معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۵/۲۱- ۱۲:۵۹

اخبار اقتصادی فرانسه

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی فرانسه در هفته سوم مرداد ماه 1404 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

صنعت هوافضای فرانسه به رشد صنعت این کشور کمک شایانی می‌کند

 لزاکو  09 اوت  2025    

به نوشته روزنامه اقتصادی لزاکو صنعت هوافضا در برابر نوسانات مقاومت کرده و به رشد صنعت فرانسه کمک می‌کند.

بر اساس آمارهای منتشره شرکت سفران عملکردی بهتر از حد انتظار داشته و ایرباس نیز با اتکا به بخش دفاعی خود، مشکلاتش را جبران می‌کند. شرکت ایر فرانس-کی‌ال‌ام که از حمایت مشتریان با سطح درآمد بالا و قیمت پایین نفت برخوردار است، به رکوردهای جدیدی در عملکرد خود دست یافته که نشان‌دهنده تاب‌آوری بخش حمل‌ونقل هوایی است.

در این خبر همچنین آمده است: در بخش هوافضا شرکت‌های ایرباس و سفران، محرک های اصلی رشد تولید صنعتی فرانسه باقی مانده‌اند. تعرفه ۱۰ درصدی وضع شده توسط واشنگتن بر صادرات محصولات اروپایی در این بخش که بعداً حذف شد، ظاهراً تأثیر قابل توجهی بر این صنعت نداشته است.

به نوشته این روزنامه سفران همچنان پیشتاز صنعت هوافضای فرانسه است و از نظر عملکرد مالی در صدر قرار دارد. درآمد این شرکت با افزایش 13/2 درصدی به 14/7969 میلیارد یورو رسید که عمدتاً از فروش موتورهای هواپیما و قطعات یدکی ناشی می‌شود. سود عملیاتی سفران نیز با 27/2 درصد افزایش به 2/51 میلیارد یورو رسید که نشان‌دهنده حاشیه سود ۱۷ درصد است.  

Bottom of FormBottom of FormBottom of Formلینک خبر

 افزایش دوباره کسری تجاری فرانسه در نیمه اول سال  

 لزاکو  07 اوت  2025     

به نوشته لزاکو آمار منتشر شده از سوی دولت فرانسه حاکی است که کسری تجاری این کشور در نیمه نخست سال جاری به ۴۳ میلیارد یورو رسیده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 4/4 میلیارد یورو افزایش یافته است. این در حالی است که مازاد تجاری بخش خدمات همچنان رو به افزایش است و از مرز ۳۲ میلیارد یورو فراتر رفته است. 

بر اساس این گزارش واردات کالاها با افزایش  1/9 درصدی به ۳۴۴ میلیارد یورو رسید، در حالی که صادرات تنها 0/7 درصد افزایش یافت و به301/1 میلیارد یورو محدود ماند. این تفاوت در نرخ رشد واردات و صادرات باعث تعمیق کسری تجاری شده است.

این وضعیت نشان‌دهنده چالش‌های اقتصادی است که تحت تاثیر تنش‌های تجاری جهانی و شرایط نامطلوب بازارها ایجاد شده است. به رغم افزایش اندک صادرات، رشد سریع‌تر واردات نشان می‌دهد که تعادل تجاری فرانسه همچنان شکننده باقی مانده است.

با توجه به روند کسری تجاری در دوازده ماه گذشته که به حدود ۸۲ میلیارد یورو رسیده، پیش‌بینی می‌شود فرانسه سال سخت دیگری را در حوزه تجارت خارجی تجربه کند. این موضوع با اهداف دولت برای بهبود تراز تجاری کشور فاصله زیادی دارد.  "فرانسوا بایرو"، نخست‌وزیر فرانسه از وضعیت فعلی رضایت ندارد و تاکید کرده است که اصلاحات و اقدامات جدی برای بهبود تعادل تجاری ضروری است. همچنین، "لوران سن مارتن"، وزیر تجارت خارجی فرانسه، در مصاحبه‌ای با روزنامه لوموند، این کسری را "هشدار واقعی" توصیف کرده و با اشاره به به توافق اخیر اتحادیه اروپا با امریکا می‌گوید که این توافق "شرایط جهانی را تغییر داده است".

بر اساس این مقاله به طور کلی، آمار منتشره نشان می‌دهد که فرانسه باید سیاست‌های تجاری و صنعتی خود را بازبینی کند تا بتواند در برابر چالش‌های جهانی مقاومت بیش تری داشته و تراز تجاری خود را بهبود بخشد.

 Bottom of FormBottom of FormBottom of Formلینک خبر

 کسری بودجه فرانسه در نیمه نخست سال ۲۰۲۵ به ۱۰۰ میلیارد یورو رسید

 لیبراسیون 05 اوت  2025    

روزنامه لیبراسیون با استناد به آمار منتشرشده از سوی وزارت امور اقتصادی فرانسه می نویسد که با وجود کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها، وضعیت مالی عمومی‌کشور تنها اندکی بهبود یافته است.

بر اساس این خبر بین 01 ژانویه تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۵، دولت فرانسه با کسری 100/4 میلیارد یورو روبه‌رو شد که هرچند همچنان بالای مرز نمادین ۱۰۰ میلیارد یورو می‌باشد اما نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۴ حدود 3/1 میلیارد یورو کم تر است.

به نوشته این روزنامه پس از دو سال عدم تحقق پیش‌بینی‌های وزارت امور دارایی، این پیشرفت اندک می‌تواند کمی‌به دولت نفس تازه بدهد. دولت "فرانسوا بایرو" که با موضوع بررسی بودجه سال آینده روبه‌روست، باید هم به تعهدات خود در برابر اتحادیه اروپا، مؤسسات رتبه‌بندی و بازارها پایبند بماند و هم کسری بودجه را از 5/8 درصد تولید ناخالص داخلی به 5/4 درصد کاهش دهد.

این روزنامه اضافه می‌کند: برای رسیدن به این هدف، دولت از زمان تصویب دیرهنگام بودجه در ۶ فوریه، نزدیک به ۱۷ میلیارد یورو از اعتبارات را مسدود یا لغو کرده و به رغم آن که حقوق کارکنان 4 /2درصد و هزینه بهره بدهی ۶ درصد افزایش یافته، توانسته است از هزینه‌های جاری مخارج عمومی‌به میزان 0/6 درصد بکاهد. 

در بخش درآمدها، افزایش 4/2 درصدی ثبت شده که ناشی از رشد 7/9 درصدی مالیات بر شرکت‌ها و پایان طرح حمایتی قیمت انرژی بوده است. با این حال، کاهش مصرف به دلیل افزایش پس‌انداز خانوارها، باعث افت درآمد مالیات بر ارزش افزوده شده است. دولت امیدوار است کاهش نرخ سود حساب‌های پس‌انداز از اول اوت، این روند را معکوس کند.

لیبراسیون سپس می نویسد: با وجود این که در نیمه نخست سال دولت ۴۴ درصد بیش تر از درآمدهایش خرج کرده، این پیشرفت جزئی تنها یک روزنه امید برای "بایرو" محسوب می‌شود. دولت همچنان باید "کوهی" از صرفه‌جویی به ارزش ۴۰ میلیارد یورو برای بودجه ۲۰۲۶ بیابد.

در پایان این خبر آمده است: طرح کاهش هزینه‌های عمومی‌که ۱۵ ژوئیه ارائه شد، بلافاصله با تهدید به رأی عدم اعتماد از سوی چپ‌گرایان و حزب ملی‌گرای RN مواجه گردید و نشان داد مسیر اصلاح بودجه‌ای همچنان پرچالش است.

 Bottom of FormBottom of FormBottom of Formلینک خبر

 سود ایرباس در نیمه نخست سال ۲۰۲۵ با جهشی ۸۵ درصدی به 1/5 میلیارد یورو رسید

 لیبراسیون 30 ژوئیه  2025     

به نوشته روزنامه چپ گرای لیبراسیون سود شرکت ایرباس در نیمه نخست سال ۲۰۲۵ با جهشی ۸۵ درصدی به 1/5 میلیارد یورو رسید. این رشد عمدتاً ناشی از عملکرد قوی بخش دفاع و فضا بوده است، هرچند بخش هواپیمایی تجاری با کاهش جزئی مواجه شده است.

بر اساس گزارش منتشرشده چهارشنبه ۳۰ ژوئیه، درآمد کل ایرباس با رشد ۳ درصدی به 29/6 میلیارد یورو رسیده و شرکت اهداف مالی خود برای سال ۲۰۲۵ را تأیید کرده است.

بخش دفاع و فضا با رشد ۱۷ درصدی درآمد و رسیدن به5/8 میلیارد یورو نقش اصلی را در این نتایج ایفا کرده است. این در حالی است که یک سال پیش سود نیمه‌سالانه ایرباس به دلیل هزینه‌های سنگین بخش فضایی ۴۶ درصد کاهش یافته بود. افت تقاضا برای ماهواره‌های مخابراتی حتی باعث اعلام حذف ۲ هزار و ۵۰۰ شغل در این بخش در اکتبر گذشته شد که بعداً به ۲ هزار و ۴۳ شغل کاهش یافت.

بخش هواپیمایی تجاری با کاهش ۲ درصدی درآمد به 20/8 میلیارد یورو رسیده و تحویل هواپیماهای تجاری از ۳۲۳ فروند در نیمه نخست ۲۰۲۴ به ۳۰۶ فروند در دوره مشابه امسال کاهش یافته است. مدیرعامل ایرباس دلیل این افت را مشکلات مداوم در تأمین موتور برای برنامه A320 اعلام کرده است.

با وجود این کاهش جزئی، سفارشات خالص هواپیماهای تجاری به ۴۰۲ فروند رسیده که ۳۰ درصد بیش تر از نیمه نخست ۲۰۲۴ است. این امر نشان‌دهنده پایداری تقاضا در بازار است.

بر اساس این خبر از نظر تجاری، توافق اخیر میان آمریکا و اتحادیه اروپا که توسط "دونالد ترامپ" و "اورسولا فون در لاین" اعلام شد، صنعت هوافضا را از پرداخت تعرفه‌های گمرکی برای صادرات به آمریکا معاف کرده و مدیرعامل ایرباس این توافق را "تحولی مثبت" برای صنعت دانسته و اعلام کرده که پیش‌بینی‌های مالی شرکت برای ۲۰۲۵ بدون تغییر باقی می‌ماند.

لیبراسیون سپس اضافه می‌کند: به این ترتیب، هرچند تحویل هواپیماهای تجاری با چالش مواجه بوده، عملکرد قوی بخش دفاع و فضا، همراه با رشد سفارشات و حذف تهدید تعرفه‌ها، موقعیت مالی ایرباس را در نیمه نخست ۲۰۲۵ تقویت کرده است. 

 Bottom of FormBottom of FormBottom of Formلینک خبر

 رشد ۵۶۴ درصدی "شرکت راه‌آهن فرانسه" (SNCF) در نیمه نخست سال ۲۰۲۵  

 لیبراسیون 24 ژوئیه  2025    

به نوشته لیبراسیون "شرکت راه‌آهن فرانسه" (SNCF) در نیمه نخست سال ۲۰۲۵ سود خالص خود را با رشدی خیره‌کننده ۵۶۴ درصدی به ۹۵۰ میلیون یورو رساند این در حالی است که این رقم در مدت مشابه در سال ۲۰۲۴ تنها ۱۴۳ میلیون یورو بوده است. این رشد چشمگیر عمدتاً به دلیل افزایش تعداد مسافران قطار و طبعا افزایش سودآوری بخش مدیریت زیرساخت‌ها (SNCF Réseau) حاصل شده است.

بر اساس این خبر بخش مسافربری شرکت (SNCF Voyageurs) نیز با درآمد 10/4 میلیارد یورویی در این مدت، /از رشد کلی تردد قطارها بهره‌مند شد. آمارها نشان می‌دهد که تعداد مسافران TGV با بیش از 81/2 میلیون نفر 1/7 درصد افزایش یافته، تردد قطارهای منطقه‌ای (TER) 3/9 درصد، شبکه حومه پاریس (Transilien) 6/5 درصد و قطارهای بین‌شهری (Intercités) نیز 3/1 درصد رشد داشته‌اند. البته توقف خدمات در مسیر مارسی- نیس از پایان ژوئن ممکن است در ادامه سال کمی‌بر این روند اثر بگذارد.

بخش SNCF Réseau که ستون فقرات سیستم راه‌آهن فرانسه توصیف می‌شود، توانسته است با افزایش تردد قطارها و بالا بردن تعرفه‌های عبور (2/5 درصد برای قطارهای سریع‌السیر و باری و ۶ درصد برای TER وIntercités) حاشیه سود خود را ۳۰۰ میلیون یورو افزایش دهد. این رشد درآمدی امکان ادامه سرمایه‌گذاری سنگین در بازسازی و نوسازی زیرساخت‌ها را فراهم کرده است.

در مقابل، عملکرد "شرکت حمل‌ و نقل عمومی" Keolis که زیرمجموعه SNCF است، با افت 7/1 درصدی درآمد مواجه شد. دلیل اصلی این کاهش، از دست دادن قرارداد بهره‌برداری شبکه تراموای ملبورن در استرالیا بود. این موضوع باعث شد که رشد کلی درآمد گروه SNCF محدود به 0/6 درصد شود و به 21/5 میلیارد یورو برسد.

با وجود این، نتایج قوی نیمه نخست سال به SNCF اجازه داده تا برنامه سرمایه‌گذاری ۱۱ میلیارد یورویی در خرید قطارهای جدید و بازسازی خطوط ریلی را ادامه دهد. این شرکت همچنین قصد دارد در طول سال ۲۰۲۵ حدود ۲۰ هزار نفر را در فرانسه استخدام کند.

این روزنامه در پایان می افزاید: این دستاوردها، که هم‌زمان با نزدیک‌شدن زمان خداحافظی "ژان-پی‌یر فاراندو"، رئیس شرکت حاصل شده، نقطه عطفی برای SNCF به شمار می‌رود و نشان می‌دهد که ترکیب مدیریت مؤثر، افزایش تقاضای سفر ریلی و بهره‌برداری بهینه از زیرساخت‌ها می‌تواند جهش مالی بی‌سابقه‌ای ایجاد کند.

 Bottom of FormBottom of FormBottom of Formلینک خبر

 کاهش 22 درصدی سود  گروه لوکس LVMH در نیمه نخست سال ۲۰۲۵  

 لیبراسیون  24 ژوئیه 2025     

روزنامه لیبراسیون در مقاله ای می نویسد" گروه لوکس LVMH به ریاست "برنار آرنو"، که بزرگ‌ترین شرکت لوکس جهان می‌باشد در نیمه نخست سال ۲۰۲۵ با کاهش ۲۲ درصدی سود خالص خود مواجه شد و سود آن به 5/7 میلیارد یورو رسید.

بر اساس این خبر فروش این شرکت نیز در این دوره ۴ درصد افت کرد و به 39/8 میلیارد یورو رسید. این نتایج در فضایی از کندی بازار جهانی لوکس و شرایط اقتصادی و ژئوپلیتیکی دشوار منتشر شده است.

لیبراسیون اضافه می‌کند: بخش مد و چرم که شامل برندهای بزرگی مانند Louis Vuitton و Dior می‌شود، بیش ترین آسیب در این زمینه را دیده است. این بخش که در سال ۲۰۲۴ نزدیک به نیمی از فروش و ۷۸ درصد سود LVMH را تشکیل می‌داد، در نیمه نخست ۲۰۲۵ با کاهش ۸ درصدی درآمد و ۱۸ درصدی سود مواجه شد. این افت نشان‌دهنده فشار جدی بر حاشیه سود شرکت است.

لیبراسیون در بخش دیگری از این مقاله می افزاید: "برنار آرنو" در واکنش به این نتایج تأکید کرده که شرکت در برابر شرایط سخت تاب‌آور است، اما با "هوشیاری بالا" به نیمه دوم سال نگاه می‌کند. او با وجود "بادهای مخالف" فعلی، نسبت به میان‌مدت خوش‌بین است و پیش‌بینی می‌کند این شرایط معمولاً بیش از یک سال و نیم تا دو سال دوام ندارد. لازم به ذکر است که در سال ۲۰۲۴ نیز سود خالص LVMH نسبت به سال پیش از آن ۱۴ درصد کاهش داشت و از ابتدای ۲۰۲۵ تاکنون ارزش سهام شرکت ۲۶ درصد افت کرده است.

به نوشته لیبراسیون بازار جهانی لوکس نیز با چالش‌هایی جدی روبه‌روست. بر اساس گزارشBain & Company ، ارزش بازار کالاهای لوکس شخصی در سال ۲۰۲۴ به ۳۶۳ میلیارد یورو رسید که برای اولین‌بار در ۱۵ سال گذشته (خارج از دوره کرونا) با کاهش ۲ درصدی مواجه شده است. افت شدید تقاضا از چین، که موتور اصلی رشد این صنعت بود، و بی‌تصمیمی‌بازار آمریکا به دلیل احتمال افزایش تعرفه‌ها از سوی "دونالد ترامپ" از عوامل اصلی این کاهش هستند.

"برنار آرنو" درباره تهدید "ترامپ" مبنی بر افزایش ۵۰ درصدی تعرفه واردات محصولات اروپایی پیش تر گفته بود که اتحادیه اروپا باید به توافق دوستانه با آمریکا برسد، چرا که "نمی‌توان روابط خود را با امریکا به خطر انداخت". این نگرانی‌ها، فشار مضاعفی بر عملکرد شرکت‌های لوکس وارد کرده است.

علاوه بر این عوامل اقتصادی، صنعت لوکس با انتقادات فزاینده‌ای از سوی مصرف‌کنندگان مواجه است که به قیمت‌های بالا و کیفیت محصولات تردید دارند. طبق گزارش "مک‌کینزی"، بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ رشد عمده برندهای بزرگ بیش تر ناشی از افزایش قیمت‌ها بوده است. همچنین رسوایی‌هایی درباره شرایط کاری نامناسب در زنجیره تأمین برندهایی مانندArmani ، Dior، Valentino و Loro Piana (متعلق بهLVMH ) باعث خدشه به اعتبار این گروه‌ها شده است.

 Bottom of FormBottom of FormBottom of Formلینک خبر

 "بایرو" افزایش درآمدهای گردشگری کشور تا ۱۰۰ میلیارد یورو تا سال ۲۰۳۰ را هدف گذاری کرد

 لیبراسیون  24 ژوئیه 2025    

به نوشته روزنامه لیبراسیون "فرانسوا بایرو"، نخست‌وزیر فرانسه در نشست کمیته بین‌وزارتی گردشگری که روز پنج‌شنبه ۲۴ ژوئیه در شهر آنژه برگزار شد، هدف افزایش درآمدهای گردشگری کشور تا ۱۰۰ میلیارد یورو تا سال ۲۰۳۰ را اعلام کرد.

وی این هدف بلندپروازانه را در حالی مطرح کرد که سال ۲۰۲۴ با میزبانی بازی‌های المپیک پاریس، شمار گردشگران خارجی به ۱۰۰ میلیون نفر رسید.

نخست‌وزیر در این نشست که به همراه شش وزیر از جمله وزیر اقتصاد، کار، تجارت و گردشگری حضور داشت، گزارشی از عملکرد بخش گردشگری در سال ۲۰۲۴ ارائه داد و برنامه‌های دولت برای افزایش درآمدهای این حوزه را تشریح کرد. آن‌ها بر اهمیت بهره‌گیری از رونق ناشی از بازی‌های المپیک و گسترش فعالیت‌های گردشگری تاکید کردند.

"بایرو" با اشاره به پروژه بودجه‌ای که در ۱۵ ژوئیه ارائه شده بود، گفت که دولت قصد دارد گردشگری را به عنوان یکی از محورهای اصلی رشد اقتصادی فرانسه تقویت کند و درآمدهای آن را به میزان چشمگیری افزایش دهد. برنامه‌های دولت شامل توسعه زیرساخت‌ها، تبلیغات بین‌المللی و حمایت از کسب‌وکارهای گردشگری است.

بر اساس این خبر وی همچنین به لزوم جذب گردشگران ثروتمند و افزایش ماندگاری آن‌ها در کشور اشاره کرد و گفت که باید شرایطی فراهم شود تا گردشگران خارجی بیش تر هزینه کنند و از اقامت در فرانسه لذت ببرند. این سیاست می‌تواند به توسعه مناطق روستایی و کم‌تر شناخته شده نیز کمک کند.

در این جلسه، وزرای حاضر نیز به نقش خود در تسهیل و بهبود شرایط گردشگری اشاره کردند و از برنامه‌های همکاری میان‌بخشی برای جذب بیش تر توریست سخن گفتند. آن‌ها تاکید کردند که بازی‌های المپیک فرصتی طلایی برای معرفی فرانسه به جهان و افزایش درآمدهای گردشگری است.

در نهایت، نخست‌وزیر فرانسه بر اهمیت گردشگری به عنوان منبع اصلی درآمدزایی و اشتغال‌زایی در سال‌های آینده تاکید کرد و گفت که دستیابی به درآمد ۱۰۰ میلیارد یورویی تا ۲۰۳۰ نیازمند همت و همکاری تمامی‌بخش‌های دولتی و خصوصی است.  

 Bottom of FormBottom of FormBottom of Formلینک خبر

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما