معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۶

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کوبا در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

لغو مجوز فعالیت بانک اسپانیایی BBVA و اعطای مجوز جدید به نهاد مالی روسیه

دو بیانیه صادر شده توسط بانک مرکزی کوبا (BCC) در روزنامه رسمی این کشور مبنی بر خروج یک نهاد بانکی معتبر اسپانیایی و ورود یک موسسه مالی روسی دیگر به طور قابل توجهی ترکیب حضور بانک های خارجی در جزیره را تغییر می دهد. اولین تصمیم شامل لغو مجوز بانک Bilbao Vizcaya Argentaria SA (BBVA) است که از سال 2000 در کوبا فعالیت می‌کرد بود . طبق بیانیه شماره  34/2024، این اقدام به درخواست خود بانک که تصمیم به تعطیلی دفتر خود در هاوانا گرفته است پاسخ مثبت می دهد. در همان زمان، بیانیه 40/2024 یک نقش آفرین جدید، BCA NOVIKOMBANK SA، یک نهاد بانکی مستقر در روسیه را به بازار مالی کوبا معرفی و اضافه نموده است . این موسسه مالی روس مجوز افتتاح دفتر نمایندگی در هاوانا را دریافت کرده است. این بانک به مدیریت و هماهنگی و ترویج کسب ‌وکارها به  ارزهای قابل تبدیل اختصاص دارد  . بیانیه بانک مرکزی کوبا بر نقش بانک روس به عنوان تسهیل کننده تراکنش های بین المللی و نه به عنوان اپراتور خدمات بانکی مستقیم در جزیره تاکید می‌کند. گفته می‌شود NOVIKOMBANK در ارائه خدمات مالی برای بخش های صنعتی و فناوری، به ویژه در زمینه‌های مربوط به دفاع و فناوری پیشرفته، تخصص دارد که نشان دهنده نقش آن در اقتصاد ملی روسیه است. فعالیت این بانک در کوبا، بدون درگیر شدن در عملیات بانکی مستقیم، مطابق با مقررات BCC، به وظایف نمایندگی محدود خواهد شد. عملیات آن در بازار کوبا را می‌توان به عنوان بازتابی از نفوذ فزاینده روسیه در این کشور و منطقه تفسیر کرد.

https://www.cibercuba.com/noticias/2024-05-01-u1-e207888-s27061-nid281257-cuba-cancela-licencia-operacion-banco-espanol-bbva

بخش خصوصی کوبا با 112 کسب و کار جدید همچنان در حال رشد است

وزارت اقتصاد و برنامه‌ریزی کوبا ۱۱۲ درخواست‌ جدید تاسیس شرکت خرد، کوچک و متوسط را تایید کرد. کسب و کارهای خصوصی جدید در استان‌های پینار دل ریو، آرتمیسا، هاوانا، مایابکه و ماتانزاس در غرب، ویاکلارا، سینفوئگوس و سانکتی اسپریتوس در مرکز و هولگین، گرانما، سانتیاگو د کوبا و گوانتانامو در شرق جزیره تاسیس می‌گردند. شرکت های جدید که اکثریت آنها در هاوانا پایتخت است، در زمینه‌های مواد غذائی ، ساخت و ساز، فرآوری گوشت، بار و حمل و نقل زمینی مسافر فعالیت خواهند کرد. دولت کوبا تاسیس اولین 35 شرکت کوچک و متوسط را در سپتامبر 2021 تصویب کرد. دو سال بعد و تا پایان سپتامبر 2023 وزارت اقتصاد و برنامه‌ریزی کوبا وجود نزدیک به 9 هزار شرکت از این نوع را در جزیره گزارش نمود و در حال حاضر این رقم به بیش از 11 هزار شرکت رسیده است.

http://www.cubanews.acn.cu/economy/24253-cuban-private-sector-keeps-growing-with-112-new-businesses

همایش مشترک کشاورزی بین کوبا و ایالات متحده برگزار گردید

نمایندگان حوزه کشاورزی از کوبا و ایالات متحده پنجمین همایش دوجانبه را با توجه به علاقه به برقراری روابط اقتصادی و تجاری عادی و سودمند بین طرفین آغاز کردند. افتتاحیه این نشست در هتل ناسیونال هاوانا برگزار شد که در سال 1998 به عنوان یک میراث فرهنگی ملی اعلام و از سال 2008 در حافظه ثبت جهانی یونسکو به ثبت رسید. به گفته رئیس جمهور دیاز کانل در فوریه امسال، هنگام پذیرفتن یک هیئت آمریکایی متشکل از وزرات کشاورزی و سایر مدیران اجرایی، بخش کشاورزی ایالات متحده همیشه برای یافتن راه‌هایی برای شکستن دیوارها تلاش کرده است. به عقیده کارشناسان، فعالیت کشاورزان آمریکایی برای کنگره کشورشان برای تصویب قانون اصلاح تحریم ها در سال 2000 و گسترش صادرات، که به جزیره کارائیب اجازه می داد از آنجا غذا بخرد، بسیار اساسی بوده است.

https://www.radiohc.cu/en/noticias/nacionales/354596-conference-on-agriculture-will-be-held-between-cuba-and-the-united-states

همکاری‌های کوبا با سازمان توسعه صنعتی ملل متحد ( UNIDO )

رئیس جمهور کوبا، میگل دیاز کانل، با گرد مولر، مدیر کل سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد (UNIDO) ملاقات کرد. وی از این مقام سازمان ملل به دلیل حمایت از کوبا در پروژه‌های مختلف همکاری برای ترویج توسعه صنعتی فراگیر و پایدار در این کشور تشکر کرد. رئیس‌جمهور نتایج این همکاری‌ها را در دوره پنج ساله موفقیت‌آمیز توصیف و نتایج مطلوبی را برای آینده پیش‌بینی کرد. وی همچنین بر توسعه حمایت یونیدو از برنامه کشوری را که در داخل مرزها و همسو با توسعه صنعتی، یکی از محورهای استراتژیک برنامه ملی توسعه اقتصادی و اجتماعی تا سال 2030 کوبا می‌باشد ، تاکید نمود. رئیس‌جمهور کوبا حوزه‌های مختلفی را از جمله تولید غذا، بخش انرژی و گذار به سمت ماتریس انرژی جدید مبتنی بر منابع انرژی تجدیدپذیر و صنعت داروسازی را فهرست کرد که اولویت‌های توسعه صنعتی ملی را تشکیل می‌دهند. برنامه‌های کشوری UNIDO توسعه صنعتی فراگیر و پایدار را ترویج می‌کند و اثربخشی بیشتر در بسیج منابع و تقویت اتحاد بین فعالیت های همکاری فنی را تضمین می‌کند. در عین حال، این سازمان تلاش های خود را با چارچوب کمک به توسعه سازمان ملل متحد بیان می‌کند که یک نقشه راه به سمت اهداف توسعه پایدار در دستور کار 2030 است.

https://www.radiohc.cu/en/noticias/nacionales/354494-diaz-canel-meets-with-the-general-director-of-unido

استفاده از کارت های MIR در کوبا باعث رونق گردشگری روسیه می‌شود

استفاده از کارت های مغناطیسی MIR در کوبا انگیزه ای برای گردشگری روسیه است و در پایان هفته اول ماه می حدود 67 هزار عملیات از طریق کانال های پرداخت الکترونیکی را به خود اختصاص داده است. آلفردو مارتینز، قائم مقام گروه مالی فینسیمکس توضیح داد این یک چالش فناورانه و کار هماهنگ بین نهادهای ملی و بین المللی است و در حال حاضر در 100 درصد شبکه پایانه فروش (POS) کشور مستقر است. وی ادامه داد در ابتدا یک بررسی از مکان‌هایی انجام شد که وزارت گردشگری بیشترین ورود بازدیدکنندگان روسی به مراکز و نهادهای استان‌های ماتانزاس - تفرجگاه وارادرو -، کاماگوئی و هاوانا را برای آنها پیش بینی می‌کرد. پس از اجرا در آن مناطق، این فرآیند در بقیه نقاط کشور آغاز شد تا اینکه در شبکه توریستی، تجاری و نهادی که از طریق استفاده از POS خدمات ارائه می‌دهد، مستقر گردید . استفاده از کارت های MIR توسعه گردشگری را از طریق کانال های پرداخت الکترونیکی تسهیل می‌کند، به خصوص اگر در نظر بگیریم که در حال حاضر، ورود بازدیدکنندگان روسی به جزیره مقام سوم را به خود اختصاص داده است. در پایان دسامبر گذشته، کوبا عملیات کارت های MIR را به عنوان وسیله پرداخت از طریق شبکه ملی دستگاه‌های خودپرداز و پایانه‌های POS رسمی ساخت .

https://cubasi.cu/es/noticia/empleo-de-tarjetas-mir-en-cuba-impulsa-turismo-ruso

کوبا و مکزیک همکاری در زمینه بهداشت عمومی را تقویت می‌کنند

خوزه آنخل پورتال میراندا، وزیر بهداشت عمومی‌کوبا با زوئه روبلدو، مدیر کل موسسه تامین اجتماعی مکزیک در جریان بازدید از چندین موسسه علمی و بیمارستانی در هاوانا ملاقات کرد. در بیمارستان جراحی بالینی  Hermanos Ameijeirasیکی از مراکز مورد بازدید، مدیران توضیحات مفصلی در مورد ویژگی‌های موسسه بیمارستانی و خدمات ارائه شده ارائه کردند. همچنین روبلدو و هیئت همراه او در مقر وزارت بهداشت کوبا با پزشکان مکزیکی که تخصص خود را در کوبا انجام می دهند و در پایان سال جاری تحصیلات خود را به پایان می رساند، تبادل نظر کردند. وی با دانشجویان دانشکده پزشکی آمریکای لاتین و استادان آن دانشگاه نیز گفت و گو نمود و به ویژگی‌های برنامه تحصیلی اجرا شده در آنجا علاقه نشان داد. در چارچوب سفر زوئه روبلدو، کوبا و مکزیک توافقنامه همکاری فنی، علمی و آکادمیک بین مؤسسه امنیت اجتماعی مکزیک برای رفاه ایالات متحده مکزیک و وزارت بهداشت عمومی‌کوبا امضا کردند که هدف آن افزایش، تقویت و تحکیم همکاری در حوزه سلامت عنوان گردیده است.

http://www.cubadebate.cu/noticias/2024/05/12/cuba-y-mexico-fortalecen-la-cooperacion-en-salud-publica/

فائو در کوبا به فعالیت های کشاورزی خود ادامه می دهد

سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اجرای شیوه‌های جنگلداری پایدار و  جنگل‌داری زراعتی در مواجهه با چالش‌های آب و هوایی را در کوبا تصویب کرد. این سازمان بین المللی یادآور شد که وزارت کشاورزی کوبا (MINAGRI) مسئول اجرای پروژه ای به نام انعطاف پذیری آب و هوا در اکوسیستم های کشاورزی کوبا با تامین مالی از صندوق آب و هوای سبز و کمک های فنی فائو است. به عنوان بخشی از این ابتکار، کارگاه دیگری بین کشاورزان، دامداران و تکنسین‌ها برای تبادل تجربیات در زمینه کاشت محصولات مختلف، مزارع جنگلی، درختان میوه، علوفه و درختان سایه دار در هکتارها از زمین‌هایی که قبلا با علف های هرز مارابو پوشیده شده بود، برگزار شد. به گفته فائو، در این نشست بر روی ارائه نتایج تحولات در حال انجام برای افزایش تولید غذا، گوشت و لبنیات در هفت شهرداری کشور که به شدت در برابر اثرات تغییرات آب و هوایی آسیب پذیر هستند، متمرکز گردند . شرکت کنندگان در این کارگاه بر اهمیت تنوع بخشیدن به سیستم های تولید کشاورزی و دام و استفاده کارآمد از منابع طبیعی برای تضمین تولید پایدار و حفاظت از محیط زیست تاکید کردند.

https://www.plenglish.com/news/2024/05/09/fao-implements-agricultural-practices-in-cuba/

رسانه‌ها از افزایش پروازهای آمریکا به کوبا خبر می دهند

شواهد حاکی از افزایش سفرهای هوایی بین ایالات متحده و کوبا است. یکی از اهداف شرکت هواپیمایی امریکن در نمایشگاه بین المللی گردشگری (FITCuba 2024، که از 1 تا 5 می‌برگزار گردید) پیشرفت در رشد پروازها بین میامی و کوبا بوده است. رامون جیمنز، نماینده امریکن ایرلاینز در کوبا توضیح داد که این شرکت هواپیمایی یکی از بزرگترین شرکت های هواپیمایی در ایالات متحده و جهان در حال حاضر روی چندین پروژه مرتبط با امکانات فرودگاهی کار می‌کند. وی خاطرنشان کرد سال 2023 با 83 پرواز هفتگی از میامی، با اتصال مستقیم به‌هاوانا، وارادرو، سانتا کلارا، کاماگوئی، هولگوین و سانتیاگو د کوبا، که بیشتر توسط هواپیماهای بوئینگ 737-800 و ایرباس A319 انجام می‌شد، سالی پربار بود. این مدیر اجرایی گفت که آنها توانستند تقریباً 5000 پرواز از کوبا به ایالات متحده را در فرودگاه مرکزی میامی انجام دهند و بیش از نیم میلیون مسافر را در آن مسیر جابه‌جا کردند. خطوط هوایی امریکن پایگاه اصلی خود را در فورت ورث، تگزاس دارد و از چندین مرکز خود، عمدتاً دالاس، میامی، فیلادلفیا، نیویورک و شارلوت به بیش از 250 مقصد بین المللی پرواز می‌کند.

https://www.plenglish.com/news/2024/05/09/media-reports-increase-in-us-cuba-flights/

وسترن یونیون آمریکا ارسال حواله‌های پولی به کوبا را از سر گرفت

شرکت وسترن یونیون با هماهنگی شرکت کوبایی Orbit SA، از سرگیری خدمات خود از ایالات متحده به کوبا با اجرای فوری را خبر داد. این شرکت خدمات خود به جزیره را در ژانویه سال 2024 به دلیل مشکلات فنی با بانک‌های کوبا و Orbit، یک نهاد مالی غیربانکی که حواله‌ها را پردازش می‌کند، متوقف کرد. وسترن یونیون با انتشار بیانیه‌ای توضیح داد که از این پس مشتریانش می‌توانند از هر نقطه فروش در ایالات متحده، وب‌سایت وسترن یا اپلیکیشن موبایل، برای اعضای خانواده با حساب‌های بانکی و کارت‌های نقدی، پول ارسال کنند. طبق اعلام این بانک وجوه فقط در حساب های بانکی و کارت های نقدی قابل دریافت است. این سرویس فقط به انتقال پول مصرف کننده محدود می‌شود. مشتریان در ایالات متحده می‌توانند تا 2000 دلار در هر تراکنش با یک شناسه معتبر صادر شده توسط دولت پول ارسال کنند. پول در همان روز از جمله آخر هفته و تعطیلات برای دریافت در دسترس افراد در کوبا خواهد بود.

https://www.cibercuba.com/noticias/2024-05-09-u1-e43231-s27061-nid281650-western-union-reanuda-servicio-remesas-eeuu-cuba

کوبایی‌ها بیش از 20 میلیون دلار خودرو از آمریکا وارد کرده اند

از زمانی که دولت بایدن  به بازیگران اقتصادی جدید مورد تایید دولت کوبا ( شرکت های خرد ، کوچک و متوسط ) مجوز داد، تاجران کوبایی خودروهایی به ارزش بیش از 20 میلیون دلار از ایالات متحده وارد کرده اند. گزارش شورای اقتصاد و تجارت ایالات متحده و کوبا (USCTEC) در واشنگتن نشان می دهد که واردات وسایل نقلیه نو و دست دوم کوبا شامل موتورسیکلت و قطعات یدکی در 15 ماه گذشته از 20 میلیون دلار فراتر رفته است. تنها در خرید خودروهای فرسوده، صاحبان مشاغل خرد، کوچک و متوسط (MSME) بیش از 13 و نیم میلیون دلار (13575731 دلار) در سه ماهه اول امسال معامله کرده اند. داده‌های سه ماهه اول سال 2024 نشان می دهد که در وسایل نقلیه ای که عمدتاً برای حمل و نقل افراد طراحی شده اند، از جمله کامیون‌های پیکاپ، واردات بازرگانان کوبایی بالغ بر 295218 دلار بوده است. خودروهای هدف ویژه (184927 دلار)، کامیون‌های 20 تنی با موتورهای دیزلی و الکتریکی (123300 دلار) و خودروهای سواری با موتور احتراق با بیش از 6 سیلندر و بیش از 3000 سی سی (109500 دلار) در رتبه بعدی جدول قرار دارند. در موتور برقی نیز واردات از آمریکا 55400 دلار بوده است. سایر کامیون‌های حمل کالا با ویژگی‌های مکانیکی متفاوت در مجموع 298059 دلار بوده است. با توجه به تعداد فزاینده خودروهای ساخت آمریکا که در کوبا تردد می‌کنند، بسیاری از کوبایی‌ها می‌پرسند که تحریم ها شامل چه می‌شود؟ کسانی که شاهد افزایش واردات محصولات غذایی و کشاورزی از ایالات متحده به کوبا بوده اند نیز همین سوال را مطرح می‌کنند. تنها در ماه مارس میزان واردات از این دست به 40,624,058 دلار رسیدند که نسبت به واردات 20,475,934 دلاری در مارس 2023 و 25,929,536 دلاری وارداتی در مارس 2022 افزایش قابل توجهی داشته است. این دو برابر شدن قابل توجه واردات مواد غذایی و محصولات کشاورزی نشان دهنده وابستگی فزاینده کوبا به محصولات ایالات متحده است و از انعطاف پذیری تحریم ایالات متحده خبر می دهد.

https://www.cibercuba.com/noticias/2024-05-08-u1-e207888-s27061-nid281605-cubanos-importaron-vehiculos-eeuu-valor-20-millones

کوبا به دنبال همکاری بیشتر با اتحادیه اقتصادی اوراسیا است

رئیس جمهور میگل دیاز کانل تمایل کوبا برای افزایش مشارکت خود در توسعه مکانیسم های اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EEU) را تایید کرد. وی گفت همانطور که بارها گفته‌ایم، دولت کوبا به روابط اقتصادی، تجاری، مالی و همکاری با اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن اهمیت زیادی می‌دهد و پیش‌فرض روابط تاریخی است که ما را متحد می‌کند. اجلاس سران برای دهمین سالگرد این بلوک در کرملین برگزار شد. دیاز کانل بر دستاوردهای اتحادیه در دهه گذشته، تقویت رشد تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو (روسیه، قزاقستان، ارمنستان، بلاروس، قرقیزستان، ازبکستان و کوبا به عنوان ناظر) و همچنین ایجاد دستورالعمل هایی برای این اتحادیه تاکید کرد. دیاز کانل تاکید کرد کوبا از جایگاه خود به عنوان کشور ناظر، تمایل و علاقه خود را برای مشارکت بیشتر در ساز وکارهای اتحادیه برای حرکت به سمت یکپارچگی عمیق تر تایید می‌کند. رئیس جمهور در این خصوص اظهار داشت: برنامه توسعه ملی اقتصادی و اجتماعی کوبا تا سال 2030 دارای ماتریس های زیادی از همگرایی با اولویت های اعلامیه EEU با تاکید بر نقش علم و نوآوری است. رئیس‌جمهور کوبا از این فرصت استفاده کرد و به همتای روسی خود، ولادیمیر پوتین، انتخاب مجدد اخیرش به عنوان رئیس‌جمهور با رای گسترده مردم را تبریک گفت. کوبا از سال 2020 وضعیت ناظر اتحادیه اقتصادی اوراسیا را دارد و این اولین نشست رو در رو شورای عالی اتحادیه با حضور دیاز کانل است.

https://www.plenglish.com/news/2024/05/09/cuba-seeks-more-cooperation-with-eurasian-economic-union/

معاون نخست وزیر کوبا از صندوق عربستان برای سرمایه گذاری در کشورش تشکر کرد

معاون نخست وزیر کوبا، ریکاردو کابریساس از مدیر منطقه ای  صندوق توسعه عربستان سعودی (SFD)، عبدالمحسن الخیال، به دلیل پروژه‌های انجام شده توسط این موسسه در بخش هیدرولیک و آبی کشور تشکر کرد. کابریساس که وزیر تجارت خارجی و سرمایه گذاری خارجی نیز هست، پس از پذیرایی از هیات سعودی، بر اهمیت سفر آنها برای تقویت روابط دوجانبه و پیگیری توافقات حاصل شده در تماس های قبلی بین هیات های دو کشور تاکید کرد. نمایندگان SFD نیز تمایل خود را برای حمایت از توسعه اقتصادی کوبا با تامین مالی پروژه‌هایی که در کیفیت زندگی مردم منعکس می‌شود و به بهبود زیرساخت ها کمک می‌کند، ابراز کردند. قبل از این نشست، اعضای هیئت سعودی از فعالیت های اجتماعی تامین شده توسط SFD بازدید و با آنتونیو رودریگز رودریگوئز، رئیس موسسه ملی منابع آب کوبا ( کوبا هیدرولیکا ) دیدار کردند.

https://www.plenglish.com/news/2024/05/10/cuban-deputy-prime-minister-thanks-saudi-fund-for-investments/

وزیر حمل و نقل از خدمات ارائه شده برای سفر به جزیره جوانان ناراضی است

وزیر حمل و نقل کوبا، ادواردو رودریگز داویلا، خدماتی را که دولت به خدمه کشتی و مسافران جزیره خونتود ( جزیره جوانان ) ارائه می دهد، بسیار ضعیف توصیف کرد. وی در متنی که در پروفایل فیس بوک خود به اشتراک گذاشته است، اعتراف کرد که این فرآیند از خرید بلیط تا رسیدن به مقصد، بسیار ناراحت کننده و دشوار است. همانطور که او توضیح داد، کشتی Perseverancia که در آگوست گذشته شروع به کار کرد، متعلق به شرکت Prácticos de Cuba است که کارگران آن حقوق بسیار کمی دریافت می‌کنند، علیرغم اینکه قیمت بلیط از 200 پزو برای مسافران تا 780 پزو متغیر است. علاوه بر حقوق پایین خدمه، شرایط کاری، غذا و در دسترس بودن کابین نیز بد است. همه اینها کار را هر روز برای جذب جوانانی که مایل به پیوستن به کارکنان کشتی باشند دشوارتر می‌کند. با توجه به خدمات ارائه شده به مسافران، وی گفت علاوه بر سختی تهیه بلیط، انتظار طولانی و طاقت فرسا از ترک هاوانا تا رسیدن به نووا جرونا نیز وجود دارد.

https://www.cibercuba.com/noticias/2024-05-01-u1-e43231-s27061-nid281249-ministro-transporte-reconoce-pesimo-servicio

ماموریت اتاق بازرگانی کوبا در گالیسیا

اتاق بازرگانی کوبا یک تور کاری در جامعه خودمختار گالیسیا در اسپانیا را به انجام رساند . هیئت کوبایی قبل از این از ایالت باسک و کانتابریا بازدید کرده بود  هیات اتاق بازرگانی کوبا همچنین با رئیس شورای استانی، خوزه تومه، تبادل نظر کرد، جایی که آنها در مورد حضور یک غرفه از گالیسیا در نمایشگاه بین المللی سالجاری‌هاوانا مذاکره کردند. هیأت این جزیره کارائیب همچنین از مراکز تولیدی در بخش کشاورزی و مواد غذایی بازدید کرده و با شرکت های علاقمند به شناسایی ظرفیت ها  دیدارهای دوجانبه انجام داد. هیات اتاق بازرگانی کوبا همچنین از مقر کنفدراسیون بازرگانان گالیسیا بازدید کرد، جایی که این هیأت اطلاعاتی را درباره تراز تجاری بین گالیسیا و کوبا دریافت نمود. پیش از این، آنتونیو کاریکارته، رئیس اتاق بازرگانی کوبا، جلسات مختلفی با مقامات جامعه خودمختار کانتابریا، اسپانیا برگزار کرده بود. وی با رهبری یک هیات تجاری از جزیره کارائیب به اسپانیا، تور مناطق شمالی کشور ایبری را تکمیل کرد. به همین ترتیب، او با آینهوآ اوندارزابال، مدیر آژانس بین المللی سازی باسک، خاویر زوبیا، مدیر اتاق بازرگانی گیپوزکوآ و ساتورنینو اورنازبال، رئیس انجمن بازرگانان باسک در کوبا صحبت کرد. بزرگترین کشور آنتیل پنجمین مقصد صادرات باسک به آمریکای لاتین است. بیش از 40 شرکت از آن قلمرو، که بیشتر آنها ماهیت صنعتی دارند، در کوبا تاسیس شده اند.

https://www.radiohc.cu/en/noticias/nacionales/354697-galicia-completes-mission-of-the-cuban-chamber-of-commerce

فرصت ها و چالش های تامین مالی مورد بحث در کوبا

برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) اعلام کرد موسسات مالی بین المللی و سازمان‌های دولتی در کوبا در مورد منابع و ابتکارات نوآورانه برای تامین مالی برای پروژه‌های توسعه ای بحث خواهند کرد. بر اساس UNDP، کنفرانس تامین مالی برای توسعه در روزهای 16 و 17 می در هاوانا برگزار می‌شود و اهداف آن شامل چالش ها و فرصت های کشور در دسترسی به منابع مالی بین المللی در زمینه‌هایی مانند انتقال انرژی، تولید دارو و حفظ محیط زیست است. همچنین در مورد تجربیات منطقه ای در بهره برداری و ایجاد بانک های توسعه ملی و همچنین راه حل هایی مانند تامین مالی ترکیبی و سایر مکانیسم های تامین مالی نوآورانه بحث و تبادل نظر خواهد شد. این سازمان بین المللی یادآوری می‌کند که گزارش 2024 UNDP در مورد تأمین مالی برای توسعه پایدار بر بحرانی که جهان در این زمینه با آن روبه رو است تأکید می‌کند که هسته اصلی آن چالش های مالی است. کوبا در حال حاضر با وضعیت اقتصادی پیچیده‌ای در نتیجه همه‌گیری، بحران بین‌المللی و چالش‌های مرتبط با به‌روزرسانی مدل اقتصادی خود مواجه است. این امر همراه با تقویت محاصره اقتصادی، تجاری و مالی ایالات متحده علیه این کشور در نتیجه اعمال اقدامات قهری یک جانبه که شامل قرار گرفتن آن در فهرست کشورهای حامی تروریسم است تشدید گردیده است . این نشست توسط وزارت اقتصاد و برنامه ریزی، بانک مرکزی کوبا و UNDP با مشارکت وزارت تجارت خارجی و سرمایه گذاری خارجی، وزارت روابط خارجی کوبا و با هماهنگی بانک مرکزی آمریکایی برای یکپارچگی اقتصادی تشکیل شد.

https://www.plenglish.com/news/2024/05/13/financing-opportunities-and-challenges-under-discussion-in-cuba/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما