معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۵

اخبار اقتصادی قزاقستان-آکتائو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته دوم خرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

دیدار استاندار مانگیستائو با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آکتائو

     به نقل از سرویس مطبوعاتی استانداری، در این دیدار نوردولت قلیبایف استاندار و سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آکتائو آقای غلامرضا هاشمی در خصوص تقویت و گسترش بیشتر همکاری‌ها بین استان منگیستائو و مناطق جمهوری اسلامی ایران بحث و تبادل نظر کردند. غلامرضا هاشمی خاطرنشان کرد: فرصت هایی برای تقویت همکاری‌ها در حوزه تجارت از طریق راه آهن و بزرگراه و همچنین مسیرهای دریایی وجود دارد. در این دیدار به ویژه نتایج سفر کاری اخیر هیات منطقه مانگیستائو به استان مازندران مورد بحث و بررسی قرار گرفت. آقای نوردولت قلیبایف استاندار مانگیستائو نیز به نوبه خود خاطرنشان کرد که آماده ادامه همکاری در روند تقویت روابط دوجانبه قزاقستان و ایران است. در 3 ماه نخست سال 2024، گردش مالی تجارت خارجی بین استان مانگیستائو و ایران به 15.5 میلیون دلار آمریکا رسید. در منطقه 68 شرکت با سرمایه ایرانی در بخش‌های مختلف اقتصادی فعالیت می‌کنند.

https://mangystaumedia.kz/kk/zhanalyktar/mangystauzhanalyktary/mangistau_oblisinin_akimi_iran_islam_respublikasinin_aktau_kalasindagi_bas_konsulin_kabildadi

دیدار رییس جمهور توکایف با استاندار جدید مانگیستائو

     آقای توکایف، رییس دولت قزاقستان با فرماندار جدید منطقه مانگیستائو، نوردولت قلیبایف دیدار کرد. در این دیدار، رییس جمهور توکایف دستور کار ویژه ای برای استاندار جدید تعیین کرد. افزایش کار برای تنوع بخشیدن به اقتصاد منطقه، ایجاد تولیدات جدید و مناطق رشد، توسعه گردشگری، ساخت و ساز، حمل و نقل و بخش های لجستیک از جمله نکات کلی مورد اشاره بود.

     همچنین رییس دولت بر اهمیت اقدامات همه جانبه برای نوسازی زیرساخت های اجتماعی اشاره کرد. استاندار موظف شد تعمیر و نوسازی زیرساخت های مجتمع انرژی اتمی مانگیستائو و شرکت "کاسپی ژلو سو آرناسی" را تسریع بخشد و آب گرمایشی و آشامیدنی شهر آکتائو و شهرک های اطراف را تامین کند. اهمیت افزایش ظرفیت آب شیرین کن کاسپی و راه اندازی تاسیسات آبرسانی اضافی از طریق سرمایه گذاری خصوصی به منظور رفع کمبود آب نیز در این دیدار مورد توجه قرار گرفت.

https://en.inform.kz/news/president-tokayev-receives-mangistau-region-governor-nurdaulet-kilybay-8897d1/

ساخت یک کارخانه تعمیر کشتی در مانگیستائو توسط شرکت ترکیه ای

آقای صبری آلپتکین، سرکنسول جمهوری ترکیه در آکتائو اعلام نمود شرکت YDA قصد دارد یک کارخانه تعمیر کشتی در نزدیکی بندر آکتائو بسازد. به گفته وی مذاکرات به خوبی در حال انجام می‌باشد. YDA همچنین در ساخت فرودگاه در ترکستان مشارکت داشت. این شرکت مواد ساختمانی، تجهیزات پزشکی و مبلمان تولید می‌کند. در ژانویه تا مارس 2024، گردش مالی تجارت خارجی بین منطقه مانگیستائو و ترکیه بالغ بر 4.9 میلیون دلار آمریکا بود. امروز 103 بنگاه با مشارکت سرمایه ترکیه به طور فعال در منطقه مشغول به کار هستند. به گفته سرکنسول، 1100 شهروند ترکیه در منطقه مانگیستائو حضور دارند که 550 نفر از آنها به طور دائم در آکتائو زندگی کرده و مشغول انجام فعالیت های تجاری خود هستند. سر کنسول ترکیه افزود: تجار ترک علاقه مند به سرمایه گذاری در اقتصاد منطقه و تقویت روابط دوستانه اجتماعی و فرهنگی هستند. انتخاب اکتائو به عنوان پایتخت کشورهای ترک زبان در سال 2025 میلادی فرصتی مناسب یرای افزایش همکاری‌های میان دو کشور می‌باشد.

https://mangystaumedia.kz/kk/zhanalyktar/mangystauzhanalyktary/turik_kompaniyasi_mangistauda_keme_zhondeu_zauitin_saludi_zhosparlap_otir

ایجاد ذخیره‌گاه طبیعی دولتی قزاقستان برای حفاظت از فوک‌های خزر

     قزاقستان قصد دارد برای حفظ جمعیت فوک‌های خزری، در آب‌های دریای خزر و در قلمرو مناطق مانگیستائو و آتیرائو، ذخیره‌گاه طبیعی دولتی ایجاد کند. پیش نویس فرمان در پورتال وب legalacts.egov.kz منتشر شده است.

     دولت قزاقستان کمیته صنعت ماهیگیری وزارت کشاورزی را موظف کرد تا مرزهای ذخیره گاه طبیعی دولتی را بر روی نقشه‌ها مشخص کند. طبق این سند که از 1 می 2024 لازم الاجرا شد، منابع طبیعی دولتی از بودجه ملی تامین می‌شود. فوک خزری در فهرست گونه‌های جانوری کمیاب و در حال انقراض قرار گرفته است.  به گفته آیدربیک ساپاروف، وزیر کشاورزی، فوک های خزری برای پرورش نیاز به پوشش یخی دارند که فقط در بخش های قزاقستانی و روسی دریای خزر شمالی تشکیل می‌شود. بنابراین بخش قزاقستانی دریای خزر نقش مهمی در حفظ این گونه ایفا می‌کند.

     شایان ذکر است بازرسان ماهیگیری تا ماه مارس 2024  میلادی ، جنازه بیش از 180 حیوان را مشاهده کردند. 59 فوک مرده در سال 2023 و 172 فوک در سال 2022 (در دوره اکتبر تا دسامبر) پیدا شد. تجزیه و تحلیل حیوانات مرده نشان داد که آنها در اثر ذات الریه حاد به دلیل عفونت های ویروسی جان خود را از دست داده اند. دلیل این امر کاهش سطح ایمنی حیوانات به دلیل آلودگی زیستگاه آنها تشخیص داده شد. تا سال گذشته 300 هزار فوک در دریای خزر وجود داشت. با کوچکتر شدن جمعیت فوک خزری، رییس جمهور قاسم ژومارت توکایف این موضوع را تحت کنترل دولت درآورده و آن را موضوعی ملی بیان کرده است.

https://en.inform.kz/news/kazakhstan-to-set-up-state-nature-reserve-to-protect-caspian-seals-9b106f/

اتمام ساخت مرکز توزیع عمده فروشی در آکتائو در چند روز آینده

95 درصد از ساخت مرکز توزیع عمده فروشی در آکتائو با مشارکت سرمایه گذارانی از کشور ترکیه به پایان رسیده است. دارخان ابدالیف، معاون شهردار شهر اکتائو  با کار مرکز عمده فروشی واقع در منطقه کوچک 36 آشنا شد. انبارهای مرکز دارای 6000 متر مربع یخچال و 2840 متر مربع فریزر هستند. گوشت و لبنیات در اینجا نگهداری می‌شود. مساحت انبارهای میوه و تره بار 3360 متر مربع می‌باشد. پنج ساختمان در مرکز عمده فروشی توزیع واقع در شهر آکتائو وجود دارد که چهار ساختمان از آنها انباری برای نگهداری میوه و سبزیجات و یک ساختمان اداری برای سازماندهی کار مرکز عمده فروشی می‌باشد. به منظور بهبود وضعیت فضای سرمایه گذاری بین قزاقستان و ترکیه، بازرگانان پیشنهاد داده اند تا پس از افتتاح مرکز توزیع عمده فروشی، کالاهای تولیدی خود را در معرض دید عموم بگذارند.

https://mangystaumedia.kz/kk/zhanalyktar/mangystauzhanalyktary/aktaudagi_koterme-taratu_ortaliginin_kurilisi_zhakin_kunderi_ayaktaladi

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما