معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۳۱- ۱۶:۰۴

اخبار اقتصادی بلغارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بلغارستان در هفتۀ چهارم اردیبهشت 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رایزنی بلغارستان و کره جنوبی در مورد عرضه گاز مایع

همکاری بلغارستان و جمهوری کره در بازار گاز طبیعی مایع یکی از موضوعاتی بود که ولادیمیر مالینوف، سرپرست وزیر نیرو، و سفیر کره جنوبی در بلغارستان، اچ. ای. جنجین، درباره آن گفتگو کردند.کره جنوبی یکی از بزرگترین صادرکنندگان گاز مایع در جهان است و به گفته مالینوف، بلغارستان علاقه جدی به خرید مشترک برای تضمین تنوع بخشی به منابع تامین انرژی و امنیت انرژی کشور دارد.

وزارتخانه‌های انرژی دو کشور توافق کردند که برای ارتقای تماس‌های متقابل در زمینه انرژی، پیش‌نویس و امضای توافق‌نامه همکاری را آماده کنند. وزیر مالینوف گفت: طرف بلغاری علاقه زیادی به تعمیق همکاری با جمهوری کره در زمینه انرژی دارد، جایی که ما پتانسیل جدی برای توسعه داریم. در جریان این مذاکرات، دو طرف توافق کردند که انرژی هسته‌ای تنها یکی از زمینه‌های بالقوه برای همکاری است و این فرآیند می‌تواند توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر، سیستم‌های ذخیره‌سازی برق و تامین گاز طبیعی را نیز پوشش دهد.

در فوریه 2024، با تصمیم مجلس ملی، شرکت کره جنوبی "هیوندای مهندسی و ساختمان" برای مذاکره در مورد ساخت واحدهای 7 و 8 نیروگاه کوزلودوی با فناوری AR 1000 شرکت آمریکایی وستینگهاوس انتخاب شد. این پروژه از اولویت‌های کلیدی دولت فعلی در حوزه انرژی است. مالینوف گفت: این امر هم برای امنیت انرژی و هم برای اجرای موفقیت‌آمیز اهداف کربن‌زدایی از اهمیت راهبردی برخوردار است.

https://www.economic.bg/bg/a/view/bylgarija-i-ujna-koreja-pregovarjat-za-dostavki-na-vtechnen-gaz

نگاهی به افکار عمومی‌بلغارستان در مورد پذیرش یورو و پیوستن به شنگن

بر اساس نظرسنجی ملی صورت گرفته توسط آژانس Market Links بین ۲۷ آوریل و 9 می و با شرکت ۱۰۰۷ نفر دارای سن ۱۸ سال و بالاتر انجام شده، ۴۷ درصد از بلغارها با این دیگاه که ورود بلغارستان به منطقه یورو سبب تقویت اقتصاد کشور و افزایش استانداردهای زندگی می‌گردد، مخالف هستند. 39 درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند که پیوستن به منطقه یورو تأثیر مثبتی بر اقتصاد و درآمد خواهد داشت، در حالی که ۱۴ درصد نظری نداشتند. اما در مورد پیوستن به شینگن، اکثریت مردم (۶۸ درصد) فکر می‌کنند که این اقدام برای بلغارستان مهم و مفید خواهد بود. ۱۱ درصد هنوز نظر خاصی نداشتند و ۲۱ درصد مخالف هستند.

 https://bnr.bg/en/post/101988816

بررسی رویکرد وزارت اقتصاد بلغارستان به صنایع نظامی

در وزارت اقتصاد و صنعت، به نوسازی ارتش به عنوان یک مجموعه فرصت‌ها نگریسته می‌شود که صنایع دفاعی باید از آن بهره‌برداری کنند. بخش دفاعی و امنیتی به‌عنوان یک اکوسیستم صنعتی پیشرفته، از طریق نوآوری قابل توسعه بوده و دارای پتانسیل مشخصی برای تبدیل شدن به یک عامل رشد اقتصادی برای کشور است. این دیدگاه توسط دکتر پتکو نیکولوف، سرپرست وزارت اقتصاد و صنعت، در سمینار موضوعی تحت برنامه علمی ملی "امنیت و دفاع" با موضوع "نوآوری در صنعت دفاعی بلغارستان و نوسازی ارتش بلغارستان" که در UNSS برگزار شد، بیان گردید. به گفته وی، با توجه به تغییرات در امنیت بین‌المللی و قابلیت‌های دفاعی کشورهای عضو ناتو و اتحادیه اروپا، نوآوری‌ها در دفاع و نیروهای مسلح در سال‌های اخیر اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده‌ است.

باید توجه داشت که برای تضمین پایداری و رقابت‌پذیری بخش دفاعی، رویکرد جدیدی به نوآوری و فناوری‌های پیشرو مورد نیاز باید اتخاذ گردد و توجه به نقش فناوری‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی، بیوتکنولوژی و غیره در ایجاد حفاظت موثر در برابر تهدیدات نامتقارن در منطقه و جهان مدرن، ضروری است. دکتر نیکولوف در این سمینار اظهار داشت که بلغارستان باید از مزایای موجود خود بهره ببرد؛ این صنعت در تولید مهمات، سیستم‌های ارتباطی مختلف، وسایل زرهی و فنی تخصص دارد و این یک ظرفیت صنعتی است که باید از آن استفاده کنیم. وی اطمینان داد که وزارت اقتصاد به کمک به کسب‌وکارها با هدف تقویت اقتصاد در بعد جهانی ادامه خواهد داد.

ژنرال آتاناس زاپریانوف، سرپرست وزارت دفاع، در سمینار مزبور اظهار داشت که توازنی در هزینه‌های سرمایه‌گذاری وزارت دفاع برای توسعه ارتش و دفاع حاصل شده است؛ و از وزارت اقتصاد و صنعت خواست تا ارتباط خود را با شرکت‌های صنعتی حفظ تا بلغارستان جایگاه خود را در بازار مهمات هم در کشور و هم در اتحادیه اروپا حفظ نماید.

 https://news.bg/politics/ministerstvo-na-ikonomikata-poglezhda-kam-voennata-ni-industriya.html

پیش بینی افزایش 9.3 درصدی حقوق کارگران بلغاری در سال 2024

بر اساس آخرین برنامه همگرایی بلغارستان، پیش بینی وزارت دارایی حاکی از افزایش9.3درصدی حقوق گارگران این کشور در سال 2024 است. ولی اگر چه این رشد دستمزد پیش‌بینی‌شده به دلیل کاهش نرخ تورم، کمی‌کمتر از سال گذشته است؛ ولی کارکنان همچنان می‌توانند به دلیل چالش‌های موجود در استخدام کارکنان در بخش تجاری و اجرای استانداردهای حداقل دستمزد بالاتر انتظار افزایش قابل توجهی در حقوق خود داشته باشند.

با وجود رشد اقتصادی پیش‌بینی‌شده، انتظار می‌رود نرخ اشتغال در سال 2024 تنها 5 دهم درصد افزایش یابد؛ که این افزایش اندک می‌تواند ناشی از روندهای نامطلوب جمعیتی و محدودیت‌های موجود برای گسترش نیروی کار باشد. انتظار می‌رود رشد آتی اشتغال عمدتاً ناشی از ورود افراد غیرفعال قبلی به بازار کار و استخدام کارگران خارجی باشد.

هچنین بر اساس پیش بینی‌ها، تورم در سال 2024 به میزان 2.3 درصد  برآورد شده و انتظار می رود، تا سال 2027 به تدریج به 1.8 درصد کاهش یابد.

https://www.novinite.com/articles/22602/Projections+Show+9.3+Salary+Rise+for+Bulgarian+Workers+in+2024

 پیش بینی افزایش جمعیت شهرهای بزرگ بلغارستان

پویایی مثبت جمعیتی در سال گذشته این انتظار را ایجادنموده که ظرف سال آینده بلغارستان با تراز مهاجرت مثبت و افزایش طبیعی به چارچوب قبل از همه‌گیری کرونا باز خواهد گشت؛ اگر چه هنوز از دیدگاه کلی روند مزبور منفی است. بررسی داده‌ها در سطح شهرداری نشان می‌دهد که معکوس شدن مهاجرت تقریباً تمام کشور را تحت تأثیر قرار داده و شهرهای بزرگ به طور کلی موفق به افزایش جمعیت خود می‌شوند.

در پس‌زمینه روندهای جمعیتی مثبت ثبت شده در سطح ملی، در سال 2023 جمعیت تقریباً همه شهرداری‌های کشور – 220 مورد - همچنان در حال کاهش است؛ با این حال، شهرهای بزرگ در حال افزایش جمعیت هستند، با رشد کلی در صوفیه 0.5٪ یا 6.2 هزار نفر، در پلوودیو - 1٪ یا 3.1 هزار نفر، و در وارنا - 0.7٪ یا 2.2 هزار نفر. بیشترین رشد در یک سال اخیر، متعلق به شهرداری نسبار است که جمعیت خود را 13 درصد افزایش داده است. در سال 2023، کاهش جمعیت کشور در نتیجه فرآیندهای طبیعی، 44 هزار نفر برآورد شده و همانطور که انتظار می‌رفت، بیشترین کاهش اسمی مرتبط با شهرداری‌های بزرگ از جمله  در صوفیه و پنج شهرداری برتر شامل روسه، وارنا، پرنیک و پلوون است. امسال تنها چهار شهرداری رشد طبیعی مثبت دارند - Tvarditsa، Garmen، Nikolaevo و Yablanitsa.

در سال 2023 تراز کسانی که شهرها را ترک و یا در آنها ساکن شدند در 188 شهرداری مثبت بوده که بخش بسیار زیادی از کشور را پوشش می‌دهد. انتظار می‌رود که تعداد خالص مهاجران در صوفیه - 8.5 هزار نفر - بالاترین رقم باشد و نسبار با 4.9 هزار نفر در رتبه دوم قرار دارد که بیشتر به دلیل بهبود سریع گردشگری است. پلوودیو و وارنا نیز با بیش از 4 هزار نفر تراز مثبت دارند و کارجالی نیز یکی از پنج شهرداری برتر از نظر مهاجرت است. در میان شهرداری‌هایی که بیشترین جمعیت را از دست می‌دهند، مراکز منطقه‌ای کمتر توسعه‌یافته اقتصادی هستند - دوبریچ، مونتانا، ویدین، وراتسا، پلوون و اسلیون، از نظر رشد مکانیکی، با بالاترین تراز مثبت مهاجرت نسبت به جمعیت در سال 2023، شهرداری‌های کوچکی مانند ترکلیانو (+21%)، نسبار (+18%) و مکرش (+17%) هستند. در میان شهرهای بزرگتر، این ضریب در صوفیه 0.7٪، در پلوودیو 1.3٪ و در وارنا 1.4٪ است.

 کاهش قابل توجهی در پویایی منفی جمعیت در فرآیندهای جمعیتی چند سال اخیر قال مشاهده بوده که عمدتاً ناشی از مهاجرت مثبت است و این روند به شهرهای بزرگ و مراکز پیشرو با بالاترین دستمزد و استانداردهای زندگی محدود نبوده، بلکه تقریباً کل قلمرو کشور بلغارستان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

https://bglobal.bg/110622-%D0%94%D0%B5%D0%BC%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D0%B8%D1%8F-%D0%BD%D0%B0-%D0%BE%D0%B1%D1%89%D0%B8%D0%BD%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D0%BF%D1%80%D0%B5%D0%B7-2023-%D0%B3.-%D0%B3%D0%BE%D0%BB%D0%B5%D0%BC%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D0%B3%D1%80%D0%B0%D0%B4%D0%BE%D0%B2%D0%B5-%D0%BF%D0%B5%D1%87%D0%B5%D0%BB%D1%8F%D1%82-%D0%BD%D0%B0%D1%81%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B5

 پیش بینی تورم 3 درصدی بلغارستان در سال 2024 توسط OECD

OECD  انتظار دارد تورم در بلغارستان از 9.5 درصد در سال 2023 به 3.0 درصد در سال 2024 کاهش یابد.

سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) با افزایش سرمایه‌گذاری عمومی همراه با بودجه اتحادیه اروپا، رشد اقتصادی بلغارستان را از 1.8 درصد در سال 2023 به 2.5 درصد در سال 2024 و به 2.9 درصد در سال 2025 پیش‌بینی نموده و انتظار دارد OECD تورم در بلغارستان از 9.5 درصد در سال 2023 به 3.0 درصد در سال 2024 کاهش یابد که در درجه اول به دلیل کاهش قیمت جهانی غذا و انرژی است.

با این حال، OECD خاطرنشان می‌ سازد که رشد دستمزد بالا مانعی برای کاهش سریع‌تر تورم بوده و از طرفی دیگر، عدم اطمینان سیاسی و مداوم در این کشئر سبب تاخیر در اجرای  اصلاحات و سرمایه‌گذاری‌های برنامه‌ریزی شده کشور می‌گردد. در این زمینه، OECD هشدار داده است که مشکلات و تاخیر در اجرای اصلاحات لازم برای دسترسی به بودجه اتحادیه اروپا باعث کاهش میزان بودجه اختصاصی اتحادیه اروپا به بلغارستان خواهد گردید.

 https://bnr.bg/en/post/101985743/oecd-expects-inflation-in-bulgaria-to-slow-from-95-in-2023-to-30-in-2024

 سرمایه گذاری 28 میلیون لوا در مرکز ملی STEM در پارک فناوری صوفیه

  28 میلیون BGN برای ساخت یک مرکز ملی STEM در قلمرو پارک فناوری صوفیه که بودجه آن توسط برنامه ملی بهبود و تاب آوری تامین شده، سرمایه‌گذاری شده است. قرارداد اولیه برای ایجاد حق ساخت این ساختمان چند منظوره توسط مدیر اجرایی پارک علم و فناوری، تودور ملادنوف و مدیر مرکز ملی STEM، پروفسور نایدن شیواروف امضا شد.آخرین مهلت اجرای سرمایه‌گذاری در نوآوری با تمرکز بر STEM تا 31 می 2026 بوده و بودجه توسط برنامه ملی بازیابی و پایداری تامین می‌شود.

مرکز ملی STEM جدید شامل آزمایشگاه‌های مدرن و مجهز در پنج حوزه اصلی است: «فناوری‌های سبز و توسعه پایدار»، «رباتیک و سیستم‌های فیزیکی سایبری»، «طراحی و نمونه‌سازی سه‌بعدی»، «ریاضیات و انفورماتیک» و «علوم طبیعی». همچنین قرار است اتاقی برای هنر دیجیتال و هنرهای صوتی تصویری، اتاق‌هایی برای آموزش، سمینارها و جلسات و همچنین کارگاه‌های آموزشی ایجاد شود. تیم‌های المپیک بلغارستان نیز در آنجا آماده خواهند شد، زیرا انتظار می‌رود که شرایط بهبود یافته و تجهیزات مدرن پیش‌نیاز موفقیت‌های بیشتر آنها در مسابقات جهانی و منطقه‌ای را ایجاد کند. پروفسور نایدن شیواروف، مدیر مرکز ملی STEM، پس از امضای قرارداد گفت: "هدف نهایی این پروژه در مقیاس بزرگ، افزایش انگیزه برای یادگیری و تشویق علاقه و توسعه مهارت در رشته‌ها و زمینه‌های مرتبط با علوم طبیعی و مهندسی، هوش مصنوعی، رباتیک، فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات و همچنین نوآوری و کارآفرینی برای کاربرد عملی آنها، از جمله در زمینه دانش زبانی و هنر است."

تودور ملادنوف، مدیر اجرایی پارک فناوری صوفیه، اظهار داشت: "ساخت مرکز ملی STEM در قلمرو پارک، تحقق پروژه‌ای با اهمیت ملی است که مأموریت و اهداف اولین پارک علم و فناوری در بلغارستان را برای توسعه محیط نوآوری در کشور دنبال می‌کند. ما اطمینان داریم که این مرکز فرصت‌ها و خدمات ارائه شده توسط پارک فناوری صوفیه را برای جوانان، کارآفرینان و جامعه دانشگاهی تکمیل و گسترش خواهد داد و درهای آن برای هر معلم و دانش‌آموزی که تشنه دانش و کسب اطلاعات جدید است باز خواهد بود."

از ابتدای اسفند ماه، ساخت دفاتر STEM در بیش از 2200 مدرسه و مرکز حمایت آموزشی ویژه در کشور آغاز شده است. گالین تسوکوف، وزیر آموزش و پرورش، هنگام تحویل اولین دفاتر به مدارس، خاطرنشان کرد که هدف نه تنها ایجاد یک محیط STEM مطلوب در هر مدرسه، بلکه تغییر کار معلمان است که باید قادر به همکاری با هم، ایجاد تیم با همکاران خود و دانش‌آموزان برای یادگیری پروژه‌محور باشند. به این ترتیب دانش‌آموزان نه تنها مهارت‌های خود را توسعه می‌دهند، بلکه عشق به علوم طبیعی را نیز در خود پرورش می‌دهند تا در سال‌های آینده بتوانند به محقق، مهندس و افرادی تبدیل شوند که توسعه فناوری بلغارستان را به جلو می‌برند. وزیر تسوکوف تأکید کرد که توسعه آموزش STEM بخشی از سیاست‌های وزارت آموزش و فرهنگ برای تغییر روش آموزش کودکان و دانش‌آموزان - از بازتولید دانش حفظ شده تا شکل‌گیری مهارت‌ها و شایستگی‌های خاص است.

https://www.economy.bg/bulgaria/view/58535/Investirat-28-mln-leva-v-Nacionalen-STEM-centyr-v-Sofiya-Teh-Park

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما