معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۹

اخبار اقتصادی بنگلادش

گزیده اخبار اقتصادی بنگلادش در هفته سوم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در رسانه‌ها و مطبوعات این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بودجه ملی بنگلادش تحت فشار بازپارداخت وام های خارجی است (کالبلا)

در این گزارش گفته شده است که فشار بدهی خارجی 11 هزار میلیارد تاکا بر اقتصاد بنگلادش وارد شده است. این وام چه داخلی باشد و چه خارجی، قرار است در پایان یک دوره مشخص با بهره بازپرداخت شود. دولت در حال حاضر بخشی از این بدهی انباشته را با بهره بازپرداخت می‌کند. اگر چه وام های داخلی را دولت هر زمان که بخواهد می‌تواند بازپرداخت کند. اما وام های خارجی دارای تعهدات مدت معین هستند. به همین دلیل هر چه روزها می‌گذرد فشار دولت برای پرداخت این بدهی نیز بیشتر می‌شود.

سومین بخش از وام صندوق بین المللی پول به بنگلادش پرداخت خواهد شد ( کالرکانتا)

صندوق بین‌المللی پول سرانجام سیگنال مثبت را برای پرداخت 681 میلیون دلار به عنوان سومین قسط از بسته وام 4.7 میلیارد دلاری به بنگلادش داده است. تیم نظارتی آژانس که هم اکنون در داکا است، تایید کرد که قسط سوم در ماه ژوئن به بنگلادش پرداخت خواهد شد. یکی از شروط پرداخت وام این بود که ذخایر ارزی بنگلادش حداقل 20 میلیارد دلار باشد، اما این ذخایر هم اکنون به 15 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است. بنابراین، این تردید وجود داشت که آیا در این وضعیت صندوق بین المللی پول قسط سوم را به بنگلادش پرداخت خواهد کرد یا خیر. سرانجام پس از مذاکرات طولانی بین دو طرف، صندوق بین المللی پول تصمیم به پرداخت بخش سوم این وام گرفت.

برقراری مجدد پرواز مستقیم  بین ازبکستان و بنگلادش ( پروتوم آلا)

پرواز مستقیم بین بنگلادش و ازبکستان دوباره از سر گرفته می‌شود. برای این منظور، هیئت دولت پیش نویس توافقنامه هوانوردی دوجانبه را تصویب کرده است. 19 سال پیش در سال 1993، پروازهای مستقیم بین دو کشور طی یک توافقنامه راه اندازی شده بود. اما در سال 2005 آن متوقف شد. اکنون ازبکستان علاقه خود را برای شروع مجدد این پرواز ابراز کرده است. با توجه به آن، دو طرف پیش نویس این توافقنامه را تنظیم کرده و هیئت دولت بنگلادش آن را به تصویب رسانده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما