معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۶

اخبار اقتصادی بنگلادش

گزیده اخبار اقتصادی بنگلادش در هفته دوم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در رسانه‌ها و مطبوعات این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

هیئت صندوق بین المللی پول برای رایزنی در مورد تحقق شرایط وام به داکا می آید ( پروتوم آلا)

برنامه وام بنگلادش با صندوق بین المللی پول (IMF) در حال اجراست و این کشور تا به حال دو قسط از وام تعهد شده این آژانس را دریافت کرده است و پرداخت قسط سوم تا دو ماه دیگر انجام خواهد گرفت. اما وضعیت ذخیره خالص ارز در بنگلادش بهبود نیافته است. با وجود افزایش نرخ سود وام بانکی، تورم همچنان نزدیک به 10 درصد است. اهداف جمع آوری درآمد دولت (مالیات) به دست نیامده است. روند اصلاح بخش بانکی نیز عقب افتاده است. با توجه به این حقایق، هیئتی متشکل از 10 نفر از اعضای صندوق بین المللی پول به داکا می آیند تا نحوه برآورده کردن شرایط وام اعطا شده به بنگلادش را بررسی کنند.

دولت برای برآورده کردن شرایط وام صندوق بین المللی پول در تلاش است (نیادیگانتا)

ادارات مربوطه دولت بنگلادش در حال تقلا هستند تا شرایط دریافت وام از صندوق بین المللی پول (IMF) را برآورده سازند. اخیرا نرخ بهره وام بانکی به عنوان بخشی از تحقق شرایط آی ام اف افزایش داده شده است. با این حال، برای دریافت قسط سوم وام تایید شده بنگلادش باید یک سری شرایط رعایت گردد. هیئت صندوق بین المللی پول خواستار کاهش یارانه‌ها در بخش های برق و گاز شده است. اگر یارانه در این دو بخش کاهش یابد، قیمت برق و گاز دوباره افزایش خواهد یافت. این امر باعث افزایش هزینه تولید انواع محصولات می‌شود که تحمل آن برای مصرف کنندگان دشوار خواهد بود.

مرغداران و کشاورزان در موج گرما متحمل خسارات زیادی شدند ( نیادیگانتا)

به دلیل موج گرمای مداوم و قطعی برق، بیم خسارات هنگفتی به مرغداران و کشاورزان در بنگلادش وجود دارد. بسیاری از مرغداری‌ها در حال حاضر متحمل خسارات وحشتناکی شده اند. هر روز صدها مرغ از دست می روند. به دلیل خسارات وارده بسیاری از صاحبان مرغداری‌ها به فکر تعطیلی افتاده اند. سومان هولادار، رئیس انجمن طیور بنگلادش، دیروز گفت که در 10 روز گذشته حدود 1 میلیون مرغ بر اثر گرمازدگی تلف شده اند. میزان مالی این خسارت حدود 2 میلیارد تاکا است.

نبود اعتبار موجب توقف کار ساخت نیروگاه کاکس بازار در میانه راه شده است ( دش روپانتار)

بر اساس این گزارش، ساخت دومین پروژه نیروگاه حرارتی کاکس بازار به دلیل کمبود بودجه به بن بست خورده است. این بن بست به دلیل خروج ژاپن از تامین مالی در این نیروگاه حرارتی به دلیل آسیب های زیست محیطی رخ داده است. با این حال، دولت در تلاش است تا بودجه جدیدی تهیه کند. در صورت لزوم قرار است این مرکز با بودجه داخلی ساخته شود. مسئولان مرتبط با این پروژه می‌گویند که در قالب طرح دوربرد، ابتکار عمل برای ساخت دو نیروگاه 600 مگاواتی چهار واحدی در منطقه مطربری در دست بررسی است. اما پس از آنکه کارهای جانبی از جمله تملک زمین، احداث ساختمان و دیوارهای مرزی، ساخت اسکله واردات زغال سنگ به پایان رسید با خروج آژانس همکاری بین المللی ژاپن (جایکا) برای تامین بودجه، بلاتکلیفی در مورد پروژه دوم به وجود آمده است.

صادرات کالا به ارزش 43.55 میلیارد دلار از طریق بندر چیتاگونگ در 9 ماهه  اخیر( بنگلا تریبیون)

طی 9 ماهه اول سال مالی 2023-2024 از طریق بندر چیتاگونگ، 43.55 میلیارد دلار کالا صادر شده است که حدود 5 درصد بیشتر از سال مالی قبل است. دریادار محمد سهیل، رئیس سازمان بنادر بنگلادش دیروز این مطلب را اعلام کرد. وی همچنین گفت، در حال حاضر، جابجایی کانتینر در 9 ماهه اول سال مالی 2023-2024 در بندر چیتاگونگ نسبت به مدت مشابه سال 2022-2023، 8.27 درصد افزایش یافته است. در صورت تداوم این رشد، انتظار می رود که 3.2 میلیون TEUS کانتینر در سال مالی 2023-2024 جابجا شود.

ابراز علاقه روسیه برای همکاری در توسعه راه آهن بنگلادش ( کالرکانتا)

الکساندر وی. مانتیتسکی، سفیر روسیه در داکا، امروز با آقای ذل الحکیم، وزیر راه آهن بنگلادش، دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار سفیر روسیه برای همکاری در پروژه‌های مختلف توسعه راه آهن ابراز علاقه کرد. در این دیدار، وزیر راه آهن بنگلادش از حمایت ارزشمند مسکو در جنگ بزرگ استقلال این کشور یاد کرد و گفت که از سال 1971، رابطه اعتماد متقابل بین روسیه و بنگلادش وجود داشته است. این رابطه در آینده برای منافع متقابل ادامه خواهد داشت. وی از روسیه به عنوان شریک مهم توسعه بنگلادش یاد کرد.

موضع سختگیرانه صندوق بین المللی پول در قبال ذخایرارزی  ( جوگنتار)

یک هیئت صندوق بین المللی پول برای بررسی شرایط پیش شرط ها قبل از پرداخت سومین قسط از وام وعده داده شده 4.5 میلیارد دلاری به بنگلادش، در حال حاضر در داکا  حضور دارد. این هیئت در جریان گفتگو با مقامات بنگلادش نسبت به عدم موفقیت بانک مرکزی بنگلادش در دستیابی به اهداف ذخایر ارزی خود ابراز نگرانی کرده است. زیرا بانک مرکزی بنگلادش قادر به جلوگیری از کاهش ذخایر ارزی نیست. در این مورد، صندوق بین المللی پول سیاست نادرست بانک مرکزی را عامل عدم دستیابی به هدف ذخیره سازی دانست. در عین حال، آنها درخواست برای ارائه جزئیات برنامه عملیاتی خاص برای رسیدن به هدف ذخیره کردند. هیئت صندوق پول بین الملل همچنین از  بانک مرکزی سوال کرده که چه اقدامی در خصوص متخفان وام و قاچاق ارز اتخاذ نموده است.

وزیر امور کار: مجازات نقض حقوق کار در حال افزایش است ( پروتوم آلا)

دولت بنگلادش تصمیم گرفته است مجازات کارفرمایان را برای نقض حقوق کار افزایش دهد. آقای انیس الحق، وزیر قانون بنگلادش، گفت که این جریمه از 5 هزار تاکا به 25 هزار تاکا افزایش خواهد یافت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما