معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۳۱- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کوبا در هفته چهارم خرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

صنعت غذای کوبا در پنج سال گذشته 67 درصد سقوط کرده است

بین سال‌های 2018 تا 2023، تولید 23 ماده غذایی که توسط اداره ملی آمار و اطلاعات به عنوان مرجع برای اندازه‌گیری وضعیت بخش تولید انتخاب شده بودند، 66.7 درصد کاهش یافت. تولید نان از 493700 نان در سال 2013 به 326300 در سال 2023 کاهش یافته است. در میان بدترین کاهش ها گوشت خوک بود که از 149400 تن به 13300 تن به میزان ۹۱ درصد کاهش یافت و برنج از 272800 تن به 27900 تن که 90 درصد کاهش را نشان می دهد . هر دو محصول از اهمیت زیادی در رژیم غذایی مردم کوبا برخوردار هستند. دوره پنج ساله گذشته همچنین برای قهوه و شیر، که در فرهنگ غذایی ملی نقش اساسی دارد 51 درصد کاهش داشته است. ماکارونی کاهش 91 درصدی نسبت به سال 2018، روغن‌های گیاهی، 81٪؛ ماست با 68.8 درصد کاهش و آرد گندم 57 درصد، تولید گوشت گاو 58 درصد، پنیر 52 درصد، گوجه فرنگی کنسرو شده 76 درصد و کره بدون نمک 76 درصد کاهش یافت. در این مورد، تولید کره شور قابل توجه است که تولید از 100 تن به صفر مطلق کاهش یافت که بدترین درصد در بین 23 محصول انتخاب شده بود.

https://havanatimes.org/features/cubas-food-industry-fell-67-percent-in-the-last-five-years/

ادغام بیشتر بخش صنعت در نمایشگاه کوبا ایندوستریا ۲۰۲۴

معاون وزیر صنعت کوبا، ارنستو سدنیو گفت هدف اساسی چهارمین دور نمایشگاه صنعتی کوبا ایندوستریا 2024 دستیابی به یکپارچگی، تکمیل و حضور بین المللی بیشتر این کشور در حوزه صنعتی است. وی خاطرنشان کرد که این رویداد که از هفدهم تا بیست و یکم ژوئن برگزار می‌شود، فرصتی عالی برای پیوستن نیروها و تقویت اتحاد شرکت‌های مختلف در این بخش، با شرکای فن‌آوری ملی و بین‌المللی است. این نمایشگاه دو بخش دارد. یکی کنوانسیون بین المللی که در آن 10 همایش در کاخ کنوانسیون‌های‌هاوانا برگزار می‌شود و همزمان نمایشگاه بین المللی صنعت کوبا که در محل نمایشگاه Pabexpo برگزار خواهد شد . تاکنون حدود 1265 شرکت کننده در این رویداد تایید شده اند که از این تعداد 1157 شهروند و 108 خارجی از 22 کشور مانند ونزوئلا، اسپانیا، فرانسه، روسیه، بلاروس، ترکیه، نامیبیا، چین و ویتنام در آن حضور دارند. نایب رئیس این رویداد، کارلوس آلبرتو گومز، در خصوص این نمایشگاه گفت که فضایی حدود چهار هزار متر مربع برای حدود 360 شرکت کننده در نظر گرفته شده است. از این تعداد، 338 غرفه دار شامل 276 شرکت کننده ملی با 94 نهاد، 49 خارجی با 22 نهاد، 13 شرکت مدیریت غیردولتی و 22 شرکت مرتبط با فعالیت طراحی حضور دارند. این نمایشگاه دارای فضاهایی برای صنایع سبک، بسته بندی، نظامی، فولاد، مواد شیمیایی، بازیافت و غیره خواهد بود.

https://cubasi.cu/es/noticia/cubaindustria-2024-por-una-mayor-integracion-industrial

منطقه توسعه ویژه ماریل علیرغم سناریوهای پیچیده اقتصادی ، رشد را پیش بینی می‌کند

منطقه توسعه ویژه اقتصادی ماریل (ZED) که به طور رسمی یک دهه پیش افتتاح شد، به عنوان بخشی از تلاش کوبا برای ترویج سرمایه گذاری خارجی ساخته شده و به یکی از امیدوارکننده ترین مناطق برای توسعه اقتصادی کشور تبدیل شده است. مدیر کل منطقه، آنا ترزا ایگارزا مارتینز، و معاون مدیر ترمینال کانتینری ماریل، لئوناردو سوسا باریوس، در برنامه میز گرد در تلویزیون دولتی کوبا ، در مورد پیشرفت ها و موانع و چشم اندازهای ده ساله این تنها منطقه آزاد در کشور صحبت کردند. خانم ایگارزا مارتینز گفت این منطقه بدون توقف فعالیت، شرایط و عملکرد خود را تطبیق داده است و هدف اساسی منطقه تولید کالا و خدمات به منظور جایگزینی واردات، تولید صادرات جدید و ارتباط با بقیه بخش های اقتصاد داخلی است. وی افزود بر این اساس، ما با یک برنامه توسعه و کسب و کار که تا سال 2042 تهیه شده است، کار می‌کنیم که قبلاً دو خروجی جزئی داشته است: اولی را در سال 2022 به پایان رسانده و دومی را در سال 2023 آغاز کردیم.

http://www.cubadebate.cu/noticias/2024/06/12/zona-especial-de-desarrollo-mariel-proyecta-crecimiento-a-pesar-de-complejo-escenario-economico-video/

کوبا همکاری انرژی با آمریکای لاتین را تقویت می‌کند

رئیس جمهور میگل دیاز کانل در هاوانا با آندرس ربولدو، دبیر اجرایی سازمان انرژی آمریکای لاتین (OLADE)، برای تقویت همکاری با آن نهاد ملاقات کرد. در این دیدار که در کاخ انقلاب، مقر دولت برگزار شد، دیاز کانل از Rebolledo برای برگزاری شصت و یکمین جلسه عادی کارشناسان OLADE در کوبا قدردانی کرد. وی حمایت از آموزش‌ها برای مقابله با چالش‌های انتقال انرژی کشور را تایید و برای مشارکت در پروژه‌ها و پیشنهادات این سازمان ابراز تمایل کرد. او خاطرنشان کرد ما از کار روی تحول دیجیتال در آمریکای لاتین و دریای کارائیب و سایر پروژه‌ها برای توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر آگاه هستیم. این نشست منطقه ای در روزهای 13 و 14 ژوئن در هاوانا با مشارکت 27 کشور برگزار می‌شود تا در مورد همکاری انرژی در قاره ای غنی از چنین منابعی که نیاز به سرمایه گذاری و ادغام دارد بحث و گفتگو شود.

https://www.plenglish.com/news/2024/06/13/cuba-strengthens-energy-cooperation-with-latin-america/

توسعه پلتفرم های دیجیتال ملی در کوبا

ویلفردو گونزالس ویدال، معاون اول وزارت ارتباطات گفت که با توجه به حملات خارجی به بخش ارتباطات ناشی از سیاست های جنایتکارانه دولت ایالات متحده در قبال کوبا، توسعه پلتفرم های دیجیتال ملی به عنوان یک منبع اساسی برای مقابله با این اثرات برشمرده می‌شود. او دو پلت فرم داخلی جمع آوری و پرداخت و سایر پلتفرم های شناخته شده مانند toDus، Apklis، Estanquillo، La Backpack و پورتال های سازمانی را در این رابطه مثال زد . گونزالس ویدال بر ارزش سرمایه انسانی موجود برای مقابله با اقدامات یکجانبه ای که توسعه ملت آنتیل را تهدید می‌کند، تاکید کرد. او همچنین کار مراکزی مانند دانشگاه علوم کامپیوتر و همه نهادهای آموزشی سطح بالاتر که در آنها مهندسی و مدارک مرتبط با محاسبات، ارتباطات، تجزیه و تحلیل داده‌ها، امنیت سایبری و سایر مشاغل مرتبط مورد مطالعه قرار می‌گیرد را به رسمیت شناخت.

https://cubasi.cu/es/noticia/reconocen-desarrollo-de-plataformas-digitales-nacionales

خط هوایی دولتی مکزیک پروازهای بین المللی خود از جمله به کوبا را گسترش می دهد

شرکت هواپیمایی مکزیکانا د آویاسیون قصد دارد دامنه پروازهای خود را با گنجاندن سفرها به 11 مقصد بین المللی از جمله‌هاوانا (کوبا)، بوگوتا (کلمبیا) و شهرهای شیکاگو، نیویورک و لوس آنجلس ایالات متحده گسترش دهد. به گفته مدیران این برنامه‌ها باید در سه سال آینده تحقق یابد. به همین ترتیب، برای پوشش مسیرهای جدید، این شرکت دولتی 20 فروند هواپیمای E2 را به سازنده برزیلی امبرائر سفارش داد تا بتواند رقابت خود را افزایش دهد و خدمات خود را بهبود بخشد. Mexicana de Aviación پس از بازگشت به بازار در دسامبر گذشته به دنبال تغییر موقعیت خود است و از آن زمان تاکنون 140762 مسافر را در 2990 پرواز به و از 18 مقصد، عمدتا داخلی، جا بجا کرده است. دولت امیدوار است که گسترش برنامه سفرها به نفع مسافران باشد، زیرا باید منجر به کاهش هزینه بلیط هواپیما در کشور شود.

https://www.plenglish.com/news/2024/06/08/mexicos-flagship-airline-to-expand-international-flights/

کشتار دسته جمعی مرغ های تخم گذار در کوبا به دلیل کمبود خوراک طیور

حداقل 54000 مرغ تخمگذار در استان هولگین کوبا ذبح می‌شوند، روندی که به دلیل عدم امکان نگهداری آنها به دلیل کمبود خوراک دام آغاز شده است. یک منبع مرتبط با شرکت تولید تخم مرغ گفت  آنها را ذبح می‌کنند زیرا به گفته مدیریت شرکت طیور استان، هیچ غذایی در هولگین وجود ندارد. او می‌گوید اگر در اینجا چنین است، ممکن است در بقیه کشور هم همین‌طور باشد. تنها در سه سال، شرکت آوی‌هول در وضعیت فاجعه‌باری قرار گرفته است. این شرکت نه تنها از تولید تخم مرغ پیشی گرفت و استان را تامین کرد، بلکه به استان‌های سانتیاگو د کوبا و لاس توناس نیز خدمات رسانی کرد و ستایش خوزه رامون ماچادو ونتورا معاون اول رئیس جمهور سابق را در فوریه 2020 به دست آورد. با این حال، همه چیز پس از همه گیری تغییر کرد. در ماه مه 2023، خورخه رومرو ماررو، مدیر این شرکت، مجبور شد اعتراف کند که شرایط اضطراری نیاز به اقدامات فوری دارد.

https://havanatimes.org/features/mass-slaughter-of-laying-hens-in-cuba-for-lack-of-feed/

تمرکز علم و نوآوری بر مشکلات مشخص در کوبا

کوبا سیستم علم، فناوری و نوآوری خود را با تمرکز بر حل مشکلات عینی و ارتقای بخش هایی مانند فناوری نانو و هوش مصنوعی بهبود می‌بخشد. وزیر علوم، فناوری و محیط زیست، ادواردو مارتینز، و معاون وزیر، آرماندو رودریگز توضیح دادند که کوبا دارای بیش از 6500 پروژه است و اولویت های علم و نوآوری باید بر افزایش درآمد ارزی از طریق صادرات کالا و خدمات، افزایش تولید برق با تاکید بر منابع تجدیدپذیر و افزایش تولید مواد غذایی متمرکز شود. هر دو مقام در بیانیه‌ای خاطرنشان کردند که از جمله راهکارها برای بهبود، افزایش سرمایه‌گذاری در علم و نوآوری است. از سوی دیگر، باید از همکاری‌های بین‌المللی و مذاکره در مورد دارایی‌های نامشهود که در توسعه خود پروژه‌ها ایجاد می‌شود، بهره بیشتری ببریم. علاوه بر این، ارتقای فناوری نانو، زیست شناسی جدید و هوش مصنوعی نیز وجود دارد که برای توسعه علمی هر کشوری ضروری تلقی می‌شوند.

https://www.plenglish.com/news/2024/06/11/science-and-innovation-focus-on-concrete-problems-in-cuba/

کوبا برای تولید برق کمتر در سال 2023 سوخت بیشتری وارد کرده است

کوبا در سال 2023 سوخت بیشتری نسبت به سال قبل برای تولید برق وارد کرد و در نتیجه عمدتاً کاهش مداوم تولید نیروگاه‌های حرارتی منسوخ خود را جبران کرد. این نتیجه اصلی از گزارش سالانه «برق در کوبا» است که توسط اداره ملی آمار و اطلاعات (ONEI) منتشر شد. بر اساس این ارقام، تولید ناخالص ملی در سال 2023 با 2.5 درصد کاهش نسبت به سال قبل، به 15331.1 گیگاوات رسید. علاوه بر این، یکی از نمودارهای ارائه شده توسط این گزارش نشان می دهد که کاهش 74 درصدی مربوط به ارقام گزارش شده در سال 2019 بوده است. همچنین انرژی تولید شده توسط سوخت وارداتی به 31 درصد انرژی تولید شده در نیروگاه‌های ترموالکتریک با نفت داخلی رسید. از سوی دیگر، مصرف 8 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است که عمدتاً ناشی از افزایش تقاضای دولتی (15.6 درصد) و تقاضای مسکونی (12.2 درصد) است. سوخت‌های فسیلی 96.4 درصد از ترکیب انرژی کوبا را تشکیل می‌دهند، در حالی که انرژی‌های تجدیدپذیر پس از کاهش 6.4 درصدی تولیدشان در مقایسه با سال قبل، تنها 3.6 درصد را تشکیل می‌دهند. کوبا یک هدف اعلام شده دارد که انرژی‌های تجدیدپذیر باید تا سال 2030 به میزان 24 درصد باشد. سیستم برق کوبا در وضعیت نامطمئنی قرار دارد: نیروگاه‌های آن پس از بیش از چهار دهه استفاده و کمبود مزمن سرمایه گذاری و نگهداری کافی منسوخ شده اند.

https://oncubanews.com/en/cuba/economy/cuban-economy/cuba-imported-more-fuel-to-generate-less-electricity-in-2023/

کلمبیا قصد دارد در سال 2024 تعداد 40 میلیون عدد تخم مرغ به کوبا صادر کند

کلمبیا قصد دارد تا 40 میلیون عدد تخم مرغ در سال 2024 به کوبا صادر کند و ادعا می‌کند که این جزیره به بازار طبیعی آن در دریای کارائیب تبدیل شده است. گونزالو مورنو، رئیس فدراسیون ملی مرغداران کلمبیا (Fenavi) گزارش داد که این کشور از 12 مارس گذشته هفت میلیون عدد تخم مرغ به این جزیره صادر کرده است، اما این رقم می‌تواند تا پایان سال 2024 به 40 میلیون عدد برسد. وی تاکید کرد که این امر به دلیل نزدیکی جغرافیایی و رقابت در قیمت و کیفیت ممکن شده است. او در جریان سخنرانی در چارچوب کنگره XXI Fenavi توضیح داد که فرصت‌های صادراتی به سایر کشورهای حوزه کارائیب در حال بررسی است، اما کوبا اکنون بازار اصلی است. وی گفت قرار است برای فرآیندهای صنعتی از جمله شیرینی پزی "صادرات تخم مرغ مایع" انجام شود و اولین کانتینر آزمایشی یخچال دار به زودی ارسال خواهد شد. کلمبیا در یک روز 50 میلیون تخم مرغ تولید می‌کند. در دسامبر سال گذشته، وزارت کشاورزی کلمبیا (ICA) اعلام کرد که به زودی صادرات تخم مرغ تازه به کوبا را پس از تکمیل مذاکرات با مرکز ملی بهداشت حیوانات (CNA) این جزیره آغاز خواهند کرد. در 12 مارس، کوبا دو کانتینر تخم مرغ را از کلمبیا دریافت کرد. یک محموله بی سابقه که به لطف توافقی که در نمایشگاه بین المللی‌هاوانا ایجاد شده بود، تکمیل شد. اولین محموله دو کانتینر 40 فوتی بود که معادل 518400 تخم مرغ است. تخم مرغ در کوبا به غذای انحصاری ساکنان این کشور کارائیب تبدیل شده است. یک کارتن 30 عددی تخم مرغ 3500 پزو قیمت دارد که بیشتر از حداقل دستمزد است.

 https://www.cibercuba.com/noticias/2024-06-09-u1-e199894-s27061-nid283284-colombia-aspira-exportar-40-millones-huevos-cuba

مجمع اقتصادی سنت پترزبورگ فرصتی برای گسترش همکاری‌ اقتصادی روسیه و آمریکای لاتین

معاون نخست‌وزیر کوبا، ریکاردو کابریساس طی حضور خود در مجمع اقتصادی سنت پترزبورگ با نمایندگان دو شرکت معتبر انرژی روسی دیدار کرد. این دو شرکت در زمینه صنعت برق و توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر با کوبا همکاری خواهند کرد. کابریساس همچنین با رئیس شورای فدراسیون روسیه، والنتینا ماتوینکو، و مدیر اجرایی روس‌نفت، ایگور سچین نیز تبادل نظر کرد. در دیدار معاون نخست‌وزیر کوبا در امور تجارت خارجی با مقامات روسی، طرفین علاقه دو جانبه در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، مالی و همکاری‌هایی مانند فعالیت‌های بندری-دریایی، کشتی‌سازی، صنعت دارو و روابط فرهنگی را ابراز داشتند.

اهدای سه پارک خورشیدی توسط چین به کوبا

مؤسسه همکاری‌ها و توسعه بین‌المللی چین سه پارک خورشیدی به کوبا اهدا کرد که ظرفیت تولید برق آن ۱۲ مگاوات است. این اقدام گامی در جهت تعمیق روابط دوستانه دو کشور و کمک به کوبا برای غلبه بر پیامدهای تحریم ایالات متحده علیه جزیره است.

 اقدامات جدید وزارت خزانه داری آمریکا برای حمایت از کارآفرینان کوبایی

وزارت خزانه داری ایالات متحده، از طریق دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (OFAC)، اصلاحات جدیدی را در مقررات کنترل دارایی‌های کوبا با هدف افزایش حمایت از کارآفرینان بخش خصوصی کوبا و ترویج آزادی اینترنت در جزیره اعلام کرده است. این تغییرات بخشی از سیاست اعلام شده توسط دولت در 16 می 2022 برای تقویت حمایت از مردم کوبا است. اصلاحات جدید که پس از انتشار در رجیستر فدرال در 29 مه 2024 اعمال می‌شود، شامل اقدامات کلیدی مانند مجوز خدمات مبتنی بر تسهیل ارتباطات از طریق اینترنت و گسترش خدمات نصب و تعمیر تجهیزات مخابراتی است. علاوه بر این، صادرات مجدد نرم افزارها و اپلیکیشن‌های موبایل با مبدا کوبا از آمریکا به کشورهای ثالث مجاز خواهد بود. تغییر مهم دیگر، تعریف مجدد اصطلاح «کارآفرینان مستقل بخش خصوصی» است که اکنون مقامات ممنوعه در دولت کوبا و اعضای حزب کمونیست کوبا را مستثنی می‌کند. این تعریف جدید نه تنها کارگران خوداشتغال، بلکه تعاونی‌ها و سایر شرکت های خصوصی با حداکثر 100 کارمند را نیز در بر می‌گیرد. علاوه بر این، مجوز تراکنش‌های "U-turn" مجددا برقرار شده است و به مؤسسات بانکی این امکان را می‌دهد تا نقل و انتقالات وجوه مربوط به کوبا را تا زمانی که منشاء و خاتمه آنها خارج از ایالات متحده باشد و افراد موضوع را درگیر نکنند، پردازش کنند. به حوزه قضایی ایالات متحده فرآیند گزارش دهی تراکنش های مرتبط با مخابرات نیز به روز شده است و نیاز به ارسال نمابر را حذف کرده و امکان ارسال گزارش ها از طریق ایمیل را فراهم می‌کند.

https://www.cibercuba.com/noticias/2024-05-28-u2-e2-s27061-nid282666-departamento-tesoro-eeuu-implementa-nuevas-enmiendas

روند سقوط دلار و سایر ارزها در کوبا متوقف شد

سه ارز مرجع در بازار غیررسمی‌کوبا با افت قیمت‌های جدید کار خود را شروع کردند. با توجه به ارزش ثبت شده در 28 می، دلار با کاهش شدید 10 پزو در میانگین فروش مواجه شد و به 320 پزو در هر واحد کاهش یافت. واحد پول آمریکا تنها در 72 ساعت 30 پزو کاهش یافته است. از زمانی که ارزش آن در 16 می‌شروع به کاهش کرد، طی 13 روز 75 پزو کاهش یافته است. قیمت یورو نیز با کاهش 10 واحدی مواجه شد و در سطح 340 CUP قرار گرفت. ارز قابل تبدیل آزاد (MLC) نیز کاهش یافته است، ارزش امروز 275 CUP است و نسبت به روز گذشته پنج پزو کاهش یافته است. اگرچه بسیاری از کوبایی‌ها کاهش قیمت غیررسمی ارز خارجی در کوبا را مثبت می‌دانند، اما تعجب می‌کنند که چرا قیمت کالاهای مصرفی نیز کاهش نمی‌یابد، چیزی که مشتاقانه منتظر آن هستند. از سوی دیگر، کسانی که به اندازه کافی خوش شانس هستند که به ارزهای مرجع دسترسی دارند، توصیه می‌کنند منتظر بمانند و نفروشند، زیرا معتقدند در بلندمدت ارزش یورو، دلار و MLC دوباره افزایش خواهد یافت.

https://www.cibercuba.com/noticias/2024-05-28-u1-e129488-s27061-nid282653-consuma-hundimiento-precio-divisas-cuba-dolares

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما