اخبار اقتصادی بلغارستان
گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بلغارستان در هفتۀ سوم دی ماه 1403 مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد:
سهم 50 درصدی انرژیهای تجدید پذیر در تولید برق اروپا
در سال 2024، اتحادیه اروپا به پاکترین ترکیب تولید برق تا کنون دست یافته است. سطوح بالاتر انرژیهای تجدیدپذیر منجر به کاهش 59 درصدی در انتشار گازهای گلخانهای در مقایسه با سطوح سال 1990 شده است. سال 2024 همچنین کمترین میزان انتشار را در بخش انرژی اتحادیه اروپا شاهد بود و 13 درصد نسبت به سال 2023 کاهش یافت.
انرژیهای تجدیدپذیر 48 درصد از ترکیب تولید برق اتحادیه اروپا را تشکیل میدهند، پس از آن انرژی هستهای با 24 درصد و سوختهای فسیلی با 28 درصد، کمترین سهم تا کنون را دارند.
در حالی که انرژی هستهای تنها فناوری پیشرو در تولید برق باقی میماند، باد از سال گذشته برتری خود را نسبت به گاز طبیعی حفظ کرده است.
برق آبی و خورشیدی نسبت به سال گذشته بیش از 40 تراوات ساعت افزایش یافتهاند. این مقدار معادل نیمی از مصرف برق سالانه در بلژیک و کل مصرف سالانه در دانمارک است.
دادههای یوروالکتریک بار دیگر ثابت میکند که سرمایهگذاری در تولید انرژیهای تجدیدپذیر بالاتر مسیر درستی برای اقتصادی رقابتیتر و کربنزدایی است. با این حال، این سرمایهگذاری باید با ظرفیت سختتر و انعطافپذیرتر برای متعادل کردن تنوع، محدود کردن وابستگی به سوختهای فسیلی گرانقیمت و مهار افزایش قیمت تکمیل شود.
قیمتها
اتحادیه اروپا به طور متوسط سال را با کاهش قیمت برق به پایان رساند. در سال 2024، قیمتهای بازار عمدهفروشی روزانه به 82 یورو در هر مگاوات ساعت (MWh) در مقایسه با 97 یورو در مگاوات ساعت در سال 2023 کاهش یافت. با این حال، این مقدار 78 درصد نسبت به میانگین قیمت در سال 2019 افزایش یافته است (46 یورو در هر مگاوات ساعت)
این میانگین تا سهماهه آخر سال که افزایش قیمت گاز، تقاضای بالای زمستان، روزهای آفتابی و بدون باد کمیاب باعث افزایش قیمتها شد، حتی پایینتر بود، یعنی 76 یورو در مگاوات ساعت. در نتیجه، در آلمان، مجارستان، رومانی و سوئد شاهد افزایش قیمتهای برق بودیم.
به موازات آن، قیمتهای منفی در سال جاری رکورد جدیدی را شکستند، زیرا در 17 درصد از مواقع حداقل در یک منطقه مناقصه ثبت شده است. سال گذشته 1480 ساعت مقادیر منفی مشاهده شد.
برقرسانی، میوه کمارزش برای کربنزدایی اتحادیه اروپا
به گفته اودوناگو: "هرچه بیشتر برنامههای انرژی خود را برقرسانی کنید، کربنزدایی آن آسانتر است، اما تقاضا برای برق در حد نیاز امروز نیست."
تقاضا اندکی در حال رشد
تقاضای برق اتحادیه اروپا در سال 2024 تنها 1 درصد افزایش یافت و به 2726 تراوات ساعت رسید. این مقدار 6 درصد کمتر از 2915 تراوات ساعت ثبتشده در سال 2021 است و هنوز پایینتر از سطح قبل از بحران باقی مانده است. بخشی از این کاهش ناشی از افزایش بهرهوری انرژی و صرفهجویی در انرژی است، اما بیش از 50 درصد این کاهش ناشی از رکود صنعتی است.
تقاضا در آلمان، بزرگترین بازار برق اتحادیه اروپا، برای سومین سال متوالی کاهش یافت و به 504 تراوات ساعت در سال 2024 رسید. این مقدار نسبت به سال قبل 3 درصد و نسبت به سال 2021 کاهش 11 درصدی دارد، زمانی که تقاضا پس از کاهش به 555 تراوات ساعت در سال 2020 (اولین سال تعطیلی همهگیر) به 569 تراوات ساعت بازگشت.
در فرانسه (475 تراوات ساعت)، اسپانیا (262 تراوات ساعت)، لهستان (167 تراوات ساعت) و نروژ (142 تراوات ساعت)، تقاضای برق تقریباً در سال 2024 برابر بود نسبت به سال 2023.
ایتالیا در سال 2024 شاهد رشد 4 درصدی بود (به 307 تراوات ساعت)، سوئد با 5 درصد افزایش به 149 تراوات ساعت، فنلاند با 5 درصد افزایش به 90 تراوات ساعت، و دانمارک با 8 درصد افزایش به 40 تراوات ساعت رسید.
پرتغال نیز شاهد افزایش مستمر تقاضا بوده است و از 56 تراوات ساعت در سال 2021 به 62 تراوات ساعت در سال 2024 رسیده است.
یوروالکتریک از کمیسیون اروپا خواست تا اقداماتی را برای افزایش تقاضای برق در صنعت به عنوان بخشی از تلاشها برای بهبود رقابت اتحادیه اروپا و در عین حال کاهش انتشار کربن ترویج کند.
اتحادیه اروپا در نظر دارد در 26 فوریه یک استراتژی قرارداد صنعتی پاک ارائه دهد که در آن چگونگی کمک به صنایع انرژی بر کربنزدایی و ماندن در اتحادیه اروپا را توضیح میدهد.لینک منبع
استقبال از طرح های رونق اقتصادی در ده شهرداری بزرگ بلغارستان
وزارت انکشاف منطقهای و فواید عامه (MRRD) اعلام کرد که ده شهرداری بزرگ کشور میتوانند با ارائه پروژههای خاص تحت برنامه "توسعه منطقهای" 2027-2021 درخواست دهند. آخرین مهلت ارسال پیشنهادات پروژه طبق رویه تعیینشده در سیستم ISUN 2020، تاریخ 31 مارس است.
این رویه با هدف اجرای ایدههای پروژهای است که قبلاً در مرحله اول فرآیند درخواست تأیید شدهاند. فعالیتهایی که با هدف اجرای اقدامات زیرساختی برای ارتقای فعالیتهای اقتصادی، بهرهوری انرژی، و نوسازی ساختمانهای مسکونی و عمومی چند خانواری و تک خانواری، از جمله خوابگاههای دانشجویی، انجام میشوند، واجد شرایط تأمین مالی هستند. همچنین، اقدامات مرتبط با تحرک پایدار و تحرک شهری شامل این برنامه میشوند.
وزارت ساختوساز تأکید کرده است که اقدامات بهبود وضعیت زیرساختهای جادهای، ارتباطات عملکردی، ایمنی راهها، و همچنین زیرساختهای سبز شهری و امنیت در فضاهای عمومی، میتوانند از حمایت مالی برخوردار شوند.
علاوه بر این، پروژههای مرتبط با نوسازی زیرساختها و تجهیزات آموزشی، بهداشتی و اجتماعی، مسکن، فرهنگی، ورزشی و گردشگری نیز میتوانند برای دریافت بودجه درخواست کنند.
الزام اجباری برای کلیه پروژهها این است که با اهداف و اولویتهای طرح توسعه یکپارچه شهرداری مربوطه مطابقت داشته باشند.
مجموع مبلغ کمک مالی تحت این روش 734.3 میلیون لوا است که از این میزان، 538.6 میلیون لوا برای تأمین مالی پروژههای شهرداریها یا خوشههایی از مناطق کمتر توسعهیافته اختصاص یافته است. 195.7 میلیون لوا باقیمانده نیز برای مناطق در حال گذار مانند صوفیه و بلاگووگراد در نظر گرفته شده است.
در اواسط دسامبر سال گذشته، وزارت ساختوساز اعلام کرد که روند جذب پروژههایی را آغاز کرده است که به حمایت از کسانی که در بخشهایی که بیشترین آسیب را از گذار سبز متحمل شدهاند، فعالیت میکنند، اختصاص دارد. مبلغی معادل 110 میلیون لوا میتواند صرف آموزش و بازآموزی افراد شاغل در این بخشها شود، با هدف آمادهسازی آنها برای گذار به مشاغل جایگزین، از جمله کارآفرینی.
این وجوه از طریق برنامه توسعه منطقهای 2027-2021 تأمین میشود که توسط سازمان مدیریت افتتاح شده است. رویه ارائه مستقیم کمکهای مالی غیرکمکی تحت عنوان "حمایت از کسانی که در بخشهای آسیبدیده فعالیت میکنند از طریق آموزش و بازآموزی" در اولویت 4 با عنوان "انتقال عادلانه" این برنامه قرار دارد.لینک منبع
افزایش قیمت اکثر غلات عمده در بازارهای جهانی
به گزارش بیتا و بر اساس دادههای بورس صوفیه (SSE)، قیمت اکثر غلات اصلی در بازارهای جهانی، به استثنای کلزا، روند صعودی داشته است.
در شیکاگو، قیمت گندم نان فوریه FOB با 3 دلار افزایش به 235 دلار در هر تن رسید. در فرانسه، قیمت گندم برای تحویل در ژانویه با 7 یورو افزایش به 241 یورو در هر تن رسیده است. در اوکراین، قیمت گندم بدون تغییر، همچنان 239 دلار در هر تن باقی مانده است. در روسیه نیز گندم نان پس از کاهش هفتگی 2 دلار، با اندکی افزایش عرضه میشود.
در بازار ذرت نیز افزایش قیمت مشاهده میشود:
- در ایالات متحده، قیمت ذرت با 4 دلار افزایش به 215 دلار در هر تن رسیده است.
- در فرانسه، این افزایش 7 یورو بوده و قیمت به 221 یورو در هر تن رسیده است.
- در اوکراین، قیمت ذرت بدون تغییر در 223 دلار در هر تن باقی مانده است.
قیمت جو در اوکراین، پس از نوسانات دسامبر، ثابت مانده و 217 دلار در هر تن است.
در بازار کلزا، قیمت در Euronext برای تحویل فوریه با 10.50 یورو کاهش به 524.25 یورو در هر تن رسید.
قراردادهای نفت خام آفتابگردان در بورس روتردام، برای تحویل ژانویه، پس از کاهش قیمت در اواسط تا اواخر دسامبر، با 25 دلار افزایش به 1210 دلار در هر تن رسیده است. در مقابل، قیمت شکر تصفیهشده در بورس لندن با 5.40 دلار کاهش، به 513 دلار در هر تن رسید.
در بورس کالای صوفیه (SSB)، قیمت گندم نان و آفتابگردان روغنی پس از معاملات اولیه آذرماه، به ترتیب در 545 لوا در هر تن و 1000 لوا در هر تن تثبیت شده است. تقاضا برای گندم علوفهای نیز ادامه دارد و به صورت فله، با قیمت 340 لوا در هر تن معامله میشود.
قیمت اقلام اساسی دیگر ثابت بوده و تغییرات محسوسی نداشته است:
- روغن بطریشده: هر لیتر 2.20 لوا
- روغن تصفیهنشده: هر تن 1750 لوا
- نخود زرد: در کیسههای بزرگ یکتنی، با قیمت اولیه 1200 لوا در هر تن عرضه میشود.
در بازار انرژی SSB:
- نفت گاز (PKC): به قیمت 2380.00 لوا در هر هزار لیتر معامله شده است.
- گاز پروپان-بوتان: با قیمت 1033.33 لوا در هر هزار لیتر خریداری شده است.لینک منبع
حذف رضایت والدین فرزندان برای سفر میان رومانی و بلغارستان
از اول ژانویه 2025، مسافرانی که با فرزندان خود سفر میکنند، دیگر نیازی به ارائه اعلامیه رضایت والدین غایب در هنگام عبور از مرزهای یونان و رومانی ندارند. این تغییر به دنبال حذف بازرسیهای مرزی زمینی بین بلغارستان، رومانی و منطقه شنگن اعمال میشود، همانطور که کمیسر ارشد آنتون زلاتانوف، مدیر پلیس مرزی، اعلام کرد.
با این حال، الزام به ارائه چنین رضایت نامه ای همچنان برای سفر به کشورهای خارج از اتحادیه اروپا و همچنین گذرگاههای مرزی با مقدونیه شمالی و صربستان پابرجا است.
لینک منبع
کسری 6 میلیارد لوایی بودجه
بر اساس دادهها و برآوردهای اولیه، تراز بودجه بلغارستان برای سال 2024 کسری در حدود 6.1 میلیارد لوا (3 درصد از تولید ناخالص داخلی تخمینی) پیشبینی میشود. در چارچوب بودجهای بسیار فشرده، این برآوردها نشان میدهند که وضعیت مالی کشور مطابق با پارامترهای تعیینشده در قانون بودجه دولتی بلغارستان برای سال 2024 است که در پایان سال 2023 به تصویب رسید.
بهبود کسری بودجه
برآوردها حاکی از آن است که کسری بودجه نسبت به سطح تعیینشده در برآورد سالانه (6.2 میلیارد لوا) بهبود یافته است. وزارت مالیه تأکید میکند که تلاشهای بسیاری برای بهبود جمعآوری درآمدها و کنترل فشار هزینهها انجام شده است. پیشبینی فعلی این وزارتخانه نشان میدهد که کسری بودجه برای سال 2024 در محدوده ارزش مرجع 3 درصد از تولید ناخالص داخلی، مطابق با پیمان ثبات و رشد، باقی میماند.
پیشبینی درآمدها
پیشبینی میشود که کل درآمدهای سال 2024 حدود 72 میلیارد لوا باشد، معادل 95.6 درصد از برآوردهای سالانه. عدم تحقق برخی درآمدها عمدتاً به دلیل کاهش دریافت کمکها و بودجههای اتحادیه اروپا است. این کاهش به تحویلنشدن قسمت دوم و سوم بودجه مربوط به طرح بازسازی و تابآوری اتحادیه اروپا مرتبط است.
درآمدهای بودجه ملی نزدیک به برنامهریزی سالانه باقی مانده است. برآورد بیش از حد درآمدهای مالیاتی توانسته تا حد زیادی کمبود درآمدهای غیرمالیاتی را جبران کند.
جزئیات درآمدها
- درآمدهای مالیاتی (شامل درآمدهای ناشی از بیمه تأمین اجتماعی): حدود 58.7 میلیارد لوا بوده است که معادل 101.3 درصد از برآوردهای سال است. این رقم در مقایسه با سال 2023 به صورت اسمی 6.4 میلیارد لوا (12.2 درصد) افزایش یافته است.
- درآمدهای غیرمالیاتی: حدود 9.7 میلیارد لوا است که کمتر از برآوردهای سال 2024 بوده است. این کاهش عمدتاً ناشی از:
- درآمد کمتر از فروش داراییهای غیرمالی (مانند سهمیههای انتشار گازهای گلخانهای).
- هزینههای کمتر از برنامهریزی در بخشهای دولتی و شهری.
این ارقام نشاندهنده تلاشهای مستمر دولت برای مدیریت بودجه در شرایط اقتصادی چالشبرانگیز است و پیشبینی میشود با ادامه این روند، انضباط مالی بهبود یابد.
تحلیل درآمدها و هزینههای بودجه 2024 بلغارستان
درآمدهای کمکها و کمکهای مالی:
درآمدهای مرتبط با کمکها و کمکهای مالی (عمدتاً کمکهای بلاعوض تحت برنامهها و بودجه اتحادیه اروپا) به حدود 3.6 میلیارد لوا رسیده است، که به طور قابل توجهی کمتر از برآورد سالانه 7.1 میلیارد لوا است. این کاهش عمدتاً به دلیل عدم تحویل بخش دوم و سوم منابع برنامهریزیشده تحت برنامه بازسازی و تابآوری و همچنین عدم تحقق بخشی از درآمدهای برنامهریزیشده تحت برنامههای عملیاتی اتحادیه اروپا بوده است. به طور کلی، عدم تحقق برآوردها در این حوزه حدود 3.5 میلیارد لوا تخمین زده میشود.
هزینهها:
هزینههای کل، شامل کمک بلغارستان به بودجه اتحادیه اروپا، برای سال 2024 به 78.1 میلیارد لوا میرسد که 95.8 درصد از برآوردهای سالانه را پوشش میدهد. این هزینهها در مقایسه با سال قبل افزایش نشان داده است، که عمدتاً ناشی از عوامل زیر بوده است:
- افزایش هزینههای اجتماعی، بهویژه به دلیل پرداخت مستمریهای بالاتر، پس از افزایشهایی که در ژوئیه 2023 و ژوئیه 2024 اعمال شد.
- افزایش هزینههای کارکنان، ناشی از افزایش حقوق در بخش آموزشی و سایر ادارات دولتی.
بودجههای بخشی و محلی:
- هزینههای بودجه شهرداریها به طور قابل توجهی بالاتر از پیشبینیها گزارش شده است.
- در مقابل، هزینههای حسابهای بودجه اتحادیه اروپا به طور قابل توجهی کمتر از میزان برنامهریزیشده بوده است.
کمک بلغارستان به بودجه اتحادیه اروپا:
تا تاریخ 31 دسامبر 2024، بلغارستان مبلغ 1.6 میلیارد لوا را به عنوان کمک به بودجه اتحادیه اروپا از بودجه مرکزی پرداخت کرده است. این پرداختها مطابق با قوانین جاری در زمینه منابع مالی اتحادیه اروپا انجام شده است.
این ارقام نشاندهنده چالشهای پیش روی دولت بلغارستان در مدیریت درآمدها و هزینهها در چارچوب بودجهای است که وابستگی زیادی به منابع مالی اتحادیه اروپا دارد.لینک منبع
آمار وسایل نقلیه در بلغارستان
بر اساس اطلاعات پلیس راهنمایی و رانندگی بلغارستان در سال 2024، نزدیک به 51,000 وسیله نقلیه جدید در ردههای M1 و N1 در بلغارستان به ثبت رسیده است. حتی میتوانیم کامیونها و وسایل نقلیه طویل برای استفاده حرفهای، خودروهای سبکی که مستقیماً از کارخانه آمدهاند و توسط مردم رنگآمیزی شدهاند و غیره را در طول سال گذشته از محدوده خارج کنیم. حدود 50,000 وسیله نقلیه دوباره بیرون میآیند.
این یک دستاورد بیسابقه است، زیرا آخرین دستاورد این چنینی در سال 2006 بود، زمانی که ثبتنام خودروهای جدید بیش از 42,000 بود.
تعداد فروش تا سال 2023 بیش از یک هفته است که این نسبت بین خودروهای جدید و کسانی که در گرما رانندگی میکنند مورد نیاز است. با این حال، ما در مورد 250,000 خودرو و کامیون صحبت میکنیم که در طول سال ثبتنام کردهاند. در نوامبر هر ماه، این تعداد کاهش مییابد و بیشتر آنها بیش از 10 سال پیش تولید شدهاند.
نسبت "گامهای جدید" در شهر صوفیه حتی بهتر است (حدود 34 هزار ماشین و حدود 55 هزار ماشین)، در حالی که در برخی از مناطق اغلب در مورد 1:10 و حتی 1:20 به نفع خودروهای جدید صحبت میکنیم.
درصد زیادی از خودروهای سبک دیزلی هستند، اما خودروهای الکتریکی و هیبریدی بیش از 50 درصد افزایش داشتهاند - بر اساس سال به سال.
دلایل این حرکت متفاوت است:
- نصب آسانتر و بدون مشکل خودروهای جدید به دلیل طول زیاد تراشه.
- ترس از اینکه ورود به منطقه یورو قیمتها را افزایش میدهد.
- معرفی مورد انتظار یورو 7 که باعث میشود پیش از ورود خودروهای خودکار، خودرو خریداری شود.
- نمایشگاه خودرو پیشرو در کوفیا.
- مشوقهایی که برخی از تولیدکنندگان برای مدلها و نسلهای بهتر پرداخت میکنند.
- جایگزینی خودروهای شرکتهای بزرگ و ارگانهای دولتی.
- نقشهها و مدلهای با کیفیت بالا.
پس از تسلط طولانی مدت تویوتا، اشکودا در تعداد خودروهای جدید فروخته شده پیشتاز است - 6356 خودرو در مقایسه با 5261 خودرو برای غول ژاپنی.
آنها دو مدل دارند - اوستاویا (پرفروشترین خودروی جدید با 1935 دستگاه) و SUV کوچک Kamiq (1202 دستگاه). علاوه بر این، MBP بزرگترین جانشین کودیاک است و مدلهای فابیا و سالا هم برای خانواده و هم در تجارت خودروهای تجاری ترجیح داده میشوند.
ارائه برترین مدل سوپرب نیز محکم است (نزدیک به 800 دستگاه فروخته شده)، اما تعداد کل خودروهای جدید از محدوده الکتریکی اشکودا در کشورمان در سال 2024 دو رقمی است. اگرچه در رتبه دوم قرار گرفت، اما تویوتا عملکرد قدرتمندی در سال گذشته داشت. مدل سنتی پرفروش کرولا با بیش از 1800 دستگاه فروش مجدداً در جایگاه اول قرار دارد و پس از آن مدل فوقالعاده C-HR (790) و یاریس جمع و جور در نسخههای استاندارد و کراس آن قرار دارند.
در جایگاه سوم داچیا با عملکرد تقریبا مشابه ساندرو و جوگر قرار دارد. در خودروهای دست دوم، سه خودروی برتر کاملاً متفاوت هستند. با بیش از 35,000 خودرو پیشتاز فولکس واگن است. از جمله محبوبترین آنها گلف، پاسات و توران هستند. در جایگاه دوم مرسدس بنز با حضور بسیار قوی از مدلهای مختلف کلاس C و سوم یکی دیگر از غولهای خودروسازی آلمان - BMW (320 D و 530 D برتری زیادی نسبت به سایر مدلهای این برند دارند. لینک منبع
جایگاه بلغارستان در انتقال گاز
از ابتدای سال جاری میلادی، جنگ انرژی میان روسیه از یک سو و اوکراین و شرکای اروپایی آن از سوی دیگر وارد مرحله جدیدی شده است. همانطور که پیشبینی میشد، کییف ترانزیت گاز طبیعی از طریق خاک اوکراین را، که روسیه به برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا با روابط گرمتر با کرملین ارسال میکرد، متوقف کرد. قرارداد پنجساله این ترانزیت به پایان رسید و اوکراین تمایلی به تمدید آن نشان نداد.
با این حال، مشکل اصلی در مولداوی بروز کرده است. منطقه ترانسنیستریا بدون گاز باقی مانده و تولید برق برای کل مولداوی بهشدت به خطر افتاده است.
با این وجود، به گفته مارتین ولادیمیروف، کارشناس مرکز مطالعات دموکراسی، ترانسنیستریا به دلیل تصمیم اوکراین از گاز روسیه محروم نشده است.
او توضیح داد که شرکت انرژی روسی "گازپروم" اعلام کرده است که از اول ژانویه عرضه گاز به ترانسنیستریا را متوقف میکند. این تصمیم با تعلیق ترانزیت گاز از طریق اوکراین قابل توجیه نیست، زیرا روسیه میتواند مقادیر لازم گاز را از طریق "جریان ترکیه"، بلغارستان و رومانی تأمین کند.
به گفته ولادیمیروف، اقدامات کرملین نمونهای از تلاشهای روسیه برای نفوذ در منطقه جنوب شرقی اروپا است. این اقدامات با ایجاد بحرانهای مصنوعی، سوءاستفاده از توافقهای بلندمدت، اختلافات بدهی و دیگر روابط ساختگی همراه است. هدف از این تلاشها ایجاد فضایی از اطلاعات نادرست است که در آن محافل الیگارشی طرفدار روسیه و احزاب سیاسی مولداوی، دولت طرفدار اروپا در کیشیناو را مقصر جلوه دهند. این اقدامات به دنبال ایجاد تصوری هستند که دولت کیشیناو عامل بحران انسانی احتمالی در ترانسنیستریا است، بحرانی که هر لحظه ممکن است رخ دهد.
ولادیمیروف هشدار میدهد که این بحران میتواند اعتماد به دولت حاکم را در آستانه انتخابات ماه ژوئیه تضعیف کرده و به شکست آن در انتخابات منجر شود.
وی معتقد است که اروپا به دلیل توقف ترانزیت گاز روسیه از طریق اوکراین با بحران انرژی مواجه نخواهد شد. به گفته او، کشورهایی که پیشتر گاز طبیعی را از مسیر اوکراین دریافت میکردند، اکنون تامینکنندگان جایگزین در اختیار دارند.
در حال حاضر، کشورهای اروپای مرکزی میتوانند هم گاز نروژی و هم گاز طبیعی مایع (LNG) از بازارهای جهانی تامین کنند. "هیچ خطری برای امنیت تامین وجود ندارد. البته احتمال دارد که بهایی که اتریش، اسلواکی و ایتالیا میپردازند کمیبالاتر باشد"، این کارشناس پیشبینی کرد.
ولادیمیروف دو دلیل را برای این مطرح میکند که چرا اوکراین بلافاصله پس از آغاز تهاجم روسیه، ترانزیت گاز را متوقف نکرد. به گفته او، یکی از دلایل این است که اوکراین به حمایت کشورهای اروپای مرکزی در مسائل مختلف نیاز داشت و هنوز هم دارد. دلیل دیگر این است که اوکراین نگران بود اگر گازپروم بهانهای برای انتقال گاز نداشته باشد، روسیه زیرساختهای انتقال گاز این کشور را تخریب کند.
وی همچنین به هدف بلندمدت اوکراین برای باقی ماندن به عنوان یک مرکز گازی در اروپا اشاره کرد. به اعتقاد او، اوکراین میتواند این نقش را حفظ کند، هرچند که روسیه با این موضوع مخالف است. "اگر حملات علیه زیرساختهای انتقال گاز و تأسیسات ذخیرهسازی تشدید شود، تعجب نخواهم کرد"، او اضافه کرد.
این کارشناس همچنین تاکید کرد که مصرف گاز در خود اوکراین نیز بالا است.
در این شرایط، اسلواکی و مجارستان نمیتوانند مقادیر اضافی گاز را در حالت برگشتپذیر ارائه کنند و این ممکن است به طور بالقوه بر امنیت عرضه به اوکراین تأثیر بگذارد. اما من فکر میکنم این کشور مدیریت خواهد کرد.»
به گفته وی، اوضاع تحت کنترل است و نباید در مورد آن گمانهزنی کرد.
ولادیمیروف اضافه کرد: "بازارهای اروپا اکنون در حال آرام شدن هستند."
به گفته او، نباید حدس زد که افزایش قیمتها به دلیل تعلیق ترانزیت از طریق اوکراین تا این حد زیاد شده است. وی تاکید کرد که تنها حدود 10 درصد از افزایش مبادلات اروپایی به دلیل ترانزیت بوده است.
ولادیمیروف تهدید نخستوزیر اسلواکی به اقدامات تلافیجویانه علیه کییف را "بلوف" میداند:
اسلواکی نمیتواند عرضه برق به اوکراین را متوقف کند، مگر اینکه بخواهد تحقیقات کمیسیون اروپا به دلیل نقض قوانین انرژی اتحادیه اروپا را به خطر بیندازد.
به گفته وی، هیچ چیزی که مستقیماً بر منافع استراتژیک اوکراین تأثیر بگذارد، تحقق نخواهد یافت.
مارتین ولادیمیروف همچنین در مورد تغییر وضعیت بلغارستان اظهار داشت:
واقعیت دو چیز است. مجارستان به جای گازپرومبانک، ترانزیت گاز را از طریق "جریان ترکیه" در ماه دسامبر پرداخت کرد. دلیل آن این است که "بلگارترانس گاز" از قبول پرداخت از "گازپرومبانک" به درستی میترسید. وضعیت برای سه ماه اول سال 2025 مشخص نیست و هیچ راه حلی برای این موضوع وجود ندارد که آیا "گازپرومبانک" میتواند به پرداخت هزینه ترانزیت از طریق بلغارستان ادامه دهد. در بیانیه رسمی وزارت نیرو، مالینوف اشاره کرده است که تا 20 مارس یک انصراف وجود داشته است به شرکتهای فراساحلی بدهکار که به گازپرومبانک برای ساخت «بالکان استریم» تعهداتی دارند – توسعه خط لوله اروپا. این وجوه هنوز به "گازپرومبانک" منتقل نشده است و این مطالعه موردی مربوط به شرایط است که باید به دقت بررسی شود.
به گفته وی، بلغارستان این فرصت منحصر به فرد را دارد که به جای اینکه "اسب تروا" کرملین و تامین گاز طبیعی روسیه از طریق "جریان ترکیه" باشد، در واقع شیر آب روسیه را ببندد و در نتیجه خود را به عنوان اصلیترین مرکز توزیع گاز طبیعی جایگزین قرار دهد، از جمله گاز آذری. این کارشناس اطمینان داد که بلغارستان چیزی از این موضوع از دست نخواهد داد و گفت:
"بلغارستان فقط میتواند پیروز شود. ما به اراده سیاسی نیاز داریم، ما به هماهنگی در سطح منطقهای بین اپراتورهای شبکه انتقال گاز و کمی حمایت بروکسل و واشنگتن برای تحقق این امر نیاز داریم تا در نهایت با یک بحران انرژی یا بحران گاز طبیعی مواجه نشویم." ولادیمیروف به BNR گفت: "افزایش قابل توجه قیمت گاز طبیعی"لینک منبع
وضعیت خودروهای چینی
هجوم خودروهای چینی بدترین کابوس صنعت خودروی غرب است. اینجا هم پیش میاد؟ اطلاعات پلیس راهنمایی و رانندگی در مورد وسایل نقلیه تازه ثبت نام شده در بلغارستان پاسخی را ارائه می دهد. کوتاه "نه" است. طولانی تر "فعلا نه" است.
اما همچنان بلغارستان بیشترین شرط را روی خودروهای بهبود یافته کشورمان گذاشته است که بیش از 90 درصد خودروهای جدید وارداتی از خودروهای معروف غربی، ژاپنی و کپی و باند.
در فهرست 20 برند برتر خودرو در بازار، یک نماینده از چین نیز حضور دارد. این برند Forthing است که در سال گذشته با 392 ثبت خودروی جدید توانسته بیش از برندهای Seat، Fiat یا Honda فروش داشته باشد.
محبوبترین مدلهای این برند، شاسیبلند کامپکت Forthing T5 EVO و مینیون خانوادگی Forthing U-Tour هستند.
برند Haval دومین برند چینی موفق در این فهرست است و با 235 خودروی جدید در آستانه ورود به جمع 20 برند برتر قرار دارد. محبوبترین مدلهای Haval شامل کراساوورهای Jolion و H6 میشود.
Haval بخشی از گروه Great Wall است که پیشتر خودروهایی را در بلغارستان مونتاژ میکرد. علاوه بر این، 68 خودروی جدید نیز در آمار "پلیس راه" به عنوان Great Wall ثبت شدهاند.
در رتبه سوم در میان برندهای چینی، DFSK/Dongfeng قرار دارد که با تبلیغات تهاجمیبرای مدلهای شاسیبلند خود، قیمتی بهمراتب پایینتر از نمونههای غربی ارائه میدهد. نتیجه این رویکرد، 203 خودروی جدید ثبتشده در بلغارستان در سال 2024 است.
محبوبترین مدلهای این برند شامل 580/Glory و Fengon 500 هستند.
برند Forthing نیز بخشی از گروه DFSK است و میتوان گفت که این گروه در بازار بلغارستان قدرتمندترین حضور را دارد.
برندهای چینی در بازار بلغارستان عمدتاً با حضور یکرقمی یا دو رقمی ضعیف هستند.
BYD، که بهطور انحصاری در حال گسترش حضور خود در بازار خودروهای الکتریکی در سراسر جهان است، هنوز در بلغارستان ناشناخته است و تنها 4 خودروی جدید در سال 2024 ثبت کرده است. از این تعداد، دو مورد شاسیبلند Seal U و دو مورد سدان Han هستند.
بهطور کلی، میتوان گفت که خودروهای چینی در بازار بلغارستان بیشتر در بخش شاسیبلندهای کامپکت محبوب هستند. با توجه به افزایش قیمت خودروهای برندهای شناختهشده، جای تعجب نیست که خودروهای چینی در رادار خریداران بلغاری قرار بگیرند. اما برای ورود به 10 برند برتر احتمالاً نیاز به زمان بیشتری است؛ زیرا مشکلات مربوط به اعتماد، ایمنی و دسترسی به قطعات یدکی برای هر بازیگر جدید در بازار به سختی حل میشود.
خودروهای روسی
کدام خودرو 155 بار از Tesla در بلغارستان بیشتر ثبت شده است؟ خودروهای Lada، طبق دادههای "پلیس راه" در بلغارستان، 310 خودرو در سال 2024 ثبت شدهاند، در حالی که تعداد ثبتهای Tesla تنها دو عدد بوده است.
مدلهای موفق شامل خودروی مشهور Niva از کارخانه Tolyatti است. این خودرو که بیش از 40 سال عمر دارد، همچنان در بخشهای مختلف از جمله نیروهای انتظامی، کشاورزی، شرکتها و خانوارهایی که نیاز به خودرویی برای مسیرهای دشوار دارند، مورد استفاده قرار میگیرد.
تا سال گذشته، واردات خودروهای لادا در بلغارستان بسیار فعالتر بوده و مجموعاً 8 دستگاه Niva از مدلهای مختلف ثبت شدهاند.
در سال 2024، هیچ خودروی روسی جدید دیگری در بلغارستان ثبت نشده است.لینک منبع
تأخیر در اجرای طرح بهبود و تابآوری
آتاناس پکانوف، معاون سابق نخستوزیر در امور مدیریت سرمایههای اروپایی در دولت موقت دونف، هشدار داده است که به دلیل کوتاهی دولت در اجرای پروژههای تحت این طرح، بلغارستان در خطر از دست دادن حمایت مالی چشمگیری قرار دارد. وی تاکید کرد که پروژههای مهمی نظیر نوسازی شبکه انتقال برق تحت این طرح پیشبینی شده بود، اما به دلیل کمکاری دولت به حالت تعلیق درآمده است.
پکانوف در گفتوگو با NOVA NEWS از رویکرد منفعلانه دولت در مذاکرات پیرامون طرح بهبود و تابآوری انتقاد کرد. او بیان کرد که بدون اصلاحات جدی و همکاری فعال مجلس، حوزههای کلیدی نظیر آزادسازی بازار برق برای خانوارها پیشرفت نخواهد کرد. وی هشدار داد که این بیعملی میتواند فرصتهای حیاتی برای کشور را از بین ببرد.
پکانوف وضعیت سیاسی کشور را "فاجعهبار" توصیف کرد. او تأکید کرد که تداوم بنبست سیاسی و ناتوانی احزاب در رسیدن به توافق، موجب سرخوردگی رایدهندگان شده است. به گفته وی، انتخابات باید به نتایج عملی منجر شود، در غیر این صورت نارضایتی عمومیبیشتر خواهد شد.
پکانوف با اشاره به وضعیت مالی بلغارستان اظهار داشت که با وجود عدم وجود بحران مالی فوری، کسری ساختاری همچنان بهعنوان یک نگرانی جدی مطرح است. او خاطرنشان کرد که این کسری میتواند سالانه ادامه داشته باشد و منجر به مشکلات مالی در آینده شود. وی با این حال اطمینان داد که خطر فوری برای پرداختهای اجتماعی وجود ندارد، اما تأکید کرد که ذخایر مالی دولت در حال کاهش است.
پکانوف پیشنهاد کرد که بلغارستان باید گزارش دوم همگرایی را درخواست کند تا فرایند پیوستن به منطقه یورو تسریع شود. اما وی ابراز تردید کرد که نهادهای اروپایی با توجه به شرایط نامشخص سیاسی کشور، این درخواست را بپذیرند. او پیشبینی کرد که بلغارستان احتمالا تا پیش از سال 2026 به منطقه یورو نخواهد پیوست.لینک منبع
قیمت گاز طبیعی در بازار
در سال گذشته، قیمت گاز طبیعی در بلغارستان افزایش سالانه 5.59 درصد یا 4.34 لوا در هر مگاوات ساعت (MWh) داشته است - از 77.60 لوا/MWh در ژانویه 2024 به 81.94 لوا/MWh در ژانویه 2025. این اطلاعات از تصمیمات کمیسیون تنظیم انرژی و آب (KEVR) استخراج شده است که هر ماه قیمتهای جدید سوخت آبی را تصویب میکند. در بیشتر تصمیمات رگولاتوری، پویایی پیچیده بازار گاز طبیعی و تأثیر عوامل متعدد بینالمللی و داخلی بهعنوان دلایل نوسانات ماهانه قیمت ذکر شده است.
پویایی قیمت در طول سال
قیمت شروع سال در ژانویه 2024 برابر با 77.60 لوا/MWh بود. در نیمه اول سال، کاهش محسوسی در قیمتها مشاهده شد و در ماه مه، کمترین ارزش سال به ثبت رسید - 54.70 لوا/MWh. به گفته KEVR، این کاهش عمدتاً به دلیل کاهش فصلی مصرف و شرایط مطلوب در بازارهای بینالمللی گاز طبیعی مایع بود.
در ماههای تابستان، افزایش تدریجی قیمتها رخ داد و در ماه اوت به 60.75 لوا/MWh رسید.
نیمه دوم سال با افزایش تدریجی قیمت همراه بود که در دسامبر به اوج خود رسید - 75.89 لوا/MWh - و ژانویه 2025 با قیمت 81.94 لوا/MWh آغاز شد.
عوامل مؤثر بر نوسانات قیمت
KEVR در تصمیمات خود اشاره کرده است که پویایی قیمت توسط چندین عامل کلیدی تعیین میشود.به گفته این رگولاتور، بازارهای بینالمللی و وضعیت ژئوپلیتیکی تأثیر زیادی بر عرضه و قیمت گاز طبیعی دارند. یکی از عوامل تثبیتکننده اصلی برای بلغارستان، قرارداد بلندمدت با آذربایجان است که امنیت عرضه را با قیمتهای رقابتی تضمین میکند.
علاوه بر این، گاز طبیعی مایع (LNG) و منابع ذخیرهسازی گاز در Chiren به تنوع و انعطافپذیری عرضه انرژی کمک کرده و اثرات منفی نوسانات قیمت بینالمللی را به حداقل میرسانند.
تصمیمات تنظیمی
در بازه زمانی ژانویه 2024 تا ژانویه 2025، کمیسیون تنظیم انرژی و آب 12 تصمیم برای قیمت گاز طبیعی تصویب کرده است.
قیمتهای ماهانه تأیید شده توسط KEVR:
- ژانویه 2024: لوا 77.60/MWh
- فوریه: لوا 71.08/MWh (-8.4٪ نسبت به ماه قبل)
- مارس: لوا 57.59/MWh (-19٪)
- آوریل: لوا 58.84/MWh (+2٪)
- می: لوا 54.70/MWh (-7٪)
- ژوئن: لوا 59.55/MWh (+8٪)
- جولای: لوا 58.10/MWh (-2.43٪)
- آگوست: لوا 60.75/MWh (+4.5٪)
- سپتامبر: لوا 61.91/MWh (+1.9٪)
- اکتبر: لوا 63.72/MWh (+2.9٪)
- نوامبر: لوا 68.69/MWh (+8٪)
- دسامبر: لوا 75.89/MWh (+10.48٪)
- ژانویه 2025: لوا 81.94/MWh (+7.97٪)
این قیمتها شامل هزینههای دسترسی، انتقال، مالیات غیرمستقیم و مالیات بر ارزش افزوده نمیشود. عوامل اصلی تغییرات آنها عبارتند از:
- تأمین تحت قراردادهای بلندمدت، مانند گاز طبیعی آذربایجان.
- تغییرات در شاخصهای بینالمللی مانند TTF (بزرگترین بورس گاز اروپا).
شاخصهای بینالمللی
در بورس TTF، قیمت گاز طبیعی در طول یک سال 33.82٪ افزایش یافته است:
- 8 ژانویه 2024: 37.08 یورو/MWh.
- 5 ژانویه 2025: 49.62 یورو/MWh.
- کمترین قیمت در 23 فوریه 2024 ثبت شد: 29.13 یورو/MWh.
- بالاترین قیمت در 2 ژانویه 2025: 50.27 یورو/MWh.
در «گاز هاب بالکان»، افزایش سالانه قیمت گاز طبیعی در بخش "روز آینده" 58.39٪ بوده است:
- 5 ژانویه 2024: 55.93 لوا/MWh.
- 5 ژانویه 2025: 88.59 لوا/MWh.
این دادهها نشاندهنده افزایش قابلتوجه قیمت گاز طبیعی در بازارهای داخلی و بینالمللی طی سال گذشته است.لینک منبع
کاهش 5 درصدی تولید برق در کشور در سال 2024
بر اساس گزارش اپراتور سیستم برق (ESO)، تولید برق بلغارستان در سال 2024 با کاهشی 5 درصدی مواجه شده است. دادهها نشان میدهد که مجموع برق تولیدی در سال گذشته به 37.7 تراوات ساعت رسیده است.
نیروگاههای پایه شامل رآکتورهای هستهای و نیروگاههای حرارتی، در مجموع 28.2 تراوات ساعت برق تولید کردند که نشاندهنده کاهشی تقریباً 11 درصدی است. در مقابل، سهم انرژیهای سبز در ترکیب تولید برق افزایش قابل توجهی داشته است، که عمدتاً به دلیل گسترش نیروگاههای فتوولتائیک بوده است.
سهم نیروگاههای بادی و نیروگاههایی که با زیستتوده کار میکنند، در ترکیب تولید کاهش یافته است.
نیروگاههای آبی نیز 2.87 تراوات ساعت برق تولید کردهاند که 6.7 درصد کاهش را نشان میدهد. شرکت ملی برق (NEK) اعلام کرده بود که به دلیل خشکسالی، استفاده از این ظرفیتها با دقت بیشتری مدیریت شده است. با این حال، بارش برف در روزهای اخیر ممکن است تولید برق آبی را در ماههای بهار افزایش دهد. لازم به ذکر است که برق آبی همچنان یکی از ارزانترین منابع در ترکیب انرژی کشور محسوب میشود.
دادههای ESO نشان میدهد که مصرف برق در سال 2024 با افزایشی 0.85 درصدی به 36.6 تراوات ساعت رسیده است.
تراز صادرات و واردات برق همچنان مثبت بوده و به 1.03 تراوات ساعت میرسد، که به این معنی است که بلغارستان جایگاه خود به عنوان صادرکننده خالص برق را حفظ کرده است. با این حال، این میزان نسبت به سال 2023 حدود 70 درصد کاهش داشته است. دلیل اصلی این کاهش احتمالاً به ثبات بازار انرژی در منطقه و کاهش قیمتها بازمیگردد که باعث ناکارآمدی اقتصادی نیروگاههای زغالسنگ کشور شده است.لینک منبع
گرانی نان
افزایش قیمت نان در روزهای ابتدایی سال 2025 اکنون به واقعیت تبدیل شده است. تولیدکنندگان نان در دسامبر 2024 نسبت به این افزایش احتمالی هشدار داده بودند، زمانی که دولت اعلام کرد نرخ صفر مالیات بر ارزش افزوده (مالیات بر ارزش افزوده) برای نان که در دوران همهگیری معرفی شده بود، لغو میشود و نرخ عمومی 20 درصد مالیات بر ارزش افزوده بازمیگردد.
بر اساس ارزیابیهای اولیه، بیش از 400 میلیون لوا میتواند از نرخهای مالیات بر ارزش افزوده بازیابی شده برای نان به بودجه دولتی اضافه شود.
بررسی سایت Money.bg در فروشگاههای صوفیه نشان داد که قیمت برخی از پرمصرفترین انواع نان در حال حاضر چقدر است و میزان افزایش آنها چقدر بوده است:
- نان "دوبروجا" (650 گرم) با قیمت 69 لوا فروخته میشود، در حالی که قیمت قبلی 1.29 لوا بوده است. یعنی افزایش قیمت 31 درصد داشته است.
- نان کامل (300 گرم) با قیمت 89 لوا عرضه میشود، در حالی که قبلاً 2.39 لوا بوده است. یعنی افزایش قیمت 21 درصد.
- نان سبوسدار (650 گرم) با قیمت 59 لوا به فروش میرسد، در حالی که قیمت قبلی 2.19 لوا بوده است. یعنی افزایش قیمت 18 درصد.
- نان روستایی (600 گرم) با قیمت 49 لوا در دسترس است، در حالی که قبلاً 2.05 لوا بوده است. یعنی افزایش قیمت 21 درصد.
- نان سفید (550 گرم) با قیمت 29 لوا فروخته میشود، در حالی که قیمت قبلی 1.99 لوا بوده است. یعنی افزایش قیمت 15 درصد.
- نان چاودار با دانههای کامل (470 گرم) با قیمت 29 لوا عرضه میشود، در حالی که قبلاً 1.89 لوا بوده است. یعنی افزایش قیمت 21 درصد.
- این موضوع نشان میدهد که به طور کلی افزایش قیمت نان حدود 20 درصد است. اما برای برخی انواع نان که اصولاً گرانتر هستند، افزایش قیمت حتی بیشتر از 20 درصد مشاهده میشود.
- یادآور میشویم که وقتی کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده (VAT) برای نان اعلام شد، کاهش قابلتوجهی در قیمت این محصول روزمره که توسط همه مصرف میشود، دیده نشد. انتظار میرفت قیمتها 15-20 درصد کاهش یابد، اما چنین چیزی به جز موارد محدود و کاهش چند درصدی قیمت برخی تولیدکنندگان خاص یا انواع خاصی از نان، تقریباً مشاهده نشد.
- این موضوع باید به این معنا باشد که با همان منطقی که تولیدکنندگان نان (هر چه که باشد) از آن پیروی میکنند، اکنون نیز میتوانند با استفاده از ذخایر قبلی خود، قیمت نان را فقط چند درصد افزایش دهند. اما چرا اینگونه نیست؟لینک منبع
رشد صادرات در 2025
ورود بلغارستان و رومانی به شینگن زمینی از اول ژانویه 2025 انتظار میرود که منجر به رشد جدی صادرات بلغارستان تا 10.5٪ شود. تحلیلگران Allianz Trade (Euler Hermes)، یک شرکت متخصص در بیمه ریسک اعتباری، این را محاسبه کردهاند. پیشبینی آنها این است که برای کالاها رشد 8.5٪ و برای خدمات به 12.5٪ خواهد رسید.
به گفته کارشناسان Allianz Trade، اگر این کشور در سال 2023 عضو شینگن بود، حجم تجارت حداقل 3.3 میلیارد دلار بیشتر میبود.
اگر با نرخ ارز امروز به ارز محلی تبدیل شود، این به معنای افزایش حدود 6 میلیارد لو بلغارستانی (لوا) خواهد بود. بر اساس محاسبات آنها، انتظار میرود حذف کنترلهای مرزی زمان عبور از گذرگاههای مرزی را به طور متوسط حدود 20 دقیقه کاهش دهد.
بلغارستان خارج از منطقه یورو
تحلیلگران Allianz Trade همچنین تخمین میزنند که کسبوکارهای بلغاری به دلیل اینکه بلغارستان هنوز بخشی از منطقه یورو نیست، افزایش بالقوه صادرات به میزان میلیاردها را از دست میدهند.
بر اساس محاسبات آنها، این به معنای افزایش بالقوه از دست رفته در حجم صادرات به میزان 2.6 میلیارد دلار برای سال 2023 است. تبدیل به ارز محلی با نرخ ارز امروزی به معنای از دست دادن مزایای نزدیک به 5 میلیارد لو بلغارستانی (لوا) است.
طبق محاسبات Allianz، صادرات بلغارستان پس از پیوستن به منطقه یورو سالانه 5.8٪ رشد خواهد کرد. تجارت کالا باید 3.3٪ افزایش یابد و در حوزه خدمات نیز پیشبینی میشود رشد به 8.4٪ برسد.
بنابراین، تأثیر کلی بر تولید ناخالص داخلی این کشور پس از پیوستن به منطقه یورو، افزایش 0.2٪ سالانه خواهد بود.لینک منبع
رتبه بلغارستان در زمینه رزروهای آنلاین
به گزارش یوروستات، در سهماهه سوم سال 2024، گردشگران 366.2 میلیون شب را در اقامتگاههای کوتاهمدت اتحادیه اروپا گذراندهاند که از طریق پلتفرمهایی مانند Airbnb، Booking، Expedia Group یا TripAdvisor رزرو شدهاند. این رقم نسبت به مدت مشابه در سال 2023، 18 درصد افزایش داشته است.
با این حال، بلغارستان بر اساس این شاخص، در میان کشورهای اتحادیه اروپا در یکی از پایینترین جایگاهها قرار دارد. طبق آمار، بلغارستان همراه با کرواسی و اسلوونی کمترین رشد را در اقامتهای شبانه رزرو شده به صورت آنلاین داشتهاند. بلغارستان افزایشی 12.2 درصدی را ثبت کرده است، در حالی که کرواسی 9.7 درصد و اسلوونی 13.6 درصد رشد داشتهاند.
آمار سهماهه سوم سال 2024
در سهماهه سوم سال 2024، اقامتهای شبانه رزرو شده از طریق پلتفرمهای آنلاین همچنان افزایش یافته است.
- جولای 2024: تعداد 135 میلیون اقامت شبانه ثبت شد که 16.4 درصد افزایش نسبت به جولای 2023 را نشان میدهد.
- اوت 2024: 152.2 میلیون اقامت شبانه ثبت شد که نسبت به اوت سال قبل، 21.6 درصد رشد داشته است.
- سپتامبر 2024: تعداد رزروها به 79 میلیون رسید که 14 درصد افزایش داشته است.
اوج گردشگری در اوت 2024
در اوت 2024 که شلوغترین ماه گردشگری در اتحادیه اروپا بود، تمام کشورهای عضو افزایش در تعداد اقامتهای شبانه رزرو شده از طریق پلتفرمهای آنلاین را گزارش کردند.
- بیشترین رشد متعلق به مالت (+41.4 درصد نسبت به اوت 2023)، آلمان (+32.7 درصد) و فرانسه (+29.9 درصد) بوده است.لینک منبع
معیارهای اصلی ماستریخت برای عضویت در منطقه یورو
بلغارستان در حال حاضر معیارهای ماستریخت مورد نیاز برای عضویت در منطقه یورو را برآورده میکند و شاخصهای کلان اقتصادی آن نشاندهنده مسیر باثباتی به سمت پذیرش یورو تا سال 2024 است.
بر اساس دادههای یورواستات، تورم در بلغارستان برای چندین ماه متوالی به طور مداوم زیر 3 درصد باقی مانده و یکی از شرایط کلیدی برای پیوستن به ارز واحد را برآورده کرده است. از ژوئن تا نوامبر 2024، نرخ تورم به ترتیب در ژوئن و ژوئیه 2.8 درصد، در اوت 2.4 درصد، در سپتامبر 1.5 درصد بوده و در نهایت در اکتبر و نوامبر به 2 درصد تثبیت شده است. این روند بهبود، تغییر قابلتوجهی نسبت به نوامبر 2023 محسوب میشود، زمانی که تورم به 5.5 درصد رسیده بود.
علاوه بر این:
- کسری بودجه بلغارستان انتظار میرود در محدوده 3 درصد لازم برای ورود به منطقه یورو باقی بماند.
- نرخ بیکاری در سطوح پایین تاریخی حدود 4 درصد ثابت است.
- نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی، با کمتر از نیمی از آستانه 60 درصد، در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد.
کمیسیون اروپا تحولات مثبت اقتصادی بیشتری را برای بلغارستان در سالهای آینده پیشبینی کرده است:
- انتظار میرود تورم در سال 2025 به 2.3 درصد کاهش یابد و در سال 2026 اندکی به 2.8 درصد افزایش یابد.
- کسری مالی تا سال 2026 روی 2.8 درصد باقی خواهد ماند.
- پیشبینی میشود بدهیها تا سال 2026 تنها به 24.5 درصد تولید ناخالص داخلی برسد.
با توجه به این شرایط مساعد، بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که بلغارستان در مسیر پذیرش یورو در آینده نزدیک قرار دارد. اگر این کشور نتواند در اواسط سال 2025 به منطقه یورو بپیوندد، فرصت بعدی در اوایل سال 2026 پیشبینی میشود. تحلیلگران اقتصادی هشدار میدهند که هرگونه تاخیر میتواند منافع ملی بلغارستان و هدف آن برای تکمیل ادغام کامل در اتحادیه اروپا را تضعیف کند. پذیرش یورو به عنوان گامی حیاتی در این فرآیند تلقی میشود.لینک منبع
ارزهای مورد تقاضای بلغارستان در 2025
دو ارز مورد تقاضای بلغارها در سال 2024 همچنان دلار آمریکا و یورو هستند، مشابه سال 2023. لیر ترکیه، لئو رومانیایی و دینار صربستان نیز از محبوبیت بالایی برخوردارند و پس از آنها پوند انگلیس و فرانک سوئیس قرار دارند. این اطلاعات را ماکس باکلایان، تحلیلگر مالی، در مصاحبهای با BNR Varna ارائه کرد.
در میان ارزهایی که بلغارها به دنبال آن هستند، ارزهای کمتر رایج نیز دیده میشود. ورود گردشگران به امارات متحده عربی و خرید در دبی، درهم امارات را از نظر تقاضا در رتبه هفتم قرار داده است. همچنین، بات تایلند به دلیل علاقه زیاد گردشگران به این کشور آسیایی، از دلار کانادا پیشی گرفته است. یوان چین نیز از جایگاه 21 در سال 2023 به جایگاه سیزدهم در سال 2024 صعود کرده است.
در مقابل، شِکِل اسرائیل به دلیل درگیریهای داخلی و منطقهای در اطراف اسرائیل، از جایگاه شانزدهم در سال 2023 به رتبه 37 در سال 2024 سقوط کرده است.لینک منبع
فرودگاه صوفیه با سیستم حمل بار جدید
به گزارش aeroportadod، تجهیزات جدید جابهجایی بار به فرودگاه صوفیه تحویل داده شده است.
هفت کامیون مجهز به سیستم حمل بار (BHS) وارد فرودگاه صوفیه شدند. فرودگاه اعلام کرده که مقدمات نصب و ادغام این فناوری آغاز شده است. این سیستم خدماتی سریعتر، ایمنتر و کارآمدتر برای جابهجایی چمدانها ارائه خواهد داد.
سیستم جدید قادر است 2400 چمدان در ساعت پردازش کند و از مدیریت ایمن و کارآمد میلیونها چمدان تحویلی در سال اطمینان حاصل نماید.
ارزش این پروژه بیش از 20 میلیون لوا برآورد شده است.لینک منبع