معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۳

اخبار اقتصادی بنگلادش

گزیده اخبار اقتصادی بنگلادش در هفته سوم خرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌ها و مطبوعات این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

دولت قصد دارد مالیات واردات لپ تاپ را 10 درصد کاهش دهد

دولت بنگلادش قصد دارد کل مالیات بر واردات لپ تاپ را کاهش دهد. این اقدام دولت ممکن است قیمت این محصول را کاهش دهد. هدف از این طرح جلوگیری از ورود محصولات بازسازی شده و تقلبی به بازار کشور و حمایت از توسعه دهندگان نرم‌افزار در داخل است.  در حال حاضر در مجموع 31 درصد عوارض گمرکی برای واردات لپ تاپ باید پرداخت شود. با این حال، در بودجه آتی کل عوارض گمرکی با 10 درصد کاهش به 20.50 درصد کاهش می یابد.

خبرگزاری بیجنس استاندارد

تاکید نخست وزیر بر افزایش صادرات چای با کیفیت

شیخ حسینه نخست وزیر بنگلادش در پیامی‌به مناسبت روز ملی چای گفت که دولت وی برای بازگرداندن سنت قدیمی صادرات چای بر افزایش صادرات چای با کیفیت در کنار تولید تاکید دارد. وی گفت: در سال 2023 با صادرات چای به 13 کشور جهان ما حدود 272 میلیون تاکا درآمد داشته ایم. به منظور تشویق صادرات چای، ابتکارات مختلفی از جمله ارائه یارانه نقدی برای صادرات، اعطای جوایز ملی چای در رده بهترین صادرکنندگان چای، شرکت در نمایشگاه‌های بین المللی و ابتکارات مختلفی از جمله بسیج سفارتخانه‌ها در خارج از کشور برای افزایش تبلیغ چای بنگلادش انجام شده است.

خبرگزاری جوگنتار

 قیمت سوخت بار دیگر افزایش یافت

دولت بنگلادش دوباره قیمت سوخت را افزایش داده است. بر اساس نرخ جدید، قیمت هر لیتر اکتان 131 تاکا، بنزین 127 و گازوئیل و نفت سفید 107.75 تاکا تعیین شده است. در ماه جاری قیمت سوخت در بنگلادش در حالی افزایش داده شده است که قیمت آن در بازار جهانی کاهش یافت. به گزارش پرتال آنلاین oilprice.com، میانگین قیمت نفت خام در بازارهای جهانی از بشکه ای 88 دلار به 83 دلار کاهش یافته است. اما اداره انرژی بنگلادش می‌گوید با وجود کاهش قیمت نفت در بازار جهانی، قیمت سوخت در بنگلادش به دلیل کاهش ارزش تاکا در برابر دلار افزایش یافته است.

خبرگزاری بیجنس استاندارد

چین در بخش بهداشت بنگلادش سرمایه گذاری خواهد کرد

چین خواهان سرمایه گذاری هنگفت در بخش بهداشت بنگلادش است. در حال حاضر سرمایه گذاری آنها در ساخت یک بیمارستان پیشرفته نهایی شده است. به غیر از این، اکنون پیشنهاد ساخت بیمارستان با سرمایه گذاری مشترک در هر شهرستان بنگلادش در حال بررسی است. آقای شامانتا لال شن، وزیر بهداشت و درمان بنگلادش، از این علاقه چین خبر داد و گفت که چهار سال پیش چین پیشنهاد ساخت بیمارستان با 50 هزار تخت در 64 شهرستان بنگلادش را داده بود. حالا آنها می خواهند دوباره در ادامه آن پیشنهاد اقدام کنند. هر ساله تعداد زیادی از شهروندان بنگلادشی به دلیل ناکافی بودن خدمات پزشکی در کشور و برای درمان بهتر به کشورهای مختلف از جمله هند می روند. در نتیجه، سالانه 4-5 میلیارد دلار از این کشور به کشور دیگر می رود. این وضعیت چین را تشویق کرده است تا در بخش پزشکی و بهداشت بنگلادش سرمایه گذاری کلانی کند.

خبرگزاری بیجنس پروتوم آلا

در خواست افزایش واردات محصولات بنگلادشی از انگلیس

حدود 94 درصد از کل صادرات بنگلادش به انگلیس را محصولات پوشاک تشکیل می دهد که بالغ بر 5.03 میلیارد دلار است. با این حال، آقای اشرف احمد، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت داکا (DCCI)، از انگلیس خواست تا محصولات صادراتی بالقوه بنگلادش را با حجم بالاتری وارد کند. وی این درخواست را در نشست تبادل دوجانبه میان خانم سارا کوک، سفیر انگلیس در بنگلادش و اتاق بازرگانی داکا بیان کرد. رئیس اتاق بازرگانی داکا ضمن خوش آمدگویی به سفیر انگلیس در سخنرانی خود گفت: در سال مالی 2023، تجارت دوجانبه بین بنگلادش و انگلیس 5.73 میلیارد دلار و حجم واردات و صادرات به ترتیب 415.32 میلیون و 5.31 میلیارد دلار بوده است. بازار انگلستان سومین مقصد بزرگ صادرات محصولات بنگلادش است، علاوه بر این، کارآفرینان این کشور حدود 3.04 میلیارد دلار در بخش‌های مختلف بنگلادش سرمایه‌گذاری کرده‌اند. وی همچنین اظهار داشت: زمینه برای گسترش بیشتر همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور در بخش‌های مالی، بهداشت و درمان،گردشگری و آموزش وجود دارد.

خبرگزاری اتفاق

علاقه بنگلادش به پیوستن به بریکس: چین قول حمایت داده است

چین با استقبال از علاقه بنگلادش برای پیوستن به بریکس، به داکا از حمایت فعال در این زمینه اطمینان داده است. این اطمینان در سیزدهمین گفتگوهای سیاسی دوجانبه بین بنگلادش و چین که در پکن برگزار شد، ارائه شده است. آقای مسعود بن مومن، وزیر امور خارجه بنگلادش و آقای سان ویدونگ، معاون وزیر امور خارجه چین، هیئت های خود را در این گفتگو رهبری کردند. گفتگوهای آنها بر موضوعات مختلف از جمله تقویت روابط دوجانبه، تقویت روابط اقتصادی، ارتقای تجارت و سرمایه‌گذاری و بررسی فرصت‌های همکاری در بسترهای چندجانبه متمرکز بود.

خبرگزاری یو ان بی

کاهش درآمدهای صادراتی در ماه می

بخش صادرات بنگلادش در ماه می‌با کاهش ارقام صادراتی رو به رو بوده است. در این ماه کالاهایی به ارزش 4.07 میلیارد دلار صادر شد و نسبت به مدت مشابه سال قبل 16 درصد کاهش داشته است. چنین رشد منفی در صادرات در 11 ماه سال مالی جاری 2023-2024 رخ نداده است. این کاهش صادرات در ماه می، تاثیر منفی در رشد کلی صادرات کالا  در 11 ماه سال مالی جاری داشته است. در پایان آوریل، رشد صادرات کالا 3.93 درصد بود. اما در پایان ماه می، آن به 2.01 درصد رسید.

خبرگزاری مناب جامین

بودجه پیشنهادی دولت بنگلادش به مبلغ 7970 میلیارد تاکا (حدود 68 میلیارد دلار)

وزیر دارایی بنگلادش ارائه بودجه پیشنهادی برای سال مالی 2024-2025 را در پارلمان آغاز کرده است. حجم بودجه امسال 7970 میلیارد تاکا است. در مقایسه با سال مالی 2023-24، حجم بودجه امسال 4.6 درصد افزایش یافته است. هدف درآمد دولت در بودجه 5410 میلیارد تاکا خواهد بود و 2560 میلیارد باقیمانده برای استقراض هدف گذاری خواهد شد.

خبرگزاری شاماکال

مبادلات تجاری بنگلادش با کشورهای عضو سارک کاهش یافته است

تجارت خارجی بنگلادش، با کشورهای عضو انجمن همکاری‌های منطقه ای جنوب آسیا (SAARC) رو به کاهش است. بر اساس آخرین گزارش منتشر شده توسط بانک مرکزی بنگلادش، کل درآمد صادراتی بنگلادش از کشورهای سارک در سال مالی 2023، 1.91 میلیارد دلار بوده است که این رقم در سال مالی قبل یعنی در سال 2022، 1.93 میلیارد دلار بوده است. بر این اساس درآمد صادراتی بنگلادش از کشورهای سارک در یک سال گذشته حدود یک درصد کاهش یافته است. کشورهای سارک شامل افغانستان، بنگلادش، بوتان، هند، مالدیو، نپال، پاکستان و سریلانکا می‌شوند. بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی، بیشترین صادرات این کشور به کشورهای اروپایی و آمریکایی صورت گرفته است. در سال مالی 2023 صادرات کلی بنگلادش به 55.55 میلیارد دلار رسید که رشد 6.28 درصدی را نسبت به سال قبل نشان می دهد. با وجود این رشد، صادرات به کشورهای عضو سارک کاهش یافته است.

خبرگزاری اتفاق

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما