معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۰۷- ۱۶:۱۰

اخبار اقتصادی بنگلادش

گزیده اخبار اقتصادی بنگلادش در هفته اول تیر ماه 1403 مندرج در رسانه‌ها و مطبوعات این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

هدف داکا ایجاد تعادل در روابط اقتصادی با دیگر کشورها است

مسعود بن مومن، قائم مقام وزیر امور خارجه بنگلادش، در مصاحبه ای اختصاصی با بنگلا تریبیون گفت که بنگلادش خواهان حفظ روابط دوستانه با همه کشورها برای دستیابی به رونق اقتصادی است. دولت ما تلاش می‌کند با حفظ روابط خوب با همه کشورها یا قدرت ها از جمله هند، چین، ژاپن، اتحادیه اروپا و آمریکا به منافع ملی خود دست یابد. وی سفر آتی شیخ حسینه به هند و چین را برای بنگلادش بسیار مهم توصیف کرد و گفت: در اینجا چیزی به نام «بازی حاصل جمع صفر» وجود ندارد. ما نمی خواهیم روابط ما با هند را با هیچ کشور دیگری مقایسه کنیم. کشورهای دیگر نیز مهم هستند. روابط با ژاپن، اتحادیه اروپا، بریتانیا و آمریکا مهم است. از طرف دیگر، استرالیا، کانادا، روسیه هستند و روابط با آنها نیز مهم است. وی در ادامه گفت، ما با هند فاکتورهای تعیین کننده زیادی داریم. از سوی دیگر، نقش چین در دنیای امروز غیرقابل انکار است. آنها نیروگاه اقتصادی هستند، ظرفیت سرمایه گذاری دارند، از نظر ژئوپلیتیکی نیز موقعیت مهمی دارند. بنابراین، با توجه این جنبه‌ها، ما علاقه به توسعه یا تقویت روابط با چین داریم.

خبرگزاری بنگلا تریبیون

 بنگلادش هنوز در استارت آپ ها عقب است

موسسه تحقیقاتی بین المللی "Startupblink" که در حال تحقیق در مورد اکوسیستم استارتاپی است، اخیراً شاخص جهانی اکوسیستم استارتاپ 2024 را منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، جایگاه بنگلادش در رشد استارت‌آپ‌ها (کسب‌وکاری نوپا و خلاقانه) نسبت به قبل بهتر شده است اما این کشور همچنان از کشورهای همسایه عقب‌تر است. در رتبه بندی کشورها و شهرها بنگلادش و شهر پایتخت داکا پیشرفت قابل توجهی داشته اند، اما در قعر آسیا و حتی آسیای جنوبی قرار دارد. طبق این گزارش، بنگلادش با شش پله افزایش نسبت به سال گذشته در رتبه 83 از 100 کشور جهان قرار دارد. در حالی که هند در رتبه 19، پاکستان 71 و سریلانکا 76 در بین کشورهای همسایه قرار دارند. یعنی بنگلادش در قعر فهرست کشورهای جنوب آسیا قرار دارد. گفتنی است که پنج کشور برتر استارت آپی آمریکا، بریتانیا، اسرائیل، کانادا، سوئد و سنگاپور و پنج شهر برتر سانفرانسیسکو، نیویورک، لندن، لس آنجلس و بوستون هستند.

خبرگزاری پروتوم آلا

قاچاق ارز به خارج از بنگلادش یک مشکل جدی است

آقای شمس العالم، وزیر مشاور سابق در امور برنامه ریزی بنگلادش، در نشستی با عنوان «اقتصاد بنگلادش در زمینه جهانی: رشد، تورم، غذا و تغذیه» که در داکا برگزار شد، اظهار داشت، سالانه 7 تا 8 میلیارد دلار به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود. بحران دلار از همین قاچاق ارز شروع شده است. از این رو اقداماتی فوری برای جلوگیری از آن لازم است.

خبرگزاری مناب جامین

 بنگلادش پروازهای مستقیم خود را با سوئیس آغاز خواهد کرد

بنگلادش با برنامه ریزی برای انجام 14 پرواز در هفته، پروازهای مستقیم خود را با سوئیس آغاز می‌کند. در 4 ژوئن توافقنامه ای در این زمینه بین دولت بنگلادش و شورای فدرال سوئیس در برن سوئیس امضا شد. این قرارداد به عنوان یک گام مهم در گسترش شبکه پروازهای هوایی این کشور نامیده می‌شود. مارشال مفید الرحمن، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری بنگلادش (بابچاک) و کریستین هگنر، مدیر کل دفتر فدرال هوانوردی غیرنظامی سوئیس (FOCA) این توافقنامه را امضا کردند.

خبرگزاری بیجنس استاندارد

10 تفاهم نامه بین داکا و دهلی امضا شد

شنبه (22 ژوئن/2 تیر) در دهلی نو با حضور آقای نارندرا مودی، نخست وزیر هند و خانم شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش، هفت تفاهم نامه جدید امضا و سه تفاهم نامه قبلی که اعتبار آنها به پایان رسیده بود، تمدید شد. 7 قرارداد جدید عبارتند از یادداشت تفاهم بین دولت بنگلادش و دولت هند در مورد اقتصاد آبی و همکاری دریایی در خلیج بنگال و منطقه اقیانوس هند؛ یادداشت تفاهم بین موسسه تحقیقات اقیانوس شناسی بنگلادش (ORI) و شورای تحقیقات علمی و صنعتی هند (CSIR) برای تحقیقات مشترک در مورد اقیانوس شناسی اقیانوس هند، تبادل نظر در مورد مشارکت دیجیتال هند و بنگلادش، چشم انداز مشترک در مورد مشارکت سبز هند و بنگلادش برای آینده پایدار، یادداشت تفاهم در مورد اتصال ریلی بین هند و بنگلادش؛ یادداشت تفاهم بین مرکز ارتقاء و مجوز فضایی ملی هند (IN-SPACE) و وزارت پست، مخابرات و فناوری اطلاعات بنگلادش برای همکاری در پروژه‌های ماهواره‌ای کوچک با سرمایه‌گذاری مشترک و تفاهم نامه همکاری علمی‌بین دانشکده‌های ستاد دفاعی دو کشور. از سوی دیگر، سه تفاهم نامه تمدید شده عبارتند از: یادداشت تفاهم همکاری در بخش شیلات؛ یادداشت تفاهم مدیریت بلایا و یادداشت تفاهم همکاری در بهداشت و درمان.

خبرگزاری جوگنتار

قطارهای هند از بنگلادش عبور خواهند کرد؛ هند به پروژه تیستا می‌پیوندد

وینای موهان کواترا، قائم مقام وزیر امور خارجه هند گفت: گفتگوی مهمی‌بین نخست وزیران دو کشور هند و بنگلادش برای آغاز حمل و نقل ریلی از یک بخش هند به بخش دیگر این کشور با استفاده از خاک بنگلادش صورت گرفت. وی گفت که قطارهای هند در ماه آینده به صورت آزمایشی از طریق بنگلادش تردد خواهند کرد. در این دیدار روسای دولت دو کشور، طرح تیستا برای استفاده مناسب از آب رودخانه تیستا نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. نارندرا مودی، نخست وزیر هند، پس از گفتگو در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک گفت: یک تیم فنی به زودی از بنگلادش دیدن خواهد کرد تا در مورد حفاظت و مدیریت آب رودخانه تیستا تحقیقی انجام دهد.

خبرگزاری نیادیگانتا

مالزی خواهان افزایش سرمایه گذاری در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات بنگلادش است

جنید احمد پالاک، وزیر مشاور در امور پست و مخابرات و فناوری اطلاعات و ارتباطات بنگلادش، پس از دیدار با سفیر مالزی در داکا به خبرنگاران گفت که خارجی‌ها می خواهند در بنگلادش سرمایه گذاری کنند یا سرمایه گذاری را افزایش دهند. اما عوارض مختلف، مالیات های مضاعف و مالیات بر ارزش افزوده رشد این بخش را کند کرده است. ما در این زمینه از سازمان مالیاتی دولت درخواست همکاری کرده ایم. وی همچنین گفت: سفیر مالزی از تمایل برخی شرکت‌ها در کشورش به سرمایه‌گذاری در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات بنگلادش خبر داده است.

خبرگزاری  جاگو نیوز

بنگلادش با 82 کشور تراز تجاری منفی دارد

احسن‌الاسلام تیتو، وزیر بازرگانی بنگلادش، در پارلمان طی پاسخ به سؤال یکی از نمایندگان گفت: بنگلادش در حال حاضر با 210 کشور جهان مبادلات تجاری دارد، اما با 82 کشور کسری تجاری وجود دارد. بیشترین کسری تجاری با چین است. بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی وی، کل کسری تجاری کشور بر اساس محاسبات سال مالی 2022-2023، 15239.55میلیون دلار است که بیشترین آن 17149.2 میلیون دلار با چین است.

خبرگزاری  بانیک بارتا

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما