معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۳۱- ۱۲:۱۷

اخبار اقتصادی بنگلادش

گزیده اخبار اقتصادی بنگلادش در هفته چهارم خرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌ها و مطبوعات این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

جایگاه بنگلادش در صادرات پوشاک به آمریکا

اگرچه صادرات پوشاک بنگلادش به بازار آمریکا به طور مداوم در حال کاهش است اما آمریکا بازار بزرگی برای پوشاک تولید شده بنگلادش محسوب می‌شود. بنگلادش در چهارماهه نخست امسال 2.31 میلیارد دلار پوشاک آماده به آمریکا صادر کرده است. میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل 14.44 درصد کاهش داشته است. در پایان سال گذشته میزان کاهش صادرات 25 درصد بود. این بدان معناست که صادرات پوشاک بنگلادش به این بازار بزرگ به طور مداوم در حال کاهش است.

خبرگزاری پروتوم آلا

 استفاده از کارت های اعتباری در بنگلادش کاهش یافته است

بر اساس داده‌های موجود از آخرین گزارش منتشر شده توسط بانک مرکزی بنگلادش، استفاده بنگلادشی‌ها از کارت های اعتباری در داخل کشور کاهش یافته اما در مقابل، استفاده آنها از کارت های اعتباری در خارج از کشور افزایش یافته است. دارندگان کارت اعتباری این کشور در ماه آوریل 27.83 میلیارد تاکا با کارت های اعتباری در داخل کشور هزینه کرده اند که این رقم در ماه مارس 29.87 میلیارد تاکا بوده است. یعنی هزینه دارندگان کارت اعتباری در داخل کشور با استفاده از کارت طی یک ماه 2.4 میلیارد تاکا یا حدود 7 درصد کاهش یافته است. بر اساس این گزارش علاوه بر شهروندان بنگلادشی دارای کارت اعتباری، استفاده از کارت اعتباری توسط اتباع خارجی مقیم این کشور نیز در ماه آوریل به میزان قابل توجهی کاهش یافت. اتباع خارجی ساکن در این کشور در ماه آوریل 1.99 میلیارد تاکا از طریق کارت های اعتباری هزینه کردند در حالی که در ماه مارس 2.27 میلیارد تاکا هزینه کردند. به این ترتیب،  در بازه زمانی 1 ماهه هزینه با کارت اعتباری اتباع خارجی ساکن در بنگلادش 280 میلیون تاکا یا حدود 12 و نیم درصد کاهش یافته است. بر اساس این گزارش بانک مرکزی بنگلادش، در آوریل گذشته، بنگلادشی‌ها در سفرهای خارجی 5.7 میلیارد تاکا از طریق کارت های اعتباری خرج کردند در حالی که این رقم در ماه مارس 5.3 میلیارد تاکا بود. بر این اساس، استفاده بنگلادشی‌های از کارت‌های اعتباری در خارج از کشور  ظرف یک ماه 40 میلیون تاکا افزایش داشته است. با این حال، در آوریل گذشته بنگلادشی‌ها در سفرهای خارجی بیشترین مقدار پول را  با استفاده از کارت های اعتباری در هند خرج کردند که بالغ بر 980 میلیون تاکا بود.

خبرگزاری پروتوم آلا

 واردات برق بنگلادش از نپال

دولت بنگلادش با استفاده از شبکه ملی هند به مدت پنج سال 40 مگاوات برق آبی از نپال وارد خواهد کرد که هر واحد 8.17 تاکا هزینه خواهد داشت. محمود حسین خان، دبیر کابینه گفت که این برق با استفاده از شبکه هند به بنگلادش خواهد رسید. از آنجایی که این برق با استفاده از شبکه ملی هند خواهد رسید، بنگلادش به عنوان «معاملات حاشیه‌ای»  (Margin Trading) و به ازای هر واحد 0.59 روپیه به هند پرداخت می‌کند. افزون بر این، هزینه‌های انتقال نیز قابل پرداخت است اما مقدار آن هنوز تعیین نشده است. اداره برق بنگلادش اخیرا پروژه ای 5 ساله ای به مبلغ 6.5 میلیارد تاکا برای دریافت این برق در دست گرفته است.

خبرگزاری مناب جامین

تاکید مجدد بنگلادش بر علاقه خود به واردات برق آبی از بوتان

شیخ حسینه نخست وزیر بنگلادش در دیدار با همتای بوتانی خود آقای داشو تشرینگ توباغ ، بار دیگر برعلاقه کشورش به واردات برق آبی از بوتان از طریق هند تاکید کرد. دکتر حسن محمود، وزیر امور خارجه بنگلادش، پس از دیدار نخست وزیران دو کشور گفت که نخست وزیر بنگلادش به نخست وزیر بوتان گفت: این امر مستلزم یک توافق سه جانبه است و ما در مورد این موضوع با هند گفتگو کرده ایم. گفتنی است که نخست وزیران بنگلادش و بوتان در حال حاضر برای شرکت در مراسم تحلیف نارندرا مودی، نخست وزیر هند، در دهلی نو به سر می‌برند.

خبرگزاری یو ان بی

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما