معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۲۱- ۱۲:۱۵ - مشاهده: ۵۱

اخبار اقتصادی قزاقستان-آکتائو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته سوم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

افزایش دو برابری صادرات کنجاله تخمه آفتابگردان قزاقستان به اتحادیه اروپا

 صادرات کنجاله تخمه آفتابگردان قزاقستان به اتحادیه اروپا بین ژوئیه 2023 تا فوریه 2024 با 2.3 برابر افزایش به حدود 54400 تن رسید. بر اساس نتایج هشت ماهه فصل جاری، قزاقستان رتبه پنجم را در بین تامین‌‌کنندگان کنجاله تخمه آفتابگردان دارد. چهار تامین کننده برتر شامل اوکراین، آرژانتین، روسیه و مولداوی است. طبق گزارش کمیسیون اروپا، دانمارک با خرید 29350 تن دانه آفتابگردان قزاقستان به عنوان واردکننده اصلی و پس از آن سوئد با 15600 تن، فنلاند 2500 تن، لتونی 2410 تن، استونی 1950 تن، آلمان 1570 تن و لیتوانی 1000 تن در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

     موضوعات جاری در توسعه صنعت روغن و چربی در جمهوری قزاقستان و به ویژه چشم انداز صادرات محصولات دانه‌های روغنی در سومین کنفرانس بین المللی روغن و چربی با نام FOC 2024  در 7 ژوئن در آلماتی برگزار می‌شود. این رویداد تولید کنندگان اصلی دانه‌های روغنی در قزاقستان، صادرکنندگان، وارد کنندگان  کارشناسان صنعت، روسای وزارتخانه‌های مربوطه، اتحادیه‌های صنعتی و شرکت های حمل و نقل را گرد هم می آورد.

https://astanatimes.com/?p=84324

امکان محدودیت واردات شیر از روسیه و بلاروس به قزاقستان

 حزب حاکم قزاقستان "امانات" از کابینه وزیران خواست تا اقدامات لازم را برای محافظت از بازار داخلی محصولات لبنی از دامپینگ توسط تامین کنندگان از روسیه و بلاروس انجام دهند. نورزان آشیمبتوف یکی از اعضای فراکسیون پارلمانی امانات از نخست وزیر کشور درخواست کرد که تولید کنندگان شیر قزاقستان را از مالیات بر ارزش افزوده معاف کند، تولید محصولات نهایی را یارانه دهد و محدودیت هایی را در واردات شیر خام و غلظت آن اعمال نماید. به گفته اشیمبتوف، ورود گسترده شیر وارداتی به بازار قزاقستان از کشورهای شریک حوزه اوراسیا به ویژه بلاروس و روسیه وجود دارد. برای فتح بازار قزاقستان، شرکت های کشورهای همسایه به راحتی دامپینگ انجام می دهند، در نتیجه  شرکت های داخلی بدون بودجه باقی مانده و صنعت لبنیات خسارت می‌بیند.

https://www.inaktau.kz/news/3772418/kazahstan-mozet-ogranicit-import-moloka-iz-rossii-i-belorussii

همکاری گرجستان در کاشت زیتون در منطقه مانگیستائو

از جمله پروژه‌های بزرگ سرمایه گذاری در مجتمع کشت و صنعت در مانگیستائو، طرح آزمایشی برای کشت درختان زیتون می‌باشد. گئورگی سوانیدزه، رییس شورای بین‌المللی زیتون و ژاکیپ مارابایف، معاون نخست‌وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان، در دیدار با نورلان نوگایف، استاندار مانگیستائو اعلام نمود دو هزار درخت زیتون کاشته شده در روستای کوریک ریشه دوانده و به زودی اولین میوه‌های خود را خواهند داد.

     گئورگی سوانیدزه همچنین در مورد روند توسعه مرحله ای این صنعت در قزاقستان که شامل  راه اندازی کارخانه فرآوری، اخذ گواهینامه بین المللی لازم برای صادرات زیتون قزاقستان به خارج از کشور می‌باشد نیز نکاتی را مطرح کرد. رییس شورای بین المللی زیتون گفت: در مانگیستائو، مزارع درخت زیتون در روستای کوریک هستند. این واقعیت که آنها ریشه دوانده اند نشان می دهد که با شرایط آب و هوایی سازگار شده اند. ما مطمئن هستیم که روغن زیتون قزاقستان به دلیل شرایط خاص این منطقه به یکی از بهترین‌ها در جهان تبدیل خواهد شد. وی افزود گرجستان به نوبه خود به اعطای عضویت قزاقستان در شورای بین المللی زیتون، سازمانی که 90 درصد درآمدهای جهانی روغن زیتون و 74 درصد تجارت آن را کنترل می‌کند، کمک خواهد کرد.

     نورلان نوگایف استاندارمانگیستائو در این دیدار گفت: رییس دولت توجه زیادی به بخش کشاورزی قزاقستان، توسعه علوم کشاورزی مدرن و ورود فعال نوآوری‌ها به مجتمع کشاورزی و صنعتی دارد. در این راستا مقرر شده است ظرف مدت سه سال سهم محصولات فرآوری شده در مجتمع کشت و صنعت مانگیستائو به 70 درصد افزایش یابد.

https://www.inaktau.kz/news/3771263/kak-v-mangistau-vyrasivaut-olivkovye-dereva

استفاده از آب سیل جمع آوری شده در مخازن برای نیازهای کشاورزی و صنعتی در قزاقستان

متخصصان در منطقه غرب قزاقستان در حال انجام عبور ایمن از سیلاب هستند، زیرا این منطقه موج دوم سیل خود را تجربه می‌کند. چهار مخزن بزرگ منطقه 90 درصد پر هستند. وزارت منابع آب و آبیاری 400 میلیون متر مکعب آب سیلاب را به سیستم آبیاری و آبرسانی اورال کوشوم در منطقه قزاقستان غربی هدایت کرد. قرار است در آینده نزدیک 200 میلیون مترمکعب آب دیگر نیز هدایت شود. این امر باعث تامین آب بیش از 65000 هکتار از مزارع یونجه و مراتع تابستانی و همچنین پر کردن مخازن مستقر در امتداد مسیر می‌شود. همچنین کار هدایت آب به دریاچه‌های ادیلسور، ژالتیرکل، بیرکازان، سورکول، سالطانات و دیگر مخازن منطقه غرب قزاقستان که در سال‌های اخیر با خشک شدن مواجه شده‌اند، در حال انجام است.

     نورژان نورژیگیتوف، وزیر منابع آب و آبیاری، گفت: یکی از وظایف این وزارتخانه انباشت آب سیلاب در مخازن برای استفاده بیشتر در کشاورزی و صنعت است. مخازن بزرگ در بسیاری از مناطق 100 درصد پر است، اما این بدان معنا نیست که خطر سرریز و سیل وجود دارد. آبی که بیش از حد استاندارد باشد، به مقدار مطمئن به رودخانه‌ها و کانال ها ریخته می‌شود و در کشاورزی و صنعت استفاده می‌شود. این وزارتخانه همچنین نزدیک به یک میلیارد متر مکعب سیلاب را به دریای خزر در امتداد رودخانه ژایک هدایت کرد. در مناطق آکمولا، قزاقستان شمالی، آکتوبه، کاراگاندی، آبای و کوستانای با عبور از موج دوم طغیان رودخانه‌ها، مخازن با ظرفیت بالای 92 درصد پر شده اند.

https://astanatimes.com/?p=84257

فاجعه زیست محیطی در آکتائو

 محیط بانان بالاخره علت بوی تلخ و خفه کننده ای که در چند روز گذشته در آکتائو وجود داشته را مشخص کردند. منبع آلودگی از قلمرو محل دفن زباله‌های قدیمی ثبت شد. بر اساس گزارش بخش اکولوژی منطقه مانگیستائو دلیل بوی تند منتشره حفاری غیر مجاز در میان فلزات بجا مانده و آغشته به رادیو اکتیو بوده که در آنجا به آتش کشیده شده است. نتیجه نمونه هوای جوی نشان داد غلظت سولفید هیدروژن 97.7 برابر بیش از حد مجاز می‌باشد. علاوه بر این، شاخص مونوکسید کربن در هوای جوی قلمرو نیز دوبرابر مقدار استاندارد هست.

زباله‌های کوشکار-آتا در 5 کیلومتری آکتائو و 8 کیلومتری ساحل خزر واقع شده است. در دوران شوروی، در طول فرآیند استخراج اورانیوم، این دریاچه برای ذخیره زباله، از جمله ساختارهای فلزی از معادن استفاده می‌شد. به مرور زمان، زباله‌های یک کارخانه استخراج مواد شیمیایی و متالورژی، زباله‌های صنعتی یک کارخانه اسید سولفوریک نیز به اینجا منتقل شدند. در سال 1999، استخراج اورانیوم به پایان رسید، کارخانه‌ها تعطیل شدند و ذخیره سازی زباله‌های سمی متوقف شد.

در طول 30 سال، تقریبا 105 میلیون تن زباله جامد در دریاچه جمع شده است که 52میلیون تن آن رادیواکتیو است. در زمان شوروی، تخلیه زباله هیچ تهدیدی ایجاد نمی‌کرد زیرا حجم فاضلاب از ظرفیت تبخیر آن فراتر می‌رفت. با این حال در 20 سال گذشته، حجم تبخیر از مقدار فاضلاب تخلیه شده فراتر رفت و دریاچه به سرعت کم عمق شد. در نتیجه، بخش قابل توجهی از زباله‌ها در قسمت جنوبی و کم عمق دریاچه قرار گرفته که با تجزیه آن گرد وغبار ایجاد می‌شود. با توجه به اینکه نیمی از سال، منطقه مانگیستائو و شهر آکتائو درگیر وزش باد می‌باشد، حدس زدن اینکه این دریاچه چه خطری برای ساکنان روستاهای مجاور و خود شهر ایجاد می‌کند دشوار نیست.

https://www.inaktau.kz/news/3771517/ekologiceskaa-katastrofa-v-aktau-raskopali-i-podozgli-poligon-s-radioaktivnym-metallolomom-vblizi-koskar-ata

مرگ شترها بر اثر کنه در مانگیستائو

     در منطقه مانگیستائو،  دهقانان از مقامات می خواهند که در مبارزه با کنه‌ها به آنها کمک کنند. با فرا رسیدن گرما، خونخواران کوچک به معنای واقعی کلمه از کوره در رفتند. قبلاً چند شتر افتاده اند. کشاورزان آلونک ها را تمیز می‌کنند، پشم می‌برند، اما هیچ نتیجه ای وجود ندارد. آنها خواستار ضدعفونی کامل هستند.

به گفته مسئولان، وضعیت کنه تحت کنترل است و از همه مهمتر خطری برای مردم وجود ندارد. از کشاورزان خواسته می‌شود وحشت نکنند، پشم حیوانات را قطع کنند و واکسیناسیون علیه بیماری‌های انگلی را که سالی یک بار انجام می‌شود فراموش نکنند. مقامات همچنین توصیه می‌کنند که کشاورزان خود سوله‌ها را ضد عفونی کنند. بردیبک مارکابایف، معاون رییس بخش کشاورزی منطقه مانگیستائو می‌گوید: "هر کشاورز موظف است اقداماتی را برای جلوگیری از بیماری‌های انگلی انجام دهد. ما به نوبه خود اقدامات پیشگیرانه و تشخیصی را برای جلوگیری از بیماری‌های عفونی انجام می دهیم."

https://www.inaktau.kz/news/3771224/fermery-v-mangistau-zaluutsa-na-padez-verbluzat-iz-za-klesej

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما