معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۱- ۱۶:۵۲

اخـبار اقتصادی فرانسه

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی فرانسه در هفتۀ سوم خرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش تقاضا برای اوراق قرضه دولتی فرانسه به رغم کاهش رتبۀ اعتباری

برخلاف پیش‌بینی‌ها، کاهش رتبه اعتباری اوراق قرضه دولتی فرانسه توسط موسسۀ S&P، واکنش قابل‌توجهی در بازارهای مالی ایجاد نکرد. سرمایه‌گذاران به جای نگرانی، از اوراق قرضه دولتی فرانسه (OAT) استقبال کرده و تقاضا برای آنها را افزایش دادند. کاهش نرخ بازده OAT (به معنای افزایش قیمت آنها) و همچنین انقباض جزئی اختلاف نرخ بازده (اسپرد) بین اوراق قرضه دولتی فرانسه و اوراق قرضه آلمانی (Bund)، نشان‌دهنده‌ی اعتماد به اقتصاد فرانسه است. لازم به ذکر است موسسۀ S&P، رتبه اعتباری اوراق قرضه دولتی فرانسه را از AAA به AA+ پایین آورده است و این اولین بار در 70 سال گذشته بود که رتبه اعتباری فرانسه توسط S&P تغییر می‌کرد. این کاهش رتبه، به عواملی نظیر افزایش بدهی دولت فرانسه، روند کاهنده نرخ رشد اقتصادی و ضعف در اجرای اصلاحات ساختاری نسبت داده می‌شود؛ با این وجود، به نظر می‌رسد که بازیگران حرفه‌ای بازار، این نگرانی‌ها را کم‌اهمیت تلقی کرده و همچنان به چشم‌انداز آتی اقتصاد فرانسه خوش‌بین هستند.

https://www.lefigaro.fr/conjoncture/note-de-la-dette-francaise-degradee-par-s-p-les-marches-parfaitement-indifferents-20240603

افزایش کسری تجاری فرانسه در ماه آوریل به دلیل افزایش واردات

بر اساس داده‌های گمرکی، کسری تجاری فرانسه در ماه آوریل 600 میلیون یورو افزایش یافت و به 6.8 میلیارد یورو رسید که عمدتا به دلیل افزایش واردات بوده است. صادرات فرانسه در این ماه، 200 میلیون یورو افزایش یافته و به 51.5 میلیارد یورو رسیده است. با این حال، این افزایش کمتر از نرخ رشد واردات است که 800 میلیون یورو افزایش یافته و به 58.3 میلیارد یورو رسیده است. بر اساس بیانیه گمرک، کسری تجاری فرانسه در ماه مارس 6.2 میلیارد یورو، در فوریه 6 میلیارد یورو و در ژانویه 6.3 میلیارد یورو بوده است. کسری تجاری انباشته 12 ماهه نیز به 85.4 میلیارد یورو رسیده که نسبت به 88.4 میلیارد یورویی که برای ۱۲ ماه منتهی به مارس اعلام شده بود، بهبود یافته است.

https://www.lefigaro.fr/flash-eco/france-le-deficit-commercial-s-est-creuse-en-avril-20240607

افزایش نگرانی فرانسوی‌ها از وضعیت اقتصادی کشور

بر اساس نتایج نظرسنجی Odoxa، تقریبا 6 نفر از هر 10 فرانسوی معتقدند که مبارزه با کسری بودجه و مخارج دولتی باید به یک اولویت تبدیل شود که نشان‌دهنده افزایش 7 واحد درصدی این افراد نسبت به سال گذشته است. همچنین طبق نتایج این نظرسنجی، دو سوم فرانسوی‌ها (67 درصد) معتقدند که کاهش کسری بودجه و بدهی برای اقتصاد کشور مفید خواهد بود.

https://www.lefigaro.fr/conjoncture/deficit-public-les-francais-pour-une-reduction-des-aides-sociales-et-du-nombre-de-fonctionnaires-20240609

افزایش قیمت گاز در فرانسه در ماه جولای

طبق اعلام ناظر انرژی فرانسه، قیمت متوسط قبض گاز برای میلیون‌ها فرانسوی در ماه جولای نسبت به ژوئن 11.7 درصد افزایش خواهد یافت. این افزایش علاوه بر افزایش جزئی قیمت‌ها، به دلیل افزایش قابل توجه هزینه توزیع، یعنی انتقال گاز توسط شرکت اپراتور شبکه توزیع (GRDF) و شارژ آن به تامین کنندگان است. امانوئل وارجون، رئیس کمیسیون تنظیم انرژی (CRE) در روزنامه پاریزین توضیح می‌دهد: این به معنای 13.50 یورو بیشتر در هر مگاوات ساعت نسبت به ژوئن یا 11.7 درصد افزایش است. این نهاد وظیفه تعیین قیمت مرجع گاز را هر ماه بر اساس قیمت‌های بازار بر عهده دارد.

https://www.lefigaro.fr/conso/la-facture-de-gaz-de-millions-de-francais-va-augmenter-de-11-7-en-moyenne-le-1er-juillet-20240610

رونق صنعت حمل‌و‌نقل هوایی

انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) پیش‌بینی می‌کند که تعداد مسافران هوایی در سال 2024 در سطح جهان به 4.96 میلیارد نفر برسد که از 4.54 میلیارد نفر در سال 2019 بیشتر است. در طول دو سال گذشته، شرکت‌های هواپیمایی با ضررهای هنگفتی روبرو بودند و بسیاری از آنها مجبور به دریافت کمک‌های دولتی شدند. برخی از کارشناسان معتقد بودند که پاندمی‌به طور دائمی تقاضا برای سفرهای هوایی را کاهش خواهد داد، زیرا مردم بیشتر از کنفرانس‌های ویدئویی استفاده خواهند کرد و به دلیل نگرانی‌های زیست‌محیطی، تمایل به پرواز کمتر می‌شود، با این حال، این پیش‌بینی‌ها اشتباه بود و تقاضا برای سفرهای هوایی به سرعت به سطوح قبل از پاندمی‌بازگشته و حتی از آن فراتر رفته است. این امر به عوامل مختلفی از جمله افزایش تمایل مردم به سفر پس از دو سال قرنطینه، کاهش قیمت بلیط هواپیما و بازگشایی مرزها نسبت داده می‌شود.

https://www.lefigaro.fr/societes/les-compagnies-aeriennes-volent-vers-une-annee-record-20240603

کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا

بانک مرکزی اروپا (ECB)، مطابق انتظار، نرخ بهره خود را 0.25 درصد کاهش داد. این تصمیم که با 25 رای موافق و 1 رای مخالف در شورای 26 عضوی این بانک به تصویب رسید، کمی تنفس به اقتصاد اروپا می‌دهد که ماه‌هاست تحت فشار نرخ‌های بالای بهره قرار گرفته است. با این حال، کاهش نرخ سپرده از 4 به 3.75 درصد به معنای آغاز یک سیکل کاهشی مداوم که بازیگران اقتصادی مانند خانوارهای وام‌گیرنده، شرکت‌های سرمایه‌گذار و دولت‌های مقروض به آن امیدوار بودند، نیست.

کریستین لاگارده، رئیس بانک مرکزی اروپا، در کنفرانس مطبوعاتی پس از این تصمیم گفت: ما خود را به هیچ مسیر نرخ خاصی متعهد نمی‌کنیم. لاگارد توضیح داد که بانک مرکزی اروپا باید بین مبارزه با تورم که به بالاترین سطح خود در چند دهه گذشته رسیده است و حمایت از رشد اقتصادی که در حال کند شدن است، تعادل برقرار کند. وی گفت: ما مصمم هستیم که ثبات قیمت‌ها را حفظ کنیم و در عین حال از اقتصاد واقعی حمایت کنیم. لازم به ذکر است کاهش نرخ بهره وام گرفتن را برای خانوارها و شرکت‌ها ارزان‌تر می‌کند و می‌تواند به افزایش سرمایه‌گذاری و مصرف کمک کند، با این حال، می‌تواند به افزایش تورم نیز منجر شود. بانک مرکزی اروپا اعلام کرده است که به رصد دقیق داده‌های اقتصادی ادامه خواهد داد و در صورت نیاز، سیاست‌های خود را تنظیم خواهد کرد.

https://www.ecb.europa.eu/stats/policy_and_exchange_rates/key_ecb_interest_rates/html/index.en.html

افزایش قیمت مواد غذایی در جهان برای سومین ماه متوالی

بر اساس گزارش سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو)، قیمت مواد غذایی در سطح جهان برای سومین ماه متوالی در ماه مه افزایش یافت که عمدتا به دلیل افزایش قیمت غلات و جبران کاهش قیمت شکر در ماه‌های گذشته است. شاخص قیمت مواد غذایی فائو که تغییرات قیمت‌های بین‌المللی سبدی از اقلام کالایی را رصد می‌کند، در ماه مه 0.9 درصد نسبت به آوریل افزایش یافت. با این حال، این شاخص در مقایسه با سال گذشته 3.4 درصد کاهش یافته است. افزایش قیمت مواد غذایی در ماه مه عمدتا به دلیل جهش 6.3 درصدی شاخص قیمت غلات بود. نگرانی‌ها در مورد برداشت آینده گندم در اروپا، آمریکای شمالی و منطقه دریای سیاه افزایش یافته است که به نوبه خود منجر به افزایش قیمت صادرات شده است. علاوه بر این، به دلیل بیماری در آرژانتین و شرایط نامساعد آب و هوایی در برزیل، نگرانی‌هایی در مورد تولید ذرت وجود دارد که قیمت این محصول را نیز افزایش داده است.

https://www.lemonde.fr/economie/article/2023/01/18/moins-de-produit-alimentaire-pour-le-meme-prix-la-shrinkflation-en-marche_6158268_3234.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما