه‌ها امضا کردند. اهداف دیگر از توافقنامه مزبور که توسط مدیر اجرایی «پرودومینیکانا» و وزیر انرژی و معادن به امضا رسید تقویت فضای کسب و کار در کشور، حذف موانع بوروکراتیک، زمان و هزینه‌های مرتبط برای سرمایه گذاری داخلی و بین المللی است. 

https://acento.com.do/economia/prodominicana-incorpora-energia-y-minas-a-la-ventanilla-unica-9353997.html

تاکید رئیس جمهور دومینیکن بر اصلاحات اساسی در اقتصاد کشور برای دو برابر کردن تولید ناخالص داخلی

آقای لوئیس ابینادر، رئیس جمهور ماهیت اصلاحاتی را که دولت وی در چهار سال آینده انجام خواهد داد توضیح داد و اعلام کرد که برای 10 سال آتی (بین سال های 2026 تا در سال 2036)  تولید ناخالص داخلی کشور باید دو برابر رشد کند تا جمهوری دومینیکن به یک کشور کاملاً توسعه یافته تبدیل شود. طبق برنامه ای که توسط رئیس جمهور لوئیس ابینادر توضیح داده شد، در کنفرانس مطبوعاتی هفته ای، دولت قصد دارد 1.7 میلیون شغل جدید ایجاد کند و میانگین حقوق را در جمهوری دومینیکن سه برابر نماید. وی همچنین توضیح داد که پیامدهای این پیش‌بینی همچنین مستلزم افزایش امید به زندگی دومینیکنی‌ها به مدت 8 سال دیگر، دستیابی به درجه بالاتر سرمایه‌گذاری، حذف فقر شدید و اطمینان از این است که اقتصاد دومینیکن پررونق‌ترین اقتصاد در آمریکای لاتین و کارائیب باشد. 

https://acento.com.do/actualidad/abinader-enumera-como-el-pais-puede-alcanzar-en-2036-el-pleno-desarrollo-9354682.html

رئیس جمهور کمیسیون "متا جمهوری دومینیکن 2026" را ایجاد کرد

رئیس جمهور لوئیس ابینادر حکم اجرایی شماره 337-24 مورخ 17 ژوئن را صادر کرد که از طریق آن کمیسیونی تحت مدیریت ریاست جمهوری به نام «کمیسیون متا (هدف) جمهوری دومینیکن 2026 را ایجاد نمود. هدف از تاسیس این نهاد جدید ، شناسایی اقدامات و اصلاحات لازم برای هدایت کشور به سوی توسعه کامل در یک دهه می‌باشد. در این راستا، رئیس جمهور گفت: این هدف واقع بینانه است و با توجه به اینکه جمهوری دومینیکن به یکی از بزرگترین پیشرفت های اقتصادی پس از بیماری عالمگیر کووید 19  دست یافته و از ثبات اجتماعی سیاسی و اقتصادی برای انجام این کار برخوردار است ، عملیاتی خواهد شد". کمیسیون مزبور از وزارت ریاست جمهوری که ریاست آن را رئیس جمهور بر عهده دارد، شورای ملی رقابت به عنوان دبیر و وزارت اقتصاد، برنامه ریزی و توسعه تشکیل شده است.

https://acento.com.do/actualidad/abinader-crea-comision-meta-rd-2036-para-pasar-del-dicho-al-hecho-hacia-el-desarrollo-pleno-9355156.html

آمار حواله‌های پولی  دریافت شده از خارج دومینیکن در 4 ماهه اول 2024 میلادی

بانک مرکزی جمهوری دومینیکن  (BCRD) اعلام کرد  که بین ژانویه تا می سال جاری 4 میلیارد و ,382 میلیون و 300 هزار دلار به عنوان حواله  پول از خارج دریافت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 5.0 درصد افزایش داشته است. در ماه می، 887.1 میلیون دلار حواله دریافت شد که 0.7 درصد بیشتر از ماه مشابه سال 2023 بود.

https://listindiario.com/economia/finanzas/20240619/flujos-remesas-alcanzaron-us-4-382-3-millones-enero-mayo-2024_813448.html

 

 جامائیکا

جامائیکا به عنوان یکی از جذاب ترین مقاصد سرمایه گذاری در کارائیب شناخته می‌شود

آقای اوبین هیل، وزیر صنعت، سرمایه گذاری و تجارت جامائیکا روز گذشته گفت که جامائیکا یکی از جذاب ترین مقاصد سرمایه گذاری در منطقه کارائیب است و از اعضای دیاسپورا می خواهد به فعالیت های تجاری در کشور خود بپردازند. در طول «دهمین کنفرانس دوسالانه دیاسپورای جامائیکا» که در مرکز کنوانسیون «مونتگو بی» برگزار شد آقای هیل بر ثبات پول محلی به عنوان عنصر کلیدی برای سرمایه گذاری در جزیره  تاکید کرد. آقای وزیر گفت که این واقعیت که دولت توانسته است بدون افزایش مالیات، توسعه زیرساخت‌ها و ارائه خدمات حیاتی را به‌ویژه در دوران کووید 19 انجام دهد، نشان‌دهنده قدرت اقتصاد است.

https://radiojamaicanewsonline.com/business/jamaica-labelled-as-one-one-of-the-attractive-investment-destinations-in-the-caribbean

سیاست دولت جامائیکا برای کاهش بدهی‌های کشور

آقای اندرو هولنس نخست وزیر جامائیکا اعلام کرد که کشور باید سطح بدهی خود را کاهش دهد. وی با بیان اینکه دولت باید اقتصاد را رشد دهد تا وام های کمتری را بگیرد افزود: "با این حال، ما در این دام گرفتار شده‌ایم که با توجه نکردن به اصلاح اقتصاد، دولت‌ها مجبور می‌شوند برای پاسخگویی به خواسته‌های مردم بدهکار شوند. بدهی تنها یک اقتصاد ضعیف را به سمت پایین سوق می‌دهد. در نهایت ما باید با آن اقتصاد ضعیف مقابله کنیم". نخست وزیر از اعضای دیاسپورای جامائیکا و بخش خصوصی خواست تا برای اصلاح اقتصاد در جامائیکا سرمایه گذاری کنند.

https://radiojamaicanewsonline.com/business/pm-says-economy-must-grow-to-reduce-jamaicas-debt

پالایشگاه نفتی دولتی پتروجام ظرفیت ذخیره سازی آسفالت خود را افزایش خواهد داد

پالایشگاه نفت دولتی جامائیکا "Petrojam Limited" امسال به ساخت یک مخزن دیگر برای ذخیره آسفالت ادامه خواهد داد تا ظرفیت های خود را افزایش دهد و تقاضای رو به رشد نسبت به محصولات را برآورده کند. این نهاد انتظار دارد حجم فروش آسفالت را از 154 هزار بشکه در سال مالی 2023 الی 2024  تا 234 هزار بشکه در سال 2025 - 2024 افزایش دهد.

https://jamaica.loopnews.com/content/petrojam-pursuing-infrastructure-expansion-year

 صادرات صنایع و مواد معدنی جامائیکا 11.9 درصد در ژانویه 2024 کاهش یافت

ارزش صادرات صنایع معدنی و معدن در ژانویه 2024 به میزان 11.9 درصد کاهش یافت. موسسه آمار جامائیکا (STATIN) اعلام کرد که درآمد در این بخش  به 45.5 میلیون دلار رسید که در مقایسه با 51.7 میلیون دلار ثبت شده در ژانویه 2023 کاهش یافته است . کاهش مذکور عمدتا به دلیل کاهش 11.2 درصدی در صادرات آلومینا بوده است.

https://radiojamaicanewsonline.com/business/jamaicas-mining-and-quarrying-exports-drop-119-in-january-2024

 جامائیکا باید استانداردهای بین‌المللی بخش ساختمانی را تقویت کند

خانم آلیسون مورگان، مدیرعامل « VM Properties » از بخش املاک و مستغلات در جامائیکا در دهمین کنفرانس دوسالانه جامائیکا دیاسپورا در مورد "ایجاد ثروت از طریق املاک" گفت که کشور نیازمند آن است که استانداردهای بین‌المللی را برای قوانین ساختمانی اتخاذ کند. خانم مورگان افزود: "ما یک کشور جزیره ای هستیم. باید در مورد ایجاد تاب آوری در ساخت و ساز خود و انواع فناوری که استفاده می‌کنیم آگاه باشیم. بنابراین من فکر می‌کنم که این چیزی است که ما باید به آن توجه کافی داشته باشیم".

https://radiojamaicanewsonline.com/business/jamaica-urged-to-adopt-international-building-standards

صادرات سنگ آهک جامائیکا حدود  300 درصد افزایش یافت

جامائیکا در سال گذشته 300 درصد افزایش در صادرات سنگ آهک داشته است زیرا تقاضا برای این ماده  معدنی در این کشور به شدت افزایش یافته است. این موضوع توسط وزیر کشاورزی، شیلات و معدن، فلوید گرین، در «گفتگوی کنار رودخانه» که در طول دهمین کنفرانس دوسالانه جامائیکا دیاسپورا، در مرکز کنوانسیون Montego Bay در سنت جیمز، در 18 ژوئن برگزار شد، مطرح گردید. در این جلسه، وزیر جامائیکائی در مورد فرصت های سرمایه گذاری در کشاورزی، شیلات و معدن عنوان کرد ما سابقه ای طولانی و غنی از سرمایه گذاری قابل توجه در مواد معدنی خود داریم. بسیاری از شما با جامائیکا به عنوان صادرکننده بزرگ بوکسیت و آلومینا آشنا هستید، اما چیزی که ممکن است ندانید این است که طی یک سال گذشته شاهد افزایش صادرات سنگ آهک خود بوده ایم. جامائیکا دارای برخی از بالاترین عیار سنگ آهک در کل جهان است. وی همچنین خاطرنشان کرد که فرصت‌های سرمایه‌گذاری متعددی در زمینه‌های کشاورزی و شیلات در این جزیره برای افراد خارج از کشور وجود دارد.

https://jamaica.loopnews.com/content/limestone-export-300

 

کشورهای حوزه کارائیب

تولید نفت در ترینیداد و توباگو کاهش یافت

بر اساس آمار های وزارت انرژی و صنایع ترینیداد و توباگو در چهار ماهه اول سال 2024 تولید نفت در آن کشور نسبت به دوره مشابه سال گذشته 11 درصد کاهش یافت.  در سه ماهه اول سال 2024، متوسط تولید نفت این کشور 49879 بشکه در روز  بود که در مقایسه با 56292 بشکه در دوره سه ماهه مشابه سال 2023 کاهش 6413 بشکه در روز را نشان می دهد.

https://radiojamaicanewsonline.com/business/trinidad-and-tobago-oil-production-falls-by-11

 کارائیب و آفریقا خواستار تجارت با ارزهای خود شدند

چاد بلکمن، وزیر امور اقتصادی و سرمایه‌گذاری باربادوس، می‌گوید که کارائیب و آفریقا باید تجارت بین خود با ارزهای مربوطه خود را آغاز کنند . وی افزود که ارزهای ایالات متحده و اروپا ممکن است یک دهه آینده کمتر تسلط داشته باشند. وی در سی و یکمین نشست سالانه بانک صادرات-واردات آفریقا (Afreximbank) گفت که اظهارات وی "به طور بالقوه بحث برانگیز" است اما خاطرنشان کرد که برخی کشورها در حال حاضر با ارزهای خود معامله می‌کنند. بلکمن در جلسه ای با عنوان "مدیریت بحران‌های کلان اقتصادی: برخی از درس ها از آفریقا و کارائیب" گفت که تجارت با یک ارز علاوه بر افزایش ارزش در طول زمان، به بازارهایی که ارزها در آنها استفاده می‌شود، اعتبار می‌بخشد. معتقدم ظرف 10 تا 15 سال آینده، تعدادی از ارزهایی که ما اکنون به دنبال آن هستیم، ممکن است وجود نداشته باشند. وی با اشاره به اینکه بسیاری از ارزها به دلار آمریکا متصل هستند، گفت سؤال این است که چگونه خود را برای آن احتمال و آن تغییری که رخ خواهد داد آماده کنیم؟ اکنون باید گفت‌وگو ها نه تنها در سطح داخلی، بلکه بین کارائیب و آفریقا نیز انجام شود و شاید بتوانیم به سبدی از ارزها نگاه کنیم که می‌توانند لنگر سیاست‌های پولی ما باشند.

https://caribbean.loopnews.com/content/caribbean-africa-urged-trade-their-own-currencies

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما