معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۱۴- ۱۴:۳۴ - مشاهده: ۷۳

اخبار اقتصادی امارات عربی متحده ـ دبی

گزیده اخبار اقتصادی امارات متحده عربی- دبی در هفته دوم فروردین ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رشد 103 درصدی بازار مالی دبی

شرکت های کارگزاری در بازار مالی دبی (DFM)  26596حساب سرمایه گذار جدید در سه ماهه اول سال 2024 افتتاح کردند که بر اساس داده‌های منتشر شده توسط DFM در سال  2023 رشد 103 درصدی را در مقایسه با 13112 حساب در سه ماهه اول سال جاری نشان می دهد.این در حالی است که از زمان اعلام فهرست شرکت‌های دولتی و نیمه‌دولتی، از جمله عرضه اخیر پارکین، که جذابیت بازار را افزایش داده و سرمایه‌گذاران جدیدی را جذب کرده است، در بازار حرکت قابل توجهی صورت گرفته است. افزایش حساب‌های سرمایه‌گذار جدید، بازار مالی دبی را تقویت می‌کند و پتانسیل‌هایی را برای نقدینگی و فعالیت تجاری بیشتر تزریق می‌کند.

در همین حال، در سه ماهه اول سال 2024، 30 شرکت کارگزاری فعال در بازار مالی دبی، بیش از 1.014 میلیون تراکنش، شامل 22.7 میلیارد سهم، با ارزش بیش از 50.9 میلیارد درهم را انجام دادند.

https://wam.ae

امضای تفاهم نامه پلیس با مرکز امنیت اقتصادی دبی

پلیس دبی یادداشت تفاهم تقویت همکاری و هماهنگی مبارزه با جرایم مالی و مشارکت در تبادل اطلاعات با مرکز امنیت اقتصادی دبی (ESCD) را امضا کرده است. این تفاهم نامه توسط سرلشکر خلیل ابراهیم المنصوری، دستیار فرمانده در امور تحقیقات جنایی پلیس دبی و فیصل سلایتین، مدیر اجرایی مرکز امنیت اقتصادی دبی امضا شد. سرلشکر المنصوری، در این باره تاکید کرد که این توافق بر اساس نظر ژنرال عبدالله خلیفه المری، فرمانده کل پلیس دبی، برای تقویت و حمایت از تلاش‌های دولت در مبارزه با جرایم سازمان‌یافته و فرامرزی، از جمله پولشویی، صورت گرفته است. وی همچنین اظهار داشت این تفاهم نامه نشان دهنده تعهد نیرو به تقویت مشارکت با نهادهای مختلف دولتی، سازمان‌های نیمه دولتی و بخش خصوصی برای تضمین نقش های منسجم و تقویت ارتباط موثر بین نهادها و در نهایت دستیابی به نتایج موثر و کارآمد در مبارزه با اشکال مختلف جرایم مالی است.  

در همین حال، فیصل سلایتین از همکاری سازنده با پلیس دبی ابراز خشنودی و تاکید کرد که این توافق نشان دهنده پیشرفت قابل توجهی در تلاش های مستمر این کشور برای مبارزه با جرایم مالی و تقویت ظرفیت های امارات برای رسیدگی و کاهش موثر این گونه جرایم در اشکال مختلف است. وی افزود: این امر همچنین امکان توسعه راهبردهای موثر برای مبارزه با آنها را با همسویی با راهبرد خردمندانه حفاظت از سیستم مالی و اقتصادی کشور فراهم می‌کند.

این تفاهم نامه شامل همکاری در توسعه مکانیسم های ارتباطی مشترک بین دو طرف، تسهیل تبادل اطلاعات و نظارت می‌باشد. همچنین کمپین‌های آگاهی رسانی مشترک، ارتقای عملکرد کارکنان و متخصصان از هر دو طرف، برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی و گنجاندن سایر مقررات حمایتی برای دستیابی به اهداف مورد نظر در زمره محورهای اصلی این تفاهم نامه می‌باشد.

https://wam.ae

پیش بینی رشد 5.2 درصدی اقتصادی سال 2025 توسط بانک مرکزی امارات

بانک مرکزی امارات پیش بینی کرد اقتصاد کشور در سال 2025 رشد 5.2 درصدی داشته باشد، در عین حال این بانک پیش بینی خود را برای سال 2024 تعدیل کرد. گزارش بانک برای بخش آخر سال 2023 حاکی از آن است که اقتصاد در سال آینده حتی سریعتر رشد خواهد کرد، به ویژه به دلیل افزایش رشد در بخش نفت. پیش بینی می‌شود در سال 2025، بخش نفت 6.2 درصد رشد کند، در حالی که بخش غیرنفتی احتمالاً 4.7 درصد رشد خواهد داشت. بانک مرکزی در گزارش سه ماهه چهارم سال 2023، پیش‌بینی خود برای سال 2024 را اصلاح کرد و انتظار داشت رشد تولید واقعی به 4.2 درصد برسد که کمتر از برآورد قبلی 5.7 درصدی بود. این تعدیل به بهبود آهسته‌تر تولید نفت پس از توافق اوپک پلاس در نوامبر 2023، در کنار رشد قوی اما رو به کاهش در بخش غیرنفتی نسبت داده می‌شود. با این حال، در دسامبر 2023، بانک مرکزی پیش بینی رشد تولید ناخالص داخلی امارات متحده عربی در سال 2024 را از 4.3 درصد به 5.7 درصد افزایش داد که ناشی از رشد 8.1 درصدی تولید ناخالص داخلی نفت بود. برآوردهای رشد تولید ناخالص داخلی برای سال 2023 بدون تغییر در 3.1 درصد در گزارش سه ماهه چهارم 2023 باقی ماند که عمدتاً به دلیل تمدید کاهش تولید نفت تا پایان سال 2023 است.

در عین حال شاخص ها نشان می دهند که پیش‌بینی‌ها برای سال‌های 2024 و 2025 نامطمئن بوده و به خطرات احتمالی ناشی از تنش‌های ژئوپلیتیکی در دریای سرخ، درگیری‌ها در غزه، جنگ روسیه و اوکراین، رکود اقتصادی جهانی به دلیل طولانی‌مدت نرخ‌های بهره بالاتر و کاهش بیشتر تولید نفت مورد توافق اوپک پلاس اشاره می‌کند. این گزارش همچنین به خطرات بالقوه صعودی مانند اجرای موفقیت‌آمیز اصلاحات و کاهش نرخ بهره در اقتصادهای پیشرفته اشاره دارد که می‌تواند تقاضای خارجی را تقویت کرده و جریان سرمایه را در بازارهای نوظهور تحریک کند.

بر اساس توافقات اوپک پلاس از نوامبر 2023 و مارس 2024، پیش بینی می‌شود تولید نفت پایین بماند. با این حال، از سه ماهه چهارم سال 2024، پیش‌بینی می‌شود که تولید نفت طبق توافق این گروه از ژوئن 2023 از سر گرفته شود. در نتیجه، انتظار می‌رود رشد تولید ناخالص داخلی نفت در سال 2024 به 2.9 درصد افزایش یابد که نسبت به پیش‌بینی قبلی 8.1 درصد کاهش یافته است. با توجه به میانگین 3. میلیون بشکه در روز در سال 2025، بانک مرکزی افزایش بیشتر تولید هیدروکربن را به میزان 6.2 درصد پیش بینی کرد و سطح تولید سه ماهه چهارم سال 2024 را در طول سال حفظ کرد.

پیش بینی‌ها حاکیست که تورم در سال جاری به 2.5 درصد افزایش یافته که عمدتاً ناشی از افزایش قیمت کالاها مانند نفت، گندم و ذرت و کاهش پیش بینی شده دلار آمریکا است. با وجود این شتاب، تورم در امارات به طور قابل توجهی کمتر از میانگین جهانی است. شاخص اقتصادهای سرمایه ای حاکیست که امارات متحده عربی دارای پایین ترین قیمت های نفتی منطقه در سطح مالی و خارجی است. حتی اگر قیمت نفت کاهش یابد، انتظار می رود امارات متحده عربی سرمایه مازاد خود را حفظ کند و سیاست مالی ضعیف تر را پیشه کند. علاوه بر این، فعالیت‌های غیرنفتی قوی و جهش در بخش املاک و مستغلات نگرانی‌های مربوط به بدهی‌های شرکت‌ها را در دبی کاهش داده است.

https://focus.hidubai.com

درآمد 44.7 میلیارد دلاری ناشی از برگزاری رویدادهای دبی در سال 2023

بر اساس گزارشات موجود در آمد صنعت برگزاری رویداد ها سال 2023 در دبی 165.15 میلیارد درهم (44.7 میلیارد دلار) تخمین زده شده و انتظار می رود با نرخ رشد سالانه ترکیبی 25 درصد (CAGR) از سال 2023 تا 2027 مواجه شود. پیش‌بینی می‌شود صنعت نشست‌ها، مشوق‌ها، کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌ها (MICE) در امارات متحده عربی به دلیل افزایش رویدادهای تجاری، نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌ها در این کشور، طی سال‌های 2030-2023 از 5.21 میلیارد دلار به 9.22 میلیارد دلار تا سال 2030 به میزان 8.5 درصد رشد کند. بخش نمایشگاه‌ها، کنفرانس‌ها، سمینارها و رویدادهای تجاری دبی در سال گذشته با رشد 25 درصدی مرکز تجارت جهانی دبی (DWTC) اعلام کرد 2.47 میلیون بازدیدکننده را به رویدادهایی که در سال 2023 میزبانی کرده جذب نموده است.

صنعت رویدادها از 100000 شغل در دبی پشتیبانی می‌کند، در حالی که در پنج سال آینده 10000 شغل دیگر ایجاد خواهد کرد. به گفته Market Decipher، یک نهاد تحقیقاتی، ارزش بازار خدمات رویداد خاورمیانه در سال 2033 به 144.2 میلیارد دلار خواهد رسید که با رشد 12.1 درصدی در دوره پیش بینی 2023 تا 2033 رشد خواهد کرد. این نتایج زمانی به دست می‌آید که گروه رویدادهای Alltech مستقر در دبی یک برنامه توسعه بازی را اعلام کرد که باعث می‌شود این شرکت قابلیت‌های خود را برای تقویت صنعت رویدادهای امارات گسترش داده و برای مدیریت رشد کسب و کار، 30 درصد متخصصان بیشتری را استخدام می‌کند. Alltech Events همچنین در حال برنامه ریزی برای گسترش فراتر از امارات متحده عربی برای تبدیل شدن به یک بازیگر منطقه ای در چند سال آینده است. رینو بشیر، مدیر عامل و شریک مدیر عامل Alltech Events Group در این باره گفت:  بیش از 5.5 میلیون درهم سرمایه گذاری شده تا محصولات سمعی و بصری جدید و پیشرفته را به دست آورد که کمک می‌کند تا سطح تولید رویدادها را بالا برده و در عین حال ظرفیت مدیریت رویدادهای بیشتر را افزایش داد. گردش مالی گروه در سال 2023 دو برابر شد و به 15 میلیون درهم رسید که از 7.5 میلیون درهم در سال 2022 افزایش یافت. گروه در حال حاضر سالانه بین 250 تا 300 رویداد را با تیمی متشکل از 72 متخصص و مهندس تولید یا مدیریت می‌کند که در مقایسه با سایرین بسیار بالا است.

https://www.tradearabia.com

برگزاری اجلاس «ماشین‌ها هم می‌توانند ببینند» با حضور ذهن‌های برجسته هوش مصنوعی در دبی

دومین دوره اجلاس ماشین‌ها هم می‌توانند ببینند (Machines Can See) در تاریخ 17 آوریل در موزه آینده دبی برگزار خواهد شد. این رویداد یکی از بزرگترین گردهمایی خاورمیانه است که هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و بینایی رایانه در آن مشارکت داشته و با حضور بیش از 2000 محقق و مبتکر در حوزه AI، ML و بینایی کامپیوتر، توسط Polynome Events و با همکاری دفتر هوش مصنوعی دولت امارات برگزار می‌شود. این دوره دو زمینه علم و تجارت را پوشش می دهد. در بخش علمی، محققان مشهور به آخرین پیشرفت‌ها در تولید و تشخیص تصویر و ML می‌پردازند و نظرات خود را در مورد پیشرفت‌های پیشرفته‌ای که آینده هوش مصنوعی شکل می‌دهند، ارائه خواهند کرد. در همین حال، مسیر کسب‌وکار کاربردهای عملی هوش مصنوعی در صنایع مختلف بررسی شده و موارد استفاده با هدف ساده‌سازی عملیات تجاری و بهبود زندگی شهری مشخص خواهند شد. بیش از 15 استارت آپ برجسته نوآوری‌های پیشرو آخرین دستاوردهای خود در زمینه‌های مراقبت های بهداشتی، خرده فروشی، گردشگری و غیره را به نمایش خواهند گذاشت.جلسات منتخب به صورت آنلاین پخش خواهد شد و به مخاطبان بیشتری اجازه می دهد تا وارد بحث ها و تبادل نظر ها شوند.

https://www.arabnews.com

بررسی فرصت های تجاری و سرمایه گذاری اتاق شارجه با هند

شورای بازرگانی و حرفه ای هند، همراه با اتاق بازرگانی و صنعت شارجه (SCCI)، یک نشست تجاری گسترده را برای بحث در مورد راه‌های تقویت همکاری و افزایش حجم تجارت دوجانبه و مشارکت متقابل سرمایه گذاری بین جوامع تجاری شارجه و هند برگزار کرده است.در این نشست همچنین بر تقویت تبادل اطلاعات در مورد چشم‌انداز سرمایه‌گذاری و ایجاد مشارکت‌های پایدار برای تقویت رشد مبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک، استفاده از مشارکت اقتصادی جامع بین امارات و هند به عمل آمد.

در این گردهمایی، دکتر خالد عمر المدفا، رئیس شهر رسانه ای شارجه (شمس) و احمد عبید القاصیر، مدیر عامل سازمان سرمایه گذاری و توسعه شارجه، عادل العلی، مدیر اجرایی گروه ایر عربیا، و عبدالعزیز الشمسی، دستیار مدیر کل در بخش ارتباطات و تجارت در SCCI بهمراه ساتیش کومار سیوان، سرکنسول هند در دبی و امارات شمالی حضور داشته و بر اقدامات تسهیل‌کننده و چشم‌انداز سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های هندی در امارت تاکید شده و نقش محوری گردهمایی‌های دوره‌ای در ایجاد پل ارتباطی بین سرمایه‌گذاران، روسای شرکت‌ها و رهبران تجاری از شارجه و هند مورد اشاره قرار گرفت.

علاوه بر این، گفتگوها بر سطح همکاری سرمایه‌گذاری و فرصت‌های متنوع موجود برای شرکت‌های هندی فعال در شارجه، به‌ویژه در بخش‌های استراتژیکی مانند انرژی، صنایع دریایی، خدمات کشتی‌رانی و آژانس‌های کشتی، تأکید نمود. در این نشست همچنین فرصت های موجود برای شرکت های هندی متخصص در بازرگانی، صنایع غذایی، گردشگری، املاک و مستغلات و پیمانکاری مشخص شد.

به گفته SCCI حدود 17500 شرکت هندی در حال حاضر در امارت شارجه فعالیت می‌کنند. اتاق شارجه شورای بازرگانی و حرفه ای هند را در فوریه 2023 افتتاح کرد.

https://wam.ae

شیوه جدید ارزیابی مجدد اجاره بها در دبی

مالکان املاک دبی اکنون برای ارزیابی و قیمت گذاری مجدد اجاره بها به دستور قانونی نیاز دارند؛ بر این اساس صاحبخانه‌ها می‌توانند از سازمان تنظیم مقررات املاک و مستغلات (RERA) درخواست ارزیابی مجدد اجاره بها کنند تا به جای پیروی از شاخص اجاره بهای اعلام شده اخیر، اجاره بیشتری را درخواست کنند. به گفته آنیشا ساگر، مدیر مدیریت املاک در Allsopp & Allsopp Group، از اول آوریل 2024، مالکان می‌بایست هنگام درخواست برای خدمات ارزیابی اجاره، دستور یا حکم قانونی ارائه دهند. این تغییری نسبت به رویه قبلی است که در آن مالکان به سادگی می‌توانستند بهای ارزیابی اجاره خود را به اداره زمین پرداخت کنند. RERA شاخص اجاره خود را در مارس 2024 به روز کرد و صاحبخانه‌ها را قادر می سازد تا اجاره بها را مطابق شرایط روز افزایش دهند. با این اوصاف RERA اکنون تنها ابزار محاسبه افزایش اجاره است. در گذشته، مالکان می‌توانستند برای تنظیم معیار بازار خود که توسط محاسبات قدیمی تعیین شده است، درخواست ارزیابی اجاره کنند. ولذا مالکان دیگر نمی‌توانند قیمت اجاره را فراتر از معیار ارائه شده در توسط RERA افزایش دهند. هدف این تغییر ایجاد شفافیت بیشتر و بینش قابل اعتماد برای مستاجرین است.

ساگر در این رابطه خاطر نشان کرد که در سه ماهه اول سال 2024، مجموعا 72885 قرارداد اجاره تمدید شد  و با چنین حجم زیادی، منطقی است که محاسبه RERA نقطه مرجع اصلی باشد. معرفی این الزامات قانونی تضمین می‌کند که تغییرات در ارزش گذاری به طور عادلانه باشد. تعداد قراردادهای تمدید اجاره نسبت به سه ماهه اول سال 2023 که 78565 مورد تمدید شده بود، 7.2 درصد کاهش یافته است. این کاهش می‌تواند نشان دهنده این واقعیت باشد که مستاجران بیشتری به خرید خانه در دبی تمایل دارند، به ویژه با توجه به افزایش مداوم اجاره بها در سال گذشته.

https://focus.hidubai.com

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما