معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۱۶- ۰۸:۰۰

اقدامات دولت بنگلادش برای جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی

اهم اقدامات دولت بنگلادش برای جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی ( FDI ) به اختصار به شرح زیر ارائه می گردد.

ارائه مشوق های مالیاتی:

 دولت بنگلادش طیف وسیعی از مشوق های مالیاتی را به سرمایه گذاران خارجی ارائه می دهد، از جمله معافیت های مالیاتی، کاهش نرخ های مالیاتی و واردات با تخفیف های ویژه در عوارض گمرکی.

* معافیت مالیاتی تا 10 سال برای سرمایه گذاری‌های جدید در بخش های خاص مانند:  کشاورزی، تولید برق ،زیر ساخت و گردشگری

معافیت و تسهیلات مالیاتی تا 5 سال برای سرمایه گذاری در بخش هایی مانند: تحصیلات، مراقبت های بهداشتی و فناوری اطلاعات

* صنایع صادرات محور کاهش نرخ مالیاتی تا 15 درصد

 * واردات ماشین آلات و مواد اولیه برای سرمایه گذاری در مناطق ویژه دارای تخفیفات ویژه ویا معاف از مالیات

توسعه زیر ساخت:

یکی از مشکلات مهم جذب سرمایه گذاری خارجی در بنگلادش نبود زیر ساخت های کافی است، این کشور سعی دارد با سرمایه گذاری در پروژه‌های زیربنایی محیط را برای سرمایه گذاران خارجی جذاب تر کند. این پروژه‌ها عبارتند از:

 * بهسازی راه‌ها، راه آهن، بنادر ، فرودگاه‌ها و اتصال راه آهن به کشور هند

 * توسعه نیروگاه‌های جدید و زیرساخت های انرژی

 * توسعه شبکه‌های مخابراتی

تاسیس مناطق اقتصادی:

این کشور تعدادی منطقه اقتصادی (EZ) برای جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی ایجاد کرده است. این مناطق مشوق های متعددی را به سرمایه گذاران ارائه می دهند، از جمله قرار دادن زمین در اختیار سرمایه گذاران، معافیت های مالیاتی، کاهش بوروکراسی اداری و دسترسی آسان به زیرساخت های مورد نیاز.

ترویج فرصت های سرمایه گذاری:

بنگلادش فرصت های سرمایه گذاری در این کشور را ترویج و تبلیغ می‌کند. تعدادی موسسه دولتی برای جذب سرمایه گذاری ایجاد شده است که مسئولیت ارائه اطلاعات و کمک به سرمایه گذاران خارجی را بر عهده دارند. تمامی این مجموعه‌ها دارای وب سایت های کامل به زبان انگلیسی می‌باشند که اطلاعاتی جامع از نحوه و مراحل سرمایه گذاری ارائه می دهند.

* آژانس توسعه سرمایه گذاری بنگلادش (BIDA)

https://bida.gov.bd/

 * سازمان مناطق پردازش صادرات بنگلادش (BEPZA)

https://www.bepza.gov.bd/

* اتاق بازرگانی و صنعت سرمایه گذاران خارجی (FICCI)

https://www.ficci.org.bd/

* سازمان مناطق اقتصادی بنگلادش (BEZA)

https://beza.gov.bd/

 این آژانس ها برای جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی از طریق: برگزاری همایش ها و نمایشگاه‌ها، ترویج اطلاعات در مورد فرصت های سرمایه گذاری در بنگلادش،  ارائه اطلاعات و همراهی و کمک به سرمایه گذاران در فرآیند سرمایه گذاری فعالیت می‌کنند.

حمایت از مالکیت معنوی:

 دولت قوانین متعددی را برای حمایت از حقوق مالکیت معنوی وضع کرده است. این به سرمایه گذاران خارجی اطمینان می دهد که از سرمایه گذاری‌های آنها محافظت خواهد شد .برخی از این قوانین عبارتند از: قانون حق چاپ سال  2000 ، قانون ثبت اختراع سال 2000 و قانون ثبت علامت تجاری سال 2009

بهبود نظم و قانون و ساده سازی مقررات تجاری: دولت اقداماتی برای بهبود نظم و قانون و ساده سازی مقررات تجاری در بنگلادش انجام داده است. این امر محیط با ثبات تری را برای کسب و کارها ایجاد کرده است.

* در سال 2016، دولت کمپین "سرمایه گذاری بنگلادش" را راه اندازی کرد. این کمپین برای ارتقای فرصت های سرمایه گذاری در بنگلادش طراحی شده بود و توانست موفق عمل کند.

دولت بنگلادش متعهد به جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی است. اقدامات دولت در سال های اخیر برای  افزایش سرمایه گذاری مستقیم خارجی موفق بوده است. دولت به اقدامات خود برای بهبود فضای سرمایه گذاری در بنگلادش ادامه می دهد. البته با چالش هایی همچون موارد زیر مواجه است:

بروکراسی طولانی: رویه‌های اداری پیچیده و وقت گیر می‌تواند سرمایه گذاران را منصرف کند.

محیط نظارتی: چارچوب های نظارتی ناسازگار و غیرقابل پیش بینی می‌تواند برای سرمایه گذاران عدم اطمینان ایجاد کند. این موارد شامل مسائل مربوط به حقوق مالکیت و اجرای قراردادها می‌باشد.

کمبود نیروی ماهر: کمبود نیروی کار ماهر می‌تواند کارآمدی و رشد کسب و کارها را دشوار کند.

قانون تملک زمین: مشکل در تملک زمین برای استفاده صنعتی و تجاری می‌تواند مانع مهمی‌باشد.

اندازه بازار و رقابت: در حالی که بنگلادش جمعیت زیادی دارد، قدرت خرید مصرف کنندگان نسبتاً پایین است و رقابت شدید محلی می‌تواند فرصت های بازار را محدود کند.

رفع این موانع مستلزم اصلاحات همه جانبه و تلاش های پیگیر برای ایجاد فضای مساعدتر برای سرمایه گذاری خارجی است.

علی رغم تمامی اقدامات فوق و ارائه مشوق های متعدد به سرمایه گذاران خارجی، جریان سرمایه گذاری خارجی در بنگلادش دارای نوسانات زیادی بوده است و این کشور در مقایسه با کشورهای همسایه و دارای شرایط برابر موفقیت قابل توجهی در جذب سرمایه گذاری خارجی کسب نکرده است.

سرمایه گذاری مستقیم خارجی بر اساس اعلام بانک مرکزی بنگلادش

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما