معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۸

اخبار اقتصادی بنگلادش

گزیده اخبار اقتصادی بنگلادش در هفته اول خرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌ها و مطبوعات این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

علیرغم کاهش شدید هزینه‌های واردات، سیر نزولی ذخایر ارزی متوقف نشده است

در حال حاضر، ذخایر خالص ارزی قابل استفاده بنگلادش به زیر 13 میلیارد دلار کاهش یافته است. بانک مرکزی بنگلادش دو سال است که اقدامات مختلفی را اتخاذ کرده است تا ذخایر ارزی به نقطه خطرناکی نرسد. در مرحله اول به کنترل واردات کشور روی آورده است. در این راستا، در مقایسه با سال مالی 2021-2020، واردات این کشور در سال مالی گذشته حدود 14 میلیارد دلار کاهش داشته است. علاوه بر کنترل واردات، ارزش تاکا نیز در برابر دلار در سه سال گذشته حدود 38 درصد کاهش یافته است، بانک مرکزی بنگلادش اعلام کرد که  اقدامات مثبتی برای افزایش ذخایر انجام خواهد گردید. بر اساس روال های مرسوم، هر کشور باید به اندازه سه ماه هزینه‌های کشور ذخایر ارزی داشته باشد تا بتواند تعهدات وارداتی خود را برآورده کند. بر این اساس، پرداخت بدهی واردات سه ماهه با ذخایر خالص فعلی بنگلادش امکان پذیر نخواهد بود. این وضعیت برای هر کشوری «خطرناک» تلقی می‌شود.

خبرگزاری بانیک بارتا

رشد تولید ناخالص داخلی در سال مالی جاری 5.82 درصد بوده است

بر اساس محاسبات اولیه دفتر آمار بنگلادش (BBS)، انتظار می رود رشد اقتصادی این کشور در سال مالی جاری منتهی به 30 ژوئن 5.82 درصد باشد. این رشد نسبت به سال مالی گذشته که 5.78 درصد بود کمی‌بیشتر است. علاوه بر این، این رقم بسیار نزدیک به پیش‌بینی رشد 5.7 درصدی صندوق بین‌المللی پول و 5.6 درصدی بانک جهانی است.

خبرگزاری بیجنس استاندارد

 قرارداد خرید 200 واگن راه آهن از هند امضا شد

راه آهن بنگلادش قصد دارد 200 واگن مسافری را برای افزایش ظرفیت راه آهن وارد کند. برای این منظور با شرکت هندی RITES Limited قراردادی منعقد شده است. این قرارداد بعد از ظهر دوشنبه در ساختمان راه آهن در داکا امضا شد. هزینه خرید این واگن‌ها 12.05 میلیارد تاکا برآورد شده است. این پروژه با بودجه مشترک دولت بنگلادش و بانک سرمایه گذاری اروپا (EIB) اجرا خواهد شد.

خبرگزاری جوگنتار

تسهیلات معاف از گمرک برای محصولات بنگلادشی در استرالیا  پابرجا خواهد ماند

خانم پنی ونگ، وزیر امور خارجه استرالیا که به داکا سفر کرده است، گفت که تسهیلات معاف از گمرک و سهمیه برای محصولات بنگلادشی حتی پس از انتقال این کشور از کشورهای کمتر توسعه‌یافته (LDC) به کشورهای با درآمد متوسط، حفظ خواهد شد. پنی وانگ، وزیر امور خارجه استرالیا، در یک سفر دو روزه وارد داکا شد. این اولین سفر یک وزیر خارجه استرالیا به بنگلادش در 26 سال گذشته است. دکتر حسن محمود، وزیر امور خارجه بنگلادش، روز سه شنبه (21 مه) پس از دیدار با خانم پنی وانگ، وزیر امور خارجه استرالیا، در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک همچنین گفت که وی دیداری بسیار صمیمانه با همتای استرالیایی خود داشته است و در خصوص صادرات نیروی انسانی ماهر از بنگلادش، سرمایه گذاری استرالیا در 100 منطقه ویژه اقتصادی و 40 روستای فناوری اطلاعات در بنگلادش، اشتغال فصلی بنگلادشی‌ها در استرالیا، رفاه اتباع بنگلادش مقیم استرالیا، جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی، همکاری در حفاظت از انرژی و محیط زیست، بحث و تبادل نظر شد. وی همچنین گفت: حجم مبادلات تجاری بین دو کشور در چهار سال گذشته به 4 میلیارد دلار استرالیا افزایش یافته است که امیدواریم در 5 سال آینده این رقم دو برابر شود.

خبرگزاری شاماکال

با کاهش واردات، تولید صنعتی در بنگلادش تنزل یافته است

به دلیل اینکه واردات ماشین آلات سرمایه ای، مواد خام و کالاهای واسطه ای در سال مالی جاری به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، این امر بر تولید صنعتی و اشتغال در بنگلادش تأثیر منفی گذاشته است. داده‌های منتشر شده توسط اداره آمار بنگلادش (BBS) در روز دوشنبه(20 می) نشان داد که رشد تولید صنعتی در بنگلادش در سال مالی 2024 به 6.66 درصد کاهش یافت که در سال گذشته 8.37 درصد بود. نرخ رشد تولیدات صنعتی در دو سال مالی گذشته به ترتیب 9.86 درصد و 10.29 درصد بوده است. با در نظر گرفتن دو سال گذشته، رشد سال مالی جاری کاهش شدیدی داشته است.

خبرگزاری بیجنس استاندارد

کاهش 8 درصدی واردات شکر

خاتونگانج، بزرگترین بازار عمده فروشی بنگلادش، مملو از شکر قاچاق از هند شده است. برخی تجار این شکر را که از مسیر قاچاق وارد کشور شده به نام شرکت های مختلف در بازار می فروشند. در نتیجه میزان واردات شکر در کشور نسبت به سال گذشته 8.11 درصد کاهش داشته است. از آنجایی که قیمت شکر در هند کمتر از بنگلادش است، این محصول از آنجا به بنگلادش قاچاق می‌شود.

خبرگزاری کالرکانتا

 قرارداد خرید 10 فروند هواپیمای ایرباس در جریان سفر خانم شیخ حسینه به پاریس امضاء می‌شود

خانم ماری مسدوپویی، سفیر فرانسه در داکا، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که بنگلادش تصمیم گرفته است 10 فروند هواپیما و ماهواره بانگاباندو 2 را از شرکت ایرباس که متعلق به سه کشور اروپایی از جمله فرانسه است، خریداری کند. وی گفت که فرانسه امیدوار است توافق نهایی در مورد خرید این هواپیما ها و ماهواره در جریان سفر خانم شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش، به پاریس امضاء شود.

خبرگزاری پروتوم آلا

روند کنترل تورم

دکتر صلاح الدین احمد، رئیس سابق بانک مرکزی بنگلادش اظهار داشت که مردم از همه طبقات و مشاغل در این کشور اکنون از تورم قیمت ها رنج می‌برند. نه فقط طبقه پایین بلکه طبقه متوسط و متوسط به بالا نیز از گرانی و تورم قیمت در عذاب هستند. به گفته وی، تمام اقدامات بانک مرکزی که تا کنون اتخاذ نموده ناموافق و ناکارآمد بوده است. وی در این شرایط پیشنهاد کرد که در تدوین بودجه ملی برای سال 2024-2025  کنترل تورم در اولویت باشد.

خبرگزاری جوگنتار

ذخایرارزی قابل بهره برداری به زیر 13 میلیارد دلار رسید

به گفته منابع بانک مرکزی بنگلادش، ذخایر ارزی این بانک کاهش شدیدی یافته است. در حال حاضر، مجموع ذخایر ارزی بانک مرکزی بنگلادش پس از تسویه بدهی‌های ماه‌های مارس و آوریل به «اتحادیه تسویه حساب آسیایی» (ACU) به 23.77 میلیارد دلار کاهش یافت. بر اساس محاسبات صندوق بین المللی پول (IMF)، ذخایر بانک مرکزی بنگلادش اکنون 18.32 میلیارد دلار و ذخایر واقعی یا قابل استفاده اندکی کمتر از 13 میلیارد دلار است.

خبرگزاری  پروتوم آلا

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما